6 scheppen voer per dag, te veel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 6 scheppen voer per dag, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:25

Ik voerde mijn paard altijd luzerne om aan te komen, dus als jij het ook voert terwijl je paard te dik is, zou ik dat iig schrappen. Ik ken de Cavalor producten niet om daar iets zinnigs over te zeggen, maar het klinkt mij wel als teveel krachtvoer. Een paard wat recreatief werkt heeft in principe voldoende aan genoeg ruwvoer en vit brokje.
Wel zorgen voor voldoende ruwvoer en je ruwvoer testen. Het ene hooi kan rijker zijn het andere.

Ik voer mijn paard na meting van Jente van www.horsecomplete.nl Daar kun je ook eens kijken of die iets voor je paard kan betekenen. Ze meet voer af wat je paard nodig heeft.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:37

Gini schreef:
Hier wordt nu wel aangenomen dat TS 6 kilo voer aangeraden krijgt, maar vergeet niet dat een schep zelden een volle kilo is.


Meten is weten. Een schep van mijn voerschep met muesli is 700-750 gram. Vul diezelfde schep met een geperste brok en je zit wel aan 1kg. Beide afgemeten scheppen dus geen torentje erop.

Mijn paard wordt sloom van teveel kv, maar hij mag wel wat heter/pittiger en op alleen hooi redt hij het niet (ik voer armer hooi). In zo'n geval is een voer als endurix ideaal: wel de energie en voedingsstoffen zonder dat ik er kilo's van moet geven. Meer dan 1,5kg/dag is niet nodig. Eens hij weer 24/7 op het land gaat halveer ik die hoeveelheid zelfs nog omdat hij dan ook meer uit het gras haalt dan uit zijn hooi.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:38

Varekaj schreef:
Gini schreef:
Hier wordt nu wel aangenomen dat TS 6 kilo voer aangeraden krijgt, maar vergeet niet dat een schep zelden een volle kilo is.


Meten is weten. Een schep van mijn voerschep met muesli is 700-750 gram. Vul diezelfde schep met een geperste brok en je zit wel aan 1kg. Beide afgemeten scheppen dus geen torentje erop.


Inderdaad!
Het zou me niet verbazen moest een volle schep Fiber Force maar 600 gram zijn.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 6 scheppen voer per dag, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:58

Eens met de fiber force qua gewicht qua schep, maar de endurix is een graangebaseerde muesli met redelijk wat brokjes erin. Dat zit rustig op de 1kg/standaardschep. Dan zit je dus alsnog op 4.5-5kg krachtvoer.

Ik zou 300g haver, 150g marstall force en 1.5kg luzerne (5-6 scheppen) voeren. Hoe je dat over de dag verdeeld hangt af van de mogelijkheden.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: 6 scheppen voer per dag, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:24

Op de stal waar ik werkte gaven we alleen endurix aan de internationale eventers die volop in het werk zaten en dan nog was het maar twee scheppen per dag verdeeld. Maar alle andere paarden kregen dat absoluut niet, die kregen gewoon basisbrok waar ze het prima op deden.

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:42

Ehh mijn merrie van 1,67 en 10 jaar oud, krijgt een halve schep natural balance 2x per dag, en 2 hooinetten hooi, naast de weidegang die ze heeft een aantal uur per dag. Geen supplementen niks. Nu verschild dat natuurlijk wel heel erg per paard, maar als ik heel eerlijk ben.

Ik vind krachtvoer allereerst hartstikke duur. En meer dan 3 scheppen per dag is in mijn ogen echt compleet overbodig. Dan kun je beter ipv al die scheppen fibre force (wat ik overigens top spul vind) tussen de middag een lekkere bak slobber of speedybeet geven. Maar ik ben nog altijd van mening dat hooi/voordroog/kuil je basis is, en dat je tekorten aanvult met krachtvoer. (tekorten is misschien wat kort door de bocht, maar krachtvoer is een aanvulling, geen hoofd dieet)