Slechte weerstand, Vitamineboost?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Slechte weerstand, Vitamineboost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:38

Hoi,

1,5 jaar geleden heb ik een moederloos veulentje gered. Liefste veulen ooit maar altijd aan kwakkelen geweest, slechte weerstand, slap en nooit hoe een veulentje zich hoort te gedragen.

We zien werkelijk nooit het diertje uit zichzelf rennen, galoppeert de groep weg komt het vanzelf in stap aan. Dierenartsen hebben het beestje al 100 keer door de molen gehaald. Dan weer mok enmijt, dan schurft, slokdarm verstopping, koliekerig, mager, kleiner als gemiddeld voor het ras(wat wel normaal is voor fles veulens). Inmiddels alles verholpen, stond het arme beestje weer met slokdarmverstopping.

Gister gaf ik zijn biks en ik zie hem weer stikken en er kwam weer en vieze lucht uit zijn mond. Direct dierenarts gebeld en op het moment dat ik bel zie ik ineens na het aaien in zijn hals toch push voorbij komen. Gemeld dat ik vermoed dat er droes bijzit.

Dierenarts gekomen en geen droes, een flink abces van boven de hals tot onder bij de borst. Open gesneden en spoelen en daardoor zakte zijn biks. Beestje blijft echter slecht.
In overleg met dierenarts weer vitamineboost geven en meer kunnen we niet doen.

Even voor de duidelijkheid hij krijgt goede opfokbrok, ontwormen doen we extra volgens schema van dierenarts. 1 x in de 6 weken een vitamineboost maar we mogen supplementen gaan bijvoeren, wellicht sterkt dat aan.
Krijgt onbeperkt ruwvoer, staat daarnaast overdag nog in de wei met wat oudere en jongere ponys.

Welke supplement versterken de weerstand? En mogen dagelijks gegeven worden?

Anoniem

Re: Slechte weerstand, Vitamineboost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:47

Oerbalans blijkt heel goed te zijn. Voor van alles en nog wat. Zijn gewoon gehakselde kruiden. Is er ook in brok vorm. Wellicht helpt dat wat?

Ik moet het zelf nog gaan zien. Gebruik het nog maar een week bij m'n paard.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:48

Wat sneu zeg! Ik heb niet zo heel veel ervaring met paarden met een slechte weerstand, maar mijn paard heb ik toendertijd vital complete gegeven van Pavo! Hier knapte die merrie erg van op, terwijl ze daarvoor ook prima in haar vel zat. Ik hoor veel goede verhalen over deze vitaminebrok van andere mensen, maar geen idee of jongen paarden dit ook gewoon mogen. Daarnaast blijkt fenegriek ook goed te werken voor het opbouwen van een goede weerstand. Succes!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:49

Ik zou eerst denken aan iets om de darmen sterker mee te maken, grote kans dat je alles er in kan stoppen maar hij het niet opneemt door slechte darmflora, ook wormen is iets om érg goed in de gaten te houden.
Dat kan je het beste in overleg doen met iemand die daar daadwerkelijk verstand van heeft, ik kan je via PB wel meer info geven.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:55

siskeh schreef:
Ik zou eerst denken aan iets om de darmen sterker mee te maken, grote kans dat je alles er in kan stoppen maar hij het niet opneemt door slechte darmflora, ook wormen is iets om érg goed in de gaten te houden.
Dat kan je het beste in overleg doen met iemand die daar daadwerkelijk verstand van heeft, ik kan je via PB wel meer info geven.

Inderdaad, ik heb wel eens gehoord dat men poeptransplantaties doen voor dit soort dieren. Dus peop van een gezond paard in de darmen stoppen van het veulen. In de hoop dat de darmflora daarvan opknapt..
Misschien een idee om aan de da te opperen als die er weer eens is.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Slechte weerstand, Vitamineboost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:11

Wat voor ruwvoer wordt er gevoerd?
Is er al eens bloed geprikt om erachter te komen waar de tekorten zitten?
En wat is goede opfokbrok?