Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

6 scheppen voer per dag, te veel?

 
Profiel   

De hoeveelheid per schep telt ook he. Je kan 3kg geven aan 6x 500gram. Dan valt dat reuze mee en is makkelijker verteerbaar dan pakweg 2x/dag een hoop van 1,5kg.
Ga je 6x/dag 1kg voeren, ja dan zou ik me ook achter de oren krabben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 12:20 



 
Profiel   

Ik heb even op de site gekeken van Cavalor, maar ik snap de keuze voor het voer écht niet.
Het is voer voor paarden die zware inspanningen leven(endurance)
Vetten zijn goed om "gezond" aan te komen en langzaam energie af te geven. (in principe niet slecht, maar waarom voor dit paard?!)

Overigens, hier op stal zijn ook 2 voerbeurten(en 1 keer een kleine portie), meestal als er in de avond gevoerd word kijken de paarden niet eens naar het voer wat er bij komt, maar dat is een kwestie van voldoende voeren.
Als ze 4 keer per dag een plukje krijgen waar ze in een half uurtje klaar mee zijn is dat imo "slechter" dan 2 goede voerbeurten waarbij ze ook genoeg voor de hele dag hebben. Zeker als ze dan ook nog eens stro hebben om te kunnen knabbelen.

Voor afvallen zou ik eerder kijken naar slowfeeders met een goede vitamine-brok/korrel.
Dat is veel logischer.

Heter voeren zonder meer calorieën te voeren is wel vreselijk lastig.
Maar met een beetje is het ook zo dat wanneer je paard afvalt je paard vervolgens meer energie krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 12:22 



 
Profiel   

Hooi maar 2x per dag is helemaal niet erg, krijgen ze hier op stal ook. Maar ze staan nooit zonder hooi, is dus maar net hoeveel erg gevoerd wordt.

Hoeveelheid krachtvoer is lastig idd. Die van mij krijgt een halve tot driekwart schep Pavo Sportsfit en doet het er super op, dit naast onbeperkt hooi. Daarnaast een paar flinke handen lucerne en wat wortels.
Op alleen een vitamine-mineralen brok heeft ze ook niet voldoende qua energie.

Werk is 5-6 keer per week, afwisselend dressuur, springen, buitenritten, longeren (afwisselend enkele of dubbele lijnen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 12:27 



 
Profiel   

Ik vraag altijd aan minstens 3 merken voeradvies. Probeer er een algemene lijn uit te halen en trek dan mijn eigen plan. Dat bevalt me erg goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 13:23 



 
Profiel   

Paard word snel dik,man man wat een voer gaat er in.
Doe eens al dat voer gewoon weg,geef een handje voor het idee.
En begin eens met 4 voerbeurten hooi.
Durf te wedden dat ze binnen.de kortste keren een stuk fris en.fruitiger zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 13:48 



 
Profiel   

Endurix is wel erg fijn voer! Dat gaf ik m'n paard toen ze volop in de L eventing liep. Zo'n schep per dag. En dat ging prima :Y)

Ik zou niet teveel krachtvoer geven maar je zou wel eens kunnen kijken naar wat je geeft voor meer energie.
Ik voer 2 keer daags krachtvoer. Weinig.. Heb hete paarden momenteel dus voer ipv kracht voer seniores priores met Lucerne brok voor de eiwit.
Anders voer ik basis of sportbrok, max 2 scheppen op een dag. Als ze daar niet voldoende uit kunnen halen stap ik vaak over op endurix. En vanaf dan heb ik nog nooit een dier gehad dat er te weinig aan had. Men voert vaak veel krachtvoer wat niet nodig is en slecht voor de maag. Wil je meer eiwitten? Voer dan iets dat eiwit rijk is en niet meer brok waar weinig eiwit in zit. Enzovoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 13:50 



 
Profiel   

De voedingsdeskundige was vanuit Cavalor? Ja, snap dan dat ze graag wilt dat je veel voert...

Vind het namelijk ongezond veel. Zoveel kan de maag niet aan, dumpt onvoldoende verteerd in de darmen, waar darmflora het ook niet beter op gaat doen. En dan 3x per dag...
Ik zou een voedingsdeskundige zoeken die niet aan een merk is verbonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 13:52 



 
Profiel   

probeer je zelf in te gaan lezen over paardenvoeding?
want bijna elk merk zal je veel adviseren omdat dat moet om aan de benodigde vitamines te komen.
en er zijn ziveel voeders,het een beloofd nog mooier en beter dan het ander
kijk naar hoe je paard nu is? dat prima, dan lekker je voer zo houden.
wil je iets meer pit, dan geef je wat meer krachtvoer en kijk je even aan hoe het gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 13:54 



