Shetlander weigert arm hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 08:54

Na ruwvoeranalyse bleek onze voordroog prima geschikt te zijn voor sportpaarden, maar te rijk voor onze Shet. We hebben mooi droog, grofstengelig (onverpakt) hooi gevonden, maar hij weigert het te eten. Gooit het door zijn stal en daar houdt het mee op.
Ik heb het gemengd met het "lekkere" hooi gegeven in de hoop dat ik steeds meer van het andere hooi kon toevoegen, heb alleen het nieuwe hooi gegeven, maar hij zoekt het lekkere ertussenuit en laat de rest liggen en maakt er een smeerbende van, ook als er niks meer te knabbelen valt.
Ik wil in ieder geval vandaag een paar slowfeeders gaan halen(zijn maatje mag dit hooi wel maar is een schrokop dus dat mag ook wel wat minder), maar is er nog een manier om hem dit hooi wel te laten eten?
Of kan ik mijn fijne pakjes hooi op Marktplaats gaan zetten?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:57

Niet meer mengen en gewoon blijven aanbieden.
Het bevat waarschijnlijk minder suikerrijk gras en dat smaakt dus minder lekker. Hij krijgt vanzelf honger. Slowfeeder is wel een goed idee tegen het knoeien

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:58

Mijn merrie hongert zichzelf liever uit dan dat ze hooi moet eten dat ze niet blieft. Ik heb zo al wel wat baaltjes weg kunnen gooien/ aan anderen kunnen geven. Met het oog op maagzweren, ga ik haar niet uithongeren. Ligt bij haar overigens niet aan rijk of arm, maar aan de héle grove, harde structuur. Die moet ze niet. Fijner hooi, ook als het arm is, eet ze meestal prima. Als jouw shet ook zo is, kun je wel eens pech hebben...

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:02

Je pony moet eraan wennen. Grofstengelig hooi prikt meer en is harder en uiteraard minder lekker. Ik zou het uit een slowfeeder voeren zodat hij iig niet alles door de stal heen loopt.

Die van mij haalden hun neus ook op voor het graszaadhooi maar uiteindelijk gingen ze wel eten als ze honger kregen. In het begin mengde ik het met weidehooi. Nu zit in de netten arm hooi en krijgen ze los weidehooi bij. Het graszaadhooi verschilt ook hoeveel ze ervan eten. Als het koud is eten ze het beter dan bij warm weer. Dus ze eten nu alleen als ze honger hebben ipv non-stop omdat het lekker is.

Ik zou het een paar dagen aankijken en anders nog rustiger opbouwen. Je wil ook niet dat hij te lang niet eet natuurlijk

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 09:11

Ik denk ook dat het de structuur is. Bij de vorige eigenaar kreeg hij ook altijd voordroog, hij kent denk ik niet anders. Maar ik wil hem uiteraard niet hoefbevangen hebben.
Ik wil hem met het oog op maagzweren, niet te lang zonder ruwvoer laten staan dus ik ben een beetje huiverig voor "eten wat de pot schaft".
Ik heb dit hooi nu twee weken en heb het heel rustig opgebouwd, maar hij pikt het lekkere hooi er tussenuit en schopt de rest vervolgens door de stal heen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:14

MairiMacBran schreef:
Ik denk ook dat het de structuur is. Bij de vorige eigenaar kreeg hij ook altijd voordroog, hij kent denk ik niet anders. Maar ik wil hem uiteraard niet hoefbevangen hebben.
Ik wil hem met het oog op maagzweren, niet te lang zonder ruwvoer laten staan dus ik ben een beetje huiverig voor "eten wat de pot schaft".
Ik heb dit hooi nu twee weken en heb het heel rustig opgebouwd, maar hij pikt het lekkere hooi er tussenuit en schopt de rest vervolgens door de stal heen.


Kun je het voordroog niet in kleinere porties uit een fijnmazige slowfeeder aanbieden, zodat hij wel 'op rantsoen' is en niet het risico loopt moddervet te worden, en tegelijkertijd ook niet het risico loopt maagzweren te krijgen?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:25

Dan zou ik denk ik twee netten ophangen. Een fijnmazige met voordroog dat je afweegt en daarnaast zou ik dan als extraatje het arme hooi aanbieden.

Kun je je arme hooi niet omruilen voor hooi uit een andere partij? De kwaliteit wil onderling ook nog weleens verschillen. Ik had laatst graszaadhooi uit Denemarken. Mooi arm volgens de analyse maar wel vrij groen en ze aten het liever dan het weidehooi.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:28

capopjekop schreef:
Dan zou ik denk ik twee netten ophangen. Een fijnmazige met voordroog dat je afweegt en daarnaast zou ik dan als extraatje het arme hooi aanbieden.

Kun je je arme hooi niet omruilen voor hooi uit een andere partij? De kwaliteit wil onderling ook nog weleens verschillen. Ik had laatst graszaadhooi uit Denemarken. Mooi arm volgens de analyse maar wel vrij groen en ze aten het liever dan het weidehooi.


Dit doe ik bij onze fourage ook wel eens ja! Als de balen niet aangebroken zijn, staan ze daar nog wel eens voor open. Het is soms even zoeken naar wat goed is én goed gegeten wordt.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:32

Oeps, je hebt een fijnproever! Cold turkey nu. Gewoon alleen het arme hooi nog geven. Moppert ie 3 dagen en daarna gaat ie gewoon eten. Is het de structuur? Week het dan.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 09:37

Omruilen gaat niet lukken denk ik, ik heb ze van marktplaats, onze fouragehandel kon er niet zo snel aan komen, die verkoopt sowieso geen onverpakt hooi.

De slowfeeders had ik al bedacht, maar idd, een afgepaste met lekker hooi en een met gezond hooi vind ik een goeie, dan smeert hij in ieder geval niet zo met dat hooi. En mocht hij het echt niet gaan eten, dan Marktplaats maar op...

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 09:42

Pareltjes schreef:
Oeps, je hebt een fijnproever! Cold turkey nu. Gewoon alleen het arme hooi nog geven. Moppert ie 3 dagen en daarna gaat ie gewoon eten. Is het de structuur? Week het dan.


Hij krijgt het al twee weken. Eerst gemengd, toen alleen het arme hooi een aantal dagen, maar toen hij dat echt niet at, of in ieder geval veel te weinig, ben ik weer gaan mengen met het oog op maagzweren.
Weken kan ik nog proberen. Niet langer dan een half uur toch?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:49

Is het graszaadhooi ?

Hier ééntje die nog liever doodvalt dan graszaadhooi te eten :+

Ik heb het destijds als stalstrooisel gebruikt tot de balen op waren :D

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:11

Ik denk dat als je het lekkere hooi hoe klein het beetje ook is wat je gaat geven hij nooit het andere gaat eten. Ze hebben niet zo snel maagzweren, zie het eens een dag of wat aan, alleen dat hooi en verder niets, als ze echt honger krijgen eten ze het wel hoor. Ze moeten wennen aan de smaak en ze moeten er harder op kauwen, dat laatste is alleen maar goed voor de speeksel aanmaak.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:12

Soms helpt het om het nattig te maken dan wordt het wat zachter en eten ze het wel.
Eerst klein beetje nat maken en even laten weken ( mocht hij het niet willen eten hoef je maar klein beetje weg te gooien)

Eet hij het, dan na verloop van tijd minder nat maken zodat hij daar aan went.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:14

Ik denk ook dat zolang je het voordroog in kleine porties blijft aanbieden, het graszaadhooi nooit gegeten gaat worden. Ze hebben echt niet in 2 dagen een maagzweer dus ik zou het inderdaad gewoon als enige aanbieden, in evt een bak of net oid zodat ie het niet kan vertrappen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:42

Hier ook een die moppert op graszaad, maar ik gooi het gewoon om en klaar. Niks mengen. Een dag luet ze het liggen en nu eet ze het prima. Inderdaad veel minder suiker in. Ze krijgen hier gewoon onbeperkt van, ik voer wel uit een voerhek, dat scheelt met door de stal gooien

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:53

Eten jouw andere paarden dat hooi wel? Als zij het ook niet eten is er wellicht wat mis met het hooi. Eventueel 1 ander baaltje ergs halen en kijken of hij dat wel eet.

Je moet uitsluiten dat er niet iets mis is met het hooi waardoor hij het niet wil eten. Ik heb ook een keer een partij hooi gehad wat er zover ik kon beoordelen super goed was maar paarden aten het niet....

Wanneer je zeker bent dat het goed hooi is, gewoon voeren en volhouden. Iets natmaken kan in der daad helpen met de overgang.

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:59

MairiMacBran schreef:
Pareltjes schreef:
Oeps, je hebt een fijnproever! Cold turkey nu. Gewoon alleen het arme hooi nog geven. Moppert ie 3 dagen en daarna gaat ie gewoon eten. Is het de structuur? Week het dan.


Hij krijgt het al twee weken. Eerst gemengd, toen alleen het arme hooi een aantal dagen, maar toen hij dat echt niet at, of in ieder geval veel te weinig, ben ik weer gaan mengen met het oog op maagzweren.
Weken kan ik nog proberen. Niet langer dan een half uur toch?

Wat is veel te weinig? Shetlanders horen sowieso niet heel veel te eten. Misschien at hij van het voordroog wel veel te veel. Hier krijgen de twee shetlanders ook gewoon hun gemorste hooi weer terug in hun net en als ik dan ook maar een klein beetje vers erbij doe dan eten ze alleen het verse op. Doe ik dat er niet bij, dan eten ze gewoon het oude hooi op. Maar die eten sowieso nog geen vol hooinet leeg met zijn tweeën.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:09

Ik had ook zo'n picky shet :+
Die hoefde t nieuwe, minder suikerrijke hooi ook niet.
Ik vergelijk t maar een beetje met mensen.
Zolang jij kan kiezen tussen iets lekkers of iets minder lekkers, dan zul je altijd dat lekkere kiezen.
De mijne heb ik ook cold turkey af laten kicken van de suiker.
De eerste twee dagen at hij erg weinig maar wel wat, op gegeven moment kreeg hij echt wel honger.
Na 3 dagen at hij het gewoon goed en daarna nooit meer problemen gehad. :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:48

Hier een vreetgrage Haf, die in eerste instantie net als de rest voordroog kreeg. En de dame toch iets teveel begon te groeien :+ Gewoon hooi gehaald, en echt ze vrat alles maar niet dat hooi. Ze heeft me zeker een week elke keer aan staan kijken als de rest wel voordroog kreeg en zij niet. Ze smeet het elke nacht door de stal en versmeerde het. Ik heb een net in de stal gehangen, en na wat mokken is ze het toch maar gaan eten.

Ik zou idd even checken of de rest dat hooi wel wil eten. Was hier geen probleem. Maar ik heb het idd ook al gehad dat een lading niet ok was en geen paard er van at.

En idd wat ook al gezegd is, geen voordroog meer aanbieden. Het hooi in een net of slowfeeder zodat ze het niet versmeren kunnen. Heeft ook als voordeel dat je kan zien hoeveel ze er daadwerkelijk van gegeten hebben. En volhouden. Zolang jij toch elke keer overstag gaat blijft hij mekkeren. Deed en doet mijn Haf ook.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:06

rina schreef:
En volhouden. Zolang jij toch elke keer overstag gaat blijft hij mekkeren. Deed en doet mijn Haf ook.

Ja ze zijn dan in eens een held in zielig kijken, zielig roepen enzovoorts, ik ken het hier bij de paarden ook.
Ze roepen dan alsof hun leven er vanaf hangt en ze al weken niets hebben gehad

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:18

meggiemeg schreef:
rina schreef:
En volhouden. Zolang jij toch elke keer overstag gaat blijft hij mekkeren. Deed en doet mijn Haf ook.

Ja ze zijn dan in eens een held in zielig kijken, zielig roepen enzovoorts, ik ken het hier bij de paarden ook.
Ze roepen dan alsof hun leven er vanaf hangt en ze al weken niets hebben gehad


:') :') :') _O- _O- _O- Ja helemaal. Elke keer weer die blik van "ja maaaaaar ik is lief hoor en heel zielig, krijg ik nou ook wat van dat lekkere?" _O- En dan een beledigde hoofdschud als ik niet toegaf. Het zijn soms net kleine kinderen :')

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 13:19

De andere pony eet het hooi wel. Het is geen graszaadhooi, maar hooi uit een nabijgelegen natuurgebied.
Tweede snee en ik heb er geen bijzonderheden aan kunnen ontdekken, onkruid bv. Het is heel droog en stengelig, heel anders dan de voordroog natuurlijk, al is dat voor voordroog mooi droog.
Voor maagzweren hoef ik dus niet zo bang te zijn. Ik was ook wat beducht om cold turkey over te stappen op ander hooi ivm maag/darm-stoornissen, verstopping, koliek enzo, vanwege de droogte van het hooi.
Ik heb inmiddels slowfeeders hangen en ga weken nog proberen. Bedankt!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Shetlander weigert arm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:45

Maak het hooi eens nat, het is dan wat zachter. Misschien wil hij het dan wel.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:08

rina schreef:
:') :') :') _O- _O- _O- Ja helemaal. Elke keer weer die blik van "ja maaaaaar ik is lief hoor en heel zielig, krijg ik nou ook wat van dat lekkere?" _O- En dan een beledigde hoofdschud als ik niet toegaf. Het zijn soms net kleine kinderen :')

Tja, in de optiek van pony gaat het van vers wit brood met suiker naar 3 dagen oud bruin zonder. Zo gek is het niet dat ze daar tegen protesteren, doet een klein kind ook onder die omstandigheden, gezond voor ze of niet.

Lekker en bah mengen werkt inderdaad niet (hier ook ervaring mee), naast elkaar aanbieden is optie bij sommigen en de meesten zullen inderdaad cold turkey over moeten incl. aanbieden in fijnmazig hooinet oid. Anders maken ze er een smeerzooi van al zoekende naar wel eten tussen de bodembedekking die de baas ze te eten gegeven heeft.