Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi weken vanwege suikers; echt verschil ervaren?

 
Profiel   

Mijn ruin is wat ronder dan andere winters. Hij loopt zo'n 30/40 km per week, en daarnaast nog wat longewerk.
Verder heeft hij 24/7 vrije uitloop.
Hij eet rond de 5 kilo hooi (geanalyseerd) en heeft onbeperkt toegang tot stro.
(en nog een balancer/ magnesium/ kruiden)

Nu is hij nog steeds wat te vet. En aangezien hij andere winters door koude perioden terugviel en dan echt slank het weideseizoen in kon, vraag ik me nu af wat ik nog meer kan doen buiten de m'ers nog meer opvoeren.

Ik dacht dus de komende periode zijn hooi te weken, kijken of dat nog wat effect sorteert.
Heeft iemand echt 'ervaren' dat dit hielp? Er zijn wat tegenstrijdige verhalen te vinden op het web, dus ik dacht eens wat ervaringen van mensen te zoeken die dit hebben geprobeerd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 13:48 



 
Profiel   

5 kg per dag?
Dat is een pony dan denk?

Ik week het nu ook op advies van de dierenarts, ik deed het al voor het hoesten, week het nu iets langer.
Wat ik nadelig merk is dat mijn paard sindsdien dunnere mest heeft, misschien toeval...
Hij is wel wat aan het afvallen sinds ik het doe, maar ik heb ook wat andere dingen aangepast dus het zal een combi zijn vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:02 



 
Profiel   

Nouvel schreef
5 kg per dag?
Dat is een pony dan denk?

Ik week het nu ook op advies van de dierenarts, ik deed het al voor het hoesten, week het nu iets langer.
Wat ik nadelig merk is dat mijn paard sindsdien dunnere mest heeft, misschien toeval...
Hij is wel wat aan het afvallen sinds ik het doe, maar ik heb ook wat andere dingen aangepast dus het zal een combi zijn vermoed ik.


Ja klopt, grote C. Verder wel onbeperkt stro. Zowel hooi als stro stoomde ik al, omdat ik een andere pony heb met luchtwegallergie.

Ik zie soms mensen met paarden van hetzelfde ras die onbeperkt voeren, ik denk dat hij dan binnen een week dood voor het luik ligt :-( Beetje overdreven..... maar lastig.

Mijn shet en merrie eten meer, en staan dus 's nachts apart.

Hoe lang week je het hooi nu? Kan een kwestie van wennen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:07 



 
Profiel   

Ik heb een paard van 1.64 dat ook van lucht dik wordt helaas, heel lastig omdat ik hem ook echt meer eten gun maar dat gaat gewoon niet...
Hij kreeg altijd zo’n 12/13 kg hooi/droog voordroog per dag.
Op advies van de dierenarts terug gebracht naar 10/11 kg, moest eigelijk nog minder, maar hij eet zo snel en wordt zo vervelend met voeren als hij zo weinig krijgt...

Ik week het hooi voor ochtend en avond nu ong een uur, ben het ietsje korter gaan doen vanwege de dunne mest.
Ik heb nu deels graszaadhooi erbij.
Voor tussen de middag en eind van de middag krijgt hij afgewogen droog arm voordroog.

Verder heb ik nog iets in het voer aangepast en zorg ik dat hij zeker 6 dagen in de week goed beweegt, als het weer dat toe laat.

Volgens mijn meetlint is hij nu in de eerste maand van het afvallen zo’n 20 kg afgevallen.
Ik hoop dat we dat ong vast kunnen houden of evt wat minder maar dat het nog even blijft lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:12 



 
Profiel   

We hadden het er al eens over in het dikke paarden topic :-P Maar had jij nou een analyse van je hooi?
Mijn hooi is geanalyseerd en keurig onder de 10% suiker, en dan nog dat spek....

Ik vul het dus met stro zoals jij het aanvult met graszaadhooi.
Maar ik las dus, toen ik nog graszaadhooi bij voerde het volgende:
"Grashooi en -kuil bevatten geen zetmeel, maar kunnen wel vol zitten met suiker. Het suikergehalte in hooi is vaak hoger dan in kuilgras, maar de algemene samenstelling van kuilgras kan ook weer verstoringen in de darm veroorzaken. Hooi kan worden geweekt om het suikergehalte te verlagen. Graszaadhooi wordt vaak gezien als ‘arm’ hooi, maar kan juist nog veel meer suiker bevatten en is dus lang niet altijd geschikt. Luzerne is vaak wat armer aan suiker. Stro kan altijd met mate worden bijgevoerd. Laat ruwvoer voor een ex-hoefbevangen paard bij voorkeur analyseren, zodat je weet wat je voert!"

Misschien is daar ook nog winst te behalen door stro aan te bieden ipv graszaadhooi?

Toch al netjes dat je die 20 kg kwijt bent! Het moet ook niet te snel gaan..... kwestie van lange adem he? Maar wel frustrerend soms :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:23 



 
Profiel   

Hij krijgt stro, maar daar strooit hij meer van rond dan dat hij op eet... :+
Hij trekt het uit de netten en het ligt werkelijk overal...
Het graszaadhooi eet hij langzamer dan gewoon hooi omdat het minder lekker is maar hij eet het wel op.

Ik ga van de week het gewone hooi en voordroog op de post doen voor de analyses!

Ik ben ook erg benieuwd of het voordroog meer of minder suikers bevat, het is heel droog en stengelig.

Als hij 20 kg per maand zou blijven redden hang ik de vlag uit, dan is ‘ie over 3 maanden genoeg afgevallen vind ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:27 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Hij krijgt stro, maar daar strooit hij meer van rond dan dat hij op eet... :+
Hij trekt het uit de netten en het ligt werkelijk overal...
Het graszaadhooi eet hij langzamer dan gewoon hooi omdat het minder lekker is maar hij eet het wel op.

Ik ga van de week het gewone hooi en voordroog op de post doen voor de analyses!

Ik ben ook erg benieuwd of het voordroog meer of minder suikers bevat, het is heel droog en stengelig.

Als hij 20 kg per maand zou blijven redden hang ik de vlag uit, dan is ‘ie over 3 maanden genoeg afgevallen vind ik!


Nou ja, het punt is dat er door de afgelopen droge zomers heel veel hooi geoogst is met veel suiker :-(
Er schijnen deze 2 jaren ook explosief veel HB paarden te zijn.

Zorgelijke ontwikkeling.

Klimaatverandering treft dan dus ook het eten van de paarden en daarmee de paarden zelf, heftig is dat. Ik denk dat ik vanaf januari ongeveer 15 kilo kwijt ben. Maar op een kleine pony is dat ook best veel..... "sprak ik hoopvol".

Ben benieuwd wat er uit je analyse komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:29 



 
Profiel   

Met 1,5 uur weken ben je ongeveer 25% vd suikers kwijt, langer kan ook en verdwijnen er meer suikers, maar ook de "goede voedingsstoffen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:34 



 
Profiel   

Mijn dierenarts gaf inderdaad aan een uur tot evt 1,5 maar niet langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:34 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Mijn dierenarts gaf inderdaad aan een uur tot evt 1,5 maar niet langer.


Ja, 25% scheelt toch aanzienlijk........

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 14:36 



 
Profiel   

Zou dit ook gelden voor voordroog? Dat de suikers verloren gaan bij weken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 18:04 



 
Profiel   

Saaams schreef
Zou dit ook gelden voor voordroog? Dat de suikers verloren gaan bij weken?

Voordroog bevat al ca 50% minder suikers dan hooi door het fermentatieproces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 18:20 



 
Profiel   

Brainless schreef
Saaams schreef
Zou dit ook gelden voor voordroog? Dat de suikers verloren gaan bij weken?

Voordroog bevat al ca 50% minder suikers dan hooi door het fermentatieproces.


KAN minder suiker bevatten, dit hoeft niet..... suikergehalte gaat altijd omlaag, maar wanneer het bij het oogsten torenhoog was kan droog hooi misschien toch toevallig weer beter uitvallen.

Meten = weten....... je kunt er helaas van de buitenkant niets meer van zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-20 18:53 



 
Profiel   

Ik heb vandaag de analyses binnen gekregen, suiker in het hooi is gelukkig laag, in het voordroog ietsje hoger, maar daar krijgt hij ook minder van per dag.
Hooi blijf ik wel weken, voor het hoesten, maar dan weet ik dat het niet perse lang hoeft voor de suikers, al zal het misschien toch nog iets schelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 18:51 



 
Profiel   

Super oud topic...... en alweer een paar jaartjes ouder en wijzer :-P

Maar wat ik me afvroeg: met al die hoge suikerpercentages de afgelopen droge zomers. Wie heeft stelselmatig geweekt en zo toch ruim kunnen voeren?
Of had dikkies die nu dunnies zijn?

En hoe lang weken jullie dan? En hoe ruim is het water waarin je weekt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:29 



 
Profiel   

Ik ben van een dikkie naar een dunnie gegaan, maar die van mij was HB dus dat was pure noodzaak.

Geweekt eten ze het hier niet dus ik heb van de 7kg hooi, 2 kg vervangen door graszaadhooi, dat deed hier de truc.

Voor de beeldvorming, dit deed die van mij met het geweekte hooi:
[ img ]

Eet die van jou het wel onbeperkt geweekt? En hoe lang week jij en droog jij? Of voer je het echt nat

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:57 



 
Profiel   

Hahaha.... goeie look heeft ie!

Die van mij zijn nu niet echt dik.... maar als ik meer voer worden ze dat wel, ze worden van te weinig voeren echter sjaggo en de darmfunctie verslechterd waardoor ze lymfatisch dik worden en vocht vasthouden.
Echt minder gaan voeren is dus geen oplossing.

Ik ben aan het shoppen naar een hele arme partij. Maar tot die tijd dacht ik mijn hooi te gaan weken.
Die van mij eten trouwens alles.... ECHT alles!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:04 



 
Profiel   

1e snede vorig jaar gemaaid in juni was arm in suiker en ook eiwit.
2e snede daarna torenhoog in suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:07 



 
Profiel   

Goed laten analyseren Ninx.

Wij hebben een tweede partij van vorig jaar, super laag in energie en suikers, gemiddeld in eiwitten.

Graszaadhooi haalde ik bij Venhorst, dat gesleep met wat wat een gedoe en wou ze dus niet eten. Ach en 2 kg per dag is nog wel betaalbaar van een andere leverancier. Maar snap heel goed dat je liever weekt en alles van dezelfde partij houdt.

Fijn dat ze alles eten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:09 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Goed laten analyseren Ninx.

Wij hebben een tweede partij van vorig jaar, super laag in energie en suikers, gemiddeld in eiwitten.

Graszaadhooi haalde ik bij Venhorst, dat gesleep met wat wat een gedoe en wou ze dus niet eten. Ach en 2 kg per dag is nog wel betaalbaar van een andere leverancier. Maar snap heel goed dat je liever weekt en alles van dezelfde partij houdt.

Fijn dat ze alles eten!


Nou Marlies.... ik heb een abonnement op analyseren! Hahahaha! Het aantal analyses dat ik op mijn computer heb staan is schrikbarend!

Ik heb nu een hele nette partij. Maar is extreem grof, en met extreem grof bedoel ik dan ook echt grof. De paarden zien eruit als skippyballen :D
Dus iets fijners erbij zou lekker zijn..... maar vind het maar eens, en daarom dus dat verhaal over 'weken'.

Graszaadhooi moet je beslist ook analyseren.... ik heb onlangs een baal graszaadhooi gehad die hoger in suiker was dan ik ooit heb gezien.
Het 1 na hoogte vakje..... bizar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:14 



 
Profiel   

Oh dat is echt bizar idd!

Haha, niet iedereen analyseert het hooi, vaak zie je dan: ja het is 1e snede, of 2e snede en laag in suikers, en dan laat je er een analyse op los en foute boel. Maar duidelijk, die waarschuwing is niet nodig :P

Succes met zoeken! Leuk he paarden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:17 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Oh dat is echt bizar idd!

Haha, niet iedereen analyseert het hooi, vaak zie je dan: ja het is 1e snede, of 2e snede en laag in suikers, en dan laat je er een analyse op los en foute boel. Maar duidelijk, die waarschuwing is niet nodig :P

Succes met zoeken! Leuk he paarden :+


Ja.... echt enig!!! :')

Hooi is echt HET hoofdpijndossier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:20 



 
Profiel   

Ik was op zoek naar informatie over het weken van hooi en kwam dit topic bezig.

Zie hele verschillende dingen over het weken.
Ik moet mijn hooi gaan weken ivm HB en IR van mijn paard.

Mijn DA gaf aan dat 10 minuten weken al voldoende is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-23 09:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen