Selenium overschot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 20:49

Ik heb pas geleden bloedonderzoek laten doen bij mijn shetlander en daar kreeg ik vandaag de uitslag van.

Nu bleek dus dat mijn pony de selenium te hoog was. Ben dus aan het pluizen waar dit vandaan kan komen.
Ze krijgt de vitalbix, ruwvoer en 1 supplement bestaat uit kruiden (souplesse mix van de paardendrogist). En nog wat op dierenartsadvies maar daar zit geen selenium in dus hier niet van belang.
Ze krijgt geen supplement met extra selenium.

Als ik het goed gelezen heb op Internet werkt selenium cumulatief, dus het stapelt zich op. Dus dan kan het al paar jaar aan opstapelen zijn?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een paard met selenium overschot?, wat bleek de boosdoener. Of mensen die als gevolg ook ruwvoer hebben laten analyseren?

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:57

hoeveel geef je van de vitalbix?
ik ben wel benieuwd want ik hoor juist erg vaak van tekort aan selenium.
daarom viel jouw bericht op...weet je waar je ruwvoer vandaan komt?

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 21:15

Ik geef een combinatie van daily complete en active plus en het totaal aandeel daily complete is dan zo 130 tot max 140 gram voor een shet van 103cm die matig arbeid verricht. Dus volgens voorschrift.

Ik geef de vitalbix nu zo'n 4 a 5 jaar. Dus ben benieuwd of zich al zo lang kan stapelen als het bijvoorbeeld gecombineerd is met voordroog dat gewoon gemiddeld in selenium waarde zat. Dat al die tijd en en was.

Huidig ruwvoer komt van eigen land van de pensionstal waar ik nu sta. Ik ben paar maanden geleden van pensionstal veranderd. En op de vorige pensionstal werd het ingekocht bij de buurman, en daar kwam het van diverse weides in de regio. Zitten hier op klei / veengrond.

Ik moet nog navragen of er iets bekend is van analyses.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:53

Oh wat toevallig. Ik ben zelf juist een zoektocht begonnen naar selenium overschot als een mogelijke oorzaak voor mijn probleem. Heb al een jaar of 2 dat haren heel los in de schacht zitten. Makkelijk er uit te trekken zijn, maar niet vanzelf uitvallen dus. Dat schijnt typisch voor een teveel aan selenium te zijn. Maar alle andere symptomen die op internet genoemd worden heb ik (nog?) geen last van.

Het probleem met alles wat tot nu toe te vinden is op internet, is dat de informatie oud tot heel oud is, sommige onderzoeken zelfs van 1964... Over een seleniumtekort is daarentegen wel genoeg recente informatie voorhanden.

Het enige waar ik wel al achter ben is dat eiwithoudende producten ofwel producten van dierlijke oorsprong, vaker een hoog seleniumgehalte hebben. Vooralsnog geeft een dieet op basis van plantaardig voedsel niet vaak een selenium overschot.
Als ik iets ga veranderen aan mijn eigen dieet dan zal ik als eerste beginnen met het schrappen van vlees. Maar dat doe ik pas nadat ik meer info heb.
Ik ga dus even volgen en ben benieuwd naar de resultaten van jouw zoektocht naar informatie.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:19

Oud topic gevonden. Wellicht interessant voor wat extra achtergrond informatie;

[MD] Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS


Ik ben eigenlijk erg benieuwd of ergens info te vinden is hoe lang het duurt voor de selenium gehalten in het lichaam verminderen na aanpassing van dieet. Is dat een kwestie van dagen, weken, maanden?

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 11:31

Bovenstaande link naar dat topic bevat wel hele interessante informatie. Moet alles nog helemaal goed doorlezen.

Voor nu gaat de daily complete maar even geschrapt worden uit het rantsoen tot ik meer weet wat er in het ruwvoer zit.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:51

Vind het eerdere topic uit de genoemde link ook wel interessant om te lezen, geeft wel stof tot nadenken.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:58

Bevat paardenbloem niet ook veel selenium? Dat zit in de souplesse mix..

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:03

Als het supplement souplesse mix heet kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het hoog is in VitE en selenium (dat is namelijk standaard hoog in supplementen voor senioren en spieren). Als bijvoorbeeld een van de planten uit bepaalde regio‘s van Amerika komt kan het stijf staan van de Selenium.
Ik zou paardendrogist even om een mineralenanalyse vragen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:04

Taucha schreef:
Oud topic gevonden. Wellicht interessant voor wat extra achtergrond informatie;

[MD] Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS


Ik ben eigenlijk erg benieuwd of ergens info te vinden is hoe lang het duurt voor de selenium gehalten in het lichaam verminderen na aanpassing van dieet. Is dat een kwestie van dagen, weken, maanden?


Interessante link Taucha, thanks :)
Ik heb de laatste 1,5 jaar een vit./mineralenkorrel bijgevoerd waar de paarden het in eerste instantie heel goed op deden. Echter deze zomer ging er duidelijk iets mis met hun stofwisseling waar ik geen vinger achter kon krijgen. Ik dacht eerst dat er mogelijk residu in zou zitten van pesticides omdat er citruspulp in het produkt zit. Citruspulp is nl. het restafval van citrusvruchten inclusief de schil.

Maar die vit./min. brokjes bevatten organisch gebonden Selenium en Mangaan waarvan de laatste vrij hoog. Tevens zat het hoog in Zink met als extra een intellibond Zink. Dat houd in dat het nog beter opgenomen wordt door de darmen. Als Mangaan en Zink in de voeding dus erg hoog is wordt de opname van de Selenium ook hoger begrijp ik uit dat artikel.
Aan Mangaan is sowieso geen gebrek in de Ned. bodem en dus ook niet in hooi en gras.

Hmmm ... interessante invalshoek. Het zal me ook niet verbazen dat een overschot aan Selenium hier de trigger was.

In het artikel wordt ook nog over Cushing genoemd dat dat pas 20 jaar bekend is maar daar ben ik het niet mee eens. Ik had zelf een Cushing merrie in 1998 en toen was de ziekte al een aantal jaren bekend onder de paarden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:08

Selenium overschot komt volgens mij bijna niet voor. Ruwvoer in Nederland bevat over het algemeen juist te weinig selenium. Je zou een ruwvoeranalyse kunnen laten maken en verder je "krachtvoer" even goed onder de loep nemen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:26

Ik weet niet waar in Nederland je zit, maar er zijn bepaalde grondsoorten die beter Selenium vasthouden. En ook je (grond)water kan een bron van Selenium zijn. Dus een bodem en water onderzoek zou ook kunnen helpen om de oorzaak te achterhalen.

Selenium overschot komt niet vaak voor, maar het gebeurt, en is gevaarlijker dan een tekort, dus veel succes met het zoeken naar de oorzaak.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:43

Met andere woorden, bijna alles kan een bron van selenium zijn. :+

Na bovenstaande gaan zoeken op selenium en water, is het dus toegestaan dat het in je gewone drinkwater/kraanwater zit.

Gevalletje plus plus plus.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Selenium overschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:08

Het laatste bericht van Paul 11 in onderstaand en al oud Bokt topic noemt over de manier van Selenium testen.
En dat het een verhoogde uitslag kan geven terwijl het eigenlijk niet verhoogd is.

[MD] Selenium vergiftiging bij paarden

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:51

Ik ben benieuwd of iemand misschien al iets verder is gekomen in de zoektocht naar informatie mbt selenium en eventuele aanverwante zaken die dit overschot zouden kunnen veroorzaken?