Grote ronde balen voordroog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:11

ellepel schreef:
dat vind ik dan weer vreemd, we zijn met in juli.
gras groeit toch nog wel een tijdje, dan kan er toch makkelijk een 2e snee af?

de prijzen zijn bij jullie wel flink lager voor een pakje hooi.
zie overal 2,50- 3 euro staan.
hier zitten ze rond de 4,5 -5 euro :j


Als je in juni pas kan hooien, moet je gras daarna eerst weer groeien. Dat kost zeker 2 maand. Dan zit je dus ergens halverwege tot eind augustus begin september (even afhankelijk van de datum van eerste snee). Dan zijn de dagen alweer zo kort dat het drogen veel moeizamer gaat. Lees de nachten te koud en vochtig.
En dit is dan het meest positieve scenario. Blijft het in de groeiperiode te droog zal het gras weer niet genoeg bijgroeien, gaat je tijdstabel weer naar achter waar de nachten nog langer worden en het gras weer minder goed droog wordt. Een echte 2e snee hooi wordt met de droogte van de afgelopen jaren echt lastig. Voordroog hangt er dus echt om hoe goed het gras gegroeid is.
Grinnik als hooimaken zo makkelijk zou zijn zou iedereen het doen :D :+

Kleine pakjes kosten hier ook tussen de 4,5 en 5,5 euro.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:35

Wij betalen hier (zuidoost Drenthe) al een paar jaar 50€ voor in plastic gewikkelde rechthoekige balen hooi (geen voordroog) van ca 450kg. Dit voorjaar had ik een prijsstijging verwacht, maar niet dus. Kennelijk toch voldoende opbrengst bij onze hooiboer dit seizoen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:11

Rina oke. Ik snap het.
ik dacht echt dat gras sneller groeide.
Als ik hier zie wat er op gaat aan mest.
Hopen op goed weer dan maar. :j

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:23

rina schreef:
pluisje88 schreef:
]

Hier in het noorden (grens Groningen Drenthe) is er ook op zeker wel een tekort. Mijn hooiboer heeft net een paar weken terug gehooid en die vertelde dat ze en een maand later waren dan normaal omdat het gras niet genoeg gegroeid was, en het weer niet meespeelde. Maar ook dat hun opbrengst dus lager was. Ze hopen echt dat de volgende snee meer oplevert anders hebben ze ook dit jaar weer een te kort en moet hij bijkopen.
De prijzen in NL zijn overigens lang niet zo hard gestegen dan in Duitsland. Daar is het pas echt erg.


Ik denk dat het weer altijd meespeelt. Meewerken is een ander verhaal. Of bedoel je dat ook?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:19

Er is wel degelijk een tekort aan gras/ruwvoer. Afgelopen jaar zijn de opbrengsten laag geweest en zijn er minder kuilbulten aangelegd. Dus is er minder beschikbaar en verkopen ze nu nog niet. Nu is het weer een periode droog geweest met mindere opbrengst. Op dit moment is er zeker in het noorden flink water gevallen en het gras groeit als kool.

De koeienboeren verkopen echter nog geen balen omdat ze niet zeker zijn dat ze genoeg hebben. Je zal zien zodra die de 2e en 3e snee maaien dat de rest in folie gaat en de prijzen daarvan zeker zullen dalen. Mits het niet weer enorm droog gaat worden.

Of het allemaal hooi zal worden is een andere vraag maar goede droge voordroog kan je ook zeker nog later in de zomer maken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:26

ellepel schreef:
dat vind ik dan weer vreemd, we zijn met in juli.
gras groeit toch nog wel een tijdje, dan kan er toch makkelijk een 2e snee af?

de prijzen zijn bij jullie wel flink lager voor een pakje hooi.
zie overal 2,50- 3 euro staan.
hier zitten ze rond de 4,5 -5 euro :j


De 1e snee was al behoorlijk magertjes door de aanhoudende droogte.
Als het hier een week niet regent, is alles weer kurkdroog en groeit er niks meer behoorlijk dus kan je een 2e snee ook wel vergeten.

Ik heb hier een stuk weiland waar het gras nog steeds niet hoger als 10cm staat :+ Is ergens in maart meststof op gegooid en ik vind nu nog korreltjes terug. Om maar te zeggen... :P

Wij betalen idd zo'n 3 euro voor een klein pakje. De grote vierkante droog heb ik al jaren voor 45euro.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:52

Heel eerlijk ik ben allang blij dat er nog wat te koop is! Beter duur dan niet te krijgen

kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:14

rina schreef:
De prijzen in NL zijn overigens lang niet zo hard gestegen dan in Duitsland. Daar is het pas echt erg.


Serieus? Hier is momenteel een soort overvloed van hooi, 2de snede is méga geweest, gemiddeld vragen ze voor een rondbaal 35 euro .

Wij hebben vandaag een rondbaal hooi laten brengen, helaas in plastik daardoor 35 euro,maar in net is het 25 euro..en echt mega zware balen hooi, amper met 2 man te verrollen.

