silicium bij artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:32

Ik kom hier even binnen vallen. ☺️ Ik geef de heltiehorse maar wil de Silidyn gaan geven. Vloeibaar silicium is vloeibaar silicium denk ik dan. En Silidyn is dan een stuk goedkoper.

Alleen qua dosering ben ik aan het stoeien. Een paard mag maximaal 0,2mg silicium per 100kg gewicht per dag hebben. Geef je meer dan 5mg dan kan je je paard vergiftigen. Nu lees ik hier dat er mensen dus wel 10 druppels= 5mg silicium van silidyn geven? Als ik het goed uitreken, mag je maar 3 druppels per dag geven van de Silidyn. Of doe ik nu iets helemaal verkeerd in de berekening?

Iemand trouwens ervaring met overstappen van heltiehorse naar het humane merk silidyn?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:55

Laten we beginnen bij het begin; welke bron geeft deze max dosering is?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:05

Dressage001 schreef:
Ik kom hier even binnen vallen. ☺️ Ik geef de heltiehorse maar wil de Silidyn gaan geven. Vloeibaar silicium is vloeibaar silicium denk ik dan. En Silidyn is dan een stuk goedkoper.

Alleen qua dosering ben ik aan het stoeien. Een paard mag maximaal 0,2mg silicium per 100kg gewicht per dag hebben. Geef je meer dan 5mg dan kan je je paard vergiftigen. Nu lees ik hier dat er mensen dus wel 10 druppels= 5mg silicium van silidyn geven? Als ik het goed uitreken, mag je maar 3 druppels per dag geven van de Silidyn. Of doe ik nu iets helemaal verkeerd in de berekening?

Iemand trouwens ervaring met overstappen van heltiehorse naar het humane merk silidyn?


Ben je niet in de war met selenium?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:13

Dacht ik idd ook aan. Kan t niet vinden.

Heltie horse is 1,8ml wat 1800mg is. Dan zou je je paard wel enorm vergiftigen >;)

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:41

Ja klopt, selenium is Max 5mg per dag . Sorry, dom. Wat is de max voor silicium? Weet iemand dat?

Van heltiehorse geef ik nu 10ml x 15%= 1,5 ml silicium dit staat neem ik aan gelijk aan 1,5 gram oftewel 1500mg. Dan kan ik wel heel veel druppels Silidyn gaan geven als 10 druppels daarvan 5mg is..‍♀️ Slimme actie dus om die te kopen. . Maar weer de heltiehorse bestellen zodra ze weer verzenden.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:09

Dat gaat niet helemaal op. Van silidyn gebruiken ze een ander soort silicium.
Ik denk dat je de vergelijking magnesium oxide vs magnesium citraat wel kan stellen. Of zoals er verschillende soorten glucosamine zijn.

Over opneembaarheid, dosering en welke variant het beste werkt is weinig bekend.
Dus het is trial and error.

Ik heb 1,5 maand de heltie horse gegeven en ben toen overgestapt op de silidyn sinds twee weken. Mijn paard is niet slechter geworden, lijkt zelfs beter te zijn. Maar er zijn meerdere kleine dingen gewijzigd, ik kan niet zeggen dat dit door silidyn komt.

Net zoals met alles voor artrose kom je er maar op een manier achter hoeveel en wat werkt.

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:14

Eens slmt, alleen met 10 druppels Silidyn geef je zoveel minder silicium als bij heltiehorse/andere paardenproducten het geval is, dat ik me afvraag of het wel iets kán doen. De silicium producten voor paarden zijn qua verhouding werkzame stoffen wel ‘bewust’ afgewogen lijkt me. En natuurlijk reageert het ene paard weer anders op silicium dan het andere paard, dat is een kwestie van proberen.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:18

Voor paarden moet je meer silydin druppels geven lijkt mij? Als mens neem je iedere dag al 10 druppels. Ik heb het een tijdje aan mijn hond gegeven, 5 druppels per dag.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:45

Dressage001 schreef:
Eens slmt, alleen met 10 druppels Silidyn geef je zoveel minder silicium als bij heltiehorse/andere paardenproducten het geval is, dat ik me afvraag of het wel iets kán doen. De silicium producten voor paarden zijn qua verhouding werkzame stoffen wel ‘bewust’ afgewogen lijkt me. En natuurlijk reageert het ene paard weer anders op silicium dan het andere paard, dat is een kwestie van proberen.


Ik kan eigenlijk geen onderzoeken vinden over silicium, dus waar bedrijven het op baseren weet ik niet.

De versie van horseflex geef je 3,75 gram(!), maar dat is poeder, dus hoe de opname daarvan is?
Daar is 1800mg van Heltie horse ook weer niets bij.

10 druppels is geen rare dosering. Bij kuren van bijv Phytonics geef je ook deze hoeveelheden. Denk aan een kidney-, liver,- of podocomp.


Hannanas schreef:
Voor paarden moet je meer silydin druppels geven lijkt mij? Als mens neem je iedere dag al 10 druppels. Ik heb het een tijdje aan mijn hond gegeven, 5 druppels per dag.


De dosering voor paarden is onbekend. Maar vaak gelijk aan humaan. Die houd ik dus ook aan.
Ook hierbij weer met de verwijzing naar bijv humane producten van Phytonics.

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:14

Slmt9 schreef:
10 druppels is geen rare dosering. Bij kuren van bijv Phytonics geef je ook deze hoeveelheden. Denk aan een kidney-, liver,- of podocomp.


Klopt, is alleen wel afhankelijk van de concentratie van werkzame stoffen die de 10 druppels dan bevatten. En waar jij naar verwijst van phytonics zijn tincturen en bevatten ingrediënten op kruidenbasis. Silicium is een mineraal.

Anyhow, als de 10 druppels werken voor jouw paard is het prima toch. Dan zou ik zeker niet meer geven. Goed is goed!

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:24

Ik snap wat je bedoelt. Ik weet alleen niet of de opname van een kruidentinctuur anders is dan een mineraal.
Daarom ook het voorbeeld van horseflex erbij, is dan wel een andere substantie, maar eigenlijk is er dus niet zoveel te zeggen over de verschillen in hoeveelheden.

Maar wat je zegt is helemaal waar, als werkt, dan werkt het.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:39

Ter aanvulling op de eerdere discussie kwam ik dit nog tegen:


Ik ging nog even zoeken naar opname van silicium, ik kwam dit tegen:
Citaat:
Mineraal silicium, siliciumzuur of orthosiliciumzuur: wat is het verschil?

Mineraal silicium bestaat uit één atoom silicium en twee atomen zuurstof (SiO2). Het is onoplosbaar in water en wordt niet door het lichaam opgenomen.

Siliciumzuur is de plantaardige moleculaire vorm: mineraal silicium wordt door bepaalde planten omgezet in plantaardige silica, silicium- of orthosiliciumzuur. Onder deze wateroplosbare vorm wordt het silicium element het best opgenomen ter hoogte van de darm, door het bloed vervoerd en via de urine uitgescheiden.

Bron: https://www.nutergia.be/nl/nutergia-onz ... licium.php


Helthie horse is Si02.
Silidyn Silicium is Ortho Siliciumzuur.

Verder las ik dat in een ander artikel:

Citaat:
Si02 is het hoofdbestanddeel is van zand. (Wat verklaart waarom paarden die zand likken ermee stoppen als ze silicium krijgen.)

Orthosilicaatzuur Si(OH)4, een oplossing van siliciumdioxide, is vrijwel de enige vorm waarin silicium getransporteerd wordt in de natuurlijke omgeving.

De hoeveelheid silicium vermindert enorm naarmate we ouder worden. Planten zoals bamboe, heermoes en gierst zijn rijk aan silicium en maken silicium beschikbaar voor ons lichaam. (verklaart misschien waarom het bij oudere paarden zoveel kan doen, die vaak ook artrose hebben).

Bron: https://www.sohf.nl/nutrient/silicium

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:44

Slmt9 schreef:
Ter aanvulling op de eerdere discussie kwam ik dit nog tegen:


Ik ging nog even zoeken naar opname van silicium, ik kwam dit tegen:
Citaat:
Mineraal silicium, siliciumzuur of orthosiliciumzuur: wat is het verschil?

Mineraal silicium bestaat uit één atoom silicium en twee atomen zuurstof (SiO2). Het is onoplosbaar in water en wordt niet door het lichaam opgenomen.

Siliciumzuur is de plantaardige moleculaire vorm: mineraal silicium wordt door bepaalde planten omgezet in plantaardige silica, silicium- of orthosiliciumzuur. Onder deze wateroplosbare vorm wordt het silicium element het best opgenomen ter hoogte van de darm, door het bloed vervoerd en via de urine uitgescheiden.

Bron: https://www.nutergia.be/nl/nutergia-onz ... licium.php


Helthie horse is Si02.
Silidyn Silicium is Ortho Siliciumzuur.

Verder las ik dat in een ander artikel:

Citaat:
Si02 is het hoofdbestanddeel is van zand. (Wat verklaart waarom paarden die zand likken ermee stoppen als ze silicium krijgen.)

Orthosilicaatzuur Si(OH)4, een oplossing van siliciumdioxide, is vrijwel de enige vorm waarin silicium getransporteerd wordt in de natuurlijke omgeving.

De hoeveelheid silicium vermindert enorm naarmate we ouder worden. Planten zoals bamboe, heermoes en gierst zijn rijk aan silicium en maken silicium beschikbaar voor ons lichaam. (verklaart misschien waarom het bij oudere paarden zoveel kan doen, die vaak ook artrose hebben).

Bron: https://www.sohf.nl/nutrient/silicium



Hi, klopt volgens mij niet helemaal wat je schrijft. Heltiehorse is gehydroliseerd silicium. Dat is anders dan de vaste vorm die niet kan worden opgenomen. Ze schrijven er zelf over:
“ Wetenschappers hebben daarom gehydrolyseerd silicium ontwikkeld. Dit is vloeibaar en de siliciumdeeltjes zijn piepklein. Ze zitten in water. Het is eigenlijk een soort tussenvorm tussen de vaste vorm en de opgeloste vorm. Het silicium zelf is een ‘nanodeeltje’, dat 40 x kleiner is dan de grootste bacterie. Daardoor passeert gehydrolyseerd silicium zonder moeite de darmwand. En bij gehydrolyseerd silicium heb je niet het probleem van opgelost silicium, dat er maar heel weinig deeltjes in de vloeistof ‘passen’. Het kan dus wél heel geconcentreerd zijn. Gehydrolyseerd silicium is het meest geconcentreerde en best opneembare vorm van silicium ter wereld. Het past precies bij de enzymatische spijsvertering van het paard.”

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:53

Het enige wat ik zei over heltie horse is welke variant ze geven. En dat is de SIO2.

Hydroloseren houdt in dat er water wordt toegevoegd en als chemische reactie kan er een zuur ontstaan. Maar in dit geval dus kennelijk niet de SiO4.

Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:26

Voor wie nog benieuwd is naar mijn afsluitende silicium ervaring. Ik ga ermee stoppen als ik dit laatste flesje op heb. In de laatste week van het afbouwen van de glucosamine begon hij steeds stijver te worden. Nu krijgt hij helemaal geen glucosamine meer en hij is ontzettend stijf. Heb m met deze kou zelfs een deken op ‘s nachts.

Ik heb dus weer gluco/msm van horseflex besteld. Ik dacht dat het weinig deed, maar dat had ik verkeerd. Geef nu tijdelijk even boswellia als pijnstiller, hoop ik dat dat een beetje compenseert tot hij de glucosamine weer wat langer krijgt.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:46

Ik volg even

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:51

Ik gaf ook al een tijdje silicium bij omdat mijn paard zand at. Daarvoor hielp het goed! Nu blijkt mijn paard kissing spines te hebben en lichte artrose in het SI waardoor ik toch weer wil gaan voeren eventueel i.c.m. glucosamine.

Ik voerde de silicium van Silicahorse, maar ik vroeg me af wat deze nou eigenlijk 2x zo duur maakt als de Heltie Horse silicium? Ik ben wel aan het uitzoeken geweest maar ik kan er niet echt iets uit wijs worden. De prijs van de Silicahorse is voor 500ml hetzelfde als de literfles van Heltie. Ik hoor van mensen om me heen dat de Heltie voor hun paard niks doet, terwijl mijn paard het wel heel goed deed op de Silicahorse dus ik durf het niet helemaal aan om Heltie aan te schaffen.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:05

Jammer dat ze van silicahorse niet delen welk type silicium ze geven. Ik ben geen scheikundige, maar van wat in online begreep wordt degene van Heltie Horse niet goed door het lijf opgenomen.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:23


Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:23

Ik geef sinds 3 weken diatomieenaarde bij om de hoeven sterker te maken. Zou fijn zijn als het ook effect heeft op artrose, want hij heeft artrose in de hals en SI. Ik merk nog niets, maar kan me voorstellen dat het meer tijd nodig heeft. Ik geef het door de slobber heen.

Zijn hier meer mensen die de poeder vorm voeren?

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:37

Ik geef sinds een paar dagen diatomeeënaarde van Bio-Ron op aanraden van mijn holistische dierenarts, dit is ook in poedervorm. Ik ben heel benieuwd wat het gaat doen. Ik geef het voornamelijk omdat mijn paard zand eet en ik las dat het goed is voor het herstel van de maag- en darmwand. We zitten midden in een traject om mijn paard weer gezond te krijgen.

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:27

In die van silicahorse zit cristobaliet, maar ze zeggen niet hoeveel. Wikipedia (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cristobaliet) zegt daarover: Het mineraal cristobaliet is een vorm van silica (SiO2). Het staat op de lijst kankerverwekkende stoffen van het SZW.

Ik blijf bij de heltiehorse. Van de gehydroliseerde silicium weet je ten minste dat het de darmwand kan passeren en dus kan worden opgenomen.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: silicium bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:01

Ik las juist dat sio2 niet wordt opgenomen. Zie ook mijn eerder gedeelde linkjes.
Puur uit interesse in wat jij zegt ‘je weet dat gehydroliseerd wel wordt opgenomen?’, is dat omdat Heltie Horse dat zegt of zijn daar andere bronnen van?

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:40


_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:55

Is cristobaliet niet alleen kankerverwekkend wanneer het ingeademd wordt? Dat is wat ik erover kan vinden.

Wat merk jij van de Heltie bij jouw paard, @Dressage001? Ik hoor meerdere mensen dat het voor hun paard niks deed. Ik vind het ook bijzonder dat het prijsverschil zo groot is.

Ik merk bij mijn paard bij de Silicahorse zeker dat het wat doet, dus durf niet goed de overstap te maken. Ik vind nut belangrijker dan prijs, maar zou leuk zijn als je hetzelfde effect voor de helft van de prijs kunt krijgen.