Grote ronde balen voordroog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:07

Ja ik heb hier ook zo’n ‘350-400’ kg baal opgevoerd in 18 dagen aan 15 kg per dag...

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:08

ik laat ze altijd over de waag lopen. toch kloppen de kilo's gemiddeld heel goed hoor. de plastic folie balen zijn vaak minder arbeidsintensief, en je kunt vaker oogsten van een hectare en daarmee dus meer balen/ha, en daarmee dus goedkoper in verhouding tot hooi.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:25

Wij maaien met plastic niet vaker. Hier gaat het er net zo droog in als gewoon hooi.
Minder arbeidsintensief wel. Dat is ook waarom we het doen.

SCC

Berichten: 889
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:00

kim_1990 schreef:
Mijn vriend haalt ronde balen 5/600 kilo in folie van eigen land zonder JKK etc...hij vraagt 40 euro per baal in folie.

4kante balen in folie (450kg) is 50 euro per baal...

Vind 70 euro wel erg veel. Wij halen de balen van ons eigen land, dit jaar over 3 x maaien verdeelt 140 ronde balen en 83 4kante balen geslagen...niet echt te korten dus en zoals ik zei, 40 voor rond en 50 voor 4kant...

Omgeving dokkum.

Kan zeker goedkoper dus...en ook goede kwaliteit is goedkoper te krijgen...ons hooi is ook nog eens onbemest dit jaar.



Dit is ook echt alleen gras ? want ik zie helaas in deze regio ook wel mensen die balen aanbieden met half, of deels riet en ander grof onkruid...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:54

Wij vragen dus ook 40 euro voor een grote ronde baal.
Hooi van paardengras. Geen JKK, riet hebben we hier niet.
Gaat als hooi de pak in. Soms laten we tegelijkertijd 100 kleine pakjes maken. Dat zegt genoeg lijkt me :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:15

_Penotti schreef:
Wij maaien met plastic niet vaker. Hier gaat het er net zo droog in als gewoon hooi.
Minder arbeidsintensief wel. Dat is ook waarom we het doen.


Wij doen het ook zo Penotti.

Ik begrijp dat er mensen zijn die het gewicht willen weten als je balen in plastic moet kopen, maar houdt er rekening mee dat bijvoorbeeld mijn balen lichter zijn omdat het er droger ingaat. Als het natter is, zijn de balen zwaarder, maar daar moet je weer meer van voeren ivm het DS gehalte. Gewicht zegt dus niet alles.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:21

[***] schreef:
_Penotti schreef:
Wij maaien met plastic niet vaker. Hier gaat het er net zo droog in als gewoon hooi.
Minder arbeidsintensief wel. Dat is ook waarom we het doen.


Wij doen het ook zo Penotti.

Ik begrijp dat er mensen zijn die het gewicht willen weten als je balen in plastic moet kopen, maar houdt er rekening mee dat bijvoorbeeld mijn balen lichter zijn omdat het er droger ingaat. Als het natter is, zijn de balen zwaarder, maar daar moet je weer meer van voeren ivm het DS gehalte. Gewicht zegt dus niet alles.


Nee maar het is wel verdomd lastig om uit te rekenen hoeveel balen je nodig hebt als de vierkante pakken opeens van formaat veranderen :o Dus een beetje verhouding van gewicht is soms handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:29

Dat klopt. En dat zeg ik ook volgens mij? Ik begrijp dat je ongeveer een gewicht wil weten.

Ik maak zelf altijd van die midi-balen. En ze zijn natuurlijk niet allemaal even zwaar, want op sommige plekken van het land staat het gras dikker/hoger/vetter, formaat is gelukkig wel hetzelfde.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:32

Nou je kan Mareentje niet gelukkiger maken dan met riet, dus wat riet er doorheen geperst zouden juist bonuspunten zijn hier :9

Maar ik vind die 70 euro voor echt goed droog hooi in plastic wel prima, met 2 van die balen komen we de winter wel door schat ik :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:44

2?
Dat redden wij hier niet met 2 paarden en hebben ze toch ook nog de hele dag in de wei staan en die is zelfs niet kaal in de winter.

Of is het d aarom dat ik ze te vet heb >;)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:20

2? Wow... ik voer hier 6 vierkante balen per maand voor 6 d/e ponies en 2 kleine shets.

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:28

pmarena schreef:
Nou je kan Mareentje niet gelukkiger maken dan met riet, dus wat riet er doorheen geperst zouden juist bonuspunten zijn hier :9

Maar ik vind die 70 euro voor echt goed droog hooi in plastic wel prima, met 2 van die balen komen we de winter wel door schat ik :)



Wow... ik heb een vierkante pak in 8/9 dagen wel op. 3 kwpn’ers.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:32

en hier 2/3 grote pakken per week :P

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:34

SCC schreef:
kim_1990 schreef:
Mijn vriend haalt ronde balen 5/600 kilo in folie van eigen land zonder JKK etc...hij vraagt 40 euro per baal in folie.

4kante balen in folie (450kg) is 50 euro per baal...

Vind 70 euro wel erg veel. Wij halen de balen van ons eigen land, dit jaar over 3 x maaien verdeelt 140 ronde balen en 83 4kante balen geslagen...niet echt te korten dus en zoals ik zei, 40 voor rond en 50 voor 4kant...

Omgeving dokkum.

Kan zeker goedkoper dus...en ook goede kwaliteit is goedkoper te krijgen...ons hooi is ook nog eens onbemest dit jaar.



Dit is ook echt alleen gras ? want ik zie helaas in deze regio ook wel mensen die balen aanbieden met half, of deels riet en ander grof onkruid...


Nee hoor, het riet zit hier bij ons in de slootkant en dat wordt het gehele seizoen niet meegemaaid, mijn vriend blijft 1,5 tot 2 meter uit de slootkanten weg. Dit is dus puur gras...alleen de laatste ronde hebben we van 1 weide wel de slootkanten meegenomen omdat wij deze weide willen gebruiken voor de paarden die deze week komen dus moest gemaaid worden en betreffende boer die de pakken opgekocht heeft bood aan om al het gemaaide gewoon door de balen te persen zodat we er van af waren.
Verder dus puur gras en JKK vrij, geen slootkanten erbij gemaaid, geen riet etc etc.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:44

Nou wij hebben hier alleen nog maar een ouwe D-pony en een overmaats cavia van 78 cm, en iets van 8000m2 gras dus ze hebben aardig wat te knabbelen. Vorig jaar hebben we 2 grote balen gehad en daar hadden we nog zeker een halve van over..... wel relaxed eigenlijk als je zo weinig hooi nodig hebt :))

Hier voeren we onbeperkt in de zin van dat er altijd hooi in de netten zit :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:41

Dat zouden ze hier zo ophebben met 2.
Ondanks het gras, ik voer niet eens onbeperkt, wel ruim, maar onbeperkt kan ik ze helemaal rollen.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:42

Heb je dan onverpakt hooi? Een grote baal in folie blijft max. 14 dagen goed, toch?

Wij hebben eens een vracht van 20 balen gehad, waarbij een deel van de balen de verhuizing naar ons niet leuk vonden. Loodzwaar, vol schimmel. Wat een ellende om dat aanhangertje voor aanhangertje weer af te voeren. Dat vind ik echt het grote nadeel van foliebalen. Ik voer daarom het liefst kleine baaltjes onverpakt hooi, maar we hebben nu 2 paarden staan die het beter doen op voordroog en daarom ben ik dit daar toch maar weer voor wat foliebalen gegaan icm wat kleine baaltjes hooi.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:43

Nee een droge blijft veel langer goed.Ook verpakt.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:08

Hier hebben we gewoon een stalletje dat we gebruiken om het hooi in te leggen, dan ligt het droog :)

Onbeperkt voeren kan imo ook prima zonder paarden te rollen. Onbeperkt voeren (ofwel altijd de beschikking hebben over ruwvoer) hoeft natuurlijk niet "onbeperkt vreten" te betekenen :=

Maar gewoon dat ze altijd toegang hebben tot ruwvoer. Als het echt vies weer is ofzo. Dus gewoon netten met kleine mazen en als ze dan nog teveel eten naar je zin, doe je er armer hooi in. En als het dan nog te gek is, kan je zelfs kiezen voor deels voer-stro ofzo :)

Maar hier doen we er gewoon hooi in of voorheen toen de Fjord er nog was, graszaadhooi.

Ik vind hooi in plastic prima te doen. Voordroog vind ik geen paardenvoer, maar hooi dat goed droog het pak in is gegaan dat is prima te doen. Alleen ik laat het niet buiten liggen want dat is altijd ellende. Dus hier halen we gewoon de hele baal naar binnen in het stalletje dat we gebruiken voor hooi-opslag. Plastic er af en binnen leggen en dan rustig opvoeren, 1 of 2 keer per week alle netten vol stouwen en ze pakken naar believen :)

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:25

Ik noem hooi in folie altijd voordroog. In folie is het altijd anders dan 100% hooi.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:41

pmarena schreef:
Nou wij hebben hier alleen nog maar een ouwe D-pony en een overmaats cavia van 78 cm, en iets van 8000m2 gras dus ze hebben aardig wat te knabbelen. Vorig jaar hebben we 2 grote balen gehad en daar hadden we nog zeker een halve van over..... wel relaxed eigenlijk als je zo weinig hooi nodig hebt :))

Hier voeren we onbeperkt in de zin van dat er altijd hooi in de netten zit :)

Maar waarom koop je dan niet 40 kleine pakjes.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:51

Ik noem het ook voordroog. Ook al is het echt droog.
Plastic is bij mij voordroog. :j

Hier krijgen ze het hooi al in netten, ook stro.
Maar toch weeg ik het af, zou ik dat steeds volproppen gaat het op en stoppen ze pas met eten als ze echt veel te dik zijn. En dat gaat prima als ze nog in de groei zijn, dus ze zijn het wel gewend, maar als ze dan niet meer in de groei zijn gaat het echt niet bij elk paard.
En die 2 balen zouden ze hier met 2 in een maand ophebben zou ik niet beperken en dat naast weidegang.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:04

Tja, ik vind dat het wel gaat, kleinere mazen / minder lekker spul mengen :)

Maar zo heeft ieder zijn voorkeuren en dat is ook helemaal prima :j

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:10

Het is alleen maar fijn dat het gaat :j
Ik zou willen dat ze hier ook een stop hadden.
Ik bedoel het ook niet veroordelend naar jou toe, hoogstens naar die veelvraten van mij :+

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:09

Wij voeren deels kleine baaltjes hooi en deels voordroog uit grote ronde balen.
Beide van grasland wat is ingezaaid met paardenmengsel en laat wordt gemaaid.
Ik meng voor mijn paard dat snel dik wordt meestal nog wat stro erbij.

Wij betalen dit jaar €5,- voor een klein baaltje hooi (direct van het land, wel gebracht) en €57,50 voor de grote ronde baal voordroog.
Westen van het land.