Kleine baaltjes ( zware volle baaltjes) zijn 2,50, onze hooiboer gaat morgen beginnen aan de 3de snede te maaien, en zei dat er veel gras stond.

Afgelopen jaar hadden we silage voor 40 euro de rondbaal, en het jaar daarvoor het meest droge jaar dat hier geweest is 25 euro per rondbaal hooi betaald.

Nee, ik vind de prijzen juist heel erg meevallen in vergelijking met Nederland, ben blij hier te wonen met 5 paarden :D

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:58

Dat is echt goedkoop. Ik was voor het persen van kleine balen al dik 1,55 per baal kwijt.

kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:32

We hebben kleine baaltjes hier wel voor 1 euro direct van het land af gekocht... helaas is dat boertje ermee gestopt ,maar dat was wel het goedkoopste denk ik, en een keer voor 18 euro de rondbaal een partij opgekocht, echt super mooi voordrooghooi.. Je moet hier echt wel een beetje zoeken dan kan je best leuke adressen vinden :j :) .

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:13

Zal in Duitsland misschien ook wel per regio verschillen.
En voor de mensen die niet in de grensstreek wonen is importeren sowieso niet aantrekkelijk, want dan wordt het wel duur door het transport :=

Hier ook in 3 jaar tijd prijsstijging van 50% voor grote balen voordroog.
Dit jaar moet de loonwerker er ook echt naar zoeken, want de boeren vullen eerst hun eigen voorraden aan en er komen ook minder pakken van een hectare. Ik heb inmiddels al van 7 verschillende partijen voer geleverd gekregen in de afgelopen weken (deels uit 2019), maar dat is beter dan zonder zitten ;)

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:18

Hier ook veel minder opbrengst dan vorig jaar. We hadden het langer laten staan en 1/3 deel minder balen dan vorig jaar. Ook de boeren klaagde dat de 1ste snee nauwelijks wat opgebracht had. Normaal maaien wij maar 1x per jaar maar nu misschien wel 2x als het zo blijft groeien en het in augustus nog een week goed warm is.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:33

Bij ons op stal is net de tweede snede aan de grond gegaan vanavond zag ik. De eerste snede was toch zeker een baal of 3 a 4 Minder dan Vorige jaren op hetzelfde stuk. Nu was het nog niet super lang Maarja je moet wat. Kan de staleigenaar alleen maar gelijk geven dat hij het toch eraf gemaaid heeft. Elk baaltje is er toch 1.
Gras groeit slecht maar schiet al wel. Tja. Wat moet je dan..

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:36

Hier juist veel meer dan vorig jaar.
Vorig jaar geen 2e snede gehad.
Dit jaar krijgen we een dikke.
Ook de 1e snede was er weer vol op.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:58

ellepel schreef:
Rina oke. Ik snap het.
ik dacht echt dat gras sneller groeide.
Als ik hier zie wat er op gaat aan mest.
Hopen op goed weer dan maar. :j


maar voor goed paardenhooi wil je dan weer niet heel veel mest erop hebben

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:25

kimmie261 schreef:
rina schreef:
De prijzen in NL zijn overigens lang niet zo hard gestegen dan in Duitsland. Daar is het pas echt erg.


Serieus? Hier is momenteel een soort overvloed van hooi, 2de snede is méga geweest, gemiddeld vragen ze voor een rondbaal 35 euro .

Wij hebben vandaag een rondbaal hooi laten brengen, helaas in plastik daardoor 35 euro,maar in net is het 25 euro..en echt mega zware balen hooi, amper met 2 man te verrollen.

Kleine baaltjes ( zware volle baaltjes) zijn 2,50, onze hooiboer gaat morgen beginnen aan de 3de snede te maaien, en zei dat er veel gras stond.

Afgelopen jaar hadden we silage voor 40 euro de rondbaal, en het jaar daarvoor het meest droge jaar dat hier geweest is 25 euro per rondbaal hooi betaald.

Nee, ik vind de prijzen juist heel erg meevallen in vergelijking met Nederland, ben blij hier te wonen met 5 paarden :D


Waar wij woonden, grote ronde balen hooi al 60 euro. Kleine pakjes, als je ze al vinden kon, 4,5 tot 5,5 euro. Het was echt erg.


Nabster schreef:
Ik denk dat het weer altijd meespeelt. Meewerken is een ander verhaal. Of bedoel je dat ook?


Nee meespelen. Als het weer niet meespeelt om te hooien kan je nog steeds niks. Het moet op dat moment echt wel droog blijven ;)


trustHim schreef:
ellepel schreef:
Rina oke. Ik snap het.
ik dacht echt dat gras sneller groeide.
Als ik hier zie wat er op gaat aan mest.
Hopen op goed weer dan maar. :j


maar voor goed paardenhooi wil je dan weer niet heel veel mest erop hebben


Nee precies. Dik vet mest erover gaat het wel wat sneller van, maar dan maak je weer geen paardenhooi. Plus echt na de langste dag merk je echt dat het gras minder snel groeit.

Ik ben blij met mijn hooiboer. Heeft weer voordroog gebracht, ik kan weer even vooruit. En hij houdt voor me vast, dus ik kom de winter wel weer door.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:34

robert45 schreef:
De koeienboeren verkopen echter nog geen balen omdat ze niet zeker zijn dat ze genoeg hebben.

Hier (midden van het land) kochten zelfs koeienboeren de grote hooibalen (zonder plastic) op die van vogeltjesland afkwamen (langst uitgesteld maaibeheer), deze balen gingen afgelopen jaren hoofdzakelijk (via fouragehandelaar) naar paardenbedrijven maar nu stonden koeienboeren vooraan om te kopen.

Ik ben benieuwd hoe het het rest van het seizoen zal gaan.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 07:59

Bij de boer waar ik op stal sta, betaal je €45 voor een grote ronde baal voordroog.
En komt er meer dan voldoende van het land af.
Nu heeft hij geen koeien meer op het land staan, alleen wat vaarzen op stal.
Mijn paard en mini eten gemiddeld 1 baal per maand op.

Ik heb wel gisteren voor de reserve wat midi balen gehaald van 2019.
Die koste me €18 per baal, was ruim 100 kilo.
Mocht er door omstandigheden even geen baal gepakt worden, bv trekker kapot, heb ik altijd wat liggen.
Ook als ik een weekje met vakantie ga, heeft mijn verzorgster een baaltje zo de stal ingerold.
Wat ze anders telkens met een kruiwagen vanuit de grote koeienstal miet gaan halen.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 21:23

Ik zei wel zo mooi hoge prijzen door corona haha maar ik had nog niet gedacht aan... al die hectares met die prachtige zwarte zonnepanelen!

Vreselijk lelijke rotdingen bah bah bah... landschapvervuiling, slecht voor de natuur, nutteloos , grond verspilling en alleen leuk voor schapen...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:45

Ja die mogen van mij ook verboden worden totdat elk dak vol ligt. Echt verspilling van natuur.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:07

ja weet ik niet.
ik vroeg me juist af of weidevogels er niet enorm veel voordeel uit kunnen halen?
er rijden geen tractoren die de legsels kapot maaien.
lijkt me dat er niet met mest word geinjecteerd.
dus denk ik dat behalve dat het niet mooi lijkt het helemaal zo gek nog niet is.

ondertussen hebben ze hier in de buurt er toch nog een knappe 3e snee hooi van het land kunnen halen.
denk dat het aanbod aankomende winter hoog genoeg is.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:35

Zonnepanelen bewerkstelligen niet meer weidevogels. Weidevogels zitten juist in weilanden omdat ze daar overzicht hebben en mest vd koeien geeft een hele hoop insecten en die eten ze weer op. Cq is voer voor de jonkies.
Dat is ook een van de redenen dat ze weer gaan bemesten in natuurgebieden. Schrale grond trekt geen dieren aan, want geen insecten is geen vogels.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:37

Hier hebben we een heleboel natuur weide om ons heen, sommige stukken mogen op zijn vroegst 1 juli gemaaid worden, ander 15 juli en nog andere 1 augustus.
Lijkt me een stuk meer natuur dan die platen die later ook weer afgevoerd moeten worden, waar gaat dat dan heen?
Mest is inderdaad niet eens verkeerd. Het vele wat de productieweides nodig hebben is wat anders natuurlijk.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:18

Horsie84 schreef:
Ik zei wel zo mooi hoge prijzen door corona haha maar ik had nog niet gedacht aan... al die hectares met die prachtige zwarte zonnepanelen!

Vreselijk lelijke rotdingen bah bah bah... landschapvervuiling, slecht voor de natuur, nutteloos , grond verspilling en alleen leuk voor schapen...


Idd landschapsvervuiling, laat ze eerst de daken van grote gebouwen vol leggen. Hier hebben ze ook zon prachtpark aangelegd. Ze gingen er bessenstruiken omheen zetten, let wel voor de productie, en daarom moest er dan ook een knalkanon komen die maandenlang de hele dag door zou knallen om de vogels bij de bessen weg te houden. De buurt is in opstand gekomen, en dat plan is dus maar opgegeven.

Mijn hooiboer heeft me gisteravond een nieuwe lading gebracht. Prijs bij hem nog steeds hetzelfde. En hij vertelde dat ze net afgelopen zaterdag de 2e snee binnengehaald hebben. Opbrengst was goed zei hij. Maar of de prijzen met een goed jaar onderuit gaan, denk het niet. Kleine pakjes hier nog steeds 5 euro.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:26

Hier al 3 jaar grote droogte, dus de opbrengst is enorm gekelderd voor 3e jaar op rij en hooiprijs is gestegen. Ik zit in de regio Nijmegen, zandgrond tussen de rivieren.
Boeren hebben minder dan de helft opbrengst van hun grasland in vergelijking met 4 jaar terug. Veel hooi wordt nu uit Zuid-Duitsland gehaald hier in de regio.