Smakelijke muesli zonder luzerne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 19:39

Welke smakelijke muesli zonder luzerne is er?
Agrobs ken ik, maar dat eet hij helaas niet meer. De slobber wel overigens, dus dat krijgt hij regelmatig. Maar ik wil graag een muesli geven om dagelijks zijn vitaminebrok te geven.

Mijn haflinger gaat schuren van luzerne, wordt heet van haver en is enorm kieskeurig :roll: :x .
Ik gaf een tijdje Action safe and nature, maar helaas na een tijdje toch schuren. Nu C4L, maar gaat hij ook op schuren. Ik had gehoopt dat het lage percentage niet zoveel effect zou hebben.

Muesli’s van Subli zijn allemaal met luzerne, Pavo ook behalve nature’s best maar die eet hij niet.
Wie heeft een goeie tip?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:58

Natures best bestaat voor +-50% uit luzerne, dus viel sowieso af. Helaas hier ook een jeuker op luzerne.

Pure feed is luzerne- en havervrij. https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... pure-feed/ Welke smaak het best gegeten wordt kan je het beste met Astrid (van purepaardenvoeding) kunnen overleggne.

Hier zijn ze dol op sojaschroot. Dat zijn we gaan voeren als eiwittoevoeger nadat we de luzerne hadden geschrapt, maar zelfs de meut met eten knoeit er niet mee (in tegenstelling tot met zijn grasbrok).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:01

Handje pure granenmix anders??
Grasbrok?
Beetje pulp?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:18

Ik las je titel en dacht gelijk 'agrobs' maar helaas...
Pure feed inderdaad is ook luzerne vrij.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:58


Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:43

Lastig en bekend probleem.
Die van mij kan ook niet tegen luzerne. Er zijn maar heel weinig mueslies zonder luzerne. De genoemde van cavalor hebben geen stengels maar wel luzerne meel wat bij mij hetzelfde effect geeft. Nou heb ik wel wat energie nodig en ik geef graan maar niet gek veel 1/2 tot 3/4 schep per dag, paard is 1.85 en heeft energie genoeg. Van mijten hippalgo heb je Nova mix, dit is zonder luzerne en schijnt heel smakelijk te zijn.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:08

Mizora schreef:
Natures best bestaat voor +-50% uit luzerne, dus viel sowieso af. Helaas hier ook een jeuker op luzerne.

Pure feed is luzerne- en havervrij. https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... pure-feed/ Welke smaak het best gegeten wordt kan je het beste met Astrid (van purepaardenvoeding) kunnen overleggne.

Hier zijn ze dol op sojaschroot. Dat zijn we gaan voeren als eiwittoevoeger nadat we de luzerne hadden geschrapt, maar zelfs de meut met eten knoeit er niet mee (in tegenstelling tot met zijn grasbrok).

Oh ik dacht dat ze alleen brok hadden, maar er zitten mooie muesli's tussen. Ik zet ze op de lijst om verder te informeren. Dank je!
Ik voer lijnzaad voor de eiwitten. Dat gaat super gelukkig.


Anoniem schreef:
Handje pure granenmix anders??
Grasbrok?
Beetje pulp?

Grasbrok en pulp gaat er niet meer in :roll: Zeikerd.
Granenmix is zeker een optie. Volgens mij hebben we die gewoon op stal toch? :+


IngridM schreef:
Ik las je titel en dacht gelijk 'agrobs' maar helaas...
Pure feed inderdaad is ook luzerne vrij.

Ja balen, want ik vind Agrobs echt mooie producten hebben. De slobber vindt hij erg lekker, maar de muesli was na een zak of 2 klaar. Hij eet het dan gewoon niet meer.

Bij de Cavalor Pianissimo staat geen luzerne in het ingrediëntenlijstje, dat maakt hem wel interessant.
Citaat:
Lijnzaaddoppen | gerstvlokken | tarwevoermeel | geëxpandeerde maïs | tarwezemelen | geëxpandeerde gerst | rietmelasse | zonnebloemzaadvoer | sojabonendoppen (geproduceerd met genetisch gemodificeerde soja) | lijnzaad | brisuren van oliehoudende zaden | tarweglutenvoer | sojaolie | calciumcarbonaat. natriumchloride | fructo-oligosachariden


De Novamix van Hidalgo gaat ook op het lijstje. Ziet er ook prima uit.
Voor zover ik kan zien de enige zonder haver en luzerne.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:14

Marstall Vito is denk ik ook een optie, alleen eet die van mij dit niet meer helaas.

De Marstall Force eet ze wel en bied ik nu aan ter vervanging. Dat gaat prima, alleen voer je daar heel weinig van, dus hebben ze niet veel in de bak als je voert.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:19

Marstall Vito en Faser Light moet hij ook niet meer :=
Hij krijgt Marstall Force, maar dat eet hij dus niet zonder muesli. Ik gebruik een muesli echt om te mengen, halve voerschep is vaak genoeg.
Het is een haflinger, maar ik denk wel eens dat hij in het verkeerde lichaam is geboren :+

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:24

Totaal wat anders, maar een brok er bij door?

Die van mij heb ik sinds een week om te testen aan de Gastro+ van Havens, dat eet ze als een malle. Ben nog net de vingers niet kwijt :P , haflinger he :') .

Nu is Gastro + absoluut niet luzerne vrij, maar vaak wordt een brok als smakelijker ervaren hier als muesli. Daar is ze kieskeuriger op.

Anoniem

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:26

Brok van pavo is zonder luzerne, de energie control.

Haver ligt er op stal.
Of een handje van de stal brokjes??

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:10

EnergyControl dacht ik ook aan, maar die bevat haver.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:15

De pianissimo inderdaad, een van de paarden op de stal waar ik werk krijgt dit en is een heel mooie muesli zonder lucerne. Eten ze ook heel goed op! Cavalor is ook gewoon een heel goed merk naar mijn mening, ik voer mijn paard al jaren fiberforce over de middag (die kan gelukkig wel lucerne hebben) naast de gewone schep krachtvoer per dag en ik zie gelijk een verschil in vacht en conditie als ik met de fiberforce stop. Ik ben erg fan van cavalor voer voor paarden die niet te heet mogen worden en gevoelig zijn voor wat ze eten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:26

MarliesV schreef:
Totaal wat anders, maar een brok er bij door?

Die van mij heb ik sinds een week om te testen aan de Gastro+ van Havens, dat eet ze als een malle. Ben nog net de vingers niet kwijt :P , haflinger he :') .

Nu is Gastro + absoluut niet luzerne vrij, maar vaak wordt een brok als smakelijker ervaren hier als muesli. Daar is ze kieskeuriger op.


Vriendinnetje voert Horsefood Digest Control brok, die is havervrij en luzernevrij. Haar paard is een moeilijke eter en eet deze zo op.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 11:37

Stalbrokjes pak ik nu ook wel, maar hij presteert het om de magnesium (granulaat, want poeder moet hij niet) en Force te laten liggen :+
Ik maak de muesli ook altijd wat nat, zodat de magnesium goed plakt.

Ik sta er zeker wel voor open, maar dan bijvoorbeeld een brokje wat je zonder probleem snel kunt weken en dat geen extra energie geeft. Hij is binnen no time een stuiterbal op brokjes, dus ben daar iets voorzichtiger mee. :=
Haver is ook geen goed idee, andere granenmixen kan ik nog wel naar kijken.
Maar muesli heeft vanwege de structuur en het plakkerig maken met water wel de voorkeur.

Ik heb een mail gestuurd naar Pure feed en een verkooppunt van Hippalgo/Mijten voor informatie en een kleine probeerverpakking. Dat ga ik van Cavalor ook nog doen voor de Pianissimo. Ik heb de fiberforce ook ooit een zak gevoerd, maar na 3/4 zak at hij het weer niet meer. Zo kieskeurig, zo irritant :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:10

Of een andere vitamine korrel waardooe mengen niet meer hoeft?

Ik heb wel wat handjes vs2000 als je wilt proberen

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:49

Brokjes kan je ook gewoon weken. Met 10/15 minuten is het een rulle pap.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 12:52

DC: Liever niet. Hij doet het er namelijk wel heel goed. Dit is al het 5e vitaminebrokje wat ik geef en deze slaat echt goed aan. De andere werd hij na een paar weken heet van of ging juist zand eten of stenen likken.
VS2000 overigens niet, maar ik durf gewoon niet zo goed om dat te wijzigen :+
Ik ga er even over nadenken.

Mizora: niet elk brokje is mijn ervaring :D
Dus wel handig om van tevoren te weten of dat kan. Dan is het zeker een optie :j

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:54

En Oerbalans brokjes of poeder?
Is er ook in probeerzakje.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 12:59

Eet hij niet :+
Het lijstje met wat we allemaal al geprobeerd hebben wordt steeds langer en volgens mij ben ik nog de helft vergeten :=
Ik moet zeggen, C4L eet hij wel heel goed. Maar ja, luzerne. Idem voor Hippostar kruidenmuesli. Kruiden lijken wel smakelijk te zijn voor hem. Maar ja, dan zou Agrobs alpengrün muesli toch ook juist lekker moeten zijn zou je denken.

Anoniem

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:59

De slobber eet hij wel?
Dan kan je die toch geven?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 13:02

Ja, die eet hij. Maar ik heb niet altijd tijd om die klaar te maken. Moet toch even staan voor ik het kan geven. Met muesli is dat net wat makkelijker: alles in een bak, beetje water erover, roeren en eten.
Dus de slobber wil ik nog even als alternatief houden, mocht ik niks vinden. Dan ga ik het wel op mijn werk klaarmaken om daarna te voeren.
Overigens voer ik niet meer de Agrobs slobber (want: at hij niet meer), maar de Bergwiesen mash van Marstall. Soortgelijke slobber overigens, maar smaak is blijkbaar toch anders. Ruikt ook wat zoeter/kruidiger.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:03

Subli Zonder is een muesli zonder haver én zonder lucerne.

Anoniem

Re: Smakelijke muesli zonder luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:07

Oh meende dat ne die van marstall ook echt wel
Met Max 10 minuten weken kon geven, vandaar.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 13:10

Imre: Nope, zonder haver en melasse. Maar wel met luzerne:
Citaat:
Gerstvlokken, maïsvlokken, tarwegries, luzerne, zonnepitschillen, zonnebloemzaadschroot, gerst, maïs, aardappelzetmeel, magnesium

Jammer, want dat is een mooie muesli verder.


Anoniem schreef:
Oh meende dat ne die van marstall ook echt wel
Met Max 10 minuten weken kon geven, vandaar.

Ja, met warm water wel, dan neemt het snel op. Maar met koud water heeft het wat langer nodig is mijn ervaring. Half uurtje is dan wel nodig. Ook al staat er op de zak wat anders :))
Structuur blijft dan langer anders, alsof het niet helemaal goed inweekt in die 10 minuten.
Maar goed, op het werk koud water erbij en dan naar stal rijden is tijd zat. Dus daarom is het wel een optie.
Ik ben alleen zo bang dat als hij alleen dat maar krijgt, hij er na een zak ook weer niet van eet omdat hij de smaak verliest ofzo. Maar misschien moet ik dat gevoel even loslaten.