Pavo hay chunks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:51

Voeren hier mensen van pavo de hay chunks?
Ik zit te denken om die als extraatje aan te schaffen, voor in de voerbak erbij of wat ook.
Bevallen ze?
Zijn ze goed te eten, dat wil zeggen: zijn ze heel hard of goed te doen?

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:53

Ik heb ze geprobeerd als late night snack bij de laatste voerronde. Maar mijn paard had ze heel snel op. Was dus niet echt een toevoeging.

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:59

Ik voer ze nu een tijdje, niet dagelijks.
Als ik tussen voermomenten op stal ben en ze hebben alles op, dan krijgen ze er 2 of 3.
Mijn ruin is snel, die heeft ze denk ik in 5 min op, mijn beide merries vinden het ook meer een spelletje, wroeten er mee, spelen er mee, etc.
Ze lijken ze wel echt lekker te vinden.
Zelf vind ik ze wel echt lekker ruiken.

Bij ons op stal nog 2 mensen die ze geven, 1 van die paarden doet er echt lang mee, die gaat eerst beetje stuk maken, dan weer beetje eten, etc.

Phonix
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:33

Die van mij begon er erg van te hoesten. Omdat ze heel droog zijn. Verder had ie ze binnen een minuut op.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:53

Ik heb een doos gekocht toen ze net op de markt waren. Helaas vrat mijn (redelijk kieskeurige) pony ze absoluut niet. Dus aan een stalgenoot gegeven.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:08

Wij hebben ze ook. We gooien ze door het gewone voer. Ik breek de chunk wel in een paar stukken. Zo doet paard langer over zijn voer, want hij gaat eerst zoeken naar zijn biks en muesli, daarna eet hij die chunks op het gemakje op want hij moet er wel echt op kauwen.
Ik vind ze overigens ook erg droog, besprenkel due altijd het voer met wat water. Of het echt helpt weet ik niet, maar mijn gevoel zegt van wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:19

Ik heb ze mijn haflingers aangeboden, maar ze waren beide niet erg enthousiast.
Uiteindelijk wel op de volgende dag bij de senior (1 blokje), de ander had er zelfs nog een nacht voor nodig voor ik 'm niet meer terugvond (overdag staat die niet op stal en had 'm in z'n stal gevoerd).

Ik heb het dus bij die ene poging gelaten, het is graag of niet en blijkbaar vonden mijn normaalgesproken alleseters het niet de moeite waard.

Anoniem

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:39

Hahah nou dat klinkt niet zo geweldig..
Heb er 1 van stalgenote gekregen, dus ga t eens proberen.
Zou gewoon om een extraatje gaan.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:15

Ik heb ze ook pas geleden aangeschaft. Heb ze in een mini hooi netje opgehangen. Ze zitten er wel aan maar eten ze nog niet echt snel op. Ben benieuwd wat ze er verder mee gaan doen, misschien moeten ze even wennen. Uit de hand knabbelen er 2 van de 3 wel gewoon aan. Zijn inderdaad best hard/stijf samengeperst, maar dat maakt het juist een leuke bezigheid dacht ik zo :)

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:43

Ik heb ze ook gehad en vond het wel handig om af en toe te geven of in de paddock te gooien als vermaak. Ze doen er niet super lang mee maar is wel leuke afwisseling. Ga ze binnenkort weer bestellen!

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:14

Als je iets wil geven waar ze lang op moeten kauwen dan is Carli Wafer erg fijn.

Anoniem

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:18

Dat hoeft voor de mijne niet, bijna onbeperkt hooi en 24/7 buiten.
Maar als snackje leek het me wel wat..
Ook
Makkelijk in een doos
Op te slaan

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:18

Waar kopen jullie ze? Lijkt me leuk om te geven op stal tegen verveling. In een mini hooinetje of zo.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:29

Kiekeboefje schreef:
Waar kopen jullie ze? Lijkt me leuk om te geven op stal tegen verveling. In een mini hooinetje of zo.


Heb ik ook gedaan, 2 van de 3 vinden ze inmiddels wel heel leuk !
Ik heb ze bij de otter vandaan en welkoop heeft ze ook.
Maar zoals bij de otter heb ik ze laten bestellen want het loopt een beetje beter dan verwacht, waren snel door voorraad heen :')
Welkoop moet je ze dacht ik ook bestellen maar misschien nu weer op voorraad

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:00

Ohhh top! Dacht dat die het wel niet zouden hebben maar toch wel

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:00

zijn hier recente ervaringen?
Mijn pony heeft weinig nodig, staat 24/7 buiten in een kudde waar wel smorgens door de pensionhouder gevoerd wordt.
Zelf geef ik nog wat als ik er ben ( als lekker hapje en met supplementen zoals zout en magnesium).

Nu dacht ik eraan een chunk als ochtendvoer te laten geven door de pensionhouder maar lees okk wel dat ze vrij droog zijn? Kan je ze ook een soort van weken?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:28

Weken zou ik ze niet doen. Je kunt ze in een klein hooinetje stoppen, mijn ruin heeft ze wel echt binnen een minuut op. Droog, ja ach... hooi is ook droog.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:31

Ik bedoelde meer, droog als in hoest opwekkend..

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:36

Dat heb ik bij mijn (toch wel hoestgevoelige) paard nog niet gemerkt. Niet als ik ze 'los' geef maar ook niet uit een wat hoger hangend hooinetje.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Pavo hay chunks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:15

Ik geef ze sinds deze week, los in de voerbak. Paardjes vinden ze erg lekker en zijn er wel eventjes mee bezig. Ze zijn inderdaad droog, maar hier nog niet horen hoesten.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:45

Thatgrumpyh schreef:
Die van mij begon er erg van te hoesten. Omdat ze heel droog zijn. Verder had ie ze binnen een minuut op.


Dit dus. Dat hoesten. Ik maak ze nu nat. Schrik je je te pletter worden tien keer zo groot die dingen. Ze vond er eerst niets aan, niet droog en niet nat. Nu gaat het wel maar niet favoriet.