Paard met scheetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7347
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Paard met scheetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 21:48

Hi!
Heeft iemand tips qua supplement of voer/ondersteuning om een paard (6jaar,ruin,barok type) te ondersteunen met zijn darmen.
Met de overgang naar gras (wat netjes wordt opgebouwd) komen er oergeluiden uit zijn achterste en soms echt zo beschamend als de hoefsmid zijn kunstje aan het doen is haha.
Hij krijgt dus behoorlijk last van zijn darmen. Het gras is helaas heel rijk, wordt bemest (en gehooid) maar de weidegang wordt netjes stapje voor stapje opgebouwd maar het is toch teveel voor mijn lieverd. Heb een graasmasker gekocht voor het voorjaar maar wil hem toch wat extras geven.
Aangezien hij paar dagen geleden nierband koliek heeft gehad al helemaal.
Ik heb wat proefzakjes van DarmBalans van ecostyle besteld om te kijken of het hij het eet.
Ik heb ook de bonpard Colon gezien en dat ziet er ook goed uit.
Ik voer nu vitalbix daily complete met lucerne en lijnzaadolie van vitalbix.

Hij kan niet zo best tegen suikers, vandaar die keuze.

Heeft er iemand tips?

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Paard met scheetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:06

Oerbalans van ecostyle

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Paard met scheetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:41

Mijn ruin had in de zomer ook erg last van zijn darmen; opgeblazen buik, scheten (hele concerten), ook natte billen etc. Sinds ik hem een graasmasker om doe is het echt onwijs veel verbeterd! Bijna niks meer van te merken.
Sommig hooi reageert hij nog wel wat meer op.

Hij krijgt verder een vitamine brok en agrobs alpengrun muesli voor wat extra structuur. Hij krijgt ook regelmatig coolstance copra.

Hutcherson

Berichten: 7347
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard met scheetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 23:12

Fijn kaatje, dat dat graasmasker effect heeft! Ik ga hem voor het eerst inzetten dit voorjaar. Ben nu opzoek naar iets wat extra steun geeft. Lijkt me erg vervelend die scheten. Overigens zijn het echt losse scheten, droog en zn mest ziet er altijd goed uit. Elke drie maand mestonderzoek en passend wormbeleid. Op het hooi gaat hij prima. Op de voordroog wat minder. Maar overgang naar gras is altijd heftig voor zijn darmen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard met scheetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:15

Lukt het om hem ook nu, in de winter, dagelijks een uur of twee op het gras te hebben?

Kan een hoop schelen in het voorjaar.

Hutcherson

Berichten: 7347
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 01:37

Femke_Tweety schreef:
Lukt het om hem ook nu, in de winter, dagelijks een uur of twee op het gras te hebben?

Kan een hoop schelen in het voorjaar.


Ik vrees dat dit praktisch niet gaat lukken. We zijn afhankelijk van het stalregime en daar is niet veel verandering in te brengen. Bovendien hebben we kleigrond dus met een beetje nattigheid onwijs nat en onze kudde is niet leuk met elkaar (onrust) dus de weide is zo kapot gelopen. Dat is reden dat ze met dit weer de weide niet op kunnen. Ik kan af en toe wat laten grazen op groen stroken maar dat zal niet veel zoden aan de dijk zetten.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 07:44

Ik heb zelf een poosje Bonpard Motility gevoerd. Daar deed mijn paard het heel goed op. En luzerne bijgeven wil ook wel werken. En anders even een dierenarts vragen welke het beste bij de klachten past Motility of Colon.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Paard met scheetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 07:54

Bij mij heeft prebioticum van soul-mate enorm geholpen. Het is nagenoeg over. Kost wat, maar je krijgt er ook veel voor terug.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:37

Buffelduke schreef:
Bij mij heeft prebioticum van soul-mate enorm geholpen. Het is nagenoeg over. Kost wat, maar je krijgt er ook veel voor terug.


inderdaad goed product

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:40

Beetje schraal hooi op de wei erbij geven waardoor er meer rust komt in de darmen, minder scheetjes cq diaree. Doe ik ook op mijn wei. 1 kruiwagen voor 2 paarden. Het wordt goed gegeten vanaf dag 1.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:49

Met graasmaskers etc kun je een beetje bijsturen, maar alleen de groeitopjes kunnen eten is voor een paard wat slecht tegen rijk gras kan ook geen echte oplossing. Eigenlijk sluit het ruwvoer- (is er alleen voordroog of voeren ze ook onverpakt hooi?) en weidebeheer van deze stalling niet aan bij de behoeftes van je paard...

Hutcherson

Berichten: 7347
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard met scheetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 23:23

mee eens lindsey, heb er niets aan toe te voegen. Er is onverpakt hooi, maar er wordt continue gewisseld van ruwvoer.
dan hooi, dan verpakt voordroog, dan een minibaaltje groene kuil, dan gemixt met voordroog.
Het beste gaat hij op het hooi.
overgang naar gras gaat helemaal vreselijk.
Opzich de opbouw is prima, maar het gras is echt te vet voor mijn paard.