Voedingsadvies laag in energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Voedingsadvies laag in energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 01:40

Hoi iedereen,
Ik heb wat voedingsadvies nodig.. Ik ben hier eigenlijk wel een leek in :o
De situatie is als volgt:
Vorig jaar kocht ik een nieuw paard, grote ruin van 1m75.
Bij de stal gaven ze een basismengeling 2 keer per dag en hooi 2 keer per dag. Uiteindelijk kreeg hij 2 scheppen per voerbeurt, ik reed 4 keer per week + dagelijks weidegang.

Enkele maanden later krijgt paardlief een peesblessure met verplichte boxrust.
Omdat paardlief niet meer zo lief was :+ ben ik overgeschakeld van de basismengeling naar 2 scheppen fibre force per voerbeurt. Dit werd aangeraden door DA omdat dit laag in suiker en energie is.
Ondertussen maanden later sukkelt mijn paard met allerlei kwaaltjes. Bloed is niet echt verstoord, wel selenium, ureum, enz tekorten. Ik vind hem niet fit ogen, is verschrikkelijk zuur (kan ook door de boxrust uiteraard)
Als hij eten ziet, kruipt hij bijna door zijn luikje of sleurt mij meters mee naar een hapje hooi, lijkt dan echt uitgehongerd -O-

Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe stalling met uitloopstal zodat mijn paard toch "buiten" kan (niet groot ivm peesblessure)
Daar bieden ze onbeperkt hooi aan *\o/*
Maar zij hebben enkel een basismengeling qua krachtvoer.
Ik vrees als ik nu overstap naar gewoon krachtvoer dat ik een rodeo krijg onder het zadel (ben net begonnen met draf op te bouwen, dus bokken ed zijn uit den boze)

Zou ik in tussentijd iets bijvoeren bij de fibre force voor wat extra vitamines (maar laag qua energie) soort van slobber?
En dit in het begin aanhouden op de nieuwe stalling of al een klein beetje gewone brok bijvoeren en op de nieuwe stalling een halve schep basisbrok geven met aanvullend een slobber of dergelijke?
Hoe pak ik dit het beste aan?

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: Voedingsadvies laag in energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:01

Goh. Wat zegt je dierenarts van de tekorten? Zoiets is natuurlijk altijd lastig maar de basis van de voeding zou ruwvoer moeten zijn en het is duidelijk dat paarden die te weinig ruwvoer krijgen en langere perioden zonder voer staan grote kans lopen op het ontwikkelen van maagzweren. Fijn dat je paard gaat verhuizen naar een plekje waar hij onbeperkt kan knabbelen.
Daarnaast staat hij nu voortdurend id box, dit is heel begrijpelijk maar uit ervaring weet ik dat ze daar echt heel ongelukkig van kunnen worden met naar stalgedrag als resultaat. Ook dat gaat veranderen.
ik zou jouw paard in deze periode absoluut niet te gauw weer krachtvoer gaan geven maar een goede balancer, bijvoorbeeld pavo vital of vitalbix. Dan weet je dat hij alle vitamines en mineralen die hij nodig heeft binnen krijgt.
Als zijn omstandigheden straks zijn verbeterd kun je bekijken hoe hij het dan doet! Ik hoop dat hij goed herstelt!!

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:04

ynekes schreef:
Goh. Wat zegt je dierenarts van de tekorten? Zoiets is natuurlijk altijd lastig maar de basis van de voeding zou ruwvoer moeten zijn en het is duidelijk dat paarden die te weinig ruwvoer krijgen en langere perioden zonder voer staan grote kans lopen op het ontwikkelen van maagzweren. Fijn dat je paard gaat verhuizen naar een plekje waar hij onbeperkt kan knabbelen.
Daarnaast staat hij nu voortdurend id box, dit is heel begrijpelijk maar uit ervaring weet ik dat ze daar echt heel ongelukkig van kunnen worden met naar stalgedrag als resultaat. Ook dat gaat veranderen.
ik zou jouw paard in deze periode absoluut niet te gauw weer krachtvoer gaan geven maar een goede balancer, bijvoorbeeld pavo vital of vitalbix. Dan weet je dat hij alle vitamines en mineralen die hij nodig heeft binnen krijgt.
Als zijn omstandigheden straks zijn verbeterd kun je bekijken hoe hij het dan doet! Ik hoop dat hij goed herstelt!!


Ik ga mee in deze opmerking. Voldoende ruwvoer is heel belangrijk en 2 keer per dag ruwvoer vind ik niet vaak, ligt er natuurlijk ook aan hoeveel er gevoerd wordt.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:14

Maar juist als hij op boxrust staat heeft hij voldoende hooi nodig, ook voor de verveling.
Kan je hem niet hooi bijgeven in een net?

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:52

als het paard ip stro staat dan eet het daar ook van he.
dan kan het hooi precies genoeg zijn.

als er seleniumtekort is vastgesteld dan neem ik aan dat je dat al bij geeft?

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 09:15

Bedankt voor de reacties!

Dierenarts heeft al een kuur selenium voorgeschreven (was ook in de normaalwaarden bij de controle bloedafname)
En nu nog iets ter ondersteuning van de nieren en lever, maar de naam ontsnapt mij.
Paard staat helaas op houtkrullen door stofallefgie, ontstaan sinds de boxrust.
Hij staat in een buitenstal maar dat hielp niet voldoende, dus nu op houtkrullen. Daardoor heeft hij wel te weinig om te knabbelen. Ik geef vaak nog een 3de keer hooi maar dat is eigenlijk niet de bedoeling..
Hij komt wel dagelijks 2 tot 3 keer uit stal, maar ik ga blij zijn als hij 24/7 op een stukje buiten kan staan.

Ook eet hij zijn fibre force slecht, met lange tanden en doet er uren over.
Zo'n balancer worden ze niet heviger, rilliger of dergelijke van?

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Voedingsadvies laag in energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:23

Voor de tussentijd zou je pavo vital of Vitalbix daily complete kunnen geven als balancer, daar zit in elk geval alles in wat nodig is.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:33

Farjen schreef:
Bedankt voor de reacties!

Dierenarts heeft al een kuur selenium voorgeschreven (was ook in de normaalwaarden bij de controle bloedafname)
En nu nog iets ter ondersteuning van de nieren en lever, maar de naam ontsnapt mij.
Paard staat helaas op houtkrullen door stofallefgie, ontstaan sinds de boxrust.
Hij staat in een buitenstal maar dat hielp niet voldoende, dus nu op houtkrullen. Daardoor heeft hij wel te weinig om te knabbelen. Ik geef vaak nog een 3de keer hooi maar dat is eigenlijk niet de bedoeling..
Hij komt wel dagelijks 2 tot 3 keer uit stal, maar ik ga blij zijn als hij 24/7 op een stukje buiten kan staan.

Ook eet hij zijn fibre force slecht, met lange tanden en doet er uren over.
Zo'n balancer worden ze niet heviger, rilliger of dergelijke van?


Als het goed is, worden ze niet heviger van een balancer. Sommige paarden worden wel heviger van Metazoa (hoog in ijzer) en sommige wat meer ril van Vitalbix (luzerne als drager kan de oorzaak zijn), maar over het algemeen worden ze van een balancer juist niet heviger, omdat het alleen de benodigde voedingsstoffen bevat, je maar een heel klein beetje voert en ze dus niet veel overbodige ballast in de vorm van suiker en zetmelen binnen krijgen.