6 scheppen voer per dag, te veel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

6 scheppen voer per dag, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 11:19

Hallo,

Ik had gisteren een gesprek met een voedingsdeskundige van Cavalor op stal, ik wilde graag advies over het meest geschikte voerschema voor mijn paard. Het is een merrie van 1m65 (11 jaar oud) die erg snel dik wordt en nu ook voor de zoveelste keer 'on the road' is naar een maatje minder. Ik ben daarom natuurlijk erg voorzichtig met wat ik voer. Ze werkt op dit moment ongeveer 5 keer per week (3-4 keer rijden, de rest longeren). Mijn voedingsschema ziet er op dit moment als volgt uit:

Ochtend(8u): hooi + 1/2 schep Lannoo basis muesli
Middag (12u): 3/4 schep Cavalor fiberforce
Namiddag (14u) : emmertje luzerne (Hartog mix)
Namiddag (16u): 1/2 schep Lannoo basis muesli
Avond (20u): hooi


Ze krijgt dus nu op een dag 1 schep muesli, 3/4 fiberforce en een emmer luzerne (geef ik zelf) om ook in de namiddag wat ruwvoer te hebben. Dit lijkt me niet overdreven veel maar het hoeft ook zeker niet meer te worden voor een paard wat moeilijk stabiel te houden is qua gewicht?

Nu was ik dus in gesprek met de voedingsdeskundige, mijn vraag ging vooral over het feit dat mijn paard nooit eens fris zal staan of gekke sprongen maakt op de paddock/weide. Bij het rijden is ze ook niet perse lui maar nooit echt actief voorwaarts als ik het vergelijk met andere paarden. Dit kan natuurlijk deels rijtechnisch op te lossen zijn, maar toch stelde ik graag even de vraag over het voer: heeft ze ergens een tekort? De voedingsdeskundige schrok duidelijk van het huidige voederschema van mijn paard. Het zou VEEL te weing voer zijn. Zij gaf me volgend advies:

Ochtend: hooi + 1 schep endurix + 1 schep fiberforce
Middag: 1 schep endurix + 1 schep fiberforce
Namiddag: 1 schep endurix + 1 schep fiberforce
Avond: hooi


Ik schrok hier duidelijk van, ze speelde hier ook op in door te zeggen dat ik de middag voerbeurt ook wel enkel een schep fiberforce kan geven. Endurix zou een voer zijn waar voornamelijk vetten inzitten, dat zou meer energie geven en helpen om haar wat strakker te krijgen. Waar ik het ook erg lastig mee heb is dat mijn emmertje luzerne dan zou wegvallen :') In mijn hoofd is het toch erg belangrijk om in die 'lege' periode zonder ruwvoer toch even wat ruwvoer erin te stoppen omdat er om 16u een portie krachtvoer komt en pas om 20 weer hooi. Ik heb hiervoor op een stal gestaan waar wel 's middags hooi gevoerd werd maar daar werd ze echt gigantisch dik van (3 hooibeurten per dag). Dus op zich is 2 grote porties een beter alternatief dan 3 voor mijn paard.

Ik ben ontzettend fan van Cavalor voer en ben erg tevreden over de kwaliteit. Ik ben ook zeker van plan om de Endurix aan te schaffen en eens een paar weken uit te proberen. Maar 6 scheppen voer per dag, is dat niet gigantisch veel? En kan mijn paard zo'n volume van 2 scheppen per voerbeurt wel goed verwerken? Ik ben hier heel twijfelachtig over dus ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze hoeveelheid voer.

Ik ben ook op zoek naar ervaringen met de Cavalor Endurix :) Alvast bedankt!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:23

waar ik me meer zorgen om maak is de hoeveelheid hooi, hoeveel krijgt ze daarvan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:25

Hoeveel is een schep?

Belangrijkste is toch ruwvoer als basis. Wat en hoeveel krijgt ze daarvan en hoe lang doet ze er over om het op te krijgen? En staat ze tussendoor buiten of op stal? Hoeveel beweeg je per keer? En heb je een recente foto van haar?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 11:27

mystery1980 schreef:
waar ik me meer zorgen om maak is de hoeveelheid hooi, hoeveel krijgt ze daarvan?

