Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 20:17

En hoe gaan we dit oplossen? :+

Al een hele tijd krijgt mijn paard het zelfde hooi, helaas heeft de boer waar ik het weg haal niks meer op voorraad en heb ik hooi gehaald bij een andere boer. Echter heeft mijn paard een hele sterkte voorkeur voor het oude hooi. Ik snap zelf niet goed waarom gezien het oude hooi stoffiger is en behoorlijke groffe stengels heeft. Het nieuwe hooi is mooi stofvrij en heeft echt mooie lange grassprieten. Nouja hoe dan ook heb ik van beide nog ongeveer 20 balen liggen die op moeten. Nu meng ik het hooi helemaal door elkaar zodat ze het beide eet, althans dat is de bedoeling. Want ze loopt nu het hooi door de hele stal waardoor het echt een vieze boel word.

Zelf kwam ik op het idee om haar voorlopig echt alleen nog even het nieuwe hooi te voeren zodat ze even geen keuze heeft en dat hooi wel moet eten bij honger. Ik zelf denk namelijk dat het gewenning is. Andere optie is het hooi weer terug brengen naar deze boer (dit mag van hem).

Herkennen jullie dit probleem?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard heeft sterkte hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:31

Zeker, ik heb ooit een paar hondert kilo prachtig kuil weg kunnen gooien om die reden. Nog steeds geen idee wat er "mis" mee was. Mijn oplossing is eerst 1 baal kopen en pas meer balen kopen als de eerste goedgekeurd is. :')

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:56

Gewoon het nieuwe hooi voeren, ze begint er vanzelf wel aan. En dan niet denken ze krijgt honger dus ik geef maar wat anders. Hoe kan ze het door de hele stal lopen? gooi het los in de stal dan?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 20:57

Ja, ze krijgen hier gewoon hooi op de grond.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:01

Hier is er ook een batch hooi dit jaar die ze lieten staan. Ik doe het voor ‘s nachts in een net samen met ander hooi dat ze wel lusten (eigelijk voordroog). In het begin mengde ik ongeveer een 500g van dat ‘vieze’ in een net van 4 kg. Meer lieten ze al staan. Tegenwoordig zit ik aan ongeveer 60-70% ‘vies’ hooi en eten ze het op. Het went wel. Maar best idd in een net voeren zodat ze niet kunnen sorteren.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:04

pillow schreef:
Gewoon het nieuwe hooi voeren, ze begint er vanzelf wel aan. En dan niet denken ze krijgt honger dus ik geef maar wat anders. Hoe kan ze het door de hele stal lopen? gooi het los in de stal dan?


Bij die van mij kan je dan lang wachten, die gaat het echt niet eten ook al heeft ie honger en ik ga niet wachten tot hij vel over botje is. Sommige paarden zijn nu eenmaal zo. Kan je niks aan doen.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:06

Ja, ik herken het en ben opzoek gegaan naar hooi wat hij wel lust.
Mijn paard is gevoelig voor maagzweren dus wachten tot hij er wel aan begint is geen optie. Bij een gezond paard trouwens ook niet bevordelijk voor de maag.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:08

Kun je het niet in een netje/hooitas geven? Mijn ervaring is ook gewoon het nieuwe hooi geven, als ze honger hebben eten ze het vanzelf wel. Natuurlijk wel op blijven letten dat ze niet straks dagen niks eet.

Wij hadden eerst ook redelijk vaak wisselend hooi, maar uiteindelijk aten ze het wel op.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:02

Vandaag krijgt ze gewoon het nieuwe hooi, we gaan een heel eind rijden dus ik denk dat ze straks wel honger heeft. :+

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:12

_Anneruth schreef:
Bij die van mij kan je dan lang wachten, die gaat het echt niet eten ook al heeft ie honger en ik ga niet wachten tot hij vel over botje is. Sommige paarden zijn nu eenmaal zo. Kan je niks aan doen.

Idem hier.

Wij hebben ook een batch liggen die ze niet graag eten. Heel af en toe willen ze het ineens wel. Dan voer ik 1 of 2 baaltjes en dan is t weer over. Gelukkig hadden er maar 40 ofzo. We zijn er, ruim een jaar verder, nu bijna doorheen.

Bij een nieuwe batch hooi (jaarvoorraad) spreek ik altijd af dat t retour mag als onze prinsesjes t niet eten. Maar daar heb jij nu niks aan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:18

O ja herkenbaar. Mijn oude tinker was ook zo n miemel. Die at gewoon niks meer met leververvetting als gevolg. -O- de fourageman dacht goddank goed mee maar wat een drama. Er zijn heel wat balen heen en weer teruggegaan. Hij at uiteindelijk alleen fijn zacht kort hooi of kuil. Bij voorkeur kuil maar hooi kon ook nog wel mits nat. :')

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 00:02

We gaan morgen ochtend zien of het hooi op is, heb haar vanavond alleen het nieuwe hooi gevoerd. Nu kan ze iig niet sorteren het is eten of laten staan. :)

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:08

Wij hooien zelf, maar bij ieder nieuw pak word er altijd even moeilijk gedaan. Eenmaal er aangewend vinden ze het okee

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 09:58

Ze had vanmorgen een groot deel van het nieuwe hooi op, wel kan je zien dat het niet van harte was. Normaal gesproken eet ze alles netjes op nu was genoeg genoeg en heeft ze de rest vertrapt door het zaagsel/mest. Vandaag dus iets minder voeren kijken hoe het dan gaat. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:45

Mijn paard stopte 2 mnd terug ook ineens met zijn hooi eten. Zag er van buiten prima uit, ik dacht, dat is mooi hooi deze keer. Na een week stopte hij met het eten. Werd door mijn stalgenoten afgedaan als kieskeurig en moest het maar opvoeren. Niet dus, mijn paard gaat gewoon in een hongerstaking dan. Maand aangekeken maar hij ging steeds minder eten. En verrassing, de andere paarden op stal moesten het ook niet. Hij was zelfs al weer kilos kwijt dus kon ook mooi weer beginnen met pulp bijvoeren. Dat gaat zó snel bij hem.

Leverancier berichtje gestuurd en hij kwam kosteloos onze balen omwisselen. En wat denk je, mijn paard eet als een bootwerker nu.

Hoe ruikt je hooi? Dat van ons zag er ook oké uit maar toen ik er eenmaal aan rook, dacht ik, ik kan me ergens wel voorstellen dat je dit niet eet. Het rook niet zo lekker als onze andere balen van vorige leveringen, zelfs een beetje muf en vies.

Ik houd maar gewoon aan: als hij het echt niet lust, dan is er wat mis mee. Het is namelijk niks voor mijn rupsje nooitgenoeg om geen hooi meer te eten. Als ik zie wat daar nu in gaat... :=

Het is lastig, ik had het geluk dat mijn leverancier zo meewerkend was en wilde komen wisselen. Anders had ik ook met zo’n 25 balen gezeten die mijn paard niet opat. Succes!

aandreaa
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:07

Hier staat er ook zo eentje, super kieskeurige tante... Ik heb gemerkt dat ze beter eet als het hooi 'zouter' is. Wordt toegevoegd bij het verwerken ter conservering. Misschien kun je eens met je leverancier overleggen?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:15

Reuk en structuur zijn belangrijk, maar zegt niet altijd alles.
Ik heb wel eens verschillende soorten hooi laten doormeten door een holistische dierenarts (Lecherantenne) en ik vond het verbazingwekkend dat zij (zonder dat ik ook maar iets had gezegd) het hooi er uit haalde dat onze paarden minder goed aten. Terwijl het toch wel goed rook en de structuur ook oké was. De DA gaf aan dat er soms resten van bestrijdingsmiddelen of andere gifstoffen in het hooi zitten die voor ons onzichtbaar zijn maar die een paard er zo uit haalt....

