door het bos de bomen niet zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 17:47

Door het bos zie ik de bomen niet meer, ik heb vroeger altijd paarden voer advies gegeven maar voor mijn eigen paard ben ik RADELOOS!

Jai is een 7 jarige hongaars x lipizzaner paard. (richting barokke type dus).
Volgens de natuurlijke bekapper toont hij signalen dat hij last zou hebben van zijn maag, maar ik zie dat niet terug in andere symptomen.

Wegens wat hoefproblemen die konden duiden op niet goed voeren (ik heb hem van maart 2019 hij is geïmporteerd uit Hongarije en was voor 2016 nooit gevaccineerd geweest) ben ik volledig overgegaan naar graanvrij "natuurlijk", maar dit heeft hij toch niet zo graag en bovendien raden ze aan om er steeds water bij te doen waar ik niet op sta te springen want nu is zijn voerbak altijd ranzig.

ik ga zondag van stal veranderen naar goede vrienden van mij (van half vol naar vol pension) en ik wil het hun niet moeilijker maken dan het is want zij gaan voeren en het is een prive plek geen manege)

Dus ik denk eraan om 1 van de volgende voedingen te gaan voeren voor een paard met lichte arbeid (en vlug nerveus) maar wil graag ook jullie imput

- Mijten(Hippalgo) Zero (eet hij wel goed en is zonder water) : graanvrij
- Pavo Liga voor sobere rassen
- Pavo condition

ik gaf care4life maar hij werd er pokke nerveus van en na overleg met pavo begreep ik dat dit geconcentreerd krachtvoer is... niet goed dus.

andere (in belgie te vinden merken) zijn ook welkom.
ik kan vrij makkelijk tot mijn beschikking krijgen:
- mijten
- pavo
- cavalor
- equifyt
- equifirst
- havens
- lannoo


samenvatting:
ik zoek een voeding die niet (te) hoog is in zetmeel en suikers, makkelijk te voeren (geen water bijdoen enzv) niet te hevig op de maag (hij zal slechts twee x per dag gevoerd worden met krachtvoer en ook net dat wat hij nodig heeft, dus geen kilo's, ik dacht 1.5 kg ongeveer per dag).

wij doen:
- hand werk
- dressuur werk (licht)
- bosritten (licht)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:22

Nu heb ik wel eens naar Aveve gekeken en vind het erg jammer dat dat hier niet te krijgen is. Is dat niets voor je? Die hebben 2 mooie muesli's vond ik!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:20

kijk anders ook eens op de site van www.voervergelijk.nl
daar staan veel soorten voer op, die kun je dan naast elkaar zetten en vergelijken.
verder is het denk ik toch zelf wat info opzoeken over ingrediënten en kijken wat je aan spreekt.

als jouw paard de mijten zero goed eet en het daar goed op doet zou ik het daar bij houden.?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:31

Pavo Nature's Best muesli?

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:14

Oerbalans of Darmbalans met eventueel tijdelijk Hoef en pees van Ecostyle?

https://www.ecostyle.nl/paard/producten

Dit is dus geen krachtvoer, maar zoveel heeft je paard ook niet nodig?

Ons paard krijgt twee keer per dag handje Havens basis sportbrok met halve portie Oerbalans en Hoef en pees en doet het daar prima op.
Misschien is 1,5 kg brok gewoon teveel voor je paard?

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:20

Heb je al eens contact gehad met Equi Laterre uit Herselt? Zij maken voer op maat, en kunnen je misschien bijstaan? Weet natuurlijk niet of dat erg ver is voor je? Je kan ze bereiken via FB, ze reageren altijd erg snel.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:30

Ik voer op dit moment Natural Balance van Havens aan een soortgelijk paard (alleen iets ouder) en die doet het er prima op. Ik voer weinig (2 x dag 0,5 schep) en geef dus er dus Pavo Vital bij.
Omdat ik zo weinig geef, maak ik me ook niet zo druk over het % zetmeel.

Als je lager in zetmeel wilt zou je ook Cavalor Strucomix kunnen proberen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:05

Ik heb voor mijn barokje vitalbix. Ik weet niet of dat te krijgen is bij jou, ik heb het een tijdje besteld dan wordt het gewoon thuis (of op stal) geleverd.
Ik heb daily complete en dit voer is inderdaad laag in suikers en zetmelen. Ik doe er een hand lucerne bij zodat de darmen goed geprikkelt en gestimuleerd worden en om de dag een scheutje lijnzaadolie van vitalbix. Ook hebben we nutrimash dat is slobber zonder suikers en dat gaat er goed in. Hij doet het er goed op alleen wisselen ze bij ons op stal geregeld van ruwvoer. Dan goed hooi (niks aan de hand) en nu ineens echt heel donker grashooi uit een midibaaltje. Daar krijgt hij helaas weer kale plekken van.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:00

Ik zou inderdaad over gaan op vitalbix.
Of iets van Subli dieetmix?