Ze krijgt op dit moment ongeveer 8-9 kg hooi per dag. Voorheen was dit meer maar de dierenarts adviseerde ons om het hooi een beetje terug te schroeven voor haar gewicht.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:28

Bedenk wel even dat ze ook graag geld op je verdienen. De aanbevolen hoeveelheid wat vaak op de zakken staat is ook absurt hoog.

Bedenk even dat een paard maar 2 kg droge stof tegelijk op kan nemen in de maag. Dus als je zoveel wilt voeren moet je het heel erg verdelen over de dag. En dan je hooi ook op andere momenten.

Persoonlijk heb ik mijn paarden nooit echt brok gevoerd, max een halve kilo.
Altijd fitte en vrolijke paarden gehad.

Kijk eens naar stalling, leefomstandigheden, afwisseling van werk, motivatie.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:28

Ik heb ooit het advies opgevolgd van een voedingsdeskundige (niet van Cavalor)…even later stond mijn paard hoefbevangen. Hij werd niet gewerkt, dus dat is ook iets om rekening mee te houden en hij stond op een weide met uitgegroeid gras.

Anderzijds op ander voer overgestapt, heel tevreden mee, maar nu wordt hij ribbig…paarden voeren, het is een kunst.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:28

Ik vind dat je echt veeeul krachtvoer geeft en weinig hooi in verhouding.
Heeft ze zoveel krachtvoer nodig? loopt ze in de sport?
Mijn paard loopt m2 niveau en doet het met 4x hooi per dag en 70gr pavo vital :=

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:30

Ik schrik ervan dat anno 2020 iemand 2 hooibeurten per dag genoeg vind. Weten we niet veel beter? En ‘wat’ ruwvoer. En je paard dik van hooi? Ik zou eerder stoppen met het krachtvoer, daar zitten meer dikmakers in.
Lees je eens in over ruwvoer voor paarden en het nut en belang van het voldoende krijgen. Krachtvoer vervangt absoluut geen voerbeurt ruwvoer, hier krijg je alleen maar ellende van.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:30

Heleennn schreef:
mystery1980 schreef:
waar ik me meer zorgen om maak is de hoeveelheid hooi, hoeveel krijgt ze daarvan?

Ze krijgt op dit moment ongeveer 8-9 kg hooi per dag. Voorheen was dit meer maar de dierenarts adviseerde ons om het hooi een beetje terug te schroeven voor haar gewicht.


Hè?!

Dit vind ik persoonlijk vreemd. Goed hoor kun je toch onbeperkt voeren? Ik ben zelf niet anders gewend, en heb dus ook nooit anders gedaan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:31

De Fiberforce is een leuke structuurmengeling, daar moet je geen schrik van hebben en was die initiële 3/4 schep inderdaad wel wat weinig.
Met de Endurix heb ik geen ervaring. Het klinkt veel, maar soms heeft een paard dit nodig. Heb je niet verder doorgevraagd naar de reden hierachter bij de voedingsdeskundige?

Dat emmertje luzerne gaf je alleen voor je eigen gemoedsrust denk ik. Paarden hebben zoiets binnen het halfuur op, waarschijnlijk zelfs eerder. Dus echt de periode tussen ochtend- en avondhooi overbruggen doet het niet. Het paard zou 's ochtends zoveel hooi moeten krijgen dat die om 18u nog aan het knabbelen is. En 's avonds zou die dan weer zoveel hooi moeten krijgen dat die om 6u in de ochtend nog aan het eten is.
Komt het dier buiten in de winter?

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:34

Ik zou het hooi in ieder geval over 4beurten verdelen.
Hoeveelheid totaal kan wellicht gelijk blijven, hoewel ik het niet heel veel vind.

2x is bizar weinig, een paard zou niet langer dan 4tot6 uur zonder ruwvoer moeten staan, en paarden die gevoelig zijn op de maag nóg korter.


Het kan maar zo dat ze daar al meer energie van krijgt, want de energie komt beter verdeeld over de dag binnen.


Krachtvoer is in de basis niet nodig, hooguit om te zorgen dat er voldoende vitaminen en mineralen binnen komen.

6 kilo op een dag vind ik dan ook heel veel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:35

8 tot 9 kilo hooi per dag is gewoon te weinig voor een paard. Apart advies van een dierenarts. Ik ga ervan uit tenminste dat het een paardenarts is. Hooi is de basis, alles daarnaast zijn extras voor eventuele eiwit, vet en vitamine toevoeging. En van de extras worden ze juist nu dik meest.

Ik zou eerder bv een kilo of 15 hooi geven en alle extra terugbrengen naar bv kwart emmer lucerne en over de dag maximaal een halve kilo mix en dan eens aankijken. Met meer hooi krijgen ze ook meer vezels binnen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-01-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:36

Een schep is meestal geen volle kilo, de fiberforce zit je volgens mij aan 600 gram, bij de Endurix zal dat eerder 750 gram zijn.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:37

Cavalor is zeer goed voer, maar ze verkopen ook graag.

Een paardenmaag is klein, 2 scheppen per maaltijd is wel de absolute maximum. Wel is het zo dat je tekorten kan kweken door voer met lage energie (en vaak ook lage andere dingen) in kleine hoeveelheden te geven. Daarvoor bestaan tegenwoordig de vitaminebrokjes/balancers, met een klein schepje geef je daar genoeg vitaminen en mineralen. Cavalor heeft zo (nog) niets op de markt.

Fiberforce is gedeeltelijk ruwvoer, zeer laag in energie en goed verteerbaar. Endurix is mooi voer voor meer energie, maar kunnen ze ook echt moddervet van worden als er niet genoeg getraind wordt, dus 3kg per dag daarvan lijkt mij heel veel.

Van goed hooi worden ze niet snel te dik (voordrooghooi is een andere zaak), maar zou echt beter verdeeld over de dag gegegeven kunnen worden. Als het paar tussendoor nog gras binnen krijgt is dat echter iets anders. Een paard nooit langer dan 6u zonder ruwvoer zetten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: 6 scheppen voer per dag, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 11:43

Het is vaak wel zo dat wanneer ik op stal kom rond 14u, er nog wat hooi in de stal ligt. 8-9kg is een inschatting van mijn kant maar het is waarschijnlijk nog steeds meer dan? Het gebeurt in ieder geval zelden dat er echt nergens meer hooi in de stal ligt als ik 's middags aankom.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:45

Je geeft je paard iedere dag beweging, goed zo. Maar staat ze de rest van de dag op stal of kan ze de hele dag door vrij bewegen? Ook niet onbelangrijk.
Heb je genoeg afwisseling in het werk? Hou je het leuk?
Is ze getest op tekorten?
Dat zijn de vragen die bij mij binnen schieten.

Ik zou het hooi zeker weer omhoog gooien, vind het raar dat je DA dat advies heeft gegeven. Evt kun je eerst een ruwvoeranalyse laten doen (kan heel makkelijk bij pavo) en aan de hand daarvan je krachtvoer aanpassen. Er zit ook veel verschil in hooi kwa voedingswaarden, dus eventueel voor een hooisoort gaan die daar wat lager in zit en dan de vitaminen & mineralen aanvullen met een brok? Zo weinig hooibeurten is vragen om problemen.. Denk aan maagzweren en stalondeugden.

Ik denk dat een paard prima 2 scheppen per voerbeurt kan verteren mits(!) ze daarnaast voldoende ruwvoer krijgt. :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 11:46

Manadeluca schreef:
Ik heb ooit het advies opgevolgd van een voedingsdeskundige (niet van Cavalor)…even later stond mijn paard hoefbevangen. Hij werd niet gewerkt, dus dat is ook iets om rekening mee te houden en hij stond op een weide met uitgegroeid gras.

Anderzijds op ander voer overgestapt, heel tevreden mee, maar nu wordt hij ribbig…paarden voeren, het is een kunst.

Daar ben ik dus ook bang voor. Mijn paard staat op dit moment niet op gras, enkel op de paddock (weien nog te nat), dus krijgt geen gras binnen. Ze wordt natuurlijk wel gewerkt, maar dan nog durf ik geen 3 scheppen endurix per dag te voeren.

Ik vroeg me met dit topic vooral af of er mensen zijn die dit wel doen?

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: 6 scheppen voer per dag, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:50

Hooi ophogen en terug in het krachtvoer. Ik ben mijn paard extra krachtvoer gaan geven toen hij dikker moest worden. Dus ik zou eens proberen of het omgekeerde werkt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 11:52

Lau schreef:
Hooi ophogen en terug in het krachtvoer. Ik ben mijn paard extra krachtvoer gaan geven toen hij dikker moest worden. Dus ik zou eens proberen of het omgekeerde werkt.

Dat heb ik geprobeerd, ze heeft ongeveer een jaar op enkel hooi, gras en een vitaminebrok gestaan. Dat hielp niet ondanks veel beweging. Ze stond toen ook hele dagen op de weide dus veel beweging zou ik denken. Maar geen enkel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:54

Ik vind het ook heeel veel. Ik geef max een halve schep voer aan m'n paard. De rest is voordroog 4x per dag. En die is ook niet de dunste. En hij word 5 a 6 keer per week aan het werk gezet

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:54

Ik zou het advies niet opvolgen. Heb ook eens advies aan Cavalor gevraagd voor mijn 18-jarige merrie en ik moest het volgende voeren:
3 kg Cavalor Action Pellet
0,5 kg Cavalor Whole Gain
Voor een merrie die 2 a 3 keer per week recreatief werd gereden :=
Onwetend als ik toen was heb ik 1 kg Action Pellet per dag in een tijdsbestek van een maand gevoerd, tot de stal-eigenaar zei dat ze niet meer te handhaven was en 1 brok energie was. Ze konden haar niet meer aan een touwtje meenemen en ze lieten haar maar rennen naar stal want niemand kon haar bijhouden. Merrie van 18... Moet je nagaan als ik alles had opgevolgd en haar op 3kg had gezet :D
Action-pellet heb ik dus zsm afgeschaft en enkel seniorenmuesli gegeven (wel van Cavalor). Daar deed ze het geweldig op en ze was weer haar rustige zelf en ook kinderen konden haar weer uit het land halen. Wel vind ik het bijzonder dat je zegt dat je paard "nooit eens gek doet of gekke sprongen uithaalt en andere paarden wel". Waarschijnlijk is dat gewoon haar karakter. Ik ben ook geen druk persoon. Zal ook nooit opeens gaan schreeuwen, hoogste woord hebben of dat soort dingen. Tja, zo ben ik nou eenmaal niet. Dat andere mensen dat wel doen moeten zij weten.
Als je niet veel met haar doet en ze snel dik wordt zou ik helemaal teruggaan in voer. Want waarom voer je dat allemaal? Omdat je wilt dat ze bokkesprongen gaat maken? :Y)
En als je wilt dat ze energie krijgt, voer dan de actionpellet. Maar ik weet niet, ik vind het persoonlijk een beetje raar om een paard drukker te voeren omdat "andere paarden dat wel zijn"
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 28-01-20 11:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:56

Heleennn schreef:
Dat heb ik geprobeerd, ze heeft ongeveer een jaar op enkel hooi, gras en een vitaminebrok gestaan. Dat hielp niet ondanks veel beweging. Ze stond toen ook hele dagen op de weide dus veel beweging zou ik denken. Maar geen enkel verschil.


Gras is vaker de boosdoener.. Voor haar goede kwaliteit hooi met een vitaminebrok zonder gras zou ik dan nog de kans geven!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: 6 scheppen voer per dag, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:14

Ik zou ook eerst eens beter naar je hooi gaan kijken, want door er meer krachtvoer in te gaan gooien gaat ze niet afvallen..
Goed hooi en een goede vitaminekorrel en dan eens kijken hoe het gaat. En maar twee keer per dag hooi zou ik niet blij mee zijn. Zou een slowfeeder niet wat zijn ook? Dat ze toch hooi heeft, maar er langer mee doet?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:16

Stuur eens een mailtje naar Lannoo en kijk wat zij zeggen. Ze zijn altijd bereikbaar voor advies en denken goed mee. Ze zijn trouwens best wel open over hun mening dat veel mensen veel te veel kv geven ipv goed en voldoende ruwvoer...

Wil je meer energie zonder dat ze ontploft? Lijnzaadolie. Dit geeft traag vrijkomende energie. Ze worden er wakker van maar je hebt minder ontploffingsgevaar. Ik voer mijn recreatiepaard wat ik nu voorbereid op het cross-seizoen klasse BB 1,5kg aan topsportmix Energie Mix van aveve. Doet hij het magnifiek goed op. Van een gewone basismix of sportmix moest ik ook kilo's voeren voor een klein beetje verschil. Hiervan 2 scheppen/dag met telkens 50ml lijnzaadolie en 12-15kg hooi/dag (paard weegt 550 en is 1.63 hoog). Hij is heel energiek maar perfect controleerbaar en kan het allemaal beter uithouden. Het krachtvoer zit hem minder in de weg qua vertering...

Aveve komt uit dezelfde fabriek als Lannoo mazr is voor mij makkelijker te verkrijgen.
Lannoo heeft een brok voor duursport en een muesli. Ben alleen de namen even kwijt. Je zou deze kunnen proberen met bijvoorbeeld 2x/dag een halve schep.

Of dus bij je huidige brok gewoon meer olie toevoegen en bekijken of dat helpt. Alleen kan niet elk paard goed tegen grotere hoeveelheden aan olie en krijgen ze plattere mest.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 12:17

Autumnn schreef:
Ik zou het advies niet opvolgen. Heb ook eens advies aan Cavalor gevraagd voor mijn 18-jarige merrie en ik moest het volgende voeren:
3 kg Cavalor Action Pellet
0,5 kg Cavalor Whole Gain
Voor een merrie die 2 a 3 keer per week recreatief werd gereden :=
Onwetend als ik toen was heb ik 1 kg Action Pellet per dag in een tijdsbestek van een maand gevoerd, tot de stal-eigenaar zei dat ze niet meer te handhaven was en 1 brok energie was. Ze konden haar niet meer aan een touwtje meenemen en ze lieten haar maar rennen naar stal want niemand kon haar bijhouden. Merrie van 18... Moet je nagaan als ik alles had opgevolgd en haar op 3kg had gezet :D
Action-pellet heb ik dus zsm afgeschaft en enkel seniorenmuesli gegeven (wel van Cavalor). Daar deed ze het geweldig op en ze was weer haar rustige zelf en ook kinderen konden haar weer uit het land halen. Wel vind ik het bijzonder dat je zegt dat je paard "nooit eens gek doet of gekke sprongen uithaalt en andere paarden wel". Waarschijnlijk is dat gewoon haar karakter. Ik ben ook geen druk persoon. Zal ook nooit opeens gaan schreeuwen, hoogste woord hebben of dat soort dingen. Tja, zo ben ik nou eenmaal niet. Dat andere mensen dat wel doen moeten zij weten.
Als je niet veel met haar doet en ze snel dik wordt zou ik helemaal teruggaan in voer. Want waarom voer je dat allemaal? Omdat je wilt dat ze bokkesprongen gaat maken? :Y)
En als je wilt dat ze energie krijgt, voer dan de actionpellet. Maar ik weet niet, ik vind het persoonlijk een beetje raar om een paard drukker te voeren omdat "andere paarden dat wel zijn"

Ik maakte me er vooral zorgen over, ik wilde ze niet zozeer heter voeren omdat anderen dat wel zijn, maar omdat ik bang was dat het abnormaal was. Ik heb mijn paard ondertussen ook al bijna 8 jaar en ze is door de jaren heen natuurlijk ook haar wilde haren kwijtgeraakt. Daar moet ik misschien nog wat aan wennen. Vroeger kon ze wel erg onstuimig zijn, maar ja ik heb haar zelf ingereden. Een 3-jarige kan je ook nie vergelijken met een 11-jarige. Het zit waarschijnlijk tussen mijn oren!

Varekaj: ze krijgt idd iedere dag lijnzaadolie (60ml). Het is ook niet dat ze sloom is hoor, ze is gewoon rustig en braaf. Denk dat veel mensen er blij mee zouden zijn, zo'n paardje. Ik maakte me gewoon wat zorgen maar blijkt dus onterecht.

Maar ik kan dus concluderen dat mijn idee over 6 scheppen voer per dag wel klopt, en dat het dus niet ideaal is voor een paard. Dat is waar ik naar op zoek was, bedankt voor alle extra info iedereen :)