 
Profiel   

Wanneer een paard te dik staat zou ik kijken naar de kwaliteit van het ruwvoer maar zeker niet minderen, eerder overstappen op armer ruwvoer en dit aanbieden in een slowfeedernet.
Zelf geef je aan; gevoelsmatig dat emmertje luzerne te moeten geven. Hieruit maak ik op dat jijzelf ook twijfelt over de hoeveelheid ruwvoer dat jouw paard tot beschikking heeft.
Ga anders een tijdje terug naar de basis; enkel (meer) ruwvoer met 1 a 2x per dag een vitaminebrok en kijk dat een tijdje aan. Echt vergelijkingsmateriaal heb je nu niet aangezien jij aangaf dat ze voorheen meer hooi kreeg en daarbij op de weide stond...die combinatie wil bij sommige paarden inderdaad in de hand werken dat ze te dik worden.

Zelf heb ik er ook 1 (van de 4) die snel te flink is....al geef ik haar 7 dagen p.w. beweging, madame groeit gestaag. Naast 3x p.d. hooi in grote slowfeedernetten krijgt zij slechts 1x p.d. een bekertje vitaminebrok met een klein beetje luzerne (dit tegen het schrokken) en beperkte weidegang van slechts 1 uur p.d. zomer en winter.
Wanneer ik haar de hoeveelheden krachtvoer zou geven die jij jouw paard voert, zou ze uit haar velletje scheuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 14:00 



 
Profiel   

Tja, als je iemand laat komen die voor een bepaald merk werkt, krijg je dat. Ten eerste vraag ik me af wat haar kennis is? Alleen vanuit Cavalor over hun producten geleerd of een ECHTE voedingsdeskundige?? Ik verwacht echt alleen het eerste.

Het is een slecht advies, dat staat vast en Cavalor zou zich moeten schamen.

Maar goed, je geeft te weinig hooi, dus dat moet omhoog. Dat er nog ligt zegt niks. Die van ons krijgen onbeperkt, maar laten genoeg liggen wat blijkbaar niet lekker meer is. In een net/slowfeeder aanbieden zoals wordt gezegd is daarvoor beter.

Daarnaast moet je paard afvallen, dus meer bewegen. Alleen meer bewegen is DE oplossing voor afvallen. Als een paard gezond gewicht heeft, krijgt het vast ook meer energie of werklust. Komt je paard wel buiten?? 4 uurtjes bijvoorbeeld in een postzegel paddock is echt niet voldoende.

Je kan aanvullen met een vitamine brok of evt een basis brok/muesli of zoiets als de fiberforce. Maar Daarop moet ene gewoon paard echt gewoon normaal werk kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 14:07 



 
Profiel   

Ik vindt dat je paard nu al erg veel krijgt voor een paard wat te dik is.
Laat staan dat je nog meer zou gaan voeren.

Ik zou meer hooi geven met een vitamine korrel erbij. Evt een handje brok voor het idee maar dat is echt niet nodig.

Als je paard van meer hooi te dik word is het hooi gewoon te rijk, ga opzoek naar arm hooi en je kunt het probleemloos voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 14:12 



 
Profiel   

Je geeft eigenlijk te weinig info om een goed advies te kunnen geven. Hoe word ze gehouden, wat weet je over je ruwvoer, hoeveel geef je, wat doe je met je paard, welke niveau en welke intensiteit.

Al is er al 1 'red flag' je paard is te dik. En op basis daar van zou ik je nooit méér krachtvoer adviseren. Dus klinkt het wel als een maf advies. Maar heb je bij de voeradviseur ook aangegeven dat je paard te dik is? Of heb je het alleen over het temperament gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 14:13 



 
Profiel   

Afhankelijk van de bodembedekking zou ik mij niet meteen druk maken om maar 2x hooi. Is dat stro, dan wordt daar ook wel wat van geknabbeld tussendoor. Een te dik paard zal ook slomer zijn omdat dikker lijf bewegen minder aantrekkelijk maakt. Dat los je op met km's maken door buiten minimaal 1 en liever 2 uur actief te gaan stappen meerdere keren per week, niet door er meer brok in te gooien. Mineralenkorrel helpt wel met maat houden qua hoeveelheid eetdrang er is, want tekorten zorgen ook voor honger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 14:16 



 
Profiel   

Ik vind 9 of 10kg hooi helemaal niet zo'n gek idee voor een paard van 1.65.
Als je de richtlijn 1 tot 1.5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht aanhoudt, is dit ongeveer de goede hoeveelheid.
Zeker voor dikkerds moet het niet meer zijn. Aanvulling met wat stro is dan een betere.

Maar dat krachtvoer is idd wel heel veel :D
En vergeet niet dat vet ook aanzet. Of het nu uit de fiberforce komt, of van de lijnolie...een dikmaker is het in elk geval.

Ik zou durven proberen op hooi, een balancer en een schep haver. Een tijdje proberen en zien of je er zo wat kilo's afkrijgt en ze toch fris is in het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 14:26 



 
Profiel   

pol013 schreef
Je geeft eigenlijk te weinig info om een goed advies te kunnen geven. Hoe word ze gehouden, wat weet je over je ruwvoer, hoeveel geef je, wat doe je met je paard, welke niveau en welke intensiteit.

Al is er al 1 'red flag' je paard is te dik. En op basis daar van zou ik je nooit méér krachtvoer adviseren. Dus klinkt het wel als een maf advies. Maar heb je bij de voeradviseur ook aangegeven dat je paard te dik is? Of heb je het alleen over het temperament gehad?

Die weinige informatie is omdat ik helemaal niet op zoek ben naar een advies voor mijn paard maar over meningen mbt 6 scheppen per dag voeren... en ervaringen over de endurix :+ ik heb inderdaad gezegd dat ze dik staat. En dat ik zo weinig krachtvoer wil geven net omdat ze dik is. Maar ze bleven nogal hangen op het temperament ipv de behoefte van mijn paard... maar de algemene lijn in het topic lijkt aan te sluiten bij mijn manier van denken wat betreft de verhouding tss krachtvoer en hooi. Dat is fijn om te weten, dan weet ik wat me te doen staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 15:14 



 
Profiel   

Voeren doe je met je ogen...

ik geef sommige van mijn paarden gerust 6 - 8 scheppen brok per dag (verdeelt over 4 voerbeurten) maar die moeten wat aankomen of aansterken en staan vol in het werk. en altijd in combinatie met onbeperkt hooi of kuil.

Hete paarden kun je nóg heter maken met voer en ook weer wat afremmen met ander/minder voer. Een flegmatieke word niet snel heter van een beetje voer. Die scheppen endurix gaan je echt niet helpen.

begin gewoon met 1 schep. kijk 2 weken aan wat er gebeurd en doe dan een schep extra erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 15:25 



 
Profiel   

De enige paarden die ik ken die zoveel voer krijgen, zijn paarden die van zichzelf moeilijk op gewicht blijven. Dit is in mijn optiek echt een belachelijke hoeveelheid.

Ik heb zelf een paard wat snel wat 'vettiger' wordt ondanks het werk, maar ook niet zo vlot is. Ik voer het volgende:

08:00: Bak ruwvoer, 20g pavo vital, kwart schep geplette, blanke haver gemengd met een flinke hand luzerne.

12:00: Bak ruwvoer

15:00: Bak ruwvoer, 20g pavo vital, kwart schep geplette haver gemengd met een flinke hand luzerne.

22:00: Zak ruwvoer ophangen voor de nacht, extra bak ruwvoer, 20g pavo vital, kwart schep geplette haver gemengd met een flinke hand luzerne.


Mijn 'trage' paard doet het hier echt heel goed op, zonder dat ze zwaar wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 15:53 



 
Profiel   

Heleennn schreef
pol013 schreef
Je geeft eigenlijk te weinig info om een goed advies te kunnen geven. Hoe word ze gehouden, wat weet je over je ruwvoer, hoeveel geef je, wat doe je met je paard, welke niveau en welke intensiteit.

Al is er al 1 'red flag' je paard is te dik. En op basis daar van zou ik je nooit méér krachtvoer adviseren. Dus klinkt het wel als een maf advies. Maar heb je bij de voeradviseur ook aangegeven dat je paard te dik is? Of heb je het alleen over het temperament gehad?

Die weinige informatie is omdat ik helemaal niet op zoek ben naar een advies voor mijn paard maar over meningen mbt 6 scheppen per dag voeren... en ervaringen over de endurix :+ ik heb inderdaad gezegd dat ze dik staat. En dat ik zo weinig krachtvoer wil geven net omdat ze dik is. Maar ze bleven nogal hangen op het temperament ipv de behoefte van mijn paard... maar de algemene lijn in het topic lijkt aan te sluiten bij mijn manier van denken wat betreft de verhouding tss krachtvoer en hooi. Dat is fijn om te weten, dan weet ik wat me te doen staat.


Maar je kunt eigenlijk alleen beoordelen of iets veel of weinig is als je alle info hebt. Dat bedoel ik. Je hoeft geen antwoord te geven.
Al geef ik al aan dat je 1 belangrijk stuk informatie verschaft: te dik. En dan klinkt 6kg inderdaad al snel onlogisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 16:32 



 
Profiel   

Ik zou zelf nooit voor endurix kiezen omdat dat toch wel voer is wat etg hpog in energie staat en uithoudingsvermogen wat je nodig hebt bij endurance ed. Maar voor het werk wat jou paard doet zou ik niet kiezen voor de endurix.

Ik voer zelf ook fiberforce aan mijn makkelijk te dik paard.
Die krijgt onbeperkt hooi en 1,5 schep fiberforce verdeeld over 2x per dag en verder niks.
Ze is 20 en werkt nu maar 2 a 3 x per week maar toen ze jonger was voerde ik wat meer maar niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 16:34 



 
Profiel   

roosa schreef
Paard word snel dik,man man wat een voer gaat er in.
Doe eens al dat voer gewoon weg,geef een handje voor het idee.
En begin eens met 4 voerbeurten hooi.
Durf te wedden dat ze binnen.de kortste keren een stuk fris en.fruitiger zal zijn.


Precies dit!! Jeetje wat een voer. Vitamine korrel van bv van Vitalbix en RUIM voldoende hooi. Krachtvoer is naar mijn mening sowieso nooit nodig.. teveel suikers en teveel troep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 16:49 



 
Profiel   

Hier wordt nu wel aangenomen dat TS 6 kilo voer aangeraden krijgt, maar vergeet niet dat een schep zelden een volle kilo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 16:58 



 
Profiel   

Ik zou zowieso zorgen dat ze de hele dag hooi heeft, en anders dat ze het krijgt voor het voeren van het krachtvoer. Heb je zowieso minder kans op maagzweren. En miss er 5/ 4 scheppen voer van maken. Ik heb je paard niet gezien, weet niet wat hij doet, en hoe hij is. Dit kan ik ook niet goed beoordelen vanachter een computer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 17:24 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Die weinige informatie is omdat ik helemaal niet op zoek ben naar een advies voor mijn paard maar over meningen mbt 6 scheppen per dag voeren... en ervaringen over de endurix :+ ik heb inderdaad gezegd dat ze dik staat. En dat ik zo weinig krachtvoer wil geven net omdat ze dik is. Maar ze bleven nogal hangen op het temperament ipv de behoefte van mijn paard... maar de algemene lijn in het topic lijkt aan te sluiten bij mijn manier van denken wat betreft de verhouding tss krachtvoer en hooi. Dat is fijn om te weten, dan weet ik wat me te doen staat.


Jawel, je vraagt of 6 scheppen voer pd teveel is. Dan geef je alleen de info dat je paard te dik is en wat meer pit mag.

Of iets teveel is, hangt van zoveel dingen af. Voeren is echt een totaal plaatje en niet alleen maar naar het voer kijken. Het is de combinatie van bewegen, ruwvoer en het werk.

Bij een ander was dit misschien redelijk normaal geweest. Hoewel ik altijd schrik van d egrote hoeveelheden hardvoer die men geeft.
Als de darmen verstoord zijn door teveel hardvoer, neemt je paard ook minder goed op. Vooral vezelrijk bijvoeren en waar nodig olie bij echt werken.

Maar stel jouw paard staat veel op stal, moet afvallen en energie krijgen, is het een kwestie van voldoende goed ruwvoer en een aanvullend brokje/muesli. Niet teveel, want dan krijg je vaak ook pieken. De energie die je voert moet wel gebruikt worden bij het werk en niet op stal rondjes draaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 17:25 



 
Profiel   

Hm ja paarden die te dik worden van alles ik herken het |o
Ik vind 6 scheppen echt veeeeel te veel. Maar mijn mening is altijd om zo weinig mogelijk krachtvoer te voeren. Van droog hooi word een paard niet perse dik, dat zit hem echt in het krachtvoer of natuurlijk vet ruwvoer. Als ik dan toch een advies mag geven zou ik wel 3x ruwvoer voeren, desnoods in een slowfeeder. Mijn paard is altijd te dik geweest en ook wat 'papperig' ik ben vorig jaar overgestapt op draversbrok van Havens waar heel weinig suiker en zetmeel in zit en wat is ze daar van opgeknapt! Strak in haar vel en lekker in de energie *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 17:39 



 
Profiel   

Ik heb ook een paard dat altijd te dik is...
Erg lastig moet ik zeggen, combi van weinig looplust van zichzelf en ook te dik worden...
Dan kun je echt niet alles voeren wat je zou willen...

Ik ben vorige week met hem bij de kliniek geweest vanwege gevoelig lopen en daar is hij nagekeken.
Gelukkig geen rare dingen maar wel dringend advies om af te vallen.
Daar gaven ze juist aan weinig krachtvoer, liefst vitaminebrok en hooi minderen naar 10 kg.
Liefst arm hooi geven of indien mogelijk weken en in fijnmazige netten, maar dat deed ik al.

Ik weeg het hooi nu af en heb het beetje muesli dat hij kreeg toch maar weer verminderd en deels vervangen door een vitaminebrok.
Ze krijgen bij ons het hooi verdeeld over 4 beurten per dag, ik doe alles in netten en geef er een net stro bij om wat te knabbelen te hebben.

Verder zoveel mogelijk bewegen.

Ik vind het advies om zoveel te voeren aan een toch al te dik paard wel apart...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 18:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen