hoeveel hooi Shetlanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarahdb4
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-10-20

hoeveel hooi Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 21:40

Hallo allemaal,
Er zijn al verschillende topics over dit onderwerp maar niet precies in mijn situatie. Ik heb 2 shetjes. Een van 110 en een van 90 cm. Ze staan het hele jaar door 24/7 buiten op een stuk land waar geen gras meer staat ivm hoefbevangenheid. Ze krijgen op het moment een half baaltje per dag gevoerd. Dit is zo’n 9/10 kg per dag. Ik heb het idee alsof ze toch honger hebben steeds als ik voer. Moeten ze meer krijgen of onbeperkt? Iemand zei tegen mij dat ze dan echt te veel krijgen agz ze beide al best rond zijn.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel hooi Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:52

Gezond gewicht bij die maat zal richting de 150-175 kg gaan en qua rantsoen kan je rekenen op 2% daarvan aan hooi per dag. 3-4kg per dag per pony dus en daar zit je inderdaad ruim aan. Hoe lekkerder het hooi hoe meer ze er van zullen eten, idem voor tekort komen qua voedingsstoffen trouwens.
Wat versta jij trouwens onder geen gras? Is dat mm groen tapijt of echt zwarte aarde/zand?

Anoniem

Re: hoeveel hooi Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:54

Eerst en vooral kan ik vertellen dat shetlanders altijd te weinig eten krijgen als je het hun vraagt :D Als ze een goed gewicht hebben zou ik me niet al te veel zorgen maken. Ik weet niet of ze momenteel al het hooi in een keer krijgen? Mijn pony's kregen 's ochtends de helft en 's avonds de andere helft. Hierdoor hadden ze eigenlijk altijd wel wat te knabbelen.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: hoeveel hooi Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:04

Mijn Shetlanders krijgen smorgens een strook gras en verder onbeperkt graszaad hooi. In de avond een schepje bieten pulp met vitamine brokjes en een klein haffeltje voor droog hooi. Ze zijn een klein beetje te zwaar maar zijn verder goed gezond!

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:19

tamary schreef:
Gezond gewicht bij die maat zal richting de 150-175 kg gaan



Hele enge uitspraak!

Mijn gezonde shetlander van 107 cm zat op 275 kilo, zat iets aan de zware kant.
En mijn 2 jarige van 100 cm zat op 162,5 kilo.
Beide gewogen en gemeten door de paardenweegschaal 2 jaar terug. De 2 jarige is veel luxer gebouwd en zal dus niet zo snel richting de 250 gaan maar zeker wel eind komen als hij uitzwaard.

Zolang je de lichaamsbouw niet weet kan je geen uitspraak doen over het gewicht.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: hoeveel hooi Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:28

Je kunt ook een plak lekker stro bijvoeren. Kunnen ze toch knabbelen en hoef je niet bang te zijn dat ze te weinig krijgen. Wanneer je het in een slow feeder hangt verspil je ook niets. Ik had hem standaard in de stal hangen. Soms ging het op en soms bleef het een week hangen.

sarahdb4
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 23:30

Bedankt voor de reacties allemaal. Ja ze krijgen al het hooi in een keer. Zou het al effect hebben als ik meerdere keren per dag zou gaan voeren? En verder is het grootste deel van het land echt zwarte aarde. Een paar vierkante meters waar ze minder staan en lopen is echt een heel klein beetje gras.

MarleenH2000
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:44

Ik zou in elk geval het hooi verdelen over drie voermomenten. Zelf doe ik het ‘s ochtends, na mijn werk en ‘s avonds. Zo zorg je ervoor dat die gulzigaardjes (want dat zijn het gewoon :D ) niet alles in 1x opeten en te lang met een lege maag staan. Ik heb ook altijd een net met stro hangen zodat ze altijd iets te knabbelen hebben.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: hoeveel hooi Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:51

Ik zou het ook over meer voerbeurten verdelen.
Mijn kruising shet/welsh van 1.13 krijgt 5 a 6 kg hooi per dag. Ik heb arm hooi voor hem ivm hoefbevangengevoelig. Ik verdeel het over 4x en hij heeft bijna altijd wat hooi liggen.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:58

Een shet van dat formaat is zwaarder. Tenminste als het een echte shet is. Een echte shet rond de 1.10m zal eerder rond de 250 kg zitten. Ik voer onbeperkt hooi aan de shetten. Niet in slowfeeders ,gewoon in bakken en er hangt een hooinet binnen. De eerste 2 weken dat ze op hooi gaan eten ze altijd veel in verhouding. Als ze door krijgen dat er altijd hooi is wordt dit minder en eten ze naar behoefte.
Wij voeren droog hooi van goede kwaliteit van eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:49

sarahdb4 schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ja ze krijgen al het hooi in een keer. Zou het al effect hebben als ik meerdere keren per dag zou gaan voeren? En verder is het grootste deel van het land echt zwarte aarde. Een paar vierkante meters waar ze minder staan en lopen is echt een heel klein beetje gras.


Meerdere voerbeurten is sowieso het beste voor de spijsvertering :j Dat moet bij een paard constant op gang kunnen blijven eigenlijk.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: hoeveel hooi Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:51

Ik zou het hooi in slowfeeders doen met flink kleine maas en deels bijvullen met stro (zit geen voeding in maar ze hebben wel wat te knabbelen) en het over meerdere voerbeurten verdelen. Eigenlijk is het namelijk erg ongezond als ze meerdere uren vasten. Daar is de paardenmaag niet op gebouwd.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:18

wij hebben 3 shetlanders ( 110cm, 106cm en 105cm )die 3 keer per dag hooi uit slowfeeders krijgen. ook krijgen ze stro erbij om te knabbelen. ik voer ongeveer 1,5 kg hooi per pony per voerbeurt.
ze zijn stevig genoeg, maar om zand eten of verveling te voorkomen hou ik het bij dit aantal kilo's.

ik zou altijd meerdere keren voeren. is veel beter dan 1 keer.
en ja, ze hebben altijd! honger/ kunnen altijd eten. al zou ik een hele baal voeren aten ze het nog op. blijven shetlanders :D

ik weeg daarom altijd hun hooi af.
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 05-01-21 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:20

Mijn paarden hebben 4 voer momenten.om 9.00,13.00,17.00 en 22.00.Ze staan wel aan huis.