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:15

Jep hier ook. Met de vorige lockdown mochten we de grens niet meer over en mijn hooiboer zit nét 10min over de grens.
Heb dan hier in de buurt hooi gehaald maar daar werd op geplast, in gerold en door gelopen. Werd pas opgegeten toen echt het allerlaatste grassprietje van de wei op was en dan nog niet alles.

En het ging zo ver dat, wanneer ze de nachts naar de paddock moesten (en dus dat hooi kregen) ik ze niet meer gevangen kreeg.
Ik heb dat hooi nog gegeven zo lang het kon, had geluk dat het geen winter was maar ik heb dan ook nog een paard dat uitbreekt zodra hij vindt dat hij dat verdient dus uiteindelijk ben ik de grens over gesneakt. Heb er nooit een oplossing voor gevonden, ze aten het gewoon alledrie niet. Toen deze lockdown werd aangekondigd ben ik snel nog een volle trailer gaan halen haha

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:24

Ja, normaal gesproken krijgen mijn paarden hooi van eigen land, maar nu komt het wel eens voor dat het een rot jaar is en ik meer nodig heb dan er van het land kwam.
Prachtig natuurhooi laten komen, zag er geweldig uit, voelde fijn en rook heerlijk, maar eten deden ze het niet en later met lange tanden.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:36

Hier ook een partij gekregen dat echt niet gegeten werd. Lang volgehouden maar ze werd er broodmager door. Dus helaas het lukte echt niet. Oude partij maar naar de andere dieren en een nieuwe partij voor mevrouw

su72

Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:39

aandreaa schreef:
Hier staat er ook zo eentje, super kieskeurige tante... Ik heb gemerkt dat ze beter eet als het hooi 'zouter' is. Wordt toegevoegd bij het verwerken ter conservering. Misschien kun je eens met je leverancier overleggen?


Echt??
Nog nooit van gehoord!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 11:53

Joh wat een verhalen hier, dit had ik niet zo verwacht eigenlijk!

Hooi ziet er echt super uit en het ruikt heerlijk, ik heb wel eens hooi geroken wat naar schimmel rook maar dat is bij dit hooi niet het geval. Ik ga het sowieso deze week nog even aankijken, ze heeft er gisteren wel behoorlijk van gegeten. Dus hopelijk gaat het langzaam aan steeds beter.

Wel vervelend dat ik nu 20 oude en 20 nieuwe balen heb die beide dus op moeten. Denk dat als ze straks de nieuwe balen goed eet dat ik dan de ene dag nieuw en de andere dag oud voer.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:59

pillow schreef:
Gewoon het nieuwe hooi voeren, ze begint er vanzelf wel aan. En dan niet denken ze krijgt honger dus ik geef maar wat anders. Hoe kan ze het door de hele stal lopen? gooi het los in de stal dan?


En als dit paard niks meer eet met alle gevolgen van dien koop je gewoon een nieuwe?

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:09

Ik heb er ook één die behoorlijk kieskeurig is in wat hij eet.

Onlangs dus ook gehad dat hij het hooi wat we hadden echt niet wou eten.

En nee het principe van gewoon blijven geven ze krijgen vanzelf honger werkt bij hem niet.

Hebben ander hooi gehaald en pony was weer dolgelukkig.

Stomme is dat mijn andere pony het hooi wel at , maar die is ook niet zo moeilijk zolang het kauw baar is is het al snel goed :+

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:10

Ik merk ook dat de tijd van het jaar wat doet met de voorkeur voor welk soort hooi ze eten. In de winter eten ze bv liever grover langstellig hooi en ook stro. Dat eten ze in de zomer helemaal niet.

De mentaliteit 'ze eten het maar' snap ik niet zo goed. Waarom zou je paard iets moeten eten dat hij overduidelijk niet eten wil om wat voor reden dan ook? Tuurlijk kijk je het even aan en als ze wat minder vlot eten ook nog wel ok. Maar als je paard nee zegt doe je daar toch wat mee?