Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Onbeperkt hooi?

 
Profiel   

Mijn paarden staan sinds dit voorjaar thuis. Ze stonden voordien in een stalling. De eerste stalling gaf 1x/dag hooi, de volgende 2x.

Sinds ze bij mij staan, mochten ze tot eind september continu op de weide overdag en in de nacht op stal met paddock.

Ze krijgen 6x per dag hooi in beetjes maar lijken dus maar niet te stoppen met eten ... in totaal elke pony 1 botje van 15 kg per dag.

Ze zijn enorm verdikt maar ik wil hun niet zonder voedsel zetten want vroeger aten ze stro tussendoor alleen nu hebben ze dat wel niet meer.

Nu was het hooi op en heeft de boer voordroog gebracht. Maar hoeveel mag ik hiervan gaan voeren? Ze lijken me maar niet te willen stoppen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:25 



 
Profiel   

1-1,5 kg / 100 kg paard aan droge stof dacht ik. Voordroog heeft een DS gehalte van ongeveer 65-80% afhankelijk van hoe nat het is.

Dat stoppen met eten is trouwens iets dat echt niet voor elk paard geldt. Heb de mijne ook uit de groep moeten halen omdat hij absoluut niet stopt met eten, zelfs niet na maanden en het bijvoeren van vitamines en mineralen.

Je voert extreem veel en als je ponies te dik worden kan je veel gezondheidskwalen in de hand werken. En natuurlijk ook (erge) artrose ontwikkelen, al dan niet op latere leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:28 



 
Profiel   

Voer je het hooi los of in hooinetten? Anders kijken voor hooinetten/slowfeeders met een kleine(re) maas. Wij voeren onbeperkt met een maas van 3x3 en daarmee blijven ze netjes op gewicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:32 



 
Profiel   

Simpel, bereken mbv bovenstaande post uit hoeveel hooi je moet voeren en vul het aan met stro om op te knabbelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:32 



 
Profiel   

Neem hooi van een tweede of derde snede, liefst erg stengelig hooi zodat ze flink moeten kauwen, uit een slowfeeder. Mooiste is diverse slowfeeders op meerdere plekken. Ik heb 7 voerplekken voor 2 paarden.
En laat je voer voor de gein eens checken. Mijn ruin werd tonnetje rond, bleek achteraf dat die lichting hooi echt in het donkerrood te staan qua suiker en energie gehalte. Oeps.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:38 



 

Als ze zes keer per dag een beetje hooi krijgen, kun je er best een tijdje tussen laten zitten dat ze even met niks staan. Ook zou je evt een net met stro op kunnen hangen voor als ze heel erg hongerig zijn :+ ( wat ik me niet lan voorstellen met een baaltje per pony). Het is echt niet erg als ze even zonder staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 08:09 



 
Profiel   

Paarden die al dik zijn op voordroog is niet handig. Andere leverancier een optie?
En anders gedorsten hooi erbij. Dat onbeperkt geven en 3 keer per dag een portie voordroog.
Stro is geen ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 08:43 



 
Profiel   

Stro valt ook onder ruwvoer hoe kom je erbij dat het geen ruwvoer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 08:56 



 
Profiel   

Naar mijn mening kan je bijna elk paard / pony op onbeperkt ruwvoer zetten. Waarbij onbeperkt ruwvoer niet gelijk hoeft te staan aan onbeperkt jezelf baggervet vreten := Maar gewoon dat er altijd ruwvoer beschikbaar is om aan te knabbelen :)

Gewoon kijken wat ze nodig hebben, fijnmazige hooinetten gebruiken en als je merkt dat ze dan toch een poos zonder staan, kan je steeds kleinere mazen kiezen, en/of steeds minder lekker / voedzaam ruwvoer zodat ze niet te dik worden of wèl stoppen met teveel vreten omdat het niet zo lekker is ;)

Dus dan doe je (een deel) graszaadhooi of zelfs voederstro. Er zijn zoveel mogelijkheden om altijd ruwvoer beschikbaar te hebben zonder dat je paarden teveel eten.

Sowieso, al geef je 10x per dag een pluk, zo lang ze merken dat het hooi elke keer op gaat.....hou je de drive om te blijven vreten in stand. Als ze een paar maanden lang merken dat het hooi ècht niet op gaat dan gaat bij de meeste paarden de focus er wel af omdat hooi geen issue meer is :)

Bij degenen waarbij dat niet gebeurd zorg je gewoon voor een net met minder lekker / voedzaam spul dat altijd beschikbaar is zodat ze dat nog kunnen knabbelen als het goede spul op is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 08:56 



 
Profiel   

mino1 schreef
Stro valt ook onder ruwvoer hoe kom je erbij dat het geen ruwvoer is.

Omdat heel veel paarden er koliek van krijgen ;) :j stro als bodembedekking bij voldoende hooi zodat ze soms wat knabbelen is oke, maar om het echt onder ruwvoer te schalen is minder handig.
Genoeg soorten hooi die je kan voeren zonder dat paarden er dik van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 09:03 



 
Profiel   

Het valt nog steeds onder ruwvoer.Je hebt vele soorten stro.
Dat met koliek valt mee als paarden het gewend zijn het gevoerd tekrijgen.
Maar dat is met alle voer zo ook met gemaaid gras voeren (geen gazongras).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 09:17 



 
Profiel   

Daarom hebben we hier overdag in de paddock graszaadhooi en snachts voordroog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 09:20 



 
Profiel   

onze pony's kun je ook niet onbeperkt voeren. maar met 3-4 keer per dag hooi uit slowfeeders gaan ze nog soms uit verveling zand eten, wortels van bomen uitgraven en eten..... en ze zijn ondanks dat de portie's afgewogen worden nog te dik.
ik voerde altijd stro bij om te knabbelen.
sinds een paar weken voer ik bij het hooi, gehakseld tarwe voerstro bij. je zou het kunnen mixen met hooi, wel in bakken dan natuurlijk, maar ik doe het in flexibele emmers. ze kunnen als het hooi op is altijd dit nog eten. weinig energie maar wel een voller gevoel. en het werkt perfect!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 09:29 



 
Profiel   

Mijn haflinger krijgt 5 kilo per dag verdeeld over 5 keer.Mijn ruin krijgt 6 kilo per dag.Als ze weer op de wei gaan,minder hooi natuurlijk.En slobber natuurlijk 1 keer per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 10:50 



 
Profiel   

pmarena schreef
Naar mijn mening kan je bijna elk paard / pony op onbeperkt ruwvoer zetten. Waarbij onbeperkt ruwvoer niet gelijk hoeft te staan aan onbeperkt jezelf baggervet vreten := Maar gewoon dat er altijd ruwvoer beschikbaar is om aan te knabbelen :)

Gewoon kijken wat ze nodig hebben, fijnmazige hooinetten gebruiken en als je merkt dat ze dan toch een poos zonder staan, kan je steeds kleinere mazen kiezen, en/of steeds minder lekker / voedzaam ruwvoer zodat ze niet te dik worden of wèl stoppen met teveel vreten omdat het niet zo lekker is ;)

Dus dan doe je (een deel) graszaadhooi of zelfs voederstro. Er zijn zoveel mogelijkheden om altijd ruwvoer beschikbaar te hebben zonder dat je paarden teveel eten.

Sowieso, al geef je 10x per dag een pluk, zo lang ze merken dat het hooi elke keer op gaat.....hou je de drive om te blijven vreten in stand. Als ze een paar maanden lang merken dat het hooi ècht niet op gaat dan gaat bij de meeste paarden de focus er wel af omdat hooi geen issue meer is :)

Bij degenen waarbij dat niet gebeurd zorg je gewoon voor een net met minder lekker / voedzaam spul dat altijd beschikbaar is zodat ze dat nog kunnen knabbelen als het goede spul op is :j


Mijn tinker valt helaas onder het kopje 'bijna'.
In een groep van 8 waar ze altijd hooi tot beschikking hebben in mazen van 3x3 eet de mijne en een ander paard in de kudde non stop. De andere 6 zie je regelmatig spelen, slapen, of een hele tijd uitbuiken. Waar mensen zeggen na een periode weten ze dat het niet op gaat, en ze zien die van mij; zeggen ze ook uitzonderingen bestaan :')
Afgelopen week kreeg ik een foto, harde regen, alle paarden met de kont naar de regen (niet etend) en die van mij met dr kop zeiknat gewoon door eten.

Ik heb ook goede ervaringen met het voeren van goed stro ter afwisseling

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 10:56 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Mijn haflinger krijgt 5 kilo per dag verdeeld over 5 keer.Mijn ruin krijgt 6 kilo per dag.Als ze weer op de wei gaan,minder hooi natuurlijk.En slobber natuurlijk 1 keer per dag.


:wow:

Mijn haflinger krijgt zo'n 10 tot 12 kilo per dag, dat is ruim 2 keer zo veel. En dat is niet onbeperkt, toen ze nog onbeperkt kreeg kauwde ze meer dan 15 kg per dag weg, dat werd me echt te gek.
Ze krijgt dit in fijnmazige hooinetten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 11:08 



 
Profiel   

Ik voer mijn ponys al jaren graszaadhooi in combinatie met weidehooi. Het graszaadhooi eten ze alleen van als ze honger hebben terwijl ze van weidehooi langer blijven eten omdat het ook lekker is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 11:11 



 
Profiel   

Mijn groeit al dicht van hooi wat 3 jaar oud is. -O-


Ik zou kijken of je de mogenlijkheid hebt om een bak met stro neer te zetten. Dan kunnen ze daar van eten als er geen hooi is.

Ik ben ook behoorlijk terug gekomen van onbeperkt voeren. Ik zie dan liever dat het hooi door een ander soort ruwvoer word vervangen. Wilgentakken zijn bv ook ged ruwvoer. Van het voerjaar verving ik de middag hooi voor een paar grote wilgen takken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 11:16 



 
Profiel   

Ik heb het overlegt met de eigenaar van de haflinger.Ik mag hem hier op Bokt mijn eigen pony noemen anders wordt het verhaal zo lang.Maar zij vindt 5/6 kilo genoeg.Ik heb het ook berekend door zijn gewicht hoeveel hij nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 11:32 



 
Profiel   

Ik voer naast ruim goede grove voodroog per dag op stal nog 2 ruimeplakjes ( kleine paaltjes) stro bij uit net en dan krijgt ze op de wei nog strook begrazing

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 12:34 



 
Profiel   

De haflinger is wel 25 en met pensioen.Hij wordt 1 keer per week een uurtje in rustig tempo gereden.Dus hij heeft niet zo veel nodig als een jong actief paard.Anders wordt hij moddervet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 12:46 



 
Profiel   

Ik voer beetje op het oog. Staan 24/7 buiten. Soms bij hitte of veel regen paar uurtjes op stal. Hebben ook schuilstal. Bij veel gras gaan ze op paddock. Ik werk nu verplicht thuis en dat is ideaal. Kan makkelijk wat hooi bijvoeren of wilgentakken. Gelukkig de luxe dat ze thuis staan en ik alles zelf kan bepalen. Fjord stond eerst op pension met 24/voordroog zonder slow feeder. Die ontplofte. Daarna op pension met 2 keer per dag voordroog. Voer nu enkel hooi ivm slappe mest door voordroog
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 15:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen