Sojaschroot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:21

Coentjuh schreef:
Dit hield me toch even bezig dus was nog even gaan zoeken online.. Sojaschroot bevat veel Omega 6. Dit zit al in vele producten/voeders, dus dat zouden we vaak eigenlijk niet bij hoeven voeren. Een te hoge hoeveelheid Omega 6 ten opzichte van Omega 3 vetzuren kan verschillende ontstekingen veroorzaken. Een hoog percentage Omega-3 zit bijvoorbeeld in lijnzaad Klik hier voor een Overzicht oliën en omega's . Misschien heeft een verkeerde balans van de omega vetzuren invloed op de ontsteking bij jouw paardje?

Mijn oude ruin plast trouwens ook wel vaak denk ik, maar is ook een PPID/cushing patiëntje.


Mijn ruin plast dan niet vaak, maar de omega 6 en ontsteking is wel interessant. Ik ben onlangs geswitched van voer. Van Havens Gastro naar Pavo 18+. Hij krijgt maar 200gr per dag, maar wellicht zit er in de Pavo meer granen (waar veel omega 6 in zit lees ik)? Hij krijgt wel lijnzaadolie bij (omega 3), maar dat is maar 10ml per dag.
Wellicht die wat verhogen.

Ik lees overigens over het stukje plasbuisontsteking bij mannen dat het vaak met een bacterie te maken heeft. Die krijgen dan een antibiotica kuur om de bacterien te doden zodat het niet terug komt.
Ik ben benieuwd waar de DA morgen mee komt.

Edit: ik lees net dat de pavo 18+ de verhouding van omega 3 en 6 net andersom bevat. Maar met de olie moet dat ook weer rechtgetrokken worden. En de hoeveelheid op wat ik voer weet ik ook niet of het echt wat kan doen? 3gr omega 3 en 5gr omega 6. Mijn paard krijgt dit sinds 19-12 en de ontsteking zag ik per 10-1.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:29

Ik weet niet of het daar aan ligt.. Misschien gewoon dikke pech. Wat ik verder lees is dat haast iedereen zowel mens als dier te veel Omega 6 binnen krijgt tov Omega 3. Dus het is logisch dat er in paardenvoer vaak meer Omega 6 zit. Je zou het nog even aan de DA kunnen vragen?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:30

Aan DA voorgelegd, alleen ik heb hersenletsel dus niet alles onthouden :o
Het goede nieuws is dat het geen ontsteking is. De huid van de penis is ontzettend broos en schraal wat wondjes veroorzaakt.
Wat de oorzaak wel is, wordt nu onderzocht. Bloed afgenomen voor met name de nieren en als nodig nog urine onderzoek. Voor dat laatste laat hij eigenlijk geen symptomen zien. Maar even afwachten.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:57

En heb je al nieuws?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:42

Ja! Hij had een infectie. Waardes waren niet heel schokkend en de rest allemaal goed. Hij toont ook totaal niet ziek.
De huid van de penis was erg droog en had meerdere sneetjes/wondjes. Waarschijnlijk als gevolg vd infectie icm 3x per week spoelen met warm water.
Dus niet meer spoelen en eerst de weerstand omhoog krijgen. Als het nog lukt probeer ik urine nog op te vangen om andere zaken uit te sluiten. Dat heeft wat minder urgentie omdat hij echt nul ziektebeeld laat zien.
Het grappige is dat dit bij gewonen mannen wel vaker voorkomt, een droge piem met wondjes :+ die kunnen dat insmeren en dat wordt bij een paard niet geadviseerd omdat je zo min mogelijk aan het milieu in de koker wil doen.

Dus ik verwacht niet het door de schroot kwam. Echter zag ik in zijn bloed dat het met eiwitten prima is, dus ik ga het alleen nog in de vorm van zn aminozuren bijvoeren en niet meer de sojaschroot.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:06

Nou gelukkig weer een beetje de goeie kant op en geen verontrustende dingen! En sojaschroot alsnog "veilig" om bij te voeren :+ Fijn dat je duidelijkheid hebt!

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:22

Ik zie hier wel erg grote hoeveelheden soja voorbij komen. Sojaschroot moet je voeren als een supplement. Niet als voermiddel. Mijn pssm-er krijgt 2 marstall force bekertjes per dag en de draver die erbij loopt een halve. 150 gram per dag voeren is veel en veel te veel. Dat kunnen ze niet goed verwerken en dat zet het hele systeem Op scherp. Mijn paarden zitten stuk voor stuk heel mooi in de bespiering ondanks dat ze in de winter weinig doen. Mijn voerleverancier zegt het er zelfs altijd bij als je het koopt. Een half tot een heel koffiekopje (dus geen mok) per dag is genoeg voor een paard. Niet meer geven dan dat.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:31

150g erbij voeren is prima. Het bestaat voor de helft uit ruw eiwit, dat kan een paard prima hebben. De 500g die ik een tijdje terug langs zag komen vond ik wel erg ruig, zeker omdat het niet bepaald een reus betrof.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:40

@pluisje: welke (wetenschappelijke) onderbouwing heb je daarvoor? Dat is de vraag die hier elke keer blijft terug komen bij “nee, kan niet!”.
Voedingsdeskundige en inmiddels 4 Da’s die aangeven dat het geen kwaad kan. Bijvoorbeeld Anneke Hallebeek in de podcast Je paard & gezondheid podcast; feiten en fabels over voeding.

Overigens: 1 maatbeker van Marstall heb ik afgewogen op 100gr, dus 2 is 200gr. Of Marstall moet inmiddels andere maatbekers hebben :+

Begrijp me niet verkeerd: ik sta er juist hartstikke voor open als het niet kan, maar dan wel met een goede onderbouwing. En ik breidt graag mijn kennis uit, dus deel vooral.

Mijn paard heeft in de winter wel vaker een dip vwb nieren en weerstand. Dus daar wijdt ik het eerder aan dan aan de sojaschroot.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:28

Teveel eiwit belast de organen onnodig. Mizora geeft al een mooie onderbouwing. Waar ik wil aan toe wil voegen dat er wel ook naar de situatie gekeken moet worden.

Mijn 27 jarige merrie met veulen aan de voet, blessure en tekort aan voer/verwaarlozing een jaar eerder, maar wel enorm goede orgaan waardes, had ik ook erg hoog gedoseerd. Maar als je die ging berekenen qua nodig eiwit kreeg je ook ogen op steeltjes van de uitkomst.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:39

Ja, dat klopt. Daarom dacht ik bij mijn paard ook dat het teveel eiwitten (ook een pssm’er) waren en zijn we daarom gestopt. Dat bleek geen verschil te maken en de organen zijn dus helemaal in goede staat.

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:20

Even een schopje. Vorig jaar winter sojaschroot gevoerd. Dat wil ik nu ook weer gaan doen.

Waar kopen jullie het, en wat is de gemiddelde prijs op het moment? Ik betaalde vorig jaar incl. verzending 26 euro voor 20kg.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:04

Ik ben het meest tevreden over die van Grever. Dat is inmiddels voer.nl.
Per zak 30,- (is gmo-vrij nu) en nog een kortingscode tm 31-10: welkom23

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:19

Ik lees ook mee voor mijn oudje!

Zie online prijzen voorbij komen online die variëren van 20 tot 50 euro :wow:

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:52

Ik betaal €16 voor een zak sojaschroot van 25 kg.
Haal het bij de plaatselijke voerboer

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 00:35

YvonneV schreef:
YvonneV schreef:
de Sojaschroot die ik voer komt van de firma fuite die ook Action horsefood levert. Hier staat een lijst met dealers. http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/ Ik denk dat ze als je het ze vraagt ze het kunnen bestellen bij Fuite. Ik betaal 12.50/25 kg


Inmiddels betaal ik 18.95

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:34

Slmt9 schreef:
Ik ben het meest tevreden over die van Grever. Dat is inmiddels voer.nl.
Per zak 30,- (is gmo-vrij nu) en nog een kortingscode tm 31-10: welkom23


Hoe kom je aan deze informatie? Volgens de website is het niet gmo vrij?

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:36

Ik voer mn pssmer sojaschroot van hipro.
Ging er heel goed op maar nu helaas weer terugval.
Maar hij lijkt de schroot erg smakelijk te vinden, onverwacht want hij kan best kieskeurig zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:47

Slmt9 schreef:
Ik ben het meest tevreden over die van Grever. Dat is inmiddels voer.nl.
Per zak 30,- (is gmo-vrij nu) en nog een kortingscode tm 31-10: welkom23

dan kom ik uit bij agrifirm

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:49

Buxy schreef:
Slmt9 schreef:
Ik ben het meest tevreden over die van Grever. Dat is inmiddels voer.nl.
Per zak 30,- (is gmo-vrij nu) en nog een kortingscode tm 31-10: welkom23


Hoe kom je aan deze informatie? Volgens de website is het niet gmo vrij?


Ik zie het. Wij voeren het zelf ook, en het afgelopen ± half jaar was het gmo-vrij, blijkbaar is dat er weer af. Het zou mij niet verbazen als dit komt door de hoge sojaprijs. De soja was rond week 10 van het jaar op zijn piek met bijna 650€/ton (excl. btw en bulkprijzen), is daarna gedaald naar 460€/ton en zit nu weer rond de 500€/ton. En dat zijn de gmo-prijzen. De non-gmo is altijd duurder.

Ter indicatie: Halverwege 2021 zat de prijs rond de 400€/ton, en halverwege 2019 zelfs nog rond de 300€/ton. Aan het begin van de zomer (rond week 25) is de prijs over het algemeen het laagst, en rond week 8-10 het hoogst.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:55

Bedankt voor de toelichting! Is er ook gmo vrije sojaschroot te koop ergens?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:03


Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:37

Dat is bijzonder dat is namelijk de zelfde voer leveransier (Grevers in Sinderen)
Zal er volgende week eens langs rijden en vragen

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:11

Buxy schreef:
Slmt9 schreef:
Ik ben het meest tevreden over die van Grever. Dat is inmiddels voer.nl.
Per zak 30,- (is gmo-vrij nu) en nog een kortingscode tm 31-10: welkom23


Hoe kom je aan deze informatie? Volgens de website is het niet gmo vrij?


Dat mailden ze toen ik ze vroeg waarom er alweer een prijsstijging was. Tot vorig jaar ofzo betaalde je daar 22,- incl verzenden.

Edit: oh lees net bij Mizora dat het niet meer gmo vrij is.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 07:39

Buxy schreef:
Dat is bijzonder dat is namelijk de zelfde voer leveransier (Grevers in Sinderen)
Zal er volgende week eens langs rijden en vragen

Dat is idd raar.

Via hobbyfarming.nl is er non gmo schroot.
En deze site staat als link op
123voer.nl waar dan alleen maar de gmo variant op staat.

Ik heb nu niet nodig
Maar zo wel zou ik toch even bellen/appen of dat toch ook te verkrijgen is.