Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 13:33

Mijn dierenarts raadt mij aan sojaschroot of lucerne bij te gaan voeren aan mijn paard. Hij is namelijk heel mager en onbespierd door diarree veroorzaakt door het ruwvoer en daarbovenop heeft ie vorige week ook nog koliek gehad. Inmiddels gaat het weer beter en is zn diarree over(niet te hard roepen natuurlijk, want het kan zomaar weer terug zijn). Hij krijgt nu Bonpard colon 2x per dag 500gram. Maar dit is niet genoeg met name aan eiwitten om weer goed op gewicht en in zn bespiering te komen. Met sojaschroot heb ik geen ervaring en van lucerne krijgt hij meestal dikke benen.
Nu vraag ik mij af wat jullie denken dat ik het best kan gaan voeren. Zelf vind ik fibrebeet of grasbrok ofzo ook wel fijn werken, maar weet niet of dat dan kan in combinatie met de colon qua voedingsstoffen? Ik ben daar niet zo in thuis namelijk. Hopelijk kunnen jullie me helpen

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:53

Kijk ook eens naar subli atleet ook hoog in eiwit ik voer maar 300 gram per dag en is mooi bijgekomen vind ik je mag meer voeren

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:56

Eet hij nog wel hooi?

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 14:13

Sintara schreef:
Eet hij nog wel hooi?


Hij krijgt onbeperkt hooi, maar is geanalyseerd en bleek dat daar veel te weinig voedingsstoffen inzitten.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:23

Soja schroot bestaat grotendeels uit eiwitten en die bouwstof heb je nodig voor spieren. 200 gram voor een klein paard per dag mag je gerust voeren. Ik haal het bij grevers diervoeding, gratis verzenden en een zak van 20 kilo kost niet veel. Ik zou dit dus zeker weten aan zijn rantsoen toevoegen. Je kan ook een brok voeren zoals Subli Atleet of Bodybuilder oid daar zit ook extra eiwit in, maar dan betaal je veel meer.

Naast de eiwitten kun je dan nog verder kijken wat voor dik makers je kan toevoegen. Een goede basis brok waar je voldoende van voert (kijk op de verpakking! Dat kan zomaar een kilo of 2-3 per dag zijn) zodat je alle vitamines en mineralen geeft. Dit kun je ook bereiken door een vitaminekorrel als Marstall Force te voeren, dan heb je aan max. 100 gram genoeg, maar jou paard mag wel wat extra's gebruiken dus dan is een gewone brok waar extra vulling in zit zo gek nog niet. Ik gebruikte de vitaminekorrel om mijn paard dat moest afvallen wel voldoende voedingsstoffen binnen te laten krijgen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:29

Ik zou starten met een goede vitaminebrok, zodat je weet dat dat in de basis goed zit. En daarnaast iets hoog in eiwit. Ik ben niet bekend met sojaschroot, maar ik hoor er goede ervaringen over.
Denk ook eens aan lijnzaad. Zet ook aan, mooi eiwit en meteen goed voor de darmen. Er zijn lijnzaadbrokjes, maar ook slobber waar lijnzaad in zit. Marstall Bergwiesen Mash bijvoorbeeld. Op basis van grassen, kruiden en dus lijnzaad. Dan overbelast je niet qua suikers.
Grasbrok is ook een mooie optie. Als je bijvoorbeeld Agrobs Fetura neemt, deze zit hoog in eiwit en zet mooi aan. Wel weken voor je het geeft.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:04

Mijn merrie krijgt sinds twee weken soja erbij vanwege erg arm hooi en dat gaat super! Ze eet het graag en trekt al mooi bij. Luzerne kunnen heel veel paarden niet goed tegen dus daar zal ik niet snel
Voor kiezen. Ben totaal geen dan van luzerne.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:43

Waar halen jullie sojaschroot? Bij mij in de buurt lijkt niemand het te verkopen, ik zag het alleen bij bol.com maar daar is het nog best duur

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:45

vraag uit intresse en misschien is het of-topic

maar eerst was het een hype om soja/graan vrij te voeren want dat is 'slecht' voor je paard, Enn nu lees ik steeds meer over soja schroot bijvoeren.

Het is natuurlijk per paard verschillend maar waarom wordt het ineens nu wel toegevoegd?

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:47

Sintara schreef:
Waar halen jullie sojaschroot? Bij mij in de buurt lijkt niemand het te verkopen, ik zag het alleen bij bol.com maar daar is het nog best duur


Bij onze plaatselijke voermaker. Hij maakt zelf brok ed. Daar hebben ze het als grondstof

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 15:53

Dan zal ik toch eens kijken naar soja, klinkt wel als een goeie optie als ik dit zo lees

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:19

https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... 20schroot&
Dit is een online aanbieder en voor 20 kilo betaal je dan totaal €21,- (gratis verzenden) je voert ongeveer 200 gram per dag daar kun je dan 3 maanden mee vooruit. Vind ik persoonlijk niet duur :o

plutolover schreef:
vraag uit intresse en misschien is het of-topic

maar eerst was het een hype om soja/graan vrij te voeren want dat is 'slecht' voor je paard, Enn nu lees ik steeds meer over soja schroot bijvoeren.

Het is natuurlijk per paard verschillend maar waarom wordt het ineens nu wel toegevoegd?

Tja dat je het niet mocht voeren is denk ik nog van voor mijn tijd of ik heb het niet zo mee gekregen. Ik kijk per vraag naar wat ik kan voeren voor mijn paard en wat dat doet. In mijn geval heb ik een paard met aanleg tot snel dik worden maar hij staat flink in training en ik wilde hem iets voeren om de spieropbouw te helpen. Dan kan ik naar allerlei gevulde brokken kijken of ik voeg zelf de bouwstof die hij nodig heeft toe aan zijn rantsoen. In dit geval sojaschroot omdat het ongeveer 50% eiwit bevat (dat is vele malen meer dan welke eiwit brok dan ook).

Graan zou ik ook prima voeren als dat iets toevoegt voor het dieet dat ik nodig heb. Sommige mensen vinden nog dat hun paard daar heet van wordt, ja dat kan dan moet je het niet gebruiken als je dat niet wil. Er zijn ook paarden die er prima op gaan.

Melasse en suikers gaat ook van alles over de ronde, maar je paard gaat er niet dood van cru gezegd. Het is maar net wat je nodig hebt en wat past. De oudere merrie hier op stal die vrij kieskeurig is en terugvalt in gewicht voeren we nu van alles met melasse, maakt het net even aantrekkelijker. Ze heeft geen gevoeligheid voor hoefbevangenheid, maar dit zou ik dus niet doen met een sober ras die al eens hoefbevangen is geweest.

Frederik1517
Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-20

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:29

Ik zou ook zeker kijken naar andere eiwitbronnen, anders misschien zetmeel/suiker rijke voedingsstoffen. Weet je waar hij precies een tekort aan heeft? als in eiwitten, suikers of vetten

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:37

Wel eens aan Darmbalans in combinatie met Oerbalans van Ecostyle gedacht?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:15

Ondanks dit een ouder topic is vroeg ik mij het volgende af.

Ik voer nu 200 gram soja bij maar wil ook Fibrebeet voeren maar daar zit ook al soja in. Weet iemand hoeveel soja dit is en of ik dit dan niet kan voeren tot mijn losse soja op is? Ze vind die losse soja zo lekker maar wil ook niet dat ze teveel binnen krijgt

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Sojaschroot, lucerne of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:21

In pavo fiberbeet zit een paar procent sojahullen (vezel), geen sojaschroot (eiwit; soms ook sojameel genoemd). De exacte gehaltes zijn niet bekend, maar meer dan 3-4% sojahullen zit er denk ik niet in.