Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:49

Hier ook laatst een volledige baal moeten weg doen. Mijn merrie kan echt heel moeilijk doen op hooi inclusief zichzelf uithongeren. Naar mijn idee hebben ze wel altijd een reden om hooi niet te lusten net zoals ze onkruid laten staan. Genoeg paarden die wel onkruid eten, maar wilt niet zeggen dat het gezond is. Schimmels in hooi ruik of zie je niet altijd. Vorig jaar mijn paard dampig gehad door hooi. Was ook niets aan te zien en ieder paard die ervan at ging hoesten.

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 14:07

Het is geen ramp hoor als mijn paard even wat minder hooi eet. Ze krijgt ook 2 keer per dag krachtvoer en staat overdag te grazen op de wei. :D

dioni

Berichten: 832
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:45

ik heb dit ook gehad, 2 of 3 partijen waar balen in zaten die absoluut niet gegeten werden daar mijn tinke en 3 shetlanders. In eerste instantie had ik ook zoiets van jullie eten het maar, het ziet er prima uit.
Totdat een van de shetlanders verstoppingskoliek had. Van de dierenartskosten van 600 euro had ik best wat lekkerder hooi kunnen kopen...
Gelukkig kon ik de balen die ze niet aten omruilen voor andere.

pillow
Berichten: 7827
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:32

Charaz schreef:
pillow schreef:
Gewoon het nieuwe hooi voeren, ze begint er vanzelf wel aan. En dan niet denken ze krijgt honger dus ik geef maar wat anders. Hoe kan ze het door de hele stal lopen? gooi het los in de stal dan?


En als dit paard niks meer eet met alle gevolgen van dien koop je gewoon een nieuwe?

Wat een waardeloze opmerking. Een paard laat zichzelf echt niet verhongeren. En als ze even wat minder eten heeft dat echt geen gevolgen.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:44

Niet alle paarden gaan eten hoor. Ik heb zo'n shet staan. Ja, een shet. Die echt niet gaat eten. Pas had ik 2 grote balen laten komen (totaal 980 kilo) en dat moesten ze dus niet. M'n shet eet dan gewoon niets (Ja, de twee gras sprieten uit het zand weg wat ook niet handig is) met alle gevolgen van dien (gevoelig voor koliek). Ik heb het hooi aan een stalgenoot kunnen geven maar ook haae paarden moesten het niet. Inmiddels is het bij persoon 5 en die eten het wel. Twee anderen gebruiken het als stal bedekking dan maar... Het ziet er prima uit maar blijkbaar niet te vreten.

Momenteel weer 2 grote balen die ze nu toch wat minder gaat eten. M'n grote eet het nog wel, shet minder. Best irritant, want ik heb wederom weer bijna 1000 kilo nadsf ik 1 baal had geprobeerd. Zucht.

Omdat ik niet wil dat ze te lege buik heeft (ook vanwege de gevoeligheid op koliek) krijgt ze nu toch een plakje ander hooi savonds. Mocht ze in hongerstaking blijven zal ze toch ander hooi moeten krijgen.

Super irritant.... %)

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:09

pillow schreef:
Wat een waardeloze opmerking. Een paard laat zichzelf echt niet verhongeren. En als ze even wat minder eten heeft dat echt geen gevolgen.


Bij mijn paard had dit wel gevolgen. Niet fit en een opeenstapeling van tekorten, voornamelijk eiwitten.Ze liet op termijn zelf haar krachtvoer staan. Toen ook gelijk de DA erbij gehad. Ik waag er mij niet meer aan. Als ze het niet opeten, na 2-3 dagen een oplossing zoeken.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:26

Naast gezondheidsproblemen door te weinig binnen krijgen worden die van mij ook psychisch heel anders. Onrustig, schrikachtig, gefrustreerd...

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:40

Ook hier geneuzel met een baal hooi, ze aten het echt niet, gewoon niet. Zag er prachtig uit, rook prima maar weigeren. Dus een andere baal gepakt en ze aten weer. Omdat het mij intrigeerde waarom dit niks was; halve baal open getrokken en trof een heleboel dode mestkevertjes aan. Dus op het oog lijkt het niks maar het kan zoiets kleins zijn wat je niet ziet.

dioni

Berichten: 832
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:31

Mijn shet ging dus maar vlas eten, omdat hij het hooi niet lustte. Gevolg dus verstoppingskoliek.

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 19:30

Ik snap echt niks van mijn paard hoor. Vanmorgen op de wei nieuw hooi gevoerd omdat de boel bevroren was, daar heeft ze behoorlijk wat van gegeten. Daarna eerst 1 plakje in de stal gegooid omdat ik wil voorkomen dat ze alles door het zaagsel loopt. Ze is rond half 4 naar binnen gegaan en zojuist ben ik geweest om extra hooi te voeren. Had ze dat plakje hooi voor de helft opgegeten en de helft door het zaagsel gelopen. Ik alles netjes weer gescheiden maar ze eet het niet, begint ze te hinniken zo van ik wil meer. Dus prima nog een plak hooi erbij, maar wel weer nieuw hooi en van het zelfde baaltje. Begint ze er direct van te eten....

Edit: Morgen ga ik het hooi omruilen!

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:53

En gaat het beter met het omgeruild hooi ?

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 09:04

Ik heb gisteren eerst 3 test baaltjes gekregen, gisteravond een plak ingegooid en ze begon te eten alsof ze al jaren geen hooi heeft gehad. :+ Nu straks even kijken of ze het ook daadwerkelijk heeft opgegeten.

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:23

Ben benieuwd, de eerste happen vinden ze meestal lekker . Ik voer in slowfeeders wat er over is schut ik smorgens leeg in een grote bak, daar vliegen ze ook altijd op ofxze dagen niks gehad hebben, :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:33

Is een hooinet/hooitas anders geen optie? Dan kan ze het in elk geval niet door de stal heen lopen.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:04

Waarom voer je het hooi niet tijdelijk in een hooinet? Dan kan ze het niet door de stal lopen en heb je minder verlies. Hier ook 1 die het niet meer moet als het door de stal is gelopen, dus voer ik het in slowfeeder voor in de stal https://www.nedlandic.nl/hooiruif-paard ... gK4rvD_BwE. Geen geknoei meer en alles wordt keurig opgegeten.
Ze geeft aan het wel te willen eten alleen niet als er door heen gelopen is.

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft sterke hooi voorkeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 12:55

Als mijn paard het hooi eet dan knoeit ze niet met hooi, dan eet ze alles netjes op tot de laatste spriet. :)

Update: Vanmorgen was al het hooi van het test baaltje op! :D