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 17:48

Ik heb uit nood de havens gastro+ genomen. Hoorde ik veel goed van. Op hoop van zege

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:27

Kijk eens of je Horsefood in Belgie kan krijgen. En neem dan de Happy Summer Mix. Die is super laag in suikers en zetmeel (in totaal zo uit mijn hoofd 10, een beetje %) Is fijn voer wat ze ook makkelijk eten. en het is smakelijk.

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:04

In het geval van maagproblemen zou ik mij eerder focussen op passend onbeperkt ruwvoer. Dat combineren met een vitaminebrokje en likblok is een mooie basis.

Mijn ervaring met lipizzaners is dat 1,5 kilo krachtvoer op een dag veuls te veel is.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:55

Jairo schreef:
Ik heb uit nood de havens gastro+ genomen. Hoorde ik veel goed van. Op hoop van zege


Daar ben ik nu sinds ongeveer een week ook mee gestart en ik moet zeggen: de mest is al mooier en ze lijkt wat minder opgeblazen. 2,5 jaar lang op vitaminekorrels en hooi gehad, en steeds bleef de mest matig. Nu gastro+ maar een kans gegeven dus ;)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:13

Foogul schreef:
In het geval van maagproblemen zou ik mij eerder focussen op passend onbeperkt ruwvoer. Dat combineren met een vitaminebrokje en likblok is een mooie basis.

Mijn ervaring met lipizzaners is dat 1,5 kilo krachtvoer op een dag veuls te veel is.


Ligt er aan wat voor krachtvoer natuurlijk, de hoeveelheid aan werk, enz enz.

Maar over het algemeen ben ik met je eens.

Is een balancer misschien niet geschikt?
Voldoende aan vitaminen?
Dan een ruwvezel rijk product er aan toe voegen? (Denk aan lucerne, maar niet te veel natuurlijk)
Lijnzaadolie er bij.

En uiteraard onbeperkt ruwvoer. Maar dat betekent niet, onbeperkt hooi.
En hooi als het kan (droge voordroog kan ook) liefst smiddags gemaaid.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:38

De equifirst Healty fiber mix is laag in suikers/zetmeel en graanvrij, op subli dieetmix.

Geef je minder dan 1,5kg krachtvoer zou je vitaminekorrel bij geven of alleen vitaminekorrel

En uiteraard indien onbeperkt of zo veel mogelijk ruwvoer. Eventueel in slowfeeders.

De gastro die je geeft is ook een prima product

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:49

waarom zou je krachtvoer geven? Hou het bij een vitaminekorrel mocht je perse willen bijvoeren.
Hier kun je ook advies vragen, ze weet ontzettend veel hierover:
https://www.purepaardenvoeding.nl

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:38

Wij hebben voor onze tinker ook Vitalbix daily, aangevuld met de vitalbix muesli. Dit is ook voor paarden met maag/darm problemen.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:47

Cavalor pianissimo (voor paarden die wat nerveus zijn, zit extra magnesium in)
En cavalor fiber force (bescherming voor de maag) wordt hier gevoerd bij de PRE en doen het er erg goed op

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:52


Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:58

mala26 schreef:
Cavalor pianissimo (voor paarden die wat nerveus zijn, zit extra magnesium in)
En cavalor fiber force (bescherming voor de maag) wordt hier gevoerd bij de PRE en doen het er erg goed op


Die van mij werd op de pianissomo eerder schrikkeriger dan rustiger. Heb je gezien hoeveel suiker en zetmeel erin verwerkt word?

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:03

Ik heb goede ervaringen met de cavalor fiberforce! Daar had hij genoeg energie uit en het was goed voor zijn darmen. Nu we wat zwaarder trainen haalt hij er niet genoeg energie uit dus krijgt hij de gastro + van Havens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:21

Ik geef Havens Natural Balance voor mijn koudbloed, samen met pavo vital, perfect.

Pavo liga koeken staan stijf van de suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:23

Mindim schreef:
Ik geef Havens Natural Balance voor mijn koudbloed, perfect.

Pavo liga koeken staan stijf van de suiker.


Naturel balance staat ook stijf van de suiker.
Maar dan vermomd als zetmeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:30

Anoniem schreef:
Mindim schreef:
Ik geef Havens Natural Balance voor mijn koudbloed, perfect.

Pavo liga koeken staan stijf van de suiker.


Naturel balance staat ook stijf van de suiker.
Maar dan vermomd als zetmeel

Klopt zit zetmeel in en ik weet dat dat omgezet wordt in suiker. Ik voer niet veel, dat scheelt. Mijn ervaring met Natural Balance is echter dat mijn paard daar totaal geen jeuk van krijgt en van de Pavo summerfit koeken staat hij gelijk te krabben. Paard wordt ook niet hyper van de natural balance, sterker nog, dit voer in combo met stal en weidebeleid heeft er voor gezorgs dat mijn paard geen eczeemdeken meer op hoeft. Dus voor mij doet het veel, Summerfit koeken heeft al menig paard jeuk bezorgd.

Anoniem

Re: door het bos de bomen niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:46

Dat kan natuurlijk hoor!
Alleen wordt er vaak gezegd dat pavo vol suikers zit en dat is niet per definitie waar