Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 02:15

Ik weet dat er veel suiker in producten zit, heel veel als je er op let, en je al snel te veel suikers binnen krijgt per dag in producten waar je het niet eens van verwacht.

Nu weet ik dat het voer van paarden er ook op wordt aangepast, suikervrij of in ieder geval zo min mogelijk, maar moet het echt helemaal suikervrij worden?

Ik dacht er goed aan te doen Pavo te voeren het meeste is al lager in suikers gegaan, alleen bijvoorbeeld Podo Grow voor de jonkies bood ik aan op Facebook en daar werd helemaal over gevallen omdat er toch melasse, soja, suikers in zitten. Ik vind het een prettig merk omdat het duidelijk is, makkelijk te krijgen.. Ze hebben daarbij best wat onderzoeken gedaan. Ik dacht wat suiker ken een opgroeiend dier misschien best gebruiken toch? Of is het echt beter op voer te gaan die echt zo min mogelijk suikers heeft?

Al met al wil ik dus misschien overstappen... Maar vraag me af of dus helemaal zo min mogelijk suikers wel echt gezond is voor vooral de jongere paarden. En wat dan echt een goed voer is?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 02:23

Helemaal geen dsuikers dat is niet gezond! Want suikers zijn nodig voor onze spieren en ons brein. Idem dito bij dieren.
Maaaar... Wat je inderdaad al zegt: in alles zit suiker.
Fructose, lactose, sacharose, glucose, ect. Allemaal suikers in verschillende vormen en functies!
Dus naast dat je weet hoeveel 'suiker' er in een product zitten, is het interessant om te kijken welke suikers erin zitten. Glucose wordt omgezet in glycogeen en gebruikt in de spieren. Onmisbaar dus. Maar inderdaad melasse is ook een vorm van suiker. Om brokken te binden eigenlijk. Dus wat voor functie heeft het voor het paard?
Zonder suiker gaat dus niet qua gezondheid. Maar je kunt ook een opstapeling krijgen van suikers (bv fructose, in o.a. Fruit). En dat uit zich vaak heel anders. Jeuk, kale plekken, wondjes, mok op de benen, etc. En dan wil je dus voer met zo min mogelijk suikers. Want hij krijgt er echt zat binnen.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 02:52

Hutcherson schreef:
Helemaal geen dsuikers dat is niet gezond! Want suikers zijn nodig voor onze spieren en ons brein. Idem dito bij dieren.
Maaaar... Wat je inderdaad al zegt: in alles zit suiker.
Fructose, lactose, sacharose, glucose, ect. Allemaal suikers in verschillende vormen en functies!
Dus naast dat je weet hoeveel 'suiker' er in een product zitten, is het interessant om te kijken welke suikers erin zitten. Glucose wordt omgezet in glycogeen en gebruikt in de spieren. Onmisbaar dus. Maar inderdaad melasse is ook een vorm van suiker. Om brokken te binden eigenlijk. Dus wat voor functie heeft het voor het paard?
Zonder suiker gaat dus niet qua gezondheid. Maar je kunt ook een opstapeling krijgen van suikers (bv fructose, in o.a. Fruit). En dat uit zich vaak heel anders. Jeuk, kale plekken, wondjes, mok op de benen, etc. En dan wil je dus voer met zo min mogelijk suikers. Want hij krijgt er echt zat binnen.


Thanks! Duidelijk antwoord. Maar wanneer is het voor een paard te veel? Als ze gaan jeuken? Of is het dan al te laat? In gras zit al suikers, ik voer daarnaast goed rijk ruwvoer dus niet arm, is het dan al te veel als ik ook nog eens Podo Grow met de suikers voer? Ik vind het lastig, en iedereen wil natuurlijk het beste voor de paarden maar lees wisselende dingen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:02

Het toevoegen van extra suiker zoals melasse maakt de concentratie nogal hoog en dat is zeker oppassen. Beweging/werk verbrand suikers en dat maakt de tolerantie hoger al maakt dat niet dat je er meer in kan gooien. Daarnaast "vriendje" zetmeel is net zo goed oppassen, omdat voor het afbreken ervan amylase nodig is en dat maakt een paard maar beperkt aan en enkel in de dunne darm. Komt dat zetmeel in de dikke darm terecht gaat de darmflora daar er van mis met opname problemen en mogelijk buikpijn tot gevolg.
Ik vul liever aan met een ruwvoervervanger als grasbrok & bietenpulp dan er standaard krachtvoer in te gooien. Let wel op dat er genoeg vit./min. in het voer zitten, gras, hooi en ruwvoervervangers hebben eigenlijk altijd tekorten door tekorten in de bodem. Vit. brokje toevoegen vangt dat op, liksteen niet genoeg, enkel zout halen ze daar genoeg uit, als er al meer inzit is dat meer bonus dan werkelijk nuttig.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:54

Als teveel is zie je al snel aan opstapeling van suikers in de hals ( hengstenkap ) of jeuk idd. Mijne inziens ( maar misschien krijg ik nu wel heel bokt over me heen ) moet je je niet blind staren op het gehalte suikers in krachtvoer. Je hooi waar ze vele malen meer van krijgen bevat vaak veel meer suikers en daar eten ze ook vele malen meer van. Bewustwording en goed in de gaten houden. Elk paard heeft net als elk mens een andere behoefte. De een doet het fantastisch op suikervrij, de ander op bietenpulp en de volgende op graan.

Het is een kwestie van weten waar je paard behoefte aan heeft, en de kwaliteit van je ruwvoer kennen waar je wat aanvulling op wilt. Ook ten aanzien van energie en spieropbouw.

Ik hoop dat je er wat mee kan,

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:06

Gemiddeld hooi bevat ongeveer 10% suikers. (kan naar onder en ver naar boven uitschieten) Paard wat 10 kg hooi naar binnen schuift krijgt dus verdeeld over de dag 1 kilo suiker binnen.

Alle voeders die bovenop het ruwvoer komen, én die soms tot 40% suikers + zetmeel bevatten (=koolydraten) zorgen ervoor dat de paarden in verhouding in 1 portie (van xxx gram) heel veel koolhydraten in korte tijd (5 a 10 minuten?) binnen krijgen. De spijsvertering is niet berekend op zoveel suiker ineens, en het paard krijgt een suikerpiek. De darmflora van de dikke darm kan, soms ineens en soms sluipend, van slag raken. Dat kan o.a. een reden voor dikke paarden, Ems, bevangenheid, insuline resistentie en dat soort narigheden.
Paarden zijn ingesteld op een langzame inname van voedingsstoffen, die heel vezelrijk moet zijn.
Daarom is het altijd beter een (kracht/brok) voer te selecteren dat laag is in suikers en zetmeel. Wortels bijvoorbeeld, waarvan wordt beweerd dat er veel suiker in zit, bevatten eigenlijk maar weinig suiker. Voer je een kilo, dan is slechts 5% daarvan suiker. Voer je een kilo Energy Classic dan bevat dat 40 % suiker en zetmeel (400 gram ineens). Je zou dus 8 kilo wortel daar tegenover moeten stellen, of 125 gram EC...
Zoveel wortel geven, dat doet een weldenkend mens niet, mag ik hopen. Maar die schep krachtvoer gaat dan weer gedachteloos in de voerbak.

Reken maar uit wat dat doet met een paard. En dan is dit het voeradvies.... schrik niet....

Voeradvies
Zorg ervoor dat uw paard voldoende ruwvoer van goede kwaliteit tot zijn beschikking heeft, minimaal 1 - 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

Met Hartog Lucerne-mix: ca. 1 - 3 kg Energy Classic per dag/paard.
Zonder Hartog Lucerne-mix: ca. 2 - 4 kg Energy Classic per dag/paard.

Voer je dus brokken zonder melasse, granen en mais en dergelijke , maar mét voldoende mineralen en vitamines, dan voorkom je die enorme suikerpiek. :)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 01:05

Overigens las ik van de week een onderzoek naar de voedingsstoffen in hooi of in voordroog. Veel mensen denken dat voordroog veel meer suiker bevat maar dat schijnt meestal niet zo te zijn. Bovendien zit in voordroog meer vitamine en mineralen en minder schimmels dan in droog hooi.
Voor mijn barokke ruin is rijk hooi (land is bemest) plus rijk gras vaak al teveel. Hij krijgt dan kale plekjes op zijn bovenbenen en krijgt jeuk. Ook als ik regelmatig appels en wortels voer gebeurt dit.
Geef ik alleen hooi en vitalbix (laag in suiker en zetmeel) dan gaat het prima.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 07:10

Begin met je hooi partij te laten testen
Bij pavi kan je voor 25 euro hooi laten testen op suiker, energie en eiwit. Weet je al meer wat je paard al binnen krijgt.

Als je meer wil weten, kan je het hooi ook uitgebreid laten testen op vitamines en mineralen. De test koat aanzienlijk meer, maar dan weer je wel wat je al geeft

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:30

Vergeleken met een kilo hooi zit in een kilo wortels veel minder suiker, omdat de hoeveelheid droge stof veel lager is. Toch maken we ons vaak heel druk om de suikers uit wortels terwijl 'we' vaak wel voorstander zijn van onbeperkt hooi. (gemiddeld tien procent suiker).

Anoniem

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:32

We worden ook soms erg bang gemaakt.
Net een artikel op Facebook gedeeld door iemand die voeding doorMeet. Artikel zelf geschreven door een fabrikant van supplementen ( dus niet onpartijdig.)
Ging over een onderzoek van een universiteit bij 10 pony’s en het verschil dat merkbaar was na voeren van veel zetmeel/ suiker.
Ik vind 10 pony’s weinig en een korte periode vind ik ook wat zonde.
Maargoed, dit zie ik dus heel veel...
wat niet wegneemt dat teveel suiker en ook zetmeel niet perse bevordelijk is. Dat vind ik ook

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Is suiker echt zo slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:03

Melasse is geen vorm van suiker (zoals glucose, fructose, etc). Melasse is een restproduct uit de suikerwinning dat voor 50% uit suiker (sucrose meestal) bestaat (de rest water en wat vitaminen en mineralen). Vrijwel altijd wordt er maximaal 5% melasse toegevoegd, meestal zelfs maximaal 3%. Dat betekent dat het in de meeste gevallen het suikergehalte maximaal 1.5% hoger uit te vallen, en in vrijwel alle gevallen maximaal 2.5% verhoogd.

Het is dus niet zo spannend, die melassetoevoeging.

Het is handiger om te kijken naar het totaalplaatje, hoeveel zetmeel en suiker zit er werkelijk in en hoeveel moet je er van voeren?

Hooi bevat gemiddeld gesproken 10% suiker. Je voert een paard als het goed is minimaal 1.5% lichaamsgewicht aan hooi, zeker als je daarnaast ook nog krachtvoer voert. Bij een paard van 500kg betekent dit minimaal 7.5kg hooi. Dat betekent 750g suiker. Als suiker echt zo riskant was voor paarden, dan ging dit helemaal niet.

Biotine wordt vaak ook in een suikerrijk product aangeleverd. Het is 1 van de dingen die daarom in de natuurlijke hoek nogal eens afgebrand wordt. De pot bestaat dan voor 99+% uit suiker, "dus" dan is het nutteloos. Maar de ideale dosering van biotine is 0.1mg/kg paard. Dat is dus 10mg/100kg paard, dus 50mg voor een paard van 500kg. Veel fabrikanten gaan zelfs uit van de helft van deze dosering (daar zijn in wetenschappelijke onderzoeken ook al positieve effecten mee gemeten, maar ook gevallen waar geen effecten zijn gemeten, met de hogere dosering zijn altijd positieve effecten gemeten, namelijk 10% extra hoefgroei en vaak een hardere of dikkere hoefwand). Subli biotinemix is de meest geconcentreerde normaal-betaalbare supplement. 5.5g biotine/kg supplement. Dus 0.55% van het supplement bestaat uit biotine. Dat lijkt extreem weinig. Maar in de praktijk betekent dit dat de fabrikant aanraadt 4.5g per dag te voeren, en de optimale dosering 9g per dag is. Kleinere doseringen dan dit geven veel kans op grote afwijkingen, en een keer niesen en al het poeder is verdwenen.

In dit geval bestaat het verder uit calcium en suiker, maar zelfs alleen uit suiker geeft dat een verhoging van rond de 1% aan suiker in het voer, dat is het probleem niet.

Ik houd zelf 1g zetmeel+suiker/kg paard per maaltijd aan, en maximaal 2g z+s/kg paard per dag (behalve bij maaltijdvervangende voerbeurten, waarbij ik wel tot 3g z+s/kg paard/dag ga, verdeeld over 4 maaltijden, indien nodig). Dat betekent dat ik een paard van 500kg maximaal 500g zetmeel+suiker zal voeren in één voerbeurt. 2/3e van wat hij via het hooi binnen krijgt over de hele dag heen. Meer dan dat, dan zie je dat de vertering verslechtert doordat de darmflora eronder te lijden heeft. Meer dan 2g/kg paard/voerbeurt levert zelfs een verhoogd risico op koliek.

Maar, als je een voersoort kiest van 30% z+s, dan moet je bij een paard van 500kg, 1.8kg krachtvoer voeren in 1 maaltijd. Dat is 1.5 schep brok of 2 scheppen muesli. Dat is vrij veel.

Met mineralenbrokken voer je zelden meer dan 100g/100kg paard per dag, dus 1g/kg paard. Force en Vital zitten zelfs aan 30g/100kg paard. Daarmee kan je in de basis niet te veel suiker en zetmeel voeren in 1 maaltijd, al zou ik nooit aanraden om iets te voeren met meer dan 50% zetmeel+suiker. Een pure halve kg suiker eten geeft namelijk een ander effect dan 0.5kg suiker + 1kg vezel. De vezels leveren dan een vertragende factor.

Suiker is voor een jong dier geen enkel probleem. Ik zie tegenwoordig steeds meer jonge dieren die er niet goed uit zien, omdat men geen of vrijwel geen krachtvoer wil voeren. Ook jonge dieren horen niet magerder dan schraal te zijn en horen te glanzen en glad in de vacht te zitten, met goede spieropbouw. Ze verbruiken de suikers ook gewoon.

Maar, op zich is het geen probleem om bij een jaarling over te stappen op pavo natures best of pavo condition, mocht je toch wat minder suikerrijk willen gaan zitten. Dat scheelt 14-16% aan suiker+zetmeel. Maar het bevat ook ruim 25% minder verteerbaar eiwit en ±20% minder energie. Dat is een eigen afweging.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 03:47

Mizora schreef:
Melasse is geen vorm van suiker (zoals glucose, fructose, etc). Melasse is een restproduct uit de suikerwinning dat voor 50% uit suiker (sucrose meestal) bestaat (de rest water en wat vitaminen en mineralen). Vrijwel altijd wordt er maximaal 5% melasse toegevoegd, meestal zelfs maximaal 3%. Dat betekent dat het in de meeste gevallen het suikergehalte maximaal 1.5% hoger uit te vallen, en in vrijwel alle gevallen maximaal 2.5% verhoogd.

Het is dus niet zo spannend, die melassetoevoeging.

Het is handiger om te kijken naar het totaalplaatje, hoeveel zetmeel en suiker zit er werkelijk in en hoeveel moet je er van voeren?

