alleen speedibeet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 09:27

Ivm ziekte eet een paard enkel speedibeet en een beetje nutrimash (100 gr), hooi krijgt hij nauwelijks weg.
Hoeveel kan ik veilig geven, ivm de scheve calcium fosfor verhouding?

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:32


Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:33

Is Seniores Priores dan geen betere oplossing? :)
Dat is een ruwvoervervanger.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 09:40

Amy223 schreef:
Is Seniores Priores dan geen betere oplossing? :)
Dat is een ruwvoervervanger.


zou kunnen maar die moet ik dan nog halen en aangezien de voerhandel dicht is na mijn werk, wordt dat dan morgen pas.

Hij heeft wel 24/7 beschikking over hooi en we hopen dat hij zelf weer wat gaat eten, vannacht heeft hij denk ik hooguit een kilo hooi op.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:40

Zou het lukken om te mengen met lucerne? Ik ken een oud paard wat al een aantal jaren leeft op speedibeet en lucerne ivm het ontbreken van vrijwel alle tanden en kiezen.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:41

Pavo heeft daar fibrebeet voor, is al gemengt en maak je makkelijk aan

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 09:45

Bo_San schreef:
Pavo heeft daar fibrebeet voor, is al gemengt en maak je makkelijk aan

begreep dat dit ook een scheve verhouding geeft, plus is hier ook niet direct aanwezig en ik weet niet of hij het eet.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 09:46

Moska schreef:
Zou het lukken om te mengen met lucerne? Ik ken een oud paard wat al een aantal jaren leeft op speedibeet en lucerne ivm het ontbreken van vrijwel alle tanden en kiezen.


Das wellicht nog een idee, ik moet even vragen of een stalgenoot dat wellicht heeft staan.
Hoeveel geef je daarvan bij in verhouding zodat de verhouding goed komt?

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:46

ik denk dat je een scheve verhouding met andere dingen moet oplossen. bietenpulp is echt scheef. Bij voervergelijk kan je zoeken naar iets wat het weer opheft (als hij geen hooi eet)

Ik heb een handig topic hierover gevonden:
[VS] Bietenpulp: hoe compenseren?

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:01

mystery1980 schreef:
Moska schreef:
Zou het lukken om te mengen met lucerne? Ik ken een oud paard wat al een aantal jaren leeft op speedibeet en lucerne ivm het ontbreken van vrijwel alle tanden en kiezen.


Das wellicht nog een idee, ik moet even vragen of een stalgenoot dat wellicht heeft staan.
Hoeveel geef je daarvan bij in verhouding zodat de verhouding goed komt?


Durf niet te zeggen of er een doordachte verhouding aan te grondslag ligt, maar bij dit paard wordt er een soort lasagne gemaakt in zo’n vierkante plastic voerbak met steeds 1 voerschep geweekte pulp en een laag lucerne. Ik schat zo’n drie van elk. En dan drie a vier keer per dag.

Maar hoe spannend is de verhouding voor dit moment? Kan me ook voorstellen dat het belangrijker is om iets aan eten naar binnen te krijgen. Helemaal niet willen eten of geen ruwvoer binnenkrijgen lijkt mij nog minder goed. Is er zicht op herstel binnen afzienbare tijd?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:08

Bo_San schreef:
Pavo heeft daar fibrebeet voor, is al gemengt en maak je makkelijk aan

Fibrebeet is met luzerne, dat doet dus helemaal niks voor de scheve verhouding. Welja, het maakt het nog erger.


Normaliter meng je bietenpulp met tarwezemelen om de verhoudingen recht te trekken. Vraag is wel hoeveel je wil gaan voeren en hoeveel hooi er nog gegeten wordt. In hooi is de verhouding namelijk de andere kant op scheef.

Ik zou voor nu prima alleen bietenpulp voeren en dan morgen langs de voerhandel een zak tarwezemelen halen, evt nog sojaschroot of luzernebrok voor de eiwitten. Of gewoon SP gaan voeren, dat is natuurlijk het makkelijkst.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 11:54

verhouding vind ik ook belangrijk aangezien de darmen al uit balans zijn (natte mest en wat gassig).
Probeer nu even te doen wat in de mogelijkheden ligt.
En ja er is een dierenarts geweest maar we kunnen nog geen goede diagnose stellen, die komt waarschijnlijk later vandaag ivm bloedonderzoeken en wellicht morgen nog een tandarts indien nodig.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:59

Ik zou voor die 2 dagen me niet zo'n zorgen maken over scheve verhoudingen en morgen direct seniores priores halen. Dat voer is speciaal gemaakt als ruwvoervervanger.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:24

En niet ineens kilo’s speedibeet voeren, langzaam opbouwen wordt geadviseerd!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:38

50/50 grasbrok & bietenpulp, teveel grasbrok = dikke benen eiwit en teveel bietenpulp = diaree omdat het de darmen dan teveel stimuleerd. Kan zijn dat natte mest en gassig daar deels van komt.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:01

Scheve verhoudingen geven op lange termijn problemen. Voor een paar dagen is er niets aan de hand. Bietenpulp met lucerne recht trekken gaat niet, die zijn allebei scheef richting calcium. Je moet granen of graanproducten zoals zemelen hebben om die recht te trekken. Maar als ze zich al niet goed voelt zou ik me helemaal geen zorgen om scheve verhoudingen Ca/F maken en eerst kijken waar ze zich beter op voelt.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 16:34

tamary schreef:
50/50 grasbrok & bietenpulp, teveel grasbrok = dikke benen eiwit en teveel bietenpulp = diaree omdat het de darmen dan teveel stimuleerd. Kan zijn dat natte mest en gassig daar deels van komt.


voor die tijd was de natte mest en gassigheid al, dierenarts adviseerde dit juist, pas later dacht ik aan de scheve verhouding.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:36

Heb je geen kans om hem gras te laten eten?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: alleen speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:09

Op korte termijn zal het niet direct problemen geven. Marstall Wiesen-Fasern is een goede ruwvoer vervanger, kan je misschien ook aanmaken met water.