Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Luzerne/lucerne

 
Profiel   

Karin schreef
Om die reden ben ik overgegaan op Grasmix, ook van Hartog. Dat is een stuk zachter van structuur.

Overigens voer ik het nu helemaal niet meer. Mijn paard heeft bijna geen kiezen meer. Hij eet wel wat hooi van zijn weidegenoot mee, maar om nou speciaal gras te gaan voeren waar hij toch proppen van kauwt... Ik was iig wel tevreden over de zachtheid van de Grasmix.

Maar grasmix is toch iets helemaal anders? De lucerne is eiwitrijk en de grasmix juist eiwitarm... ik heb er ook over nagedacht om over te gaan op grasmix maar daar zit dan voor mij eigenlijk veel te weinig in ivm de lucerne.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 18:59 



 
Profiel   

Ik heb er 3 geprobeerd:
Het meest stekelig was de luzerne van Subli. Dat liet mijn merrie dus ook liggen.
Daarna die van Vitalbix, maar ook die heeft behoorlijk wat stekels.
De minst stekelig van de 3 is de luzerne digest. Die voelt ook echt zacht.

Ik overweeg ook nog van de luzerne af te stappen ivm maagirritatie. Ik geef het als ruwvoeraanvulling en vertraging. Dus ik kan nog de keuze maken voor een grasmix bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 19:40 



 
Profiel   

Hier de kruidenmuesli van Care4life pavo nu. Zit ook heel veel luzerne in en mijn pony eet het met smaak. De andere luzerne o.a. van Vitalbix en van Hartog Digest vond ze niet heel smakelijk. Ze at het wel, maar soms liet ze ook liggen. Geen idee of zoiets ook een optie is, want er zit wel een beetje bix bij en andere dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:01 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Maar grasmix is toch iets helemaal anders? De lucerne is eiwitrijk en de grasmix juist eiwitarm... ik heb er ook over nagedacht om over te gaan op grasmix maar daar zit dan voor mij eigenlijk veel te weinig in ivm de lucerne.

Het ging hier vooral om de kauwbewegingen. Toen mijn paard nog een fatsoenlijk gebit had (en in de sport liep) kreeg hij lucerne, idd vanwege de voedingswaarde. Daar ben ik nog een tijdje mee doorgegaan toen hij niet meer in de sport liep, maar op advies van de DA/TA overgegaan op grasmix naarmate mijn paard meer kiezen kwijtraakte. Op een gegeven moment was het de moeite niet meer om hem op iets grasachtigs te laten kauwen, hij draaide er proppen van die hij uitspuugde. Nu krijgt hij alleen nog slobberachtige producten. In de zomer krijgt hij nog wel wat gras van de wei op, in de winter kauwt hij wat hooi mee met zijn weidegenoot, maar dat mag geen naam meer hebben. Mijn paard was dus al met (sport)pensioen toen ik overging op grasmix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:34 



 
Profiel   

Hier voer ik ze allemaal (12, 22, 28 en 29) De Horsefood Fiber complete oid bij. Lucerne met ook eea er in dat het aanvult qua vitaminen en mineralen. Ze doen het er geweldig op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 23:54 



 
Profiel   

Deze heb ik een tijdje gevoerd: https://www.pavo.nl/essentials/producten/pavo-dailyplus
Nu de Hartog, maar vind deze ook 'harder' en mijn paard vond duidelijk die van Pavo lekkerder! :) Deed ze ook lang mee, maar gaf ze wel prioriteit. De Havens Luzerne laat ze links liggen wanneer er nog hooi ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 00:01 



 
Profiel   

Saaams schreef
Ik heb een poos terug grasmix gehad van marstall en dat was echt heel stoffig.
Is de grasmix van hartog minder stoffig? Gezien luchtwegklachten.
Hier word de hartog lucerne wel met smaak gegeten. Ik vind hem juist mooi zacht. Die van subli is zelfs pijnlijk om te pakken.

Hier ook luchtwegklachten en de grasmix is stofvrij.
Ik voer inmiddels horsefood lucerne, bevalt prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 00:54 



 
Profiel   

De hartog 5 star complete care senior is echt heel zacht. Ik voer deze omdat ik de rest ook allemaal te hard vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:21 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Waaraan merk je dat ze het niet fijn vindt? Ben ik even benieuwd naar.


Ze staat er mee te rommelen. Komt enthousiast aan, neemt een of twee happen, daarna hoofd scheef. tong uit de mond, deels voedsel laten vallen, schudden met het hoofd. Soms uit frustratie happen.

Als ik de luzerne weg haal of met heet water op giet, zie ik niks van dit gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 22:30 



 
Profiel   

Ik krijg wel bijna het idee dat het per pak ook wisselt, aangezien sommigen van jullie de Hartog juist erg zacht vinden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 22:34 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Saaams schreef
Ik heb een poos terug grasmix gehad van marstall en dat was echt heel stoffig.
Is de grasmix van hartog minder stoffig? Gezien luchtwegklachten.
Hier word de hartog lucerne wel met smaak gegeten. Ik vind hem juist mooi zacht. Die van subli is zelfs pijnlijk om te pakken.

Hier ook luchtwegklachten en de grasmix is stofvrij.
Ik voer inmiddels horsefood lucerne, bevalt prima


Ik voer al jaren grasmix van hartog maar nooit stoffig gehad...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 23:18 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Ik krijg wel bijna het idee dat het per pak ook wisselt, aangezien sommigen van jullie de Hartog juist erg zacht vinden :')

ja dat is ook wel zo hoor, het ene pak is het andere niet... Ik heb al pakken gehad die super zacht waren, maar nu bijvoorbeeld een pak met heel veel dikke harde stukken. Ik maak het daarom een uur van tevoren nat zodat het zachter wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 23:25 



 
Profiel   

Ik voor de luzerne van Florian. Echt super spul!
Zelf heb ik de grow variant maar heerlijk zacht, fijn spul met veel verschillende soorten grassen. Mijn paard vind het heerlijk. Kauwt er goed op en zet er goed van aan (bedoeling van de grow)

Heel makkelijk online bestelbaar mocht de plaatselijke voer leverancier het niet hebben.

Hiervoor had ik allerlei soorten luzerne. Van vital, hartog etc maar dit is echt heel veel zachter spul en ze vind het ook zo extreem veel lekkerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 23:50 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels opnieuw een pak van Hertog en deze is beter te doen. Minder stengelig en stekelig :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen