Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sojaschroot

 
Profiel   

Mijn Tinkers krijgen allemaal hoge dosering eiwitten. De merries met veulen zitten op 2 kilo brok met 20% eiwit. Dus dat is 400 gram eiwit. Het is 10% suiker en zetmeel en maximaal qua vitaminen en mineralen. Gaat prima :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 18:30 



 
Profiel   

Mijn shire doet het goed op een flinke emmer fibrebeet aangevuld met een balancer, olie, vitamine E-capsules en 300 gr sojaschroot (en onbeperkt ruwvoer). Na het rijden krijgt hij dan nog weer extra eiwitten en elektrolyten. Hij ontwikkelt eindelijk spieren. Ik ben wel op zoek naar een iets goedkopere manier van voeren, want dit is vrij prijzig :+ dus als iemand tips heeft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 20:09 



 
Profiel   

Kan je vooraf thuis weken? Dan zou ik luzernebrok (ik gebruikte zelf arie blok luzernebrok, maar mijn huidige paarden verdragen geen luzerne) met pulpbrok (ook van arie blok) gebruiken in plaats van fibrebeet. Foenegriek kan je hier bestellen als je dat er graag in wilt houden: https://www.pharmahorse.nl/foenegriek-paard.html

Sojahullen kan je ook vervangen voor tarwezemelen en hoeft sowieso niet per se als je niet meer dan 2kg (droog gewogen) per dag voert (uitgaande van minimaal 15kg hooi per dag).

Wat voor extra eiwitten krijgt hij na het rijden?

Qua elektrolyten zou ik zelf beginnen met het gewoon te vervangen door zout, bij voorkeur zonder toegevoegd jodium. De meeste paarden krijgen ruim voldoende K(alium) binnen en juist te weinig Na(trium). Gewoon keukenzout bestaat uit 60% Na (en 40% Cl, wat paarden ook echt nodig hebben).

Arie Blok levert ook Kaspers Faunafood en Equifirst (vroeger Hippostar), dus grote kans dat voerleveranciers die deze 2 in het assortiment hebben ook Arie Blok kunnen leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 20:28 



 
Profiel   

Je moet dit opbouwen. Uiteindelijk kan je best veel sojaschroot geven maar de opbouw moet langzaam gebeuren om problemen te voorkomen. Ik ben begonnen met 50 gr per dag en dat 2 weken daarna elke week 25 gram er bij, van mager paadje naar rond en gezond! Super spul! Heb het wel tijdelijk gegeven én in combinatie met geweekte hooibrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:27 



 
Profiel   

YvonneV schreef
Coentjuh schreef
Oud topic, maar toch even een vraag hierover. Veearts adviseerde om Sojaschroot bij te voeren.

Dus ik bij de winkel geweest en zij zeggen dat ze dit kunnen bestellen voor mij, maar dit eigenlijk niet adviseren voor paarden. Er zit 49%? proteine in en dat is super eiwit / te veel voor paarden?


Sorry hoor Veearts adviseert het en winkel zegt het is niet goed wiens advies volg je dan?


@ YvonneV: Jeetje wat een rare reactie van je. Sojaschroot is voor mij geheel nieuw. Dus als ik het bij een winkel voor dierenvoer (van paarden tot kippen en huisdieren) navraag en ik het antwoord terugkrijg van het te hoge percentage eiwitten, dan denk ik dus:

- Misschien heb ik het verkeerde sojaschroot en bedoelt de Veearts iets anders, bestaat er sojaschroot met een lager percentage wat ik moet hebben of speciaal voor paarden.
- Of de winkel weet niet dat het om kleine hoeveelheden gaat die je voert en dit wel het juiste voer is voor paarden; terwijl zij denken dat het voornamelijk voor kippen is, ik noem maar wat.

Zie trouwens dat ze het van Hippalgo ook hebben. Ben geen Hippalgo / Mijten fan meer, (je kan recensies schrijven over hun voer en het negatieve stukje over de prijsverhoging halen ze weg, vervolgens zetten ze alleen het positieve stukje online!) maar prijs is daar iets interessanter dan de winkel hier.

@ de rest: Thnx voor jullie reacties! Dat maakt het een beetje duidelijker met de berekeningen erbij. Ga het sowieso nog even checken bij de veearts. Maar 49% proteïne is dus niet extreem hoog en logisch bij sojaschroot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 08:54 



 
Profiel   

Het is inderdaad een normaal percentage voor sojaschroot. Je voert het bij omdat je eiwitten wilt geven, dus daarom wil je ook dat de concentratie hoog is. Je voert er maar een relatief klein beetje van vanwege het hoge percentage en zo hoef je geen kilo's brok/fibrebeet of andere dingen te geven om het eiwitgehalte wat omhoog te gooien. Ik ben tot nu toe erg tevreden. Pony trekt mooi bij en glanst prachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 16:11 



 
Profiel   

Ik hoop dat ik hier ook een vraagje over sojaschroot mag stellen. Ik voer dit nu een maand of 3 en mijn jonge paard heeft meer spieren, maar… ze is voor mijn gevoel trager en heeft minder werklust, kan het zo zijn dat ze mineralen minder goed op kan nemen? Heb wel eens gehoord dat je door het eten van te veel bonen minder goed mineralen op kunt nemen, waardoor je tekorten kunt krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 21:39 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Ik hoop dat ik hier ook een vraagje over sojaschroot mag stellen. Ik voer dit nu een maand of 3 en mijn jonge paard heeft meer spieren, maar… ze is voor mijn gevoel trager en heeft minder werklust, kan het zo zijn dat ze mineralen minder goed op kan nemen? Heb wel eens gehoord dat je door het eten van te veel bonen minder goed mineralen op kunt nemen, waardoor je tekorten kunt krijgen


Hoe oud is ze, hoe veel doe je met dr, wat krijgt ze voorderest, hoe is de huisvesting? Speelt veel meer mee, en vergeet ook niet dat de kortere dagen en daardoor vachtaanmaak ook energie kost

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 21:54 



 
Profiel   

Ze krijgt verder een vitaminebrok, de VS 200, En een scheut lijnzaad olie en onbeperkt onverpakt hooi. Ze staat 24/7 op een paddock met schuilstal. Ik rijd twee of drie keer per week met haar, en doen verder grondwerk. Misschien heeft ze gewoon veel meer energie nodig en moet ik haar eens op een dravers brok zetten of iets in die richting, maar ben een beetje bang voor suiker. Het is een Fries en ik wil niet dat ze mok krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 22:16 



 
Profiel   

Ik lees net dit:

Equibiome Nederland
·
Rond deze tijd van het jaar zijn vallende eikels voor sommige paardeneigenaren een zorg. Paarden smullen ervan, maar op internet wordt er gewaarschuwd over de problemen die dit kan geven.
Terwijl het niet wordt aanbevolen om eikels te eten, hebben ze ook voordelen. Gelukkig is ook deze info bekend bij menig paardeneigenaar.
Maar wat nou als eikels als ingredient op een zak voer vermeld zou staan? Zou dit dan een discussie veroorzaken?
Laten we ons eens verdiepen in andere soorten schillen die ook voorkomen in paardenvoer, zoals de schil van de Sojaboon. Hebben wij als paardeneigenaar daar ook zorgen over? Of een discussie?
Sojaschillen bevatten meer tannines dan eikels. De schil van de zwarte sojaboon bevat een 3x hogere hoeveelheid galluszuur (een soort fenolzuur) dan de schil van de rode sojaboon en 2x hoger dan de schil van een eikel.
Hoge hoeveelheden galluszuur werd gevonden in urine bij paarden die ervan verdacht werden vergiftigd te zijn door eikels.
Sojaschillen bevatten veel tannines en tannines kunnen aminozuren onwerkzaam maken. Vooral aminozuur cysteine en methionine.
Als je aminozuren suppleert naast voeding waar sojaschillen in zitten, zou het zomaar kunnen dat je niet veel verbetering ziet.
Het goede nieuws over tannines in schillen is dat er minder zetmeel en lipiden worden verteert. Het nadeel is dat er een toename van tannine-resistente bacterie in de darm komt, zoals Enterobacteriaceae, die resistent is tegen vele soorten medicatie.
Tannines worden geclassificeerd als antinutrient. Ze kunnen de opname van één of meerdere voedingsstoffen belemmeren of giftig zijn. Tannines remmen Trypsine. Trypsine wordt gekoppeld aan een gezonde alvleesklier.
In sommige onderzoeken worden sojaschillen gepromoot als veilige vervanging voor hooi! Dit is in strijd met bovenstaande informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 07:26 



 
Profiel   

Er zijn ook mensen die erwteneiwit bijvoeren of lijnzaad brok voor extra eiwitten. Er is best veel voer wat extra eiwitten kan leveren. Het is alleen puzzelen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 08:05 



 
Profiel   

[ img ]

Volgens voervergelijk is sojaschil niet hetzelfde als sojaschroot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 08:09 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Ze krijgt verder een vitaminebrok, de VS 200, En een scheut lijnzaad olie en onbeperkt onverpakt hooi. Ze staat 24/7 op een paddock met schuilstal. Ik rijd twee of drie keer per week met haar, en doen verder grondwerk. Misschien heeft ze gewoon veel meer energie nodig en moet ik haar eens op een dravers brok zetten of iets in die richting, maar ben een beetje bang voor suiker. Het is een Fries en ik wil niet dat ze mok krijgt


En hoe oud is ze? Hoeveel sojaschroot krijgt ze? Als je bij pure ingrediënten wil blijven en weinig suiker wil geven kam je proberen haver te geven of de lijnzaadolie op te hogen, olie zet ook weer aan natuurlijk, of misschien even een vakantie tussendoor dat ze alles goed verwerkt en na 2 weekjes weer oppakken, misschien dat ongemerkt dr emmer toch een beetje vol loopt, friezen zijn wel vaak binnenvetters

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 09:29 



 
Profiel   

4 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 10:24 



 
Profiel   

Ik gooi hier even mijn vraag neer, is sojaschroot hetzelfde als sojaraap?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:23 



 
Profiel   

soja en raap zijn twee verschillende dingen als ik google mag geloven

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:35 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik gooi hier even mijn vraag neer, is sojaschroot hetzelfde als sojaraap?


Sojaraap? Haal je nu geen 2 dingen door elkaar? Ik zie namelijk wel dat er raapzaadschroot wordt gevoerd in combinatie of ter vervanging van sojaschroot, maar dat is aan koeien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:38 



 
Profiel   

Ja klopt, het is koeienvoer. Maar ik kon het niet zo vinden, dus dan ben je al verder dan ik haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:47 



 
Profiel   

Dat is sojaschroot natuurlijk ook. Veevoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:50 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik gooi hier even mijn vraag neer, is sojaschroot hetzelfde als sojaraap?


Sojaraap is een mengsel. Dus het is niet hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:53 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Ze krijgt verder een vitaminebrok, de VS 200, En een scheut lijnzaad olie en onbeperkt onverpakt hooi. Ze staat 24/7 op een paddock met schuilstal. Ik rijd twee of drie keer per week met haar, en doen verder grondwerk. Misschien heeft ze gewoon veel meer energie nodig en moet ik haar eens op een dravers brok zetten of iets in die richting, maar ben een beetje bang voor suiker. Het is een Fries en ik wil niet dat ze mok krijgt

Heeft ze niet gewoon al een redelijk tot flinke wintervacht waardoor ze slomer wordt? Sommige paarden hebben daar in die zin makkelijk last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 16:30 



 
Profiel   

Nee, ze is nog vrij glad

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 09:40 



 
Profiel   

Ik geef nu sinds kort mijn paard sojaschroot, eerst 2 weken 100 gram waar ik geen verschil mee zag maar ik geef nu sinds 6 dagen 200 gram per dag en de bespiering vliegt er aan met licht/medium werk. Hij komt veel meer in proportie, zijn ribben zijn minder goed te zien en wordt in zijn geheel mooier rond. Echt een aanrader

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 22:34 



 
Profiel   

Na 6 dagen? denk dan dat je nu het effect van de 100 g begin te zien, zo snel gaat dat niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 22:43 



 
Profiel   

Ik ben 2 weken ook met sojaschroot gestart, maar al mijn pony’s zijn begonnen met jeuken en hebben dunne mest. Nu een paar dagen gestopt en mest wordt beter en jeuken minder.
Ik ga dus een andere eiwitbron geven. Mocht iemand nog interesse hebben in zo’n 19 kg sojaschroot van Grevers, stuur maar een pb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 22:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen