Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Stress verminderen door supplement voeren?

 
Profiel   

Ik weet niet of het al genoemd is maar gras, zeker 24/7, kan ook een probleem zijn. Veel gras is te rijk of niet geschikt voor paarden. Vooral gras wat vroeger voor koeien of schapen was, of wat steeds bewerkt wordt voor optimale groei. Paarden zijn als sobere dieren geëvolueerd . Vooral klaver in het gras geeft problemen. Lees maar eens de website van Calm Healthy Horses.

Een andere tip is zout bijvoeren. Geen liksteen want dat is vaak niet genoeg. Sommige paarden likken zeezout zo van je hand af of je geeft een extra emmer water met zout zodat ie het zelf kan innemen.

De muesli zou ik ook even goed nalezen, kan zomaar zijn dat er behoorlijk wat suiker of molasses in zit.

Kijk ook eens naar Warwick Schiller op Facebook en Youtube. Geniale paardenman die veel doet met grondwerk, rust, connectie en meditatie.

Succes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 12:54 



 
Profiel   

woepsie90 schreef
Ik weet niet of het al genoemd is maar gras, zeker 24/7, kan ook een probleem zijn. Veel gras is te rijk of niet geschikt voor paarden. Vooral gras wat vroeger voor koeien of schapen was, of wat steeds bewerkt wordt voor optimale groei. Paarden zijn als sobere dieren geëvolueerd . Vooral klaver in het gras geeft problemen. Lees maar eens de website van Calm Healthy Horses.

Een andere tip is zout bijvoeren. Geen liksteen want dat is vaak niet genoeg. Sommige paarden likken zeezout zo van je hand af of je geeft een extra emmer water met zout zodat ie het zelf kan innemen.

De muesli zou ik ook even goed nalezen, kan zomaar zijn dat er behoorlijk wat suiker of molasses in zit.

Kijk ook eens naar Warwick Schiller op Facebook en Youtube. Geniale paardenman die veel doet met grondwerk, rust, connectie en meditatie.

Succes!


Nee dit was nog niet genoemd. Het gras was inderdaad vroeger voor koeien maar dat is al dik 20 jaar geleden ofzo. Weet niet of dat nog uitmaakt? Het gras is overigens al zo goed als kapot, er staat nog wel wat op maar ik merk dat ze vaak richting paddock komen om hun hooi te eten.

De muesli zal ik straks eens eventjes bestuderen. Als het goed is zou daar niets/heel weinig in moeten zitten omdat wij een merrie hebben staan die snel hoefbevangen is. Maar dubbel checken kan nooit kwaad natuurlijk!
Ik ga die meneer eens opzoeken als het wat rustiger is met school. Zit nu vollebak in mijn examens teveel info doet mijn hoofd op het moment overlopen -O-
Dankjewel!



dierenarts had gisteren een noodgeval met een veulen dus hij komt morgen bloed trekken. Vandaag had hij geen tijd. Ik ben dus benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 14:08 



 
Profiel   

Bloedonderzoek kan zeer waardevol zijn, maar zoals al eerder gezegd zeker niet 100%...

Hoe is hij verder in zijn spieren? Snel strak en verzuurd? Dan kan magnesium wel degelijk een mooie aanvulling zijn.

Ik heb een ontzettende kijker, bodemschuw onder het zadel en wind kan ie al helemaal slecht aan als we aan het rijden zijn :+
Ook al veel geprobeerd, maar voor mij was PUUR Tranquil in combinatie met Phytonics Strezz echt dé uitkomst.
Tranquil geef ik gewoon dagelijks door het voer en de Strezz geef ik er extra bij als ik weet dat er extra stress kan ontstaan. Misschien dat je deze gewoon ook periode 2x daags erbij moet geven.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 14:51 



 
Profiel   

Ik heb veel profijt gehad van Magic van NAF (magnesium en kruiden). Jaren lang gevoerd. Merrie was extreem sensibel, heel snel afgeleid, bang voor andere paarden die in de bak op haar af kwamen, verlatingsangst. Door Magic werd ze echt rustiger. Daarnaast is het belangrijk om zelf de stabiele factor te zijn, de lat niet te hoog te leggen, per dag te kijken hoe het paard aanvoelt en afhankelijk daarvan rustig aan het werk te gaan. Het paard moet op jou kunnen bouwen. Naast rijden ook lekker tutten, aan de hand de wereld verkennen. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 15:24 



 
Profiel   

Heb je al eens naar de ChillPill gekeken? Dat haalt de scherpe kantjes eraf zonder dat je paard sloom wordt. Daar zijn veel ervaringen mee met soortgelijke problemen. Vaak gebruik je het een tijd en uiteindelijk heb je de pillen soms niet meer nodig, omdat je paard dan heeft ervaren dat het niet zo vreselijk is. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 16:09 



