Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Magnesium chelaat voeren van de humane drogist?

 
Profiel   

Ik vroeg me af waarom we eigenlijk niet gewoon magnesium chelaat voeren aan onze paarden die voor menselijke consumptie geschikt is. (De magnesium dan hè, niet het paard)

Ik verbaas me over de prijzen van dit produkt als je het van een paardenmerk koopt in vergelijking met de prijzen voor eigen consumptie.
Het lijkt bijna geldklopperij...

Je wil een chelaat verbinding voeren omdat dat beter opneembaar is.
Deze zijn al minder verkrijgbaar en ontzettend duur.
Bij de drogist al een potje voor ongeveer 17 euro.
Deze zijn vaak zuiverder qua samenstelling.
En er zit meer magnesium in zo'n klein potje dan in zo'n grote emmer uit de paardenwinkel. De hoeveelheid magnesiumchelaat per pil is te hoog voor het paard dat zul je wel moeten aanpassen.

Dit is toch de oplossing? Of zie ik nou iets over het hoofd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 03:02 



 
Profiel   

Dit vraag ik mij ook al een tijdje af. Ik volg even...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 07:39 



 
Profiel   

Sommige dingen zijn te belachelijk voor woorden, zo ook met appelazijn bijvoorbeeld.
In supermarkt ook verkrijgbaar, maar voor paarden gaat de prijs over de kop.
Ik vind pillen voeren voor paard niet super handig. Uiteindelijk heb ik een grote zak van 20 kilo magnesium-oxide gekocht, weliswaar minder opneembaar, maar voor minder dan een euro per kilo kan ik daar prima wat meer van voeren.

Edit: je moet wel even rekenen hoeveel gram er in een potje magnesium-chelaat voor humane consumptie zit. ik denk dat je het je tegenvalt hoeveel potjes je moet hebben om 500 gram of 1000 gram te krijgen.


Laatst bijgewerkt door siskeh op 23-01-20 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 08:14 



 
Profiel   

Mijn pony krijgt magnesiumcitraat die ik bestel bij my protein. Hij doet het er super goed op en het scheelt de helft op dezelfde hoeveelheid in een emmer waar ‘paard’ opstaat.
Werking is hetzelfde.

Sterker nog, mocht ik eens te laat zijn met bestellen of het duurt dag langer voor ik het ontvangen heb dan krijgt hij eventjes om te overbruggen tabletten van mijzelf. Ook citraat. Merk ook daarin geen verschil bij hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 08:18 



 
Profiel   

Ik heb een tijdje gewoon pilletjes voor mensen aan paard gevoerd. Echter was dit niet veel goedkoper dan de citraat die ik nu voer. https://www.vitstore.com/pharmox-paard- ... -MQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 08:48 



 
Profiel   

Ik lees graag mee. Ik heb altijd die van sectolin voor 39.95.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 09:34 



 
Profiel   

Ik ben uiteindelijk toch gewoon op magnesiumoxide overgestapt. Paard had een tekort en binnen een paar dagen al verbetering. Ik voerde in t begin 40gr en nu nog 25gr. Het lijkt me dat je dan heel veel van die pillen moet gebben wil je op hetzelfde aantal gram uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 09:53 



 
Profiel   

De magnesium behoefte van een paard ligt ongeveer tussen de 0,015 en de 0.03 gram per kilo gewicht per dag.
Er zit natuurlijk wat magnesium in zijn dagelijks hooi/ voer. Als we ervan uitgaan dat een paard 600kg weegt, dan is zijn behoefte magnesium per dag max 18 gram.
Er zit altijd wel magnesium in zijn voer, dus je zou volgens mij prima kunnen starten met de helft als aanvulling geven. Dat zou dan 9/10 gram zijn.
Maar idd de pillen/capsules is 100,250, of 500mg magnesium per stuk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 10:18 



 
Profiel   

Ik meet die behoefte tegenwoordig anders, namelijk de calcium/fosfor/magnesium gehalte. Dit nav een tekort. Deze moet 2:1:1 zijn en daarmee kom ik dus op 40gr oxide, nu 25gr oxide. Ik benoem bewust de oxide, omdat ik daarvan de analyse weet (dus hoeveel droge stof, hoeveel magnesium etc).
Helemaal precies zal je het nooit weten, want de waarde van je ruwvoer vermindert des te langer het ligt. Daarvan neem ik het gemiddelde. Van de overige voeding weet ik wel de waardes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 11:25 



 
Profiel   

De magnesium chelaat van paardnatuurlijk is goed betaalbaar.
Maar dan lees je weer dat paarden dit niet willen eten. Iemand ervaring hiermee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 14:24 



 
Profiel   

swatch schreef
De magnesium chelaat van paardnatuurlijk is goed betaalbaar.
Maar dan lees je weer dat paarden dit niet willen eten. Iemand ervaring hiermee?


Die vab mij at dat goed. Gewoon voer iets nat maken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 17:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen