Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

te actief brein / ziet alles

 

KimWilliam,
hoe jong is deze kanjer??

lijkt me een beetje dat hij nog niet echt gesetteld is, wil nog teveel van alles en kan dat nog niet goed plaatsen,
dit is een paard met veel "go" en dan kom je met geduld en tijd het verst, gewoon simpel door rijden zoals je nu doet en dan gaat hij mentaal ook de balans vinden in het samenwerken met jou

is hij al wat ouder is het gewoon zijn karakter en moet je rijden met wat je hebt en door zelf heel rustig te blijven proberen - met veel afwisseling in het rijden - de aandacht bij jou te krijgen

de nek is niet het hoogste punt waar aan je zou kunnen gaan werken om zo de energie goed naar voren te kunnen laten afvloeien, paard zou meer kunnen gaan oprichten

paard moet de impuls via de oprichting -opvangen in een stille voorwaartse hand - naar voren kunnen laten afvloeien,

de hals aanzet is bij een tuiger iets anders, het voorbeengebruik komt pas tot zijn recht als de schouder vrijheid heeft en dat krijg je als een paard meer vanuit de achterhand kan werken,


maar het is lastig vanaf een foto de juiste tips te geven, dat is een stukje ruitergevoel


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-20 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 09:06 



 
Profiel   

MCE schreef
KimWilliam,
hoe jong is deze kanjer??

lijkt me een beetje dat hij nog niet echt gesetteld is, wil nog teveel van alles en kan dat nog niet goed plaatsen,
dit is een paard met veel "go" en dan kom je met geduld en tijd het verst, gewoon simpel door rijden zoals je nu doet en dan gaat hij mentaal ook de balans vinden

is hij al wat ouder is het gewoon zijn karakter en moet je rijden met wat je hebt en door zelf heel rustig te blijven proberen - met veel afwisseling in het rijden - de aandacht bij jou te krijgen

de nek is niet het hoogste punt waar aan je zou kunnen gaan werken om zo de energie goed naar voren te kunnen laten afvloeien, paard zou meer kunnen gaan oprichten

paard moet de impuls via de oprichting -opvangen in een stille voorwaartse hand - naar voren kunnen laten afvloeien,

de hals aanzet is bij een tuiger iets anders, het voorbeengebruik komt pas tot zijn recht als de schouder vrijheid heeft en dat krijg je als een paard meer vanuit de achterhand kan werken,


maar het is lastig vanaf een foto de juiste tips te geven, dat is een stukje ruitergevoel



deze is 17 jaar :D hij is nu 7 jaar onder het zadel.
de foto was bedoeld als beeldvorming welk paard het was, niet echt rij technisch.
hij wil heel graag alles goed doen voor je en het is een snelle leerling soms heb ik het idee dat hij van zichzelf te veel vraagt ... hij wil graag te goed doen en als hij dan even niet snapt gelijk stress en dit is al een stuk beter (2 jaar terug was het veel heftiger ). even tot rust komen en dan pak ik hem weer op en dan lukt het hem wel en is hij trots op zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 09:19 



 
Profiel   

Dat kijkerige hoort ook een beetje bij tuigpaarden. Ik ken ze als intelligente dieren die zich graag met alles bemoeien en alles in de gaten willen houden.

Een wijs man zei mij eens, dat een tuigpaard gefokt en geboren is om met oogkleppen op te lopen.

Nou hebben wij daar als ruiters vrij weinig aan, dus het beste advies wat ik je geven kan is om gewoon telkens rustig door te rijden alsof er niets aan de hand is.
Als hij echt blijft hangen in zijn 'alertheid' (dus kop erop en niet meer normaal door willen lopen) dan kun je het beste afwenden en wat figuren gaan rijden, dan focust hij zich op wat anders.

Die van mij is zich steeds beter gaan focussen op het werk door de jaren heen, maar dat kost wel tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 09:20 



 
Profiel   

kimwilliam schreef
_Penotti schreef
Hoe lang rij je per keer?
Mijn ervaring is dat je beter 20 minuutjes kunt rijden en dan ook echt aan het werk, dan een uur met teveel stapwerk.
Zorg als je rijd dat je steeds bezig bent, dus geen 10 voltes achter elkaar of 2 rondjes over de hoefslag in dezelfde gang. Want dat vinden ze saai en gaan ze de omgeving scannen op wat meer interessants.

dus hou die aandacht bij je door steeds iets te doen en denkt hij we gaan rechts ga jij links.
Denkt hij nu gaan we strekken op de diagonaal ga je halthouden.
Zodat hij ook helemaal niet vooruit kan denken omdat vooruit altijd anders is. En dus erg moet gaan letten op jou.


ik rij +- een uur. we komen dan allebei nat en bezweet de bak uit.

Bezweet staat aan lichamelijk aan het werk, niet geestelijk, waar jij nu tegen aanloopt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 09:27 



 

kimwilliam schreef
MCE schreef
KimWilliam,
hoe jong is deze kanjer??

lijkt me een beetje dat hij nog niet echt gesetteld is, wil nog teveel van alles en kan dat nog niet goed plaatsen,
dit is een paard met veel "go" en dan kom je met geduld en tijd het verst, gewoon simpel door rijden zoals je nu doet en dan gaat hij mentaal ook de balans vinden

is hij al wat ouder is het gewoon zijn karakter en moet je rijden met wat je hebt en door zelf heel rustig te blijven proberen - met veel afwisseling in het rijden - de aandacht bij jou te krijgen

de nek is niet het hoogste punt waar aan je zou kunnen gaan werken om zo de energie goed naar voren te kunnen laten afvloeien, paard zou meer kunnen gaan oprichten

paard moet de impuls via de oprichting -opvangen in een stille voorwaartse hand - naar voren kunnen laten afvloeien,

de hals aanzet is bij een tuiger iets anders, het voorbeengebruik komt pas tot zijn recht als de schouder vrijheid heeft en dat krijg je als een paard meer vanuit de achterhand kan werken,


maar het is lastig vanaf een foto de juiste tips te geven, dat is een stukje ruitergevoel



deze is 17 jaar :D hij is nu 7 jaar onder het zadel.
de foto was bedoeld als beeldvorming welk paard het was, niet echt rij technisch.
hij wil heel graag alles goed doen voor je en het is een snelle leerling soms heb ik het idee dat hij van zichzelf te veel vraagt ... hij wil graag te goed doen en als hij dan even niet snapt gelijk stress en dit is al een stuk beter (2 jaar terug was het veel heftiger ). even tot rust komen en dan pak ik hem weer op en dan lukt het hem wel en is hij trots op zichzelf.



dan is het zijn karakter/temperament wat tuigers zo uniek maakt en daar moet je mee leren rijden, heeft waarschijnlijk concours ervaring en daar heeft hij geleerd voorwaarts te gaan en dat mentale stukje moet je met rust, tijd en geduld gaan omscholen naar rijpaard

dat zijn niet de makkelijkste klussen voor de amazone maar een karakter/temperament kun je alleen gaan omzetten naar een werkbaar tempo met rust en geduld, het zal altijd een actievol paard blijven wat heel veel rijkunst/ruitergevoel van zijn amazone blijft vragen

wat ik al eerder aangaf, veel afwisseling in het rijden, niet te lang hetzelfde, je moet ze prikkelen om de aandacht bij jou te houden, door veel figuren te blijven rijden in drie gangen/tempi


heel veel succes


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-20 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 09:28 



 
Profiel   

Jammer dat je niet ingaat op mijn post. Je mat hem lichamelijk af, niet geestelijk. Andere manier van werken met hem en werken aan je eigen rust kan zorgen voor meer balans bij hem. En dus rust. Ik zou daar serieus naar kijken. Ik rijd trouwens nooit een uur. Ik vind erg lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 09:32 



 
Profiel   

Een kijkerig en looplustig paard moet je als je aan het rijden bent constant bezig houden zodat hij met jou bezig is en niet met de omgeving. Als hij dus niet genoeg heeft aan wat je nu met hem doet kun je proberen hem met andere oefeningen wel op jou te laten focussen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 09:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen