Welke voeding in deze situatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 21:26

Hallo

Momenteel geef ik mijn pony drie maal per dag een hooinet en twee maal per dag een halve beker korrel. De korrel is 50% basisbrok van havens en 50% sportmuesli. Hij werkt 1u/dag.

Het is voor een paardje dat overwegend op stal staat en in de zomer ( mei tot november) van 8 tot 20u in de weide.

Hij is vrij langzaam maar krijgt soms wel zeer korte explosieve energieuitbarstingen. Momenteel heb ik ze the green vet reform onder gemengd ( op aanraden van de winkel) omdat de ademhaling toch wel zwaar blijft bij het rijden.

Ik heb de dierenarts vorige keer weer gezegd dat dit zwaar ademhalen me zorgen baart en toen heeft ze even naar de longen geluisterd maar ze zegt dat ze niets hoort. Alleen kan ik dit moeilijk geloven omdat ik wel duidelijk een zeer luide ademhaling hoor bij inspanningen...

Welke voeding raden jullie aan bij deze specifieke situatie ? Ik wil graag dat hij alles binnen krijgt wat nodig is dus ik dacht bijvoorbeeld aan daily complete van vitalbix of natures best van pavo maar ik weet niet goed waar ik op moet letten? Ze zeggen niet teveel suikers en zetmeel maar het paardje werkt wel dagelijks 1 uur.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:33

Overwegend op stal? :(

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 21:38

Minoes schreef:
Overwegend op stal? :(


Ja door dergelijke reacties een paar jaar geleden was ik spijtig genoeg van stal veranderd om het paard meer buiten te kunnen zetten omdat dit zogezegd beter is maar aangezien dit na anderhalf jaar nog steeds een hel was ben ik terug veranderd naar een plaats waar ze meer op stal kunnen en ik moet zeggen dat het voor dit paard een opluchting was. Eindelijk is hij niet meer gestresst. Zoveel buiten komen is niet voor elk paard een oplossing.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:39

Laatst bijgewerkt door Marie111 op 02-01-20 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:40

halve beker korrel? Om welk gewicht gaat het dan?
Een halve voerschep biks is ongeveer een halve kilo (maar dat zou je voor je specifieke brok moeten nawegen) een halve voerschep muesli weegt minder.

Hoe ziet hij er verder qua conditie uit? Vet, spieren?
Wat doe je aan training? Wat wil je?

Langzaam met explosieve energieuitbarstingen van een pony die veel op stal staat zegt me niet zoveel... dat vind ik niet zo raar. Hij kan weinig zelf vrij bewegen... en tja, langzaam kan betekenen te weinig energie maar ook niet consequent rijden...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:49

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 22:41

Evelijn schreef:
halve beker korrel? Om welk gewicht gaat het dan?
Een halve voerschep biks is ongeveer een halve kilo (maar dat zou je voor je specifieke brok moeten nawegen) een halve voerschep muesli weegt minder.

Hoe ziet hij er verder qua conditie uit? Vet, spieren?
Wat doe je aan training? Wat wil je?

Langzaam met explosieve energieuitbarstingen van een pony die veel op stal staat zegt me niet zoveel... dat vind ik niet zo raar. Hij kan weinig zelf vrij bewegen... en tja, langzaam kan betekenen te weinig energie maar ook niet consequent rijden...


De training is een uurtje dressuur rijden en drie keer per week de laatste 10 minuten springen. En qua dressuur vooral bijvoorbeeld zijgangen zoals schouder binnenwaarts, appuyeren, travers, renvers, kuitwijken,... in draf en sommige oefeningen daarvan ook in galop.

De dierenarts schat de pony op 400 kilo en ze zegt dat hij zeker niet mag bijkomen maar het is voorlopig nog ok. Hij is 12 maar onze andere 18 jarige is super energiek met exact dezelfde voeding. Zij is mooi vlot vooruit maar wel volledig braaf zonder plotse uitbarstingen. Haar moet je eerder inhouden terwijl ik bij de andere veel moet aanmoedigen.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:21

De muesli eraf? Misschien helemaal geen brok meer?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:25

Minoes schreef:
Overwegend op stal? :(

Pffffff {:)-:(

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:27

Alleen een vitamimebrok geven zoals vitalbix?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:33

Als paard nier vrij kan bewegen is conditie opbouwen/houden enorm lastig omdat er amper ruimte is voor herstel. Het paard kan ook last hebben van stoffige/muffe luchtkwaliteit.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:35

TS, het word me niet helemaal duidelijk wat precies je doel is.
Ik lees 3 dingen, die je met voer wil ondersteunen. Ik zeg expres ondersteunen, omdat je met voer niet alles kunt oplossen.

1. Je pony is langzaam
Als je je pony meer energie wil geven, dan zou je hem voor het rijden een voer kunnen geven met snelle energie. Nog eerder zou ik kijken naar je eigen rijden, je eigen energie en of je dit rijdend kunt oplossen.

2. Je pony is soms explosief
Enig idee waar dit vandaan komt en of en waardoor je pony getriggerd wordt? Hiervoor zou je dus juist geen energierijk voer willen geven. Als medische oorzaken en invloeden van buitenaf zijn uitgesloten, zou ik hier ook adviseren om naar je eigen rijden en energie te kijken.

3. Je pony ademt zwaar
Ik heb goede resultaten bij NAF Respirator. Mijn pony vindt het heerlijk en heeft meer ademruimte. Wellicht het proberen waard?

Mijn pony (Fjord, merrie, 12 jaar, M/Z dressuur) krijgt naast onbeperkt ruwvoer alleen 2 handjes Natures Best op een dag en zit bomvol (controleerbare) energie.

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:02

Ik geef sinds 4 maanden enkel nog maar vitalbix, daar knappen ze echt van op

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:38

Missbambie schreef:
Ik geef sinds 4 maanden enkel nog maar vitalbix, daar knappen ze echt van op


Dat is heel persoonlijk natuurlijk: bij mij viel mijn ruin er enorm op terug en die moest ik iets bijvoeren naast vitalbix, en mijn merrie wordt er ril van en gaat ervan schuren. Is echt een mooi voer, maar niet voor ieder paard geschikt :)

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:01

De vitalbix eet mijn paard ook niet, ik was vergeten dat ik daarom gestopt was. Zelfs als ik het meng met met zn havens gastro moet hij t niet.
De nutrimash eet hij wel graag, dus ik hoop daar dan 50gram victorious secret in te krijgen. Althans, dat hij t dan wel eet.

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:53

Skippy01 schreef:
Missbambie schreef:
Ik geef sinds 4 maanden enkel nog maar vitalbix, daar knappen ze echt van op


Dat is heel persoonlijk natuurlijk: bij mij viel mijn ruin er enorm op terug en die moest ik iets bijvoeren naast vitalbix, en mijn merrie wordt er ril van en gaat ervan schuren. Is echt een mooi voer, maar niet voor ieder paard geschikt :)



wat geef je nu?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:03

Missbambie schreef:
Skippy01 schreef:
Dat is heel persoonlijk natuurlijk: bij mij viel mijn ruin er enorm op terug en die moest ik iets bijvoeren naast vitalbix, en mijn merrie wordt er ril van en gaat ervan schuren. Is echt een mooi voer, maar niet voor ieder paard geschikt :)



wat geef je nu?


Ze staat nu qua vitaminekorrel op VS200, waar ik Havens Gastro+ bij voer omdat ik haar mest op hooi, VS200 en aanvulling met ruwvoermix gewoon niet goed kan houden. Gastro+ scheelt een hoop vieze billen ;)

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:29

Slmt9 schreef:
De vitalbix eet mijn paard ook niet, ik was vergeten dat ik daarom gestopt was. Zelfs als ik het meng met met zn havens gastro moet hij t niet.
De nutrimash eet hij wel graag, dus ik hoop daar dan 50gram victorious secret in te krijgen. Althans, dat hij t dan wel eet.

Mijne ook niet, ik geef Pavo Natures Best nu.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Welke voeding in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:40

Ik geef nog steeds de gastro en als hij medicatie, kruiden oid er door heen moet de havens slobbermash. Niet gezond, maar dan gaat alles er tenminste in ;)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:11

Heeft ie niet gewoon te veel wintervacht op het moment voor het werk wat je van hem vraagt? Dat zou zwaar ademen en traag zijn verklaren.
Scheermachine eroverheen en dan nog eens kijken hoe ie ademt en hoeveel energie hij heeft? Of is ie al geschoren?

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 00:04

Sas_Mon schreef:
Heeft ie niet gewoon te veel wintervacht op het moment voor het werk wat je van hem vraagt? Dat zou zwaar ademen en traag zijn verklaren.
Scheermachine eroverheen en dan nog eens kijken hoe ie ademt en hoeveel energie hij heeft? Of is ie al geschoren?

Hij doet het winter en zomer zo hard ademen..

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:11

Wat bedoel je met "zwaar ademen".
Hoor je de ademhaling uit de keel of pompt het paard met de flanken?