Hoe kan puur biergist probiotica zijn/bevatten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Hoe kan puur biergist probiotica zijn/bevatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 12:01

Eens in de zoveel tijd duik ik weer in het voer voor mijn paard en nu zit ik eraan te denken biergist bij te voeren. Los van of het voor mijn paard werkbaar zou zijn of niet, kwam ik de beschrijving tegen bij onderstaand product tegen:

Citaat:
Biergist (Saccharomyces cerevisiae) is van oorsprong een bijproduct van het brouwen van bier. Tegenwoordig wordt deze levende gistsoort speciaal gekweekt vanwege de gezondheidsvoordelen. Biergist is een probiotica, d.w.z. dat het gunstige bacteriën in de darmflora zijn. Het is onder andere goed voor de spijsvertering en de bloedsuikerspiegel.

https://www.horsefitshop.nl/hfs-biergist_12372.html

Oke, dus dit snap ik niet. S. cerevisiae is een gist, en gisten zijn géén bacteriën. Dus hoe kan puur gist ook probiotica zijn? De tekst is incorrect, maar ik kan niet vinden om gist dan een positief effect heeft op de aanwezige darmbacteriën en daardoor pro-biotisch werkt.

Microbiologen/Iemand met kennis hiervan in de zaal die opheldering kan geven? Of is dit het zoveelste mooie praatje behorend bij een voedingshype?

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:11

Een gist is WEL een levend organisme. Het is inderdaad zeker geen bacterie. Dus er zit sowieso een fout in de tekst die je quote.
Een eencellige schimmel is waar ze meestal toe gerekend worden.

Probiotica en prebiotica vind ik persoonlijk toch al vrij vage begrippen eerlijk gezegd. En dat zeg ik met een biologische bril op...


Ik vermoed, maar dat is puur op basis van algemene kennis, dat die gisten helpen bij de omzetting van suikers, die daardoor heel misschien makkelijker beschikbaar worden voor bacterien of zoiets.
En veel goede gisten zorgt natuurlijk ook weer dat slechtere geen of minder kans krijgen.


Maar het hele wereldje van voedingssupplementen bekijk ik altijd met argusogen. Veel claims die biologisch op zijn vriendelijkst gezegd "mogelijk niet houdbaar" zijn...

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:20

Ik volg uit interesse. Heb niets zinnigs hierover te zeggen maar dezelfde vragen. Af en toe geef ik een flesje bruin bier "omdat men zegt dat dat goed is" en ik heb hier ook een pot van Puur staan, maar echt begrip en inzicht heb ik er niet van. Er wordt veel beweerd over pre en probiotica, dat ik soms niet weeat wie geloven want ik heb er zelf geen kennis van.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:25

Biergist is een probiotica maar geen bacterie.
Je hoeft geen bacterie te zijn om probiotica te zijn.
Levend gist voer je als probiotica / voor spijsvertering. Dood gist voer je voor de aminozuren.

moskifarm
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:17

Sizzle schreef:
Biergist is een probiotica maar geen bacterie.
Je hoeft geen bacterie te zijn om probiotica te zijn.
Levend gist voer je als probiotica / voor spijsvertering. Dood gist voer je voor de aminozuren.


Gedeactiveerde biergist is nooit een probiotica. Probiotica moeten steeds levende organismen bevatten.
Inactieve biergist is dus steeds een Prebiotica

Actieve gist mag je nooit toedien aan paarden en of mensen, wordt hoofdzakelijk gebruikt in de bakwereld.

Alle goede prebiotica zoals Brewers Yeast (Saccharomyces cerevisiae) GOS (Galacto Oligosacchariden) PREBIOTIC & MOS (Manan Oligosacchariden) PREBIOTIC zijn het beste voedsel voor de aanwezige goede bacteriën en of levende goede organismen welke zich in de dikke darm bevinden. Ze zorgen ook voor een goede Ph waarde in de bioflora van de dikke darmen waardoor de slechte bacteriën en of slechte organismen geëlimineerd worden. Inactieve biergist is zeer rijk aan vitamines B, Saccharomyces cerevisiae, talrijke mineralen, aminozuren, Biotine.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:38

Ik volg ook even uit interesse.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe kan puur biergist probiotica zijn/bevatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:21

En ik ga even temmen vanwege reclamespam en rechtstreeks e-mail adres in openbaar bericht...

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Hoe kan puur biergist probiotica zijn/bevatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:30

Haha, gisten. Pearse Lyons is er groot mee geworden. Knip een gistcel in 3-4 stukken en verkoop elk stukje tegen goed geld als zijnde heel speciaal :D