Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

hooi versus voordroog.... artikel....

 
Profiel   

Bowo schreef
@superpony, Er zijn mensen die secties doen op paarden. Heb jij daar dan wel eens nagevraagd of zij verschil zien in paarden die kuil, voordroog of hooi krijgen? En als ze daar nog niet naar hebben gekeken, of ze dit in het vervolg in de gaten zouden willen houden?

...spijsvertering is lastig bij post mortem onderzoek.
Heftige dingen als 'doodsoorzaak is darmperforatie' zie je doorgaans wel. (Gesteld: dier sterft in kliniek en wordt direct onderzocht.)

Maar efkes op het lugubere af. Darmflora van een paard is niet het dier zelf. Op het moment van overlijden sterft een edel dier, maar de flora leeft gewoon door en doet haar werk. Ondertussen veranderen er uiteraard allerlei andere dingen: de darmperistaltiek stopt, geen toevoer van spijsverteringssappen, de temperatuur daalt, etc etc.
Dus wat je een x aantal uren of dagen na het overlijden aantreft in de darmen, is maar ten dele te herleiden tot wat er precies wel en niet in het levende dier gebeurde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 22:40 



 
Profiel   

Leukste opmerking uit het stuk:

Citaat
1: Neem niet alles aan wat je leest

2: Op fora, Facebook enzovoort wordt heel veel gediscussieerd en worden deze discussies vaak op een heel stellige manier weergegeven, zodat veel lezers op het eerste gezicht dit voor waar aannemen. In detail bevatten deze beweringen, zeker als er geen referenties aan wetenschappelijk onderzoek genoemd worden, meestal erg veel fouten, onwaarheden, conclusies die voortkomen uit beperkte kennis enzovoort. Mijn advies is om altijd na te vragen waar de auteurs hun beweringen vandaan hebben.


Haar bronnen zijn leuk maar toedeloe...ik ken er nog wel wat... :7

Hier kleine of middelgrote balen onverpakt hooi, van voordroog raakt mijn paard in elk geval gelijk van slag. Die heeft de ruwvezel nodig voor een goede vertering, en dat bevat voordroog niet (meer) of onvoldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-20 23:49 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Bowo schreef
@superpony, Er zijn mensen die secties doen op paarden. Heb jij daar dan wel eens nagevraagd of zij verschil zien in paarden die kuil, voordroog of hooi krijgen? En als ze daar nog niet naar hebben gekeken, of ze dit in het vervolg in de gaten zouden willen houden?

...spijsvertering is lastig bij post mortem onderzoek.
Heftige dingen als 'doodsoorzaak is darmperforatie' zie je doorgaans wel. (Gesteld: dier sterft in kliniek en wordt direct onderzocht.)

Maar efkes op het lugubere af. Darmflora van een paard is niet het dier zelf. Op het moment van overlijden sterft een edel dier, maar de flora leeft gewoon door en doet haar werk. Ondertussen veranderen er uiteraard allerlei andere dingen: de darmperistaltiek stopt, geen toevoer van spijsverteringssappen, de temperatuur daalt, etc etc.
Dus wat je een x aantal uren of dagen na het overlijden aantreft in de darmen, is maar ten dele te herleiden tot wat er precies wel en niet in het levende dier gebeurde.


Dat is heel lastig inderdaad. Maar dan nog voor gedegen onderzoek zouden x aantal paarden gelijk gehouden moeten worden, na een ook gelijke start in het leven, tegenover een gelijk aantal andere paarden die dan anders gevoerd worden. Maar alles moet dan gelijk zijn verder.

En wat nog moeilijker is, is de gevolgen voor de rest van het lijf. Zo heb je natuurlijk ook paarden met been blessures, slechte hoeven/hoefproblemen., spier problemen, einschuss etc.
Men zoekt het vrijwel altijd in symptoom bestrijding, waar de basis gezondheid echt vaak overgeslagen wordt.

Dat jonge paarden goed functioneren, glanzen, vrolijk zijn etc zegt me niet zoveel. Ik heb in 2017 en 2019 een 7 en 10jr laten gaan die beiden stonden te glanzen en toch echt ziek waren.

En we weten nog lang niet waar heel veel problemen door komen; Paarden worden gehouden best oud, maar zijn problemen echt ouderdoms kwaaltjes, komen ze door het verkeerde leven en slechte voeding? Dat valt nog lang niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb er eentje van 20+ met wat problemen; artrose, hart, lever. Komt het door te jong overbelast te zijn? ( wat 100% zeker is gebeurt ) Komt het door jaren lang weinig vrije beweging, verkeerde voeding of de training??
Zag je die problemen toen hij 5 of 10 was al? Nee.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 01:00 



 
Profiel   

Welke onderzoeken die negatief uitpakken héb je het over? Ik kan die met de beste wil van de wereld namelijk niet vinden. En dit is niet de eerste keer dat ik er naar vraag of zoek. En jij bent niet de eerste persoon die ik er naar vraag. behalve wat meningen van mensen kan ik ze NIET vinden.
En ik ben het behoorlijk zat dat mensen mij dan beloven er op terug te komen... en er komt nooit iets.

En ja, ik 'geloof' dus liever een wetenschapper die nog enigszins zijn best doet om onder gecontroleerde omstandigheden iets daadwerkelijke te onderzoeken. Jouw empirische steekproef is ook niet zo groot. Dus voor alle 'waarheden' die je hier verkondigd heb ik minstens zo grote korrel zout nodig.

Welke 'belangen' denk jij dat er spelen rondom ruwvoer (voor paarden) daar verdient bijna niemand een knoop aan. En jij denkt dat die mensen geld hebben om een onderzoek te laten doen wat ze ook nog eens kunnen beïnvloeden :=

Als je alle onderzoek maar naast je neer gooit omdat ze geen groep paarden 20 jaar gecontroleerd hebben gehouden kan ik je volgen. Maar dan word het inderdaad bijzonder lastig om een onderzoek als goed te beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 07:48 



 
Profiel   

Superpony, oude mensen Krijgen ook problemen in hun lijf.
Daar komt bij dat Quarters want daar heb jij het over gemiddeld 20-25 worden dus ja 20 is echt oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 08:54 



 
Profiel   

@superpony: heb je die onderzoeken nog voor mij kunnen vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 09:09 



 
Profiel   

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.... vooralsnog voer ik nog steeds hooi en geen voordroog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 09:43 



 
Profiel   

superpony schreef
En waarom 1 enkel onderzoek geloven dat voordroog prima is als er 10 onderzoeken tegenover staan dat hooi beter is? Dan volg je alleen het onderzoek dat je past. Dat is exact hetzelfde als de verkoper geloven die je voer wilt verkopen.


Helaas heeft superpony aangeven niet meer te reageren in dit topic. Dus ik ik zal helaas weer niet horen over welke onderzoeken het zou moeten gaan.
Toch jammer dat ik de onderzoeken die voordroog (of zelfs kuil) als paardenvoer afkeuren nooit lijk te kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 15:03 



 

Erg jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 15:27 



 
Profiel   

pol013 schreef
superpony schreef
En waarom 1 enkel onderzoek geloven dat voordroog prima is als er 10 onderzoeken tegenover staan dat hooi beter is? Dan volg je alleen het onderzoek dat je past. Dat is exact hetzelfde als de verkoper geloven die je voer wilt verkopen.


Helaas heeft superpony aangeven niet meer te reageren in dit topic. Dus ik ik zal helaas weer niet horen over welke onderzoeken het zou moeten gaan.
Toch jammer dat ik de onderzoeken die voordroog (of zelfs kuil) als paardenvoer afkeuren nooit lijk te kunnen vinden.

De onderzoeken over het afkeuren van kuil en voordroog kun je wel vinden hoor....dat zijn vaak verkopers van ander ,,gewoon, hooi die deze onderzoeken publiceren. Pavo bijvoorbeeld met hun geanaliseerde dure baaltjes hooi ( verpakt notabene) of een Bio Ron destijds die duur kruidenhooi verkocht. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 15:34 



 
Profiel   

één ding weet ik vrij zeker: pavo zegt nergens dat voordroog slechter is dan hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 15:45 



 

Ik mis sowieso vaak wetenschappelijke onafhankelijke onderzoeken binnen de paarden:
Of t nou om voer, huisvesting of harnachement gaat.
Maar das een andere discussie

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 16:28 



 
Profiel   

pol013 schreef
één ding weet ik vrij zeker: pavo zegt nergens dat voordroog slechter is dan hooi.

Paar jaar terug wel hoor. Toen ze net met hun ,,gekeurde,, hooi in plastic kwamen.
Zijn sowieso kampioen in het afzeiken van producten van andere merken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 17:07 



 
Profiel   

Wij hebben het pavo hooi gekocht destijds maar dat was niet verpakt hoor... was prachtig hooi maar het werd erg prijzig om zo te voeren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 20:16 



 
Profiel   

Ze hebben een paar jaar terug hooi baaltjes verkocht wat ze geseald hadden als stofvrij en goed geanaliseerde hooi. Was erg prijzig idd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-20 08:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen