silicium bij artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 11:29

Weet niet of het geplaatst mag maar de silicium is nu in de aanbieding bij het Kruitvat. 1+1 gratis.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:03

crow schreef:
Weet niet of het geplaatst mag maar de silicium is nu in de aanbieding bij het Kruitvat. 1+1 gratis.


Ik zie hem op de site niet van kruidvat zelf? Alleen silidyn en lucovitaal.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:06

Dat is 30 ml. Dan is het toch alsnog goedkoper om gewoon bij Heltie te bestellen? :=

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 22:44

Kaitlyn schreef:
Dat is 30 ml. Dan is het toch alsnog goedkoper om gewoon bij Heltie te bestellen? :=


Het gaat om de concentratie. Ik zit nu op 10 dr per dag. 1 ml =20 druppels. Dan doe je dus 2 maanden met een flesje. Ik weet niet of de Heltie ook lukt voor 8.50 per maand (heb ik nu ff niet de korting meegerekend, want dan komt het de komende 4 maanden op 4,25 per maand).

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 22:47

superpony schreef:
crow schreef:
Weet niet of het geplaatst mag maar de silicium is nu in de aanbieding bij het Kruitvat. 1+1 gratis.


Ik zie hem op de site niet van kruidvat zelf? Alleen silidyn en lucovitaal.


Heb het vandaag gekocht bij het kruitvat zelf, niet online.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 01:05

crow schreef:
superpony schreef:

Ik zie hem op de site niet van kruidvat zelf? Alleen silidyn en lucovitaal.


Heb het vandaag gekocht bij het kruitvat zelf, niet online.


Heb je een plaatje of weet je de merknaam? Dan ga ik morgen ook even langs kruidvat.
Ik voer ook het liefst met minimaal aantal toevoegingen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 01:34

crow schreef:
Heb het vandaag gekocht bij het kruitvat zelf, niet online.


Oke, zal volgende keer kijken. Had even online gekeken, maar bestel daar nooit. Zag alleen die staan. Was vandaag in de Kruidvat, maar zo druk dat er geen doorkomen aan was.

Stom als ze dat van hun eigen merk hebben, niet op de site zetten.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:03

Ben wel benieuwd welke het is. Ben nu bij kruidvat, maar die hebben alleen degene die online ook te verkrijgen zijn.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:24

Ik geef nu vier dagen de silicium, vandaag viel mij op dat mijn paard allerlei schilfers in zn manen heeft. Zoals hij dat vroeger van derfen kreeg.
Gevoelsmatig geef ik de silicium veel tekort om iets van te kunnen merken, maar het is het enige dat anders is in zijn rantsoen.
Bijzonder wel.

Frederik1517
Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:27

Heeft iemand een wetenschappelijk artikel over silicium bij artrose? ben wel benieuws

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:27

Hoe zijn de ervaringen na een tijdje silicium gebruik?
Al bokkers gestopt met glucosamine en enkel silicium gebruik?

Mijn eerste fles heltie horse is bijna op. Dan stap ik over op dezelfde als TS. Vanaf dan bouw ik ook de gluco af.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:37

Ik gebruik het niet voor mijn paard, maar voor mezelf. In vloeibare vorm, idd.

Het doet de artrose natuurlijk niet verdwijnen, maar het maakt voor mij wel het verschil tussen vergaan van de pijn tijdens het rijden, en een acceptabele pijn.

Als ik stop met dat goedje, is het effect na een paar weken compleet uitgewerkt, en moet ik terug beginnen (en vervolgens een maand geduld hebben alvorens het effect weer voldoende is).

Dus ik kan mij voorstellen dat paarden idd positief effect kunnen voelen bij het gebruik van silicium. Maar genezen doet het natuurlijk niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:48

We hadden die van Helti meegepakt bij de welkoop om te proberen, maar die gaat wel snel leeg. Gister bij die van Kruidvat staan kijken, maar dat is met toevoegingen las ik zo even snel zonder bril??
Het was wel in de aanbieding.

M_arjolein

Berichten: 1426
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:50

Ik gebruikte sinds september de silicium zonder iets anders er bij. Het resultaat is bij mij wat wisselend ene week nergens last van en andere week toch wat begin stijfheid. Nu sinds ruim 2 weken eigenlijk nog stabiel maar gezien het wisselende resultaat was ik toch Glucosamine bij gaan voeren sinds een aantal dagen. Ik zit nu aan mijn 2e fles. Dus ik heb er netjes de 3 maand mee gedaan die ze aangeven.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:59

Frederik1517 schreef:
Heeft iemand een wetenschappelijk artikel over silicium bij artrose? ben wel benieuws


Ik zit al een tijdje te zoeken, en kan geen goed onderzoek vinden. Steeds is de p-waarde (kans dat uitkomst op toeval berust) per onderdeel van het onderzoek anders al naar gelang wat uit komt, de opzet is waardeloos, n (aantal mensen dat meedoet) veel te klein om uitspraken te kunnen doen (denk 5-6 mensen :') ), zelfs bij de placebo-groep zijn enorme verbeteringen in klachten aan te merken, vergelijkbaar met de niet-placebo groep. Het is dus gewoonweg niet bewezen te werken, en wordt aangeprezen als een soort slangenolie tegen kanker, osteoporose, huidaandoeningen, artrose en artritis, eigenlijk alles wel.

Voor glucosamine een vergelijkbaar verhaal (is wel meer onderzoek over wat concludeert dat het gewoon niet werkt); zie ook de website van de Vereniging tegen Kwakzalverij. Zij hebben over beide middelen meerdere artikelen geschreven over wetenschappelijk onderzoek in heldere taal, ook te lezen als je niet wetenschappelijk geschoold bent.

Edit: kleine voetnoot; organisch silicium is geen scheikundige term. Het is dan ook vaak niet eens duidelijk wat fabrikanten ergens in stoppen als ze deze term gebruiken. Zie ook bijv. https://www.inzichten.nl/wetenschap/weten_10.htm
Ik raad iedereen hier aan zich goed te verdiepen alvorens hier bakken met geld aan uit te geven. Er wordt gewoon geprofiteerd van goedgelovigheid, vertrouwen en gebrek aan wetenschappelijke scholing/zelf onderzoek kunnen lezen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:06

superpony schreef:
We hadden die van Helti meegepakt bij de welkoop om te proberen, maar die gaat wel snel leeg. Gister bij die van Kruidvat staan kijken, maar dat is met toevoegingen las ik zo even snel zonder bril??
Het was wel in de aanbieding.


Geef je dan niet teveel? In principe is 10 ml per dag genoeg en zou je 100 dagen met een fles moeten doen.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:08

superpony schreef:
We hadden die van Helti meegepakt bij de welkoop om te proberen, maar die gaat wel snel leeg. Gister bij die van Kruidvat staan kijken, maar dat is met toevoegingen las ik zo even snel zonder bril??
Het was wel in de aanbieding.


Ik vond het ook erg snel gaan. Ik heb hem hier gekocht:
https://www.plein.nl/silidyn-ortho-sili ... CTEALw_wcB

Wellicht ook interessant (berekening paard 600kg):
12ml heltie horse = 1,8mg silicium (15% silicium voor de verpakking) a 13,76 per maand
10 druppels (0,5ml) Silidyn = 5mg silicium a 4,78 per maand

Iemand moet me misschien even narekenen, maar met Silidyn geef je dus het dubbele voor 3x minder geld per maand.

Er zit in de Silidyn bij 10 druppels nog:
30mg msm
4,5mg zink
0,4mg mangaan
0,1mg selenium
0,0025mcg b12
85mg Vit b (choline)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:20

Kaitlyn schreef:
superpony schreef:
We hadden die van Helti meegepakt bij de welkoop om te proberen, maar die gaat wel snel leeg. Gister bij die van Kruidvat staan kijken, maar dat is met toevoegingen las ik zo even snel zonder bril??
Het was wel in de aanbieding.


Geef je dan niet teveel? In principe is 10 ml per dag genoeg en zou je 100 dagen met een fles moeten doen.


Ja, we geven er 4 10ml en de shet iets minder, dus geven het aan 5 paarden.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:24

Ik geef het ipv glucosamine, ik merk geen andere resultaten dan met glucosamine. Wel is de hoefkwaliteit verbeterd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:34

Eva_de_Beer schreef:
Frederik1517 schreef:
Heeft iemand een wetenschappelijk artikel over silicium bij artrose? ben wel benieuws


Ik zit al een tijdje te zoeken, en kan geen goed onderzoek vinden. Steeds is de p-waarde (kans dat uitkomst op toeval berust) per onderdeel van het onderzoek anders al naar gelang wat uit komt, de opzet is waardeloos, n (aantal mensen dat meedoet) veel te klein om uitspraken te kunnen doen (denk 5-6 mensen :') ), zelfs bij de placebo-groep zijn enorme verbeteringen in klachten aan te merken, vergelijkbaar met de niet-placebo groep. Het is dus gewoonweg niet bewezen te werken, en wordt aangeprezen als een soort slangenolie tegen kanker, osteoporose, huidaandoeningen, artrose en artritis, eigenlijk alles wel.

Voor glucosamine een vergelijkbaar verhaal (is wel meer onderzoek over wat concludeert dat het gewoon niet werkt); zie ook de website van de Vereniging tegen Kwakzalverij. Zij hebben over beide middelen meerdere artikelen geschreven over wetenschappelijk onderzoek in heldere taal, ook te lezen als je niet wetenschappelijk geschoold bent.

Edit: kleine voetnoot; organisch silicium is geen scheikundige term. Het is dan ook vaak niet eens duidelijk wat fabrikanten ergens in stoppen als ze deze term gebruiken. Zie ook bijv. https://www.inzichten.nl/wetenschap/weten_10.htm
Ik raad iedereen hier aan zich goed te verdiepen alvorens hier bakken met geld aan uit te geven. Er wordt gewoon geprofiteerd van goedgelovigheid, vertrouwen en gebrek aan wetenschappelijke scholing/zelf onderzoek kunnen lezen.


Maar ook onderzoeken kunnen beinvloed worden. Voor goed, gedegen onderzoek moet geld aanwezig zijn en dat komt toch vaak van de merken. Er zijn weinig echt onafhankelijke onderzoeken.

En als je 2x exact hetzelfde wil onderzoeken, maar met een andere aanpak, kom je ook op verschillende uitkomsten uit. Je kan bijv al selecteren op de deelnemers........

Als er 100 mensen zijn die aangeven dat bij hun msm, curcuma, silicium of wat dan ook wel helpt, omdat zij verschil merken, is dat wat telt. Maar je ziet dan geen onderzoek waarom dit zo lijkt te zijn. Er wordt meteen gewezen naar; het zit dan tussen de oren......

Het is vaak een combinatie van factoren waarom iets wel of niet werkt en heel veel onderzoeken zijn echt veel te beperkt en te gericht op 1 ding.

Als silicium ook maar "iets" helpt en een paard ( of mens, hond etc ) daardoor wat meer of vrijer gaat bewegen, zal dat bewegen ook weer effect hebben.
Ik heb zelf reuma en heb moeite met op gang komen, maar eenmaal in beweging, kan ik heel veel.

Er wordt heel snel negatief gewezen naar natuurlijke middelen die zouden kunnen helpen en dat is sws typisch.

We waarschuwen wel voor JKK, taxus, eikels etc, want daar kunnen paarden aan overlijden. Zo een simpel plantje of boompje kan zo een paard dus omleggen.....
Waarom zou een ander plantje dan niet kunnen helpen??

We weten bij de mens dat suikers funest kunnen zijn bij ontstekings ziekte's, kanker etc Maar waarom wordt daar zo weinig mee gedaan? Ik weet mensen die enorm geholpen zijn met het weglaten van suikers en zelfs hun medicatie konden verminderen of zelfs stoppen.
Waarom is het interessanter om medicatie voor te schrijven? Ongeacht de kosten.....Waar voedings patroon en meer bewegen in veel gevallen al veel resultaat kan geven.
Je hoort het steeds meer, maar er lijkt te weinig financieel belang te zijn om medicatie te kunnen verminderen. En aan suiker wordt ook verdiend.

Als er zoveel paarden zand eten en men heeft gezien dat paarden dit minder doen bij het geven van silicium, dan zal het zeker iets doen.

Crow kent haar paard al heel lang en heel goed. Die heeft toch wel de laatste jaren wat meegemaakt en kan heel goed beoordelen of iets werkt voor haar paard. Zij zegt ook niemand dat je dit moet geven, maar het is als tip voor mensen die in een zelfde situatie zitten en het de moeite waard is om te proberen.
Het is ook niet dat artsen nou nog veel oplossingen hebben of goed kunnen adviseren bij paarden met artrose.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:54

@Superpony;
Het klopt zeker dat bij tweemaal hetzelfde onderzoek de uitkomst alsnog verschillend kan zijn, ook als de opzet hetzelfde is. Er zijn zat hele gedegen onderzoeken (grote n, dubbelblind, gerandomiseerd onderzoek met controlegroep etc.) die achteraf niet reproduceerbaar zijn. Dit is een probleem wat erg speelt in klinisch onderzoek naar medicijnen en psychologie en wordt aangeduid als de 'Replication Crisis'. En uiteraard betekent dat niet per definitie dat de uitkomst dan onwaar is.

Wat het wél betekend is dat we de uitkomst van het onderzoek niet zomaar voor lief moeten nemen. Als de uitkomst niet reproduceerbaar is, is de kans aanwezig dat het buiten de specifieke omstandigheden van dat onderzoek (of überhaupt) niets doet.

Helaas is anekdotisch bewijs (ik neem het waar bij mijn paard -> het heeft een bepaalde werking) echt niet aan te merken als bewijs. Dat is zelfs een drogreden. Op dezelfde manier werd arseen en bloedlaten te pas en te onpas vroeger als geneesmiddel gebruikt, en ook daarvan gaven mensen aan dat het werkte, terwijl het met de kennis van nu blijkt dat het gewoon hartstikke schadelijk is ;)

Uiteraard staat het eenieder vrij zelf een geïnformeerde beslissing te nemen op basis van de beschikbare informatie. Als jij het idee hebt dat een bepaald middel helpt met je reuma, zelfs als ik denk dat dat niet zo is, moet je uiteraard gewoon doen waar je je fijn bij voelt. Als het voor jou de kwaliteit van leven verbeterd ben ik alleen maar blij voor je :j

Maar feit blijft wel dat er geen sluitend bewijs voor is voor de werking van glucosamine en silicium. Dat is heel anders dan bijv. de giftigheid van groene eikels, we weten precies wat daar de werkzame stof van is (tannine) en wat de uitwerking daarvan op het lichaam is.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:25

Ze zeggen toch dat het ook helpt bij zand eters?
Fles is bijna leeg en pony denkt...
GA WEG IS MIJN KUIL. (Er kwam er eentje op haar af)

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:09

Slmt9 schreef:
superpony schreef:
We hadden die van Helti meegepakt bij de welkoop om te proberen, maar die gaat wel snel leeg. Gister bij die van Kruidvat staan kijken, maar dat is met toevoegingen las ik zo even snel zonder bril??
Het was wel in de aanbieding.


Ik vond het ook erg snel gaan. Ik heb hem hier gekocht:
https://www.plein.nl/silidyn-ortho-sili ... CTEALw_wcB

Wellicht ook interessant (berekening paard 600kg):
12ml heltie horse = 1,8mg silicium (15% silicium voor de verpakking) a 13,76 per maand
10 druppels (0,5ml) Silidyn = 5mg silicium a 4,78 per maand

Iemand moet me misschien even narekenen, maar met Silidyn geef je dus het dubbele voor 3x minder geld per maand.

Er zit in de Silidyn bij 10 druppels nog:
30mg msm
4,5mg zink
0,4mg mangaan
0,1mg selenium
0,0025mcg b12
85mg Vit b (choline)


te veel silicium is toch ook niet goed? ik vind alltijd zo dubbel ga ik over op voor de mens of toch heltiehorse. Mijn 1e heltiehorse fles is nu op. Ik twijfel stop ik nu even met de heltiehorse of stop ik met de glucosamine/msm die ik nog erbij gaf om verschil te merken?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:25

Teveel van niets is goed ;)
Maar de vraag is: wat is teveel?

Van de gluco/msm geef ik bijv 18gr en kurkuma 30gram, dan klinkt 1,8ml of 5mg niet echt als heel veel.

Ik houd eerst aan wat humaan wordt aanbevolen en dat is dus die 5mg. Maar je kan ook minder geven zodat je op hetzelfde aantal als heltiehorse uitkomt. Moraal vh verhaal is dat t dus veel goedkoper is via Silidyn.

Helthiehorse adviseert 2 maanden combineren en daarna gluco afbouwen.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 19:25

Stukje uit een onderzoek van silicium (wel bij mensen)

Artrose/Artritis
Organisch silicium kan de verharde zones door kalkafzettingen verminderen. Dokter A. Charnot, hoofd van het medisch onderzoek in Marokko, heeft vele jaren onderzoek gedaan bij oudere patiënten die leden aan pijnlijke en stijve gewrichten. Hij beschrijft dat tussen de 3 en 6 maanden er een belangrijke verbetering in de beweeglijkheid ontstond en ook een opmerkelijke vermindering van de pijn (15, 16). De calcium in de ontkalkte zones kwamen weer terug op peil en deze regulariserende functie van calcium werd nogmaals bevestigd door het overgrote deel van de auteurs die dit bestudeerd hebben.