Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurpaard valt af

 
Profiel   

Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik mijn dressuurpaard intensiever en vaker gaan trainen en nu is hij best wel wat afgevallen. Het is nog niet ernstig maar ik zie wel dat hij niet genoeg heeft met het voer wat hij nu krijgt. Voor de rest ziet hij er wel goed uit, zijn hoeven zijn sterk en zijn vacht glanst mooi.

Het gaat om een kwpn'er van 172 die 5 a 6 keer in de week getraind word. Momenteel krijgt hij 's nachts op stal hooi en overdag loopt hij in een wei met gras. Verder krijt hij iedere ochtend en avond een kilo sportbrok.

Ik vraag me af wat ik hem het beste kan geven om te zorgen dat hij genoeg binnen krijgt voor het werk dat hij moet verrichten. Hij is redelijk lui dus voer met wat extra energie zou ook wel handig zijn.

Alvast bedankt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:05 



 
Profiel   

Hoe oud is je paard? Wanneer paarden in de overgang zitten van zomervacht naar wintervacht kan dit een intensief proces zijn.
Zoals je omschrijft klinkt het alsof hij wel genoeg voer krijgt. Misschien kan je wat extra muesli bijgeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:08 



 
Profiel   

Krijgt dus al 2 kilo brok. Ik zou meer richting extra ruwvoer gaan... Misschien brok aanvullen met iets van Luzerne?

Teveel brok is namelijk ook echt niet gezond voor de maag.

Extra energie voeren is ook niet altijd de oplossing voor een "lui" paard. Misschien kan je iets met onderstaande link... Ex stalgenoot haar pony is ook lui. Voerde haver en andere zogenaamde energierijke voer maar hielp allemaal niet.
https://ruitergevoel.com/hoe-je-een-fle ... ts-krijgt/


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-10-20 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:19 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Hoe oud is je paard? Wanneer paarden in de overgang zitten van zomervacht naar wintervacht kan dit een intensief proces zijn.
Zoals je omschrijft klinkt het alsof hij wel genoeg voer krijgt. Misschien kan je wat extra muesli bijgeven?



Hij is 10 jaar oud. Vorig jaar hebben we hier geen problemen mee gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:23 



 
Profiel   

Hoeveel hooi krijgt hij? Het is einde seizoen en het gras loopt nu echt enorm terug in voedingswaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:26 



 
Profiel   

Hoe intensief train je, ik vind 6 dagen best veel....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:27 



 
Profiel   

In het gras zit nu weinig voeding. Ik zou het in extra ruwvoer zoeken. Extra hooi overdag of bietenpulp bijvoorbeeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:34 



 
Profiel   

HindaFree schreef
Hoeveel hooi krijgt hij? Het is einde seizoen en het gras loopt nu echt enorm terug in voedingswaarde.

Dit idd! Misschien is dit wel goed om in je achterhoofd te houden...ik zou ook kijken of het een mogelijkheid is om dan iig ‘s nachts onbeperkt goed hooi te voeren en ook ‘s ochtends voor ie naar buiten gaat. En verder vind ook ik 5 a 6 dagen training best veel....ik weet niet of je paard nog andere symptomen heeft maar mijn verzorgpaard destijds viel ook erg af: door maagzweren, veel training, wedstrijdstress en het vele krachtvoer werkte totaal averechts....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 22:37 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Krijgt dus al 2 kilo brok. Ik zou meer richting extra ruwvoer gaan... Misschien brok aanvullen met iets van Luzerne?

Teveel brok is namelijk ook echt niet gezond voor de maag.

Extra energie voeren is ook niet altijd de oplossing voor een "lui" paard. Misschien kan je iets met onderstaande link... Ex stalgenoot haar pony is ook lui. Voerde haver en andere zogenaamde energierijke voer maar hielp allemaal niet.
https://ruitergevoel.com/hoe-je-een-fle ... ts-krijgt/


Bedankt voor de tip. Ik herken mijn paard heel erg hierin. Ik heb hem nu zo ver dat ik hem goed voorwaarts krijg gereden maar dacht dat als er nog opties waren om dit te ondersteunen met voer dat dat ook een optie kon zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:36 



 
Profiel   

HindaFree schreef
Hoeveel hooi krijgt hij? Het is einde seizoen en het gras loopt nu echt enorm terug in voedingswaarde.


Ik denk dat hij ongeveer 6 a 7 kg hooi per dag krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:39 



 
Profiel   

IIII schreef
HindaFree schreef
Hoeveel hooi krijgt hij? Het is einde seizoen en het gras loopt nu echt enorm terug in voedingswaarde.


Ik denk dat hij ongeveer 6 a 7 kg hooi per dag krijgt.

Voor een paard van zijn grootte lijkt me dat vrij weinig.
Qua voedingswaarde van het hooi hangt het ook nog af of het echt droog hooi is of eerder voordroog.

Ik zou sowieso overdag ook extra ruwvoer aanbieden.

Die van mij staan ook op gras en hebben toch een hooinet ter beschikking de hele dag.
(Staan 24/7 buiten dus lopen de stal in wanneer ze zelf willen, daarom ook zo'n groot net omdat ze er met 2 van eten)
[ img ]

Als het net leeg was en we het vullen komen ze er meteen van eten ongeacht of ze op gras stonden. Dus wil zeggen dat ze er toch echt behoefte aan hebben.

Je ziet op de achtergrond die van mij aan het hooinet in de andere stal eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:42 



 
Profiel   

Dan zou ik het eerst eens zoeken in meer ruwvoer, ik vind dat persoonlijk wel wat weinig voor een paard van die grootte. Gras zit nu inderdaad niet veel meer in. Krijgt je paard overdag wel hooi bij gevoerd op de wei? Onze paarden krijgen naast gras ook gemiddeld 10 kilo per dag bij gevoerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:45 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Hoe intensief train je, ik vind 6 dagen best veel....


Ik heb twee keer in de week dressuurles van een uur en daarnaast train ik nog twee keer in de week zelf onder het zadel en pak ik hem een of twee keer aan de dubbele longe. Ik merk aan mijn paard dat hij er fijner van word als ik heb vaker train. Als hij meer vrij krijgt word hij luier en als ik wat meer train is hij voorwaartser en heb ik het idee dat hij beter in zijn vel zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:46 



 
Profiel   

Ik denk dat hij ongeveer 6 a 7 kg hooi per dag krijgt.[/quote]
Voor een paard van zijn grootte lijkt me dat vrij weinig.
Qua voedingswaarde van het hooi hangt het ook nog af of het echt droog hooi is of eerder voordroog.

Ik zou sowieso overdag ook extra ruwvoer aanbieden.

Die van mij staan ook op gras en hebben toch een hooinet ter beschikking de hele dag.
(Staan 24/7 buiten dus lopen de stal in wanneer ze zelf willen, daarom ook zo'n groot net omdat ze er met 2 van eten)
[ img ]

Als het net leeg was en we het vullen komen ze er meteen van eten ongeacht of ze op gras stonden. Dus wil zeggen dat ze er toch echt behoefte aan hebben.

Je ziet op de achtergrond die van mij aan het hooinet in de andere stal eten.[/quote]

Bedankt voor de tip ik zal er eens naar kijken,

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:48 



 
Profiel   

Maar jullie denken dus niet dat ik hem iets van muesli ofzo bij moet voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:49 



 
Profiel   

Muesli zou ik niet per se voor kiezen, dan zou ik eerder kijken naar een ruwvoervervanger als meer ruwvoer geen optie is

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:50 



 
Profiel   

Kijk eens naar Vitalbix Active+, en laat het ruwvoer testen op voedingswaarde.

Edit: vaak trainen (5-6x per week is best veel) kan averechts werken. Hoe is de training ingedeeld, 5-6x in de bak dressuren? 2-3x is genoeg, de rest verdelen over conditie (galoptraining) en ontspanning, het koppie goed houden (buitenritten).


Laatst bijgewerkt door MarChak op 18-10-20 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:57 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk (lijnzaad)olie geven om mee te beginnen (komen ze ook wat van aan en zit veel enetgie in) en seniores priores voeren. Eventueel aanvullend met een supplement voor spieropbouw als die daarin achterblijft.

Je paard werkt veel, ik zou persoonlijk 1x in de week minder gaan longeren en het maximaal bij 5x in de week werken houden. Dat is nog intensief en daar moet wel naar gevoerd worden natuurlijk. 2kg brok is echt niet mega veel, maar meer brok voeren is niet altijd wenselijk ivm de maag. Seniores priores is een ruwvoervervanger en zet goed aan. Uiteraard naast voldoende ruwvoer, want dat is je basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 23:58 



 
Profiel   

IIII schreef
Maar jullie denken dus niet dat ik hem iets van muesli ofzo bij moet voeren?


Zou ik niet doen. Eerder meer eiwitten en vet naast veel meer hooi.
Denk voor eiwitten en vet dus aan luzerne, fibrebeet, gemicroniseerd lijnzaad, olie, sojaschroot en dergelijke. Niet meer zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 00:04 



 
Profiel   

De belangrijkste energiebron voor het paard zijn vezels o.a. uit ruwvoer zoals hooi, voordroog, gras en luzerne. ... Vet, uit bijvoorbeeld lijnzaadolie, is net als vezels een bron van langzaam vrijkomende energie. Vet wordt in de dunne darm omgezet in glycerol en vervolgens als energie door het lichaam opgenomen.

Bron: google/vitalbix

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 00:13 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met je ruwvoer verhogen en het toevoegen van luzerne met daar boven op lijnzaadolie.

Ik vul dat met mijn paard nog aan met hippalgo bodybuilder, gewoon als experiment mee begonnen en nooit meer mee gestopt. Het doet iets goeds bij mijn paard!


Kijk ook even op de zak van je voer wat zij adviseren bij middel tot zware arbeid. Misschien voer je wel te korten.

Persoonlijk vind ik 2 kg brok voor zo’n groot paard aan de normale/ lage kant. Hij doet echt heel erg veel!!

Als het ruwvoer met luzerne en olie niet gaat aanzetten dan mag daar echt nog wel een kilo bij.
1,5 kg per keer of het liefst 3x een 1kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 08:59 



 
Profiel   

Hoi allemaal,
5 tot 6 x trainen is idd veel. Maar hangt er ook vanaf hoe je traint en op welk niveau. Voer je paard wat hij verbruikt.
Mijn paard is 1.86m, loopt 4 a 5x in de week waarvan 1x les in de week van 1 uur. Hij loopt m2, met wp. Ik zorg wel dat hij variatie heeft in wat we doen..gaat zeker 1 x in de 2 weken naar het bos. Hij krijgt 3x daags hooi. In de winter 4x daags. 3 x daags brok, 3kg in totaal. Als het weer (en het land) het toe laat weidegang, 7 uur. Hij staat in een pensionstal(Bij vrienden).
Bietenpulp kreeg mijn paard eerder ook, maar dat zijn toch echt tijdelijke oplossingen( in mijn optiek). Als je zoveel traint moet je misschien meer hooi geven. Geef je hooi of kuil?Daar zit ook verschil in...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 09:27 



 
Profiel   

MarChak schreef
Kijk eens naar Vitalbix Active+, en laat het ruwvoer testen op voedingswaarde.

Edit: vaak trainen (5-6x per week is best veel) kan averechts werken. Hoe is de training ingedeeld, 5-6x in de bak dressuren? 2-3x is genoeg, de rest verdelen over conditie (galoptraining) en ontspanning, het koppie goed houden (buitenritten).


Bosritten zit er helaas met dit paard niet echt in omdat we beide geen held zijn. Wel ga ik af en toe een rondje uitstappen in het bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 11:09 



 
Profiel   

Hannanas schreef
IIII schreef
Maar jullie denken dus niet dat ik hem iets van muesli ofzo bij moet voeren?


Zou ik niet doen. Eerder meer eiwitten en vet naast veel meer hooi.
Denk voor eiwitten en vet dus aan luzerne, fibrebeet, gemicroniseerd lijnzaad, olie, sojaschroot en dergelijke. Niet meer zetmeel.



Bedankt voor de tips, ik zal hier eens naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 11:10 



 
Profiel   

macloud_76 schreef
Hoi allemaal,
5 tot 6 x trainen is idd veel. Maar hangt er ook vanaf hoe je traint en op welk niveau. Voer je paard wat hij verbruikt.
Mijn paard is 1.86m, loopt 4 a 5x in de week waarvan 1x les in de week van 1 uur. Hij loopt m2, met wp. Ik zorg wel dat hij variatie heeft in wat we doen..gaat zeker 1 x in de 2 weken naar het bos. Hij krijgt 3x daags hooi. In de winter 4x daags. 3 x daags brok, 3kg in totaal. Als het weer (en het land) het toe laat weidegang, 7 uur. Hij staat in een pensionstal(Bij vrienden).
Bietenpulp kreeg mijn paard eerder ook, maar dat zijn toch echt tijdelijke oplossingen( in mijn optiek). Als je zoveel traint moet je misschien meer hooi geven. Geef je hooi of kuil?Daar zit ook verschil in...


Hij krijgt echt hooi en ik rijd nu b met hem maar train op l/m niveau.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 11:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen