Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sojaschroot

 
Profiel   

Ik heb het een tijdje terug gegoogeld maar kon geen informatie vinden of er een link was hiertussen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 10:41 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik lees net dit:

Equibiome Nederland
·
Rond deze tijd van het jaar zijn vallende eikels voor sommige paardeneigenaren een zorg. Paarden smullen ervan, maar op internet wordt er gewaarschuwd over de problemen die dit kan geven.
Terwijl het niet wordt aanbevolen om eikels te eten, hebben ze ook voordelen. Gelukkig is ook deze info bekend bij menig paardeneigenaar.
Maar wat nou als eikels als ingredient op een zak voer vermeld zou staan? Zou dit dan een discussie veroorzaken?
Laten we ons eens verdiepen in andere soorten schillen die ook voorkomen in paardenvoer, zoals de schil van de Sojaboon. Hebben wij als paardeneigenaar daar ook zorgen over? Of een discussie?
Sojaschillen bevatten meer tannines dan eikels. De schil van de zwarte sojaboon bevat een 3x hogere hoeveelheid galluszuur (een soort fenolzuur) dan de schil van de rode sojaboon en 2x hoger dan de schil van een eikel.
Hoge hoeveelheden galluszuur werd gevonden in urine bij paarden die ervan verdacht werden vergiftigd te zijn door eikels.
Sojaschillen bevatten veel tannines en tannines kunnen aminozuren onwerkzaam maken. Vooral aminozuur cysteine en methionine.
Als je aminozuren suppleert naast voeding waar sojaschillen in zitten, zou het zomaar kunnen dat je niet veel verbetering ziet.
Het goede nieuws over tannines in schillen is dat er minder zetmeel en lipiden worden verteert. Het nadeel is dat er een toename van tannine-resistente bacterie in de darm komt, zoals Enterobacteriaceae, die resistent is tegen vele soorten medicatie.
Tannines worden geclassificeerd als antinutrient. Ze kunnen de opname van één of meerdere voedingsstoffen belemmeren of giftig zijn. Tannines remmen Trypsine. Trypsine wordt gekoppeld aan een gezonde alvleesklier.
In sommige onderzoeken worden sojaschillen gepromoot als veilige vervanging voor hooi! Dit is in strijd met bovenstaande informatie.


staat eerde in dit topic

als je rechts onderin bij de zoekfunctie urine intikt kom je het tegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 13:54 



 
Profiel   

Er is weinig wetenschappelijk bekend over soja. Ik ben niet zo van alles klakkeloos geloven op internet. Ik mag graag een wetenschappelijke onderbouwing zien en die vind ik niet als ik hierop google.

Google ik soja+urine, dan krijg ik overigens alleen maar hits over nierstenen en blaasontsteking, waarbij overal wordt aangegeven soja te vermijden. Overigens weet ik niet of dit komt door het hoge eiwitpercentage (dat moet bij nierproblemen laag worden gehouden) of de soja an sich.

Mijn DA gaf aan dat de soja de ontsteking wel in stand kan houden. We doen even een weekje de soja (en dus de eiwitten) omlaag om te kijken of het verbeterd. Anders komt hij alsnog.

Mijn paard heeft in de winter vaker last van zn nieren. Dit jaar voor het eerst niet, maar wellicht gaat dat icm de eiwitten of soja nu alsnog mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 14:29 



 
Profiel   

Ik geef sojaschroot nooit lange termijn. Alleen om paardje dikker te krijgen, maar heb de laatste jaren gemerkt dat dit alleen echt goed lukt met onbeperkt hooi. En dan echt onbeperkt (niet wachten tot het op is, maar altijd veel hooi ter beschikking hebben). Sindsdien geen sojaschroot meer gekocht/nodig gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 21:34 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi. Dikker hoeft hij niet. Hij heeft waars PSSM en krijgt daarvoor extra eiwitten. Ik verwacht dat het nu teveel is. Ik heb niet het idee dat het de sojaschroot an sich is.
DA afspraak is verplaatst om even een week te gaan kijken hoe het gaat zonder sojaschroot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 22:02 



 
Profiel   

Wat verstaan jullie onder lange termijn , langdurig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:07 



 
Profiel   

Ik voer het al 3 jaar lang elke dag 300gr. Paard is er onwijs van opgeknapt en doet het super, zie geen reden om ermee te stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 11:05 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Er is weinig wetenschappelijk bekend over soja. Ik ben niet zo van alles klakkeloos geloven op internet. Ik mag graag een wetenschappelijke onderbouwing zien en die vind ik niet als ik hierop google.

Google ik soja+urine, dan krijg ik overigens alleen maar hits over nierstenen en blaasontsteking, waarbij overal wordt aangegeven soja te vermijden. Overigens weet ik niet of dit komt door het hoge eiwitpercentage (dat moet bij nierproblemen laag worden gehouden) of de soja an sich.

Mijn DA gaf aan dat de soja de ontsteking wel in stand kan houden. We doen even een weekje de soja (en dus de eiwitten) omlaag om te kijken of het verbeterd. Anders komt hij alsnog.

Mijn paard heeft in de winter vaker last van zn nieren. Dit jaar voor het eerst niet, maar wellicht gaat dat icm de eiwitten of soja nu alsnog mis.


Dat vind ik altijd geestig....

Want welke zeer welgestelde filantroop financiert deugdelijk wetenschappelijk onderzoek naar mogelijke nadelige gevolgen voor de gezondheid van paarden?
Hoe verdien je zoiets terug? Dat is immers 9 uit 10 keer het objectief om überhaupt onderzoek te (kunnen) doen.

Dus als je liever niet zomaar iets doet zonder wetenschappelijke onderbouwing, dan kun je beter zekerheidshalve iets NIET geven, dan zonder onderbouwing iets WEL geven.
Ik bedoel te zeggen: je hebt vast ook geen duimendikke wetenschappelijke rapportages doorgespit VOOR je het ging geven toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 11:51 



 
Profiel   

Ik heb ook geen duimendikke wetenschappelijke rapportages nodig gelukkig :+

Als 4 DA’s, waaronder 2 voedingsdeskundige, mij uitleggen dat het wel kan, vind ik dat betrouwbaarder dan een random bron op internet :D
Het mag zeker weerlegd worden en daar sta ik absoluut open voor, maar dan wel van een bron die betrouwbaarder is dan zo’n stuk.

Mijn ruin zn plasbuis was vandaag helemaal goed. Dus ik ben benieuwd hoe het verder gaat. In mijn ruin zn geval ga ik er eerder vanuit dat de hoeveelheid eiwitten het probleem zijn en niet de soja ansich. Dat zit ook in zn muesli bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 14:01 



 
Profiel   

Hoeveel voer jij dan hiervan en hoelang al?

Misschien evt bloedprikken om eiwit gehalte te controleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:08 



 
Profiel   

Hij kreeg nu een jaar lang tussen de 100-200gr sojaschroot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:35 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Er is weinig wetenschappelijk bekend over soja. Ik ben niet zo van alles klakkeloos geloven op internet. Ik mag graag een wetenschappelijke onderbouwing zien en die vind ik niet als ik hierop google.

Google ik soja+urine, dan krijg ik overigens alleen maar hits over nierstenen en blaasontsteking, waarbij overal wordt aangegeven soja te vermijden. Overigens weet ik niet of dit komt door het hoge eiwitpercentage (dat moet bij nierproblemen laag worden gehouden) of de soja an sich.

Mijn DA gaf aan dat de soja de ontsteking wel in stand kan houden. We doen even een weekje de soja (en dus de eiwitten) omlaag om te kijken of het verbeterd. Anders komt hij alsnog.

Mijn paard heeft in de winter vaker last van zn nieren. Dit jaar voor het eerst niet, maar wellicht gaat dat icm de eiwitten of soja nu alsnog mis.


Ik lees al een poosje mee, maar kom nu toch even binnenvallen.
De merrie die ik sojaschroot bijvoerde (sinds eind september vorig jaar) kreeg ook problemen met haar urinewegen.
Ik ben er nu een week mee gestopt, het gaat beduidend beter met haar. Ik stop er voor nu dus helemaal mee.
Beetje jammer dat ik net een nieuwe zak had gekocht…
Als iemand interesse heeft: er staat ca 24 kg in de regio Roermond. Wel graag afhalen, beetje zwaar om op te sturen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 17:39 



 
Profiel   

Dank voor je berichtje!
Gaf jij nog wel in andere vorm eiwitten bij ter vervanging van de sojaschroot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 18:17 



 
Profiel   

Nee, niet bewust.
Ik ben het gaan voeren omdat ze na de zomer serieus afviel.
Ze heeft ‘s winters onbeperkt hooi en krijgt dagelijks geweekte wiesencobs, basisbrok en vitaminebrokjes bijgevoerd.
Ze is overigens 27 en inmiddels mooi op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 06:53 



 
Profiel   

Bitchy schreef
Beetje jammer dat ik net een nieuwe zak had gekocht…
Als iemand interesse heeft: er staat ca 24 kg in de regio Roermond. Wel graag afhalen, beetje zwaar om op te sturen :o

Deze is inmiddels gereserveerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 06:56 



 
Profiel   

Coentjuh schreef
Wat verstaan jullie onder lange termijn , langdurig?


Mijn IJslander ruin krijgt in de winter sojaschroot. In de zomer staat hij 24/7 op gras en krijgt hij als het goed is voldoende eiwit binnen. In de wintermaanden dus sojaschroot en hij doet het er super op. Hij zit veel strakker in zijn vel, meer spieren, geen last van jeuken of urine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:37 



 
Profiel   

Ik heb ook net van de week mn nieuwe zak in de ton gegooid. Met wat er nog in zat is dat nu zo’n 25 kilo. Mocht iemand daar interesse in hebben om over te kopen? Kan worden opgehaald in Assen (drenthe).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:15 



 
Profiel   

Hier gelukkig ook nog geen problemen met urine/plassen. Ik voer het sinds oktober. Heb echt heeeeeel langzaam opgebouwd, maar na een paar weken toch last gehad van jeuk. Toen weer iets geminderd en nu alweer een tijdje op 130 gram per dag. Pony doet het verder super, er gaat trouwens ook heel veel Seniores Priores in, ook geweekte grasbrokken en Pavo Vital. En denk dat de sojaschroot er ook voor zorgt dat hij zowel letterlijk als figuurlijk goed in zijn vel zit. Maar ik snap SLMT dat je er mee stopt nu. Hou ons op de hoogte..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:08 



 
Profiel   

Ik ben er morgen weer dus ben benieuwd hoe het dan met de plasbuis is. Want dat is juist wat gebeurde, het ging weg en kwam weer terug.

Nog steeds zegt mijn gevoel dat het aan de hoeveelheid eiwitten ligt en niet de sojaschroot an sich. Maar ik durf het risico ook niet zo goed te nemen om het weer te gaan voeren als het wel weg blijft. Dan zou ik liever voor een andere eiwitbron kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:36 



 
Profiel   

Plast jullie paard ook ontiegelijk veel door het sojaschroot? Ik heb het nu een tijdje vermindert of weg gelaten en het verschil is echt mega in zijn stal. Ik kan er niet echt duidelijk iets over vinden op Google

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:38 



 
Profiel   

Over het algemeen is het een teken dat hij vrij ruim in zijn eiwitten zit. Eiwitten worden in principe via urine afgevoerd. Ik zou het dus zeker verminderen als het verschil zo groot is qua plassen en dan is het zoeken naar de juiste hoeveelheid qua onderhoud bespiering zonder dat er extreem geplast wordt.

Het is voor mij in het voorjaar altijd een sein dat het eiwitniveau in het gras goed op gang komt en dan wordt de hoeveelheid sojaschroot gehalveerd hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:57 



 
Profiel   

Hier komt vrijdag de DA voor de ontstoken plasbuis. Het stoppen met sojaschroot heeft het iets vermindert, maar het is nog niet over.

Dus ik verwacht niet dat de sojaschroot de veroorzaker is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:36 



 
Profiel   

Dit hield me toch even bezig dus was nog even gaan zoeken online.. Sojaschroot bevat veel Omega 6. Dit zit al in vele producten/voeders, dus dat zouden we vaak eigenlijk niet bij hoeven voeren. Een te hoge hoeveelheid Omega 6 ten opzichte van Omega 3 vetzuren kan verschillende ontstekingen veroorzaken. Een hoog percentage Omega-3 zit bijvoorbeeld in lijnzaad Klik hier voor een Overzicht oliën en omega's . Misschien heeft een verkeerde balans van de omega vetzuren invloed op de ontsteking bij jouw paardje?

Mijn oude ruin plast trouwens ook wel vaak denk ik, maar is ook een PPID/cushing patiëntje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 22:15 



 
Profiel   

Coentjuh schreef
Dit hield me toch even bezig dus was nog even gaan zoeken online.. Sojaschroot bevat veel Omega 6. Dit zit al in vele producten/voeders, dus dat zouden we vaak eigenlijk niet bij hoeven voeren. Een te hoge hoeveelheid Omega 6 ten opzichte van Omega 3 vetzuren kan verschillende ontstekingen veroorzaken. Een hoog percentage Omega-3 zit bijvoorbeeld in lijnzaad Klik hier voor een Overzicht oliën en omega's . Misschien heeft een verkeerde balans van de omega vetzuren invloed op de ontsteking bij jouw paardje?

Mijn oude ruin plast trouwens ook wel vaak denk ik, maar is ook een PPID/cushing patiëntje.


Let wel op dat dit artikel over soja olie gaat, sojaschroot zit zo goed als geen olie meer in, er zijn veel tegenstrijdige onderzoeken maar schijnbaar maar weinig echt goed uitgevoerde waarbij ze negatieve effecten zagen, bijna alle goed uitgevoerde onderzoeken waren neutraal of positief.

Ik zou vanwege het bijna niet non-GMO geproduceerde soja kunnen verkrijgen het niet snel aan een jonkie geven, als deze niet zonder kunnen klopt er naar mijn mening iets niet, maar voor een ouder paard, zoals mijn bijna 26-jarige is het wel heel prettig. Voer wat niet geweekt hoeft te worden wat heel veel eiwit bebat zonder dat het een mega hoeveelheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 23:33 



 
Profiel   

Ah ja daar heb je zeker een punt! Ik haalde schroot en olie door de war excuus!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen