Ervaringen met Vitalbix Daily complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Ervaringen met Vitalbix Daily complete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:10

hoi,

Ik voeder momenteel Dodson&Horrell High Fibre Mix maar heb helaas al enige tijd problemen met het voer dat er teveel olie inzit ( niet vermeld of veranderd van samenstelling ) maar dit is mij wel toegegeven door de fabrikant zelf.
Gevolg : een aantal pony's die momenteel geen werk verrichten, stuiteren en jagen achter elkaar aan tot het gevaarlijke toe.
Nu zou ik willen overstappen op vitalbix voeders omwille van het GMO vrije.
Heeft iemand ervaringen met dit voeder ook op gebied van wedstrijden?
Ik rij aangespannen en mijn pony's hebben wel energie nodig die langzaam vrijkomt en voor langere tijd.
Graag jullie ervaringen met Vitalbix en hoe jullie dit voeren.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:15


Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:22

Ik voer sinds een paar maanden deze brok aan mijn 5 jarige paard waar ik mee dressuur (L2), spring(B) en cross (BB).
Paard is zeer gevoelig en wordt snel dik. Kan absoluut niet klagen over een tekort aan energie. Maar ook niet over een overschot aan of explosief gedrag. Ze is er eerder juist minder explosiever door geworden terwijl de energie echt wel behouden is gebleven.
Ze krijgt 350 gram per dag en sinds 2 weken ook 300 gram van de muesli erbij per dag. Meer voor de lekker omdat andere paard hier wat meer van krijgt. Niet omdat het nodig is.

Andere paard krijgt deze brok ook sinds +/- 1 maand, maar wel toegevoegd met wat dingen omdat deze erg snel invalt en gewoonweg daardoor meer nodig heeft om aan te zetten. Maar ook zij ziet er al beter uit en heeft voldoende energie zonder explosief te zijn. Ook als ik haar even niets laat doen. Dit paard loopt op +/- B niveau dressuur.

Ze staan hier wel veel buiten in een grote wei waar ze regelmatig goed door heen crosssen :).

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:14

ik voer al een paar jaar vitalbix daily aan mijn menpony's die heel wat kilometers maken. ze zien er top uit en hebben meer dan genoeg energie.
uiteindelijk ben ik 1 pony vitalbix active bij gaan voeren omdat hij voor erg lange ritten net wat extra mocht hebben. krijgt maar 2 handjes per dag en dat werkt prima!

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 18:34

dingogirl schreef:
ik voer al een paar jaar vitalbix daily aan mijn menpony's die heel wat kilometers maken. ze zien er top uit en hebben meer dan genoeg energie.
uiteindelijk ben ik 1 pony vitalbix active bij gaan voeren omdat hij voor erg lange ritten net wat extra mocht hebben. krijgt maar 2 handjes per dag en dat werkt prima!


Voer jij voor de rest ook gewoon hooi bij?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:52

ze krijgen alleen goed hooi bij, en wat stro om te knabbelen.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:55

Die van mij wil het niet eten. Eerst wel, maar na een paar keer laat ze het liggen. (Doet ze met meer soorten helaas).

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:57

Ik volg

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 15:08

dingogirl schreef:
ze krijgen alleen goed hooi bij, en wat stro om te knabbelen.

En rij jij ook wedstrijden? Dressuur/vaardigheid alsook samengestelde wedstrijden?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:26

Gonli schreef:
Die van mij wil het niet eten. Eerst wel, maar na een paar keer laat ze het liggen. (Doet ze met meer soorten helaas).


die van mij eet ook geen vitalbix terwijl hij normaal alles eet... ook brokken met minder suikers

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:27

Hier dan geen vitalbix, maar andere vitamine korrels (eerst metazoa, toen pavo, toen marstall, nu subli, mijn cushies stopen na een paar maanden/een jaar met eten, dan gaat de hele groep over naar wat anders, vitalbix is de volgende optie ;) ).
Hier lopen de mijne gewoon fijn op in de sport. En ook de oudjes doen het hier goed op.
Goed hooi en een beetje vitamine korrel, meer hebben ze hier niet nodig.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:04

Ik heb mijn haflinger sinds een maand op de vitalbix active + en ben tot nu toe erg tevreden! Van ander voer kreeg ze bulten en werd ze erg schrikkerig. Nu zijn bijna al haar bulten verdwenen en merk dat ze tijdens het rijden een stuk actiever is, maar niet meer dat ze echt explodeert. Daarnaast vind ik dat haar vacht ook veel meer begint te glimmen dan voorheen. Wij rijden zo'n 5 a 6 keer per week op M niveau. Ze krijgt nu ruim een kilo per dag.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:25

Die van mij heeft er jaren op gestaan omdat hij met suikers en eiwitten erg gevoelig is. Dit ging eigenlijk altijd goed totdat hij hoger in het werk ging en we meer zijn gaan voeren. Hij kreeg denk ik 1/3 meer dan wat hij normaal kreeg en hij veranderde in een bom die elk moment kon ontploffen. Aan de hand, onder zadel en op de poetsplaats werd ie echt verschrikkelijk. Het verschilt erg per paard, bij de ene werkt het super en bij de ander niet!

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:27

Ik heb mijn shet er ook een poosje op gehad omdat ze snel dik word
Maar helaas na een paar keer wilde ze het niet meer eten
Nu krijgt ze behalve hooi niks meer

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:19

nancy01,

ik rijdt geen wedstrijden, maar in het seizoen rijden we 3-4 keer per maand ritten van 30-40km.
en dan trainen we 2 keer in de week ook behoorlijk wat kilometers.
en op hooi en vitalbix doen ze het prima. nauwelijks nat na het rijden, nooit zichtbaar moe en altijd willen lopen, en ze zien er top uit. ik ben tevreden met dit voer dus.