 
Profiel   

Heb je nog naar Tristan Tucker Method gekeken? Toen ik je verhaal las moest ik gelijk denken aan deze methode voor jouw paard. De methode leert een paard om op zichzelf te vertrouwen in nieuwe spannende situaties, waardoor het dier niet gespannen hoeft te raken. Dit kun je in principe zonder je trainer oppakken door het cursus materiaal online aan te schaffen. Dmv instructiefilmpjes wordt de techniek zeer helder uitgelegd. Ik heb er met mijn heethoofd merrie van 27 in ieder geval al veel aan gehad, paard is veel veiliger te hanteren in nieuwe situaties. Daarnaast voer ik ook magnesium en draagt ze een recuptex deken om fysieke ontspanning te bevorderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 16:43 



 
Profiel   

Nee, niet aan supplementen beginnen. Meesten werken echt niet en is pure rotzooi of geldverspilling.

Wat er mis gaat, is zo niet te zeggen. Daarvoor moeten mensen zien wat je doet en wat voor effect dat heeft op het paard.

Het paard kan bijv pijn hebben en niet alles is zo 1,2,3 te vinden altijd. Ik heb een 4jr hengst gehad die weleens om kon slaan qua gedrag. Was goedgekeurd, dus je denkt; gezond. Hij is geruind om meer naar buiten te kunnen en met vriendjes. Helaas sloeg hij naar andere paarden ook steeds om van lief naar tot bloedens aan toe bijten.
Heel specifiek op zoek gegaan en schade aan nek en hals tegengekomen wat hem erg veel zeer moest doen in bepaalde houdingen.

Ik heb nu bijv een merrie die sommige mensen lief vinden en sommige mensen "niet zo geschikt voor lessen en beginners" vonden. Ze was in Okt nog vrij schuw, snel bang en schrikachtig. Werd steeds beter en beter door het 24/7 samen lopen met paarden, onze omgang met haar etc. Die gaf ook flinke rodeo.
Inmiddels gezien dat haar tong in 2en is geweest. Die schade moet ook in haar nek/hals zitten. Daardoor is ze juist nog braver, want na zoiets zou je normaal elk mens verrot moeten schoppen.

vd week moest ik haar oog zalfen en stond ze recht op haar achterbenen. 2 dagen later kon ik het zo aan een los touwtje in alle rust doen.

Ik word niet boos, word nooit gefrustreerd of emotioneel etc etc.

Een paard kan ook tekorten hebben waardoor hij snel gespannen is. Dan liever kijken of daar aanvulling nodig is.

En je kan kijken of zijn ogen helemaal goed zijn bijv.

Bij supplementen houden veel mensen zichzelf voor de gek. Mensen schieten zelf tekort en willen een tovermiddel. 9 van de 10x werkt het omdat de eigenaar denkt dat het werkt en dat kan al een groot verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 17:05 



 
Profiel   

Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. Ik zou eigenlijk wel standaard een vitaminekorrel bij voeren ongeacht uitslag. Gezien het management van weidegrond en eerder agrarisch gebruik er voor heeft gezorgd dat alleen gras veel te eenzijdig is. De koek die je voert ben ik niet bekend mee maar klinkt niet als een volledige vitaminekorrel zoals bv vitalbix, Paco vital e.d.

Voor tips die nog niet genoemd zijn en mocht je er open voor staan voor het alternatieve circuit, kan je ook nog kijken naar cranio sacraal behandeling. Er is hier een topic over op bokt. Mijn persoonlijke ervaring is positief. Geen vergelijkbare situatie, maar wel een paard die veel beter in haar vel is komen te zitten en sterk in gedrag is veranderd.

Nog een ander alternatief voor bloedonderzoek is manen onderzoek, dit geeft nl naar wat ik er van begrepen heb een stabieler beeld dan bloedonderzoek. Ik weet er alleen het fijne niet van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 20:39 



 
Profiel   

Bedankt weer iedereen! Ik heb de heren die hier genoemd werden nog niet opgezocht. Ook degene die me pb's hebben gestuurd ik heb het gelezen antwoord komt nog!

Ik zit midden in mijn examen periode dus ben volle bak aan het studeren en merk dat mijn hoofd op het moment even te vol zit. Ik wacht het bloed onderzoek af en dan ga ik alles wat ik hier gelezen heb omzetten in actie!

De dierenarts gaf inderdaad ook aan om een vitamine -mi eralen kuur af en toe te geven. De koek die hij krijgt nu is summerfit van pavo. Is een vital bix of zoiets dergelijke een betere optie?

Iemand schreef hier van de chillpil denk ik? Ik heb hier inderdaad ook heen gekeken maar er is zoooveel dat ik het niet meer weet wat nu de beste optie is.. Het zou inderdaad super zijn als ik het supplement voor korte tijd moet geven tot hij doorheeft dat het allemaal niet zo eng is wat we doen. Dat was mijn streefdoel, hopelijk mag dit ook zo lukken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-20 21:59 



 
Profiel   

Is hij goed op gewicht? Mijn paard was erg schraal en zeer onrustig. Ik bleef maar zeuren bij de stal eigenaar dat hij meer hooi moest. (Stond overdag op het land)

Toen ik het zat was en zelf mijn hooibalen (en een slobber) ging kopen loste het gedrag op.. HONGER!

Daarnaast heb ik een bloedtest laten doen en daar kwam een magnesium te kort uit dus ook dat ben ik gaan voeren.

Nu sta ik op een andere stal met extra veel hooi en nog langer buiten en mijn paard is weer helemaal chill.


En ik wil niet zeggen dat je dus meer moet voeren maar dat je eens kritisch kijkt naar je voer. Succes en houdt vol! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-20 07:19 



 
Profiel   

Cheminee schreef
Is hij goed op gewicht? Mijn paard was erg schraal en zeer onrustig. Ik bleef maar zeuren bij de stal eigenaar dat hij meer hooi moest. (Stond overdag op het land)

Toen ik het zat was en zelf mijn hooibalen (en een slobber) ging kopen loste het gedrag op.. HONGER!

Daarnaast heb ik een bloedtest laten doen en daar kwam een magnesium te kort uit dus ook dat ben ik gaan voeren.

Nu sta ik op een andere stal met extra veel hooi en nog langer buiten en mijn paard is weer helemaal chill.


En ik wil niet zeggen dat je dus meer moet voeren maar dat je eens kritisch kijkt naar je voer. Succes en houdt vol! :j


Nee hij is niet schraal. Was zelfs te dik :+ maar nu mooi op gewicht! Heb naar zijn voer gekeken en alles dubbel gecheckt. Enkel in de muesli zit rietmelasse maar minder dan 3%. In de vitamine en mineralen koeken zit ook rietmelasse .. Suiker is 6,5% daarin blijkbaar. Ik denk dat dat veel is???

Heb vandaag telefoon gehad van de dierenarts na het bloedonderzoek en alles zag er prima uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 11:32 



 
Profiel   

missK schreef
Ik heb een ontzettende kijker, bodemschuw onder het zadel en wind kan ie al helemaal slecht aan als we aan het rijden zijn :+


Jaaa dit is dus precies hetzelfde :+ word die van jou niet te mak van de puur tranquil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 11:43 



 
Profiel   

Zetmeel is wel een stuk hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 13:04 



 
Profiel   

maralyn schreef
Zetmeel is wel een stuk hoger.


Van de koek bedoel je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 17:16 



 
Profiel   

Je moet bij het voer altijd suiker en zetmeel bij elkaar optellen. Dat zijn allemaal koolhydraten die bij vertering de suikerspiegel beïnvloeden. Hoger dan 10% (is gemiddeld voor hooi) zou ik niet willen geven. Liever wat lager omdat een pond hooi en een pond brok wat volume betreft aardig verschilt zowel in volume als verorbertijd. Melasse is eigenlijk niet nodig, er zijn inmiddels genoeg andere methodes om brok te persen. Maar het is goedkoop spul en lekker makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 17:35 



 
Profiel   

Ik geef op het moment Zennn dit is voor onrustige/ gespannen/ gestresste paarden. Bij die van mij werkt het goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 17:44 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Je moet bij het voer altijd suiker en zetmeel bij elkaar optellen. Dat zijn allemaal koolhydraten die bij vertering de suikerspiegel beïnvloeden. Hoger dan 10% (is gemiddeld voor hooi) zou ik niet willen geven. Liever wat lager omdat een pond hooi en een pond brok wat volume betreft aardig verschilt zowel in volume als verorbertijd. Melasse is eigenlijk niet nodig, er zijn inmiddels genoeg andere methodes om brok te persen. Maar het is goedkoop spul en lekker makkelijk.



Thankyouuuu voor het reageren!
Scheelt mij een hoop typ werk
<3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 19:34 



 
Profiel   

Heeft iemand ervaring met calm gold van goldmedics?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 14:56 



 
Profiel   

Joliieeenn schreef
missK schreef
Ik heb een ontzettende kijker, bodemschuw onder het zadel en wind kan ie al helemaal slecht aan als we aan het rijden zijn :+


Jaaa dit is dus precies hetzelfde :+ word die van jou niet te mak van de puur tranquil?



Sorry lees het nu pas...
Hahahaha neeeee zeker niet te mak, de dag dat dat gebeurd moet ik een dierenarts bellen denk ik :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 17:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen