Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tinker mag bijkomen.

 
Profiel   

Mijn Tinker van 3,5 jaar die nog enkel wat aan de longe speelt 1 keer per week moet wat aankomen/aansterken

Ze is ipv gegroeid 50 kilo afgevallen (meetlint) en ze is nog in de groei.

Ze heeft een verkoudheid gehad. Last van hoesten. Daarvoor DA geweest.

Maar ik heb het idee dat ze wat energie te kort komt. Ze kan flink gek doen, heerlijk uit haar plaat gaan.

Maar het afvallen en de verkoudheid vind ik toch niet zo tot.

Ze heeft onbeperkt hooi en ze krijgt 2 keer daags wat slobber. (Subli) daar gaat geregeld nog extra lijnzaad bij door.

Wat zou ik nog meer kunnen aanvullen.
Ik wil zo min mogelijk suiker en zetmeel. Dat veroorzaakt jeuk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:25 



 
Profiel   

Bietenpulp / fibrebeet kan je proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:26 



 
Profiel   

Staat ze al onder een deken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:29 



 
Profiel   

NinaCharlie schreef
Staat ze al onder een deken?


Nee maar ze heeft een wintervacht van heb ik jouw daar. Met de verkoudheid wel even gedaan maar was al snel zweten bij een ongevoerde deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:33 



 
Profiel   

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:35 



 
Profiel   

September maar ze maakt geen proppen, eet goed, heeft daar ook geen moeite mee.

Er moet gewoon wat meer voer in de vraag is alleen wat aangezien ze al onbeperkt op hooi staat zoek ik wat extra’s.

1 om langzaam wat aan te komen
2 om haar weerstand dus wat op te krikken het kost haar nu teveel energie

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:38 



 
Profiel   

geen (bloed)wormen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:41 



 
Profiel   

die slobber die j́ij geeft,welke is dat?
zou sowieso kijken voor een aanvullend vitaminesupplement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:43 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
geen (bloed)wormen?



Nog niet aan gedacht.
In het najaar wel ontwormd met pramox geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:44 



 
Profiel   

Subli seniores priores, en dan 3x per dag een kilo (+water)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 21:45 



 
Profiel   

Zelf geef ik metazoa superfit brox, dat zijn vitaminekorreltjes.
Ze hebben daar meer aan dan slobber, dat is veel te eenzijdig, dat is geen volledig voer en juist een extraatje met suikers.
Senoires priores alleen is ook niet voldoende voor paarden in de groei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 23:07 



 
Profiel   

Vitamine brok gaan ze niet van aankomen maar is zeker goed om erbij te gaan voeren.
Subli seniores priores erbij gaan voeren naast je onbeperkte hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 01:15 



 
Profiel   

Ik voer lucerne icm zemelen bij voor mijn paard dat snel te dun is, en ze krijgt bieten bij in de winter. Zo is ze goed op gewicht geraakt. De DA heeft haar toen wel eerst extra vitaminen gegeven en ontwormd, misschien kan je dat inderdaad ook eens checken. Met groeiende paarden heb ik wel geen ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 08:37 



 
Profiel   

Weet iemand of bloedwormen te zien zijn bij een mestonderzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 08:46 



 
Profiel   

Senioren priores zou toch wel aan moeten zetten. Bloedwormen is geen gekke gedachte.
Zo niet, ik heb goede resultaten gezien van Agrobs Fetura. Dat is een grasbrok die aanzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 09:27 



 
Profiel   

Om de weerstand eerst goed te krijgen zou ik als aanvulling en goede vitamine korrel geven.
Na lang proberen en zoeken ben ik zelf op equilin uitgekomen. Erg geschikt ook voor de sobere rassen. Zou dan eerst even de imuno geven en dan gewoon de balancer. Als je de weerstand op orde hebt komt het gewicht vanzelf.
Nu kost het je paard ook energie zoals die verkoudheid en hoesten.
Even goed ontwormen/controleren op wormen is altijd goed natuurlijk. Dat moet wel even uitgesloten worden.

Daarnaast als dikmaker goede ervaring met bietenpulp. Maar dan moet wel eerst de rest op orde zijn. Anders is het symptoom bestrijden is mijn ervaring.
Ik hoop dat je wat vindt wat bij je paard gaat helpen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 09:27 



 
Profiel   

Heb je ook een foto? Een driejarige ( zeker een tinker) zou een korte periode van ziekte/ afvallen) makkelijk weer bij moeten kunnen trekken met onbeperkt ruwvoer..( en iets van een vit brokje erbij is altijd prima) Zeker weten dat er nu niks meer aan de hand is? Wormen?/ ademarbeid?

Mocht je echt bij willen voeren zou ik gaan voor iets van grasmix/ of brok
( metazoa timotexx/ dengie meadow grass) zet aan en zonder toegevoegde suikers

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 09:39 



 
Profiel   

Ze is niet te dik of te dun. Maar is terwijl ze in de groei is gewoon 50 kilo afgevallen. Dat hoort niet als ze inde groei zijn. Dus ze haalt gewoon te weinig uit haar rantsoen nu. Dat haar weerstand dan lager wordt is ook we logisch. Vandaar dat ik iets extra’s wil voeren. Het kost haar nu teveel energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 10:07 



 
Profiel   

Bloedwormen kan je prima laten onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 10:26 



 
Profiel   

had je mijn vraag gezien?
welke slobber geef je?
denk dat je ook even moet kijken of er voldoende vitamine en eiwitten etc in komen die nodig zijn voor groei

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 10:27 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Weet iemand of bloedwormen te zien zijn bij een mestonderzoek?


Wormen onderzoek is onbetrouwbaar. Een jong paard met deze klachten zou ik heel goed gaan ontwormen. Vraag raad aan bokker Geerke, dat is mijn advies. Zij weet erg veel van dit onderwerp af want ook ik dacht gelijk aan wormen. Mijn paarden zijn deze week nog ontwormd met equest pramox en ook in het najaar, zomer en lente.

Geerke kun je een PB sturen via:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=93514

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 10:55 



 
Profiel   

Bloedwormen zijn te zien in het mestonderzoek. Maar is nu niet de tijd dat de wormen eitjes uitscheiden waar bij een mestonderzoek naar gekeken wordt. Daarnaast komen de eitjes er niet altijd uit (maar juist in golfjes) dus een eenmalige test is niet altijd even betrouwbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 12:04 



 
Profiel   

De tinker die ik bijrijd is heel erg opgeknapt van luzerne brok en speedybeet. Luzerne brok kun je droog geven, speedybeet niet.

Hij was niet dun, gewoon schraal op de bovenlijn,die combinatie + vitamine brok heeft hem wel heel goed geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 12:46 



 
Profiel   

Ik vind slobber ook een extraatje voor erbij, niet als dagelijks onderhoud. Ze is nog vol in de groei met 3.5jaar, dus ze mag wel wat extra krijgen. Weet je hoe voedzaam je hooi is? Ik voer hier altijd een vitaminebrokje bij (ivm alleen maar pony's voer ik marstall force), onbeperkt hooi, je zou fibrebeet kunnen bijgeven, daar zit bietenpulp en lucerne in of je kunt ze apart voeren. S winters vallen ze altijd wel wat af dus heel raar is dat niet. Voel je ook rib? Het kan ook best dat ze nu wat energie in groei gestopt heeft en daardoor wat minder aanzet. Straks krijgen ze weer voorjaarsgras en dan groeien ze weer van lucht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 13:08 



 
Profiel   

Ik denk ook dat je eerst eens goed moet ontwormen.
Onbeperkt hooi zou haar niet zomaar af moeten kunnen laten vallen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen