Voeradvies 5 jarige tinker merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Voeradvies 5 jarige tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 15:43

Het zoveelste voertopic...

Momenteel krijgt mijn 4.5 jarige tinkermerrie (1.44m, 410kg) dit:

2 x daags een halve kilo Voermeesters efficient + een volle voerschep havens luzerne mix.

Daarnaast staat ze minstens 8 uur per dag op de weide (met kort gras) in een kudde merries.

In de stal heeft ze vrijwel onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking.

Omdat ze na een periode van rust nu weer aan de slag mag ben ik benieuwd of jullie ideeën voor mij hebben. Ze is eerder wat te tam dan dat ze energie teveel heeft.
- 1 of 2 keer in de week longeren
- 1 of 2 keer bakwerk
- 1 keer bosrit
* ik ga het natuurlijk wel rustig opbouwen :D

Ik zit zelf te denken aan bijv metazoa superfit broxxx icm een muesli.

Wat voeren jullie aan jullie tinker/ander sober ras?

Anoniem

Re: Voeradvies 5 jarige tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:48

Ik heb een Spaans paard (curzado, mengelmoest van wss een PRE/Lusitano), dus ook vrij sober. Die geef ik Pavo Condition, laag in suikers en zetmeel (zetmeel dacht ik gelezen te hebben, suiker is zeker). En dat bevalt me echt heel goed.

Natuurlijk heeft ieder een andere mening en moet je denk ik vooral gaan kijken wat past er bij mijn paard en wat eet hij graag.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:51

Mijn tinker x haflinger voerde ik eerder sober (laag suiker/zetmeel) en gaf lang de Metazoa. Nadat een periode van een paar jaar veranderde ze opeens flink. Ik gaf hier alleen lucerne naast, en nagenoeg onbeperkt ruwvoer.

Ik bleef bij haar tegen het feit aanlopen dat ze energie miste en dan met name de langdurige. Na een half uurtje in de bak was ze echt leeg (incl in en uit stappen). Bloed toonde geen tekorten.
Ik kreeg toen het advies om haar toch op ander voer te zetten waar ze meer uit kon halen.
Na wat geprobeerd te hebben kwamen we uit op de Pavo Sportfit. Ze krijgt hier een halve tot driekwartschep per dag van met daarbij lucerne.
Voor haar werkt dit super en ze doet het hier goed op.

Ze loopt gemiddeld 5 dagen per week. Afwisselend dressuurmatig trainen, springles, longeren (enkele of dubbele lijnen) buitenritten.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Voeradvies 5 jarige tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:17

Mijn Tinker ruin van 10 krijgt:
Ochtend: fibra luzerne en pavo vital
Middag: kwart kilo cavalor perfomix
Avond: handje cavalor perfomix
En onbeperkt droog kuilgras

Hij wordt 3x id week gereden en 3x wadh of longe en dan nog een dag vrij.
Eerst stond hij op cavalor sportbrok ipv se perfomix. Maar met de muesli heeft hij meer energie :)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Voeradvies 5 jarige tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 20:19

Bedankt voor de reacties!

Ik had zelf inderdaad ook naar de pavo condition gekeken ivm laag suiker/zetmeel. Fijn om te horen dat die goed bevalt. :D

Sportsfit zou misschien een aanvulling naast een vitaminebrok kunnen zijn.

Zoveel keuzes...