Hooi bevat gemiddeld gesproken 10% suiker. Je voert een paard als het goed is minimaal 1.5% lichaamsgewicht aan hooi, zeker als je daarnaast ook nog krachtvoer voert. Bij een paard van 500kg betekent dit minimaal 7.5kg hooi. Dat betekent 750g suiker. Als suiker echt zo riskant was voor paarden, dan ging dit helemaal niet.

Biotine wordt vaak ook in een suikerrijk product aangeleverd. Het is 1 van de dingen die daarom in de natuurlijke hoek nogal eens afgebrand wordt. De pot bestaat dan voor 99+% uit suiker, "dus" dan is het nutteloos. Maar de ideale dosering van biotine is 0.1mg/kg paard. Dat is dus 10mg/100kg paard, dus 50mg voor een paard van 500kg. Veel fabrikanten gaan zelfs uit van de helft van deze dosering (daar zijn in wetenschappelijke onderzoeken ook al positieve effecten mee gemeten, maar ook gevallen waar geen effecten zijn gemeten, met de hogere dosering zijn altijd positieve effecten gemeten, namelijk 10% extra hoefgroei en vaak een hardere of dikkere hoefwand). Subli biotinemix is de meest geconcentreerde normaal-betaalbare supplement. 5.5g biotine/kg supplement. Dus 0.55% van het supplement bestaat uit biotine. Dat lijkt extreem weinig. Maar in de praktijk betekent dit dat de fabrikant aanraadt 4.5g per dag te voeren, en de optimale dosering 9g per dag is. Kleinere doseringen dan dit geven veel kans op grote afwijkingen, en een keer niesen en al het poeder is verdwenen.

In dit geval bestaat het verder uit calcium en suiker, maar zelfs alleen uit suiker geeft dat een verhoging van rond de 1% aan suiker in het voer, dat is het probleem niet.

Ik houd zelf 1g zetmeel+suiker/kg paard per maaltijd aan, en maximaal 2g z+s/kg paard per dag (behalve bij maaltijdvervangende voerbeurten, waarbij ik wel tot 3g z+s/kg paard/dag ga, verdeeld over 4 maaltijden, indien nodig). Dat betekent dat ik een paard van 500kg maximaal 500g zetmeel+suiker zal voeren in één voerbeurt. 2/3e van wat hij via het hooi binnen krijgt over de hele dag heen. Meer dan dat, dan zie je dat de vertering verslechtert doordat de darmflora eronder te lijden heeft. Meer dan 2g/kg paard/voerbeurt levert zelfs een verhoogd risico op koliek.

Maar, als je een voersoort kiest van 30% z+s, dan moet je bij een paard van 500kg, 1.8kg krachtvoer voeren in 1 maaltijd. Dat is 1.5 schep brok of 2 scheppen muesli. Dat is vrij veel.

Met mineralenbrokken voer je zelden meer dan 100g/100kg paard per dag, dus 1g/kg paard. Force en Vital zitten zelfs aan 30g/100kg paard. Daarmee kan je in de basis niet te veel suiker en zetmeel voeren in 1 maaltijd, al zou ik nooit aanraden om iets te voeren met meer dan 50% zetmeel+suiker. Een pure halve kg suiker eten geeft namelijk een ander effect dan 0.5kg suiker + 1kg vezel. De vezels leveren dan een vertragende factor.

Suiker is voor een jong dier geen enkel probleem. Ik zie tegenwoordig steeds meer jonge dieren die er niet goed uit zien, omdat men geen of vrijwel geen krachtvoer wil voeren. Ook jonge dieren horen niet magerder dan schraal te zijn en horen te glanzen en glad in de vacht te zitten, met goede spieropbouw. Ze verbruiken de suikers ook gewoon.

Maar, op zich is het geen probleem om bij een jaarling over te stappen op pavo natures best of pavo condition, mocht je toch wat minder suikerrijk willen gaan zitten. Dat scheelt 14-16% aan suiker+zetmeel. Maar het bevat ook ruim 25% minder verteerbaar eiwit en ±20% minder energie. Dat is een eigen afweging.


Wat een fijne uitleg! Dankjewel.