Voedingsadvies laag in energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Voedingsadvies laag in energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 01:40

Hoi iedereen,
Ik heb wat voedingsadvies nodig.. Ik ben hier eigenlijk wel een leek in :o
De situatie is als volgt:
Vorig jaar kocht ik een nieuw paard, grote ruin van 1m75.
Bij de stal gaven ze een basismengeling 2 keer per dag en hooi 2 keer per dag. Uiteindelijk kreeg hij 2 scheppen per voerbeurt, ik reed 4 keer per week + dagelijks weidegang.

Enkele maanden later krijgt paardlief een peesblessure met verplichte boxrust.
Omdat paardlief niet meer zo lief was :+ ben ik overgeschakeld van de basismengeling naar 2 scheppen fibre force per voerbeurt. Dit werd aangeraden door DA omdat dit laag in suiker en energie is.
Ondertussen maanden later sukkelt mijn paard met allerlei kwaaltjes. Bloed is niet echt verstoord, wel selenium, ureum, enz tekorten. Ik vind hem niet fit ogen, is verschrikkelijk zuur (kan ook door de boxrust uiteraard)
Als hij eten ziet, kruipt hij bijna door zijn luikje of sleurt mij meters mee naar een hapje hooi, lijkt dan echt uitgehongerd -O-

Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe stalling met uitloopstal zodat mijn paard toch "buiten" kan (niet groot ivm peesblessure)
Daar bieden ze onbeperkt hooi aan *\o/*
Maar zij hebben enkel een basismengeling qua krachtvoer.
Ik vrees als ik nu overstap naar gewoon krachtvoer dat ik een rodeo krijg onder het zadel (ben net begonnen met draf op te bouwen, dus bokken ed zijn uit den boze)

Zou ik in tussentijd iets bijvoeren bij de fibre force voor wat extra vitamines (maar laag qua energie) soort van slobber?
En dit in het begin aanhouden op de nieuwe stalling of al een klein beetje gewone brok bijvoeren en op de nieuwe stalling een halve schep basisbrok geven met aanvullend een slobber of dergelijke?