Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vitalbix active+ en vitamine E

 
Profiel   

Ik wil eigenlijk overstappen naar de vitalbix active+ omdat ik opzoek ben naar een gezond compleet voer zonder teveel zetmeel en suikers, maar dat wel voldoende voedingsstoffen biedt voor een sportpaard. De omschrijving die vitalbix zelf over de muesli geeft voldoet daar eigenlijk precies aan!

Mijn paard verricht denk ik matige tot zware arbeid en weegt 500kg, ik zou daarom dan 1,5 kg hiervan moeten voeren. Echter heb ik het idee dat de vitamine E die daarin zit echt wel aan de lage kant is? In 1,5 kg zit dan 1500 IE. Dit is de helft van wat bijvoorbeeld in de bodybuilder van jepaardgezondenfit zit. Ik heb geprobeerd te googlen maar kan nog geen eenduidig antwoord vinden van wat nou precies de behoefte is voor een paard van 500kg en hoe veel die behoefte bij arbeid oploopt.

Op voerverlijk.nl staat het volgende: basisbehoefte aan vitamine E voor een volwassen paard van 550 kg 500 mg Vitamine E per dag is. Als een paard lichte arbeid moet verrichten, dan stijgt dit naar 800 mg per dag en bij zware arbeid 1000 mg per dag. En ik vind dat 1 IU = 0.67 mg for d-alpha-tocopherol (natural) 1 IU = 0.9 mg for dl-alpha-tocopherol (synthetic). Voor zover ik weet zit in voeders vrijwel altijd synthetische vitamine e dus zou er dan 1500*0*9= 1350 mg in zitten, wat ruim voldoende lijkt. Ik snap alleen niet waarom andere voeders dan zoveel meer bevatten. Maak ik hier ergens een denkfout?

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die zich hier al eerder in hebben verdiept :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 11:28 



 
Profiel   

Ik voer ook vitalbix, maar de gewone, hij krijgt 300gram en vitamine E en magnesium bij omdat hij insulineresistent is, dit voeradvies heb ik van Vitalbix, hij doet het er super op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 11:38 



 
Profiel   

Je kan vitalbix gratis vragen voor een voeradvies. Mijn paard krijgt ook vitalbix active +, lucerne + en de lijnzaadolie met vitamine E, hij ziet er erg goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 11:44 



 
Profiel   

Fijn dat jullie paarden het er zo goed op doen! Die lijnzaadolie met vitamine E had ik ook gezien inderdaad, maar zoals ik het begreep is dat niet perse een product om vit E te supplementeren, maar meer omdat de behoefte van vit E toeneemt als je olie voert. Maar daar kan ik naast zitten. Ik heb een paar weken terug inderdaad ook voedingsadvies aangevraagd, maar dat is voor ons niet helemaal haalbaar. Schijnbaar raden ze zelf dus ook wel eens aan om vit E bij te supplementeren? Dat doe ik nu ook, maar ben eigenlijk juist opzoek naar een alles-in-1 voer. Misschien is dat er op dit moment nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 13:40 



 
Profiel   

Ah oke, en kan Vitalbix het voeradvies niet aanpassen zodat het wel haalbaar is? Ik voerde eerder pavo sportsfit muesli en lucerne van hartog, ik heb toen nooit vitamine E bijgevoerd, voornamelijk omdat ik geen idee had dat dit moest :')
Maar mijn paard ziet er duidelijk anders uit, veel meer spieren en voller in het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 13:43 



 
Profiel   

cayenne123 schreef
Je kan vitalbix gratis vragen voor een voeradvies. Mijn paard krijgt ook vitalbix active +, lucerne + en de lijnzaadolie met vitamine E, hij ziet er erg goed uit.

Dit voer ik ook aan 1van de paarden,die doet het daar goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 19:22 



 
Profiel   

Hier krijgen de paarden ook vitalbix, de meeste hebben voldoende aan de daily complete.
2 paarden krijgen de active + muesli erbij. (100gr daily en 550 gr active+ per dag), we combineren juist omdat sommige dingen in de daily hoger geconcentreerd zijn.
Vit E geef ik in olievorm van global medics of gold medics, in mijn ervaring werken deze het beste voor mijn paard (quarter die vooral in de winter te weinig vit e heeft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 19:36 



 
Profiel   

Als je kijkt naar de Voedertabel van de CVB dan heeft een paard volgens de voedernorm 500 IE aan vit. E nodig. Dan komt hier nog iets bovenop voor de onderhoudsbehoefte (middel tot zware arbeid), dit is 500 IE voor een paard van 500 kilo met een ruiter van 70 kg (standaard norm CVB). Dit paard zou volgens de tabel dus voldoende moeten hebben aan 1000 IE aan vit. E :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:37 



 
Profiel   

kaylee schreef
Als je kijkt naar de Voedertabel van de CVB dan heeft een paard volgens de voedernorm 500 IE aan vit. E nodig. Dan komt hier nog iets bovenop voor de onderhoudsbehoefte (middel tot zware arbeid), dit is 500 IE voor een paard van 500 kilo met een ruiter van 70 kg (standaard norm CVