Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:36

Hoi allemaal,

Mijn paard krijgt behoorlijk wat poeders en medicijnen over zijn voer. Voor de artrose voer ik nu duivelsklauw erbij (iom DA). Nu krijgt mijn paard weinig krachtvoer om het mee te mengen, dus extra poeder wil hij eigenlijk niet meer eten merk ik (+ dat hij de duivelsklauw vies vindt geloof ik). Hij staat op Easr&excel (ivm gevoelige maag/darmen) en daar doet hij het zo goed op! Ik wil dus liever geen ander voer en het liefst ook niks extra's erbij, omdat hij nu top op gewicht is en niet moet aankomen.


Maar die poeders/medicijnen blijven een probleem, het is gewoon te veel. Hij krijgt nu van de staleigenaar al een scheutje Lijnzaadolie over zijn eten tijdens het voeren, zodat de poeder beter aan de brok plakt. Hapjes poeder kan hij niet waarderen. Maar met duivelsklauw poeder erbij werkt dat niet genoeg..

Nu heb ik duivelsklauw in vloeibare vorm geprobeerd en dat lust hij wel en doordat de andere poeders nog wat beter aan de brok hechten door de hoeveelheid vloeistof, wordt de rest van het voer nu ook beter gegeten. (Hij doet er geen uur meer over om het allemaal op te eten.)

Maar mijn pensionstal houder wil niet nog meer losse vloeistoffen voeren. Ze doet de Lijnzaadolie al en dat is voor haar genoeg met alle andere paarden er ook nog bij. Ik doe de poeders meteen over het voer en zet dit in een bakje klaar ongeveer 1-2 dagen tevoren.

Nu vroeg ik me af. Kan ik ook alle vloeibare dingen alvast over het voer kan doen? Dan goed roeren en blijft het dan goed (eetbaar)? Zelfs na 1-2 dagen? Blijft de werking hetzelfde (wel belangrijk)?

Anoniem

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:38

Ik zet elke dag m'n bakjes met krachtvoer oerbalans en lijnzaadolie netjes klaar. Denk dat ik de oerbalans lijnzaadolie nog ga aanmengen met water. Hoop dat ie het dan beter eet. Maar zet dit elke gwn klaar en hij eet het gwn op.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:43

Ik zou het gewoon uitproberen. Zeker nu in de winter lijkt het me niet zon probleem omdat het koud is. Maar maak een bakje, zet het 3 (expres 1 te veel) dagen weg en ruik er na 3 dagen eens aan. Als er qua structuur, geur en belevong voor het paard niets veranderd is zou ik het wel vertrouwen. Zeker in de winter.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:51

Ik doe het met mijn honden er niet doorheen. Ik leg 7 spuiten klaar waar alle vloeibare supplementen in zitten en als ik weg ben, kan iemand anders een spuit pakken en over het voer spuiten. Kan je ook in het bakje erbij leggen en dan is het 1 halve handeling extra.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:56

StonedRomy schreef:
Ik doe het met mijn honden er niet doorheen. Ik leg 7 spuiten klaar waar alle vloeibare supplementen in zitten en als ik weg ben, kan iemand anders een spuit pakken en over het voer spuiten. Kan je ook in het bakje erbij leggen en dan is het 1 halve handeling extra.

Slim idee! Ga ik onthouden.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:05

Ik wou idd net zeggen, kan je niet een (of een paar) spuit klaar leggen bij het voer. Dan is het er heel simpel in 1x overheen te spuiten.

Ik zou bij klaar zetten in een bakje klaar zijn dat alles (vloeistof en poeders) aan de bodem gaan zitten en in het bakje blijven zitten. Zet je het klaar in de bak waar ze het uit eten is dat probleem natuurlijk minder van toepassing.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:11

Duivelsklauw heb je ook als korrel (harpagyl), deze wordt bij mij goed gegeten en scheelt weer een poeder.
Daarnaast misschien een handje gras mix of zo erbij? zodat je iets meer voer hebt om het mee te mengen?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:14

ik zou het ook in kleine afsluitbare bakjes klaarzetten of in plastic spuiten optrekken. Dan kan je gewoon de olie en het lijnzaad samen in 1 spuit optrekken (of in een bakje doen) zodat ze het er gewoon moet bijkippen.
Op zich zal op voorhand klaarzetten ook geen probleem zijn, maar dan zou ik het in een handje zemelen oid mengen zodat het niet aan de bodem gaat plakken.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:17

Is het geen idee om andere bakjes te proberen? Bakjes met aparte vakjes. Daar kun je dan brok en suppelementen in doen en dan kan de stal houder het in een keer om kiepen en zit toch alles bij het voer maar nog niet gemengt met elkaar?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:39

Moet de stal eigenaresse wel willen doen maar dan zouden spuiten inderdaad goede optie zijn. Ik en pony werden ook gek van teveel poeders, heb nu de supplementen die mijn pony nodig heeft in pellet vorm gevonden. Ideaal.

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:55

Hier oliƫn altijd afgemeten klaargezet in glazen apothekersflesjes. Dopje eraf en overheen gieten en klaar.

Zou dan in de plaats van moeite van het lijnzaad openmaken zelfde zijn. En ook geen gedoe met afmeten van hoeveelheid voor de stadhouder.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:00

Ik zou me afvragen of de werkzaamheid van de supplementen wel even goed blijft wanneer het meerdere dagen vermengd stilstaat. Zonder het voer heel drastisch te veranderen, kan je niet een paar handjes meer voeren zodat de verhouding voer - poeders terug in evenwicht komt?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 19:11

Sas_Mon schreef:
Ik zou het gewoon uitproberen. Zeker nu in de winter lijkt het me niet zon probleem omdat het koud is. Maar maak een bakje, zet het 3 (expres 1 te veel) dagen weg en ruik er na 3 dagen eens aan. Als er qua structuur, geur en belevong voor het paard niets veranderd is zou ik het wel vertrouwen. Zeker in de winter.


Ik ga het inderdaad eens proberen!

StonedRomy schreef:
Ik doe het met mijn honden er niet doorheen. Ik leg 7 spuiten klaar waar alle vloeibare supplementen in zitten en als ik weg ben, kan iemand anders een spuit pakken en over het voer spuiten. Kan je ook in het bakje erbij leggen en dan is het 1 halve handeling extra.


Slim! Ga ik eens naar kijken!

dioni schreef:
Duivelsklauw heb je ook als korrel (harpagyl), deze wordt bij mij goed gegeten en scheelt weer een poeder.
Daarnaast misschien een handje gras mix of zo erbij? zodat je iets meer voer hebt om het mee te mengen?


Ooh wist ik niet. Zie alleen wel dat het best duur is! Even over nadenken dus, maar zeker ook een goede oplossing! Dankje!

Yenni schreef:
Is het geen idee om andere bakjes te proberen? Bakjes met aparte vakjes. Daar kun je dan brok en suppelementen in doen en dan kan de stal houder het in een keer om kiepen en zit toch alles bij het voer maar nog niet gemengt met elkaar?


Had ik inderdaad ook in mijn hoofd, maar dat wordt wel een kliederbende met al die olie overal.

Gini schreef:
Ik zou me afvragen of de werkzaamheid van de supplementen wel even goed blijft wanneer het meerdere dagen vermengd stilstaat. Zonder het voer heel drastisch te veranderen, kan je niet een paar handjes meer voeren zodat de verhouding voer - poeders terug in evenwicht komt?


Dat is wel wat ik me ook heel afvraag, maar waar volgens mij niemand echt een antwoord op heeft.
Ik ga eens kijken of er misschien iets is wat heel licht is, wat ik er extra bij kan geven, maar ik wil absoluut niet dat hij aankomt. Ben er al helemaal bang voor, omdat hij op het moment door omstandigheden even niks doet..

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 19:25

Veel supplementen zijn er ook in brokjes vorm.
Wel iets duurder, maar wordt veelal beter gegeten, en is geen geklieder.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:15

Kan je niet een klein beetje slobber toevoegen voor de lekker? Mijn paard is ook een pietlut, maar ik meng zijn brok, poeders en vloeistof nu met wat havens slobbermash en dan liktie het helemaal uit. Die kan zowel droog als nat worden gegeven.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:02

Ts: welke poeders voer je nog meer? Uit de OP haal ik alleen de duivelsklauw. Maar als je die vervangt voor vloeibaar dan hoeft de lijnzaad toch niet meer gebruikt te worden om opgelost te worden?

Als je veel andere voert dan is het misschien mogelijk (om met bokt als hulp) te kijken naar alternatieven. Veel producten zitten tegenwoordig ook al in combinatiepoeders, of je hebt zeer geconcentreerde varianten.

Overigens los ik mijn poeder probleem op met appel. Op elke helft gooi ik het poeder. Die gaan boven in het bakje met voer. Vervolgens wordt dat lekker sappig bij het opeten.
Maar ik weet niet hoe lekker een appel nog is na 2 ddagen. Maar je zou er ook een gat in kunnen maken bv.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:17

Ik gaf zelf liever ook niets extra bij, maar omdat ik de rotzooi zat was als ik het over het gewone voer gaf doe ik het nu met een handje slobber. Hier eet hij het al met een klein handje, dus daar wordt hij verder ook niet dik van.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 07:57

Bij ons op stal zetten ook veel mensen bakjes klaar met olie erover.. resultaat: olie plakt aan de onderkant van de bodem inclusief poedertjes..

Ik vind het idee van de spuiten heel slim! Maar wat dacht je van lijnzaadkorrels (Die van de EJ zijn 10 euro voor 2 kg) en dan je vloeibare duivelsklauw door de stal eigenaar laten geven. Ze vind immers 1 flesje acceptabel om te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:07

Cheminee schreef:
Bij ons op stal zetten ook veel mensen bakjes klaar met olie erover.. resultaat: olie plakt aan de onderkant van de bodem inclusief poedertjes..

Ik vind het idee van de spuiten heel slim! Maar wat dacht je van lijnzaadkorrels (Die van de EJ zijn 10 euro voor 2 kg) en dan je vloeibare duivelsklauw door de stal eigenaar laten geven. Ze vind immers 1 flesje acceptabel om te geven..


Als je het goed doorschud valt dat reuze mee hoor. Ik doe ook altijd een scheut lijnzaadolie in m'n bakjes. Maar valt reuze mee hoe erg het is. Mijn paard eet alleen de poeder alsnog niet goed.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:41

Ik doe mijn poeders over het voer en dan een scheut water erbij, even laten staan en de brokjes worden een soort van dik papje met de poeder in. Works like a charm!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:58

Ik geef lijnzaad gewoon gemalen. Dan kan je dat al er doorheen doen en de stal de vloeibare duivelsklauw erop laten spuiten. Maar het moet in mijn ogen wel goed gemengd worden.
Zelf vind ik te lang van tevoren klaarzetten niet prettig. Heb dat wel gedaan met bietenpulp en wiesencobs ooit en dat werd niet meer opgegeten. Toen ik in de bak rook, stonk het ook vreselijk. En daar kwamen we 2x daags en moesten we alleen klaarzetten voor de voerbeurten van stal.

Als je het echt goed wil doen, laat je stal simpel een klein beetje van je voer geven en maak je als je er zelf bent je mengsel klaar. Ik gebruik daar dus speedibeet en nu nuggets voor. Natmaken is het zo uitgezet en je kan alles er doorheen doen.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:02

Duivelsklauw heb je ook in korrels, zoek eens op op Agradi. Mijn paard is een zeikerd met eten maar heeft nog nooit de korrels laten liggen.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 12:33

Rambogirl schreef:
Veel supplementen zijn er ook in brokjes vorm.
Wel iets duurder, maar wordt veelal beter gegeten, en is geen geklieder.


Ga zeker even naar de duivelsklauw in brokjes vorm kijken.

Slmt9 schreef:
Kan je niet een klein beetje slobber toevoegen voor de lekker? Mijn paard is ook een pietlut, maar ik meng zijn brok, poeders en vloeistof nu met wat havens slobbermash en dan liktie het helemaal uit. Die kan zowel droog als nat worden gegeven.


Ik maak nu wat slobber inderdaad, maar ik moet het klaarzetten voor staleigenaar en spul kan niet langer dan 24 uur staan heb ik begrepen, dat is niet echt haalbaar, omdat ik niet iedere dag heen kan..

Veulen84 schreef:
Ts: welke poeders voer je nog meer? Uit de OP haal ik alleen de duivelsklauw. Maar als je die vervangt voor vloeibaar dan hoeft de lijnzaad toch niet meer gebruikt te worden om opgelost te worden?

Als je veel andere voert dan is het misschien mogelijk (om met bokt als hulp) te kijken naar alternatieven. Veel producten zitten tegenwoordig ook al in combinatiepoeders, of je hebt zeer geconcentreerde varianten.

Overigens los ik mijn poeder probleem op met appel. Op elke helft gooi ik het poeder. Die gaan boven in het bakje met voer. Vervolgens wordt dat lekker sappig bij het opeten.
Maar ik weet niet hoe lekker een appel nog is na 2 ddagen. Maar je zou er ook een gat in kunnen maken bv.


Duivelsklauw inderdaad. Daarnaast ook magnesium, glucosamine combi, medicatie voor cushing en groenlipmossel. Ik heb haar gecombineerde supplmenten gekeken, maar dan zit er niet genoeg in om het te laten werken.

Ja appel klaarzetten lijkt me niet echt lekker voor 2 dagen. Had ook gelezen over stroop, maar dat lijkt me ook plakbende en suikerbom...

Cheminee schreef:
Bij ons op stal zetten ook veel mensen bakjes klaar met olie erover.. resultaat: olie plakt aan de onderkant van de bodem inclusief poedertjes..

Ik vind het idee van de spuiten heel slim! Maar wat dacht je van lijnzaadkorrels (Die van de EJ zijn 10 euro voor 2 kg) en dan je vloeibare duivelsklauw door de stal eigenaar laten geven. Ze vind immers 1 flesje acceptabel om te geven..


Ja dat klaarzetten met olie lijkt me ook niet echt lekker en denk dat de poeders dan allemaal aan de bodem plakken..

superpony schreef:
Ik geef lijnzaad gewoon gemalen. Dan kan je dat al er doorheen doen en de stal de vloeibare duivelsklauw erop laten spuiten. Maar het moet in mijn ogen wel goed gemengd worden.
Zelf vind ik te lang van tevoren klaarzetten niet prettig. Heb dat wel gedaan met bietenpulp en wiesencobs ooit en dat werd niet meer opgegeten. Toen ik in de bak rook, stonk het ook vreselijk. En daar kwamen we 2x daags en moesten we alleen klaarzetten voor de voerbeurten van stal.

Als je het echt goed wil doen, laat je stal simpel een klein beetje van je voer geven en maak je als je er zelf bent je mengsel klaar. Ik gebruik daar dus speedibeet en nu nuggets voor. Natmaken is het zo uitgezet en je kan alles er doorheen doen.


Dat eerder klaarzetten blijft een probleem. Ik kan helaas echt niet iedere dag naar stal.

casperzazoe schreef:
Duivelsklauw heb je ook in korrels, zoek eens op op Agradi. Mijn paard is een zeikerd met eten maar heeft nog nooit de korrels laten liggen.


Ik heb daar alleen gemalen gevonden, geen brokjes. Gemalen eet hij ook niet echt goed. Brokjes ga ik proberen, maar kon ik op agradi niet vinden.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:35

bij pit&pit verkopen ze duivelsklauw in stukjes, dat wordt hier goed gegeten door het voer.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Vloeibare supplementen klaarzetten voor pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:02

Deze zijn grof hoor. De helft van een brokje ongeveer. Gaat er hier super goed in, nog nooit laten liggen terwijl hij dus poeders etc wel laat liggen.
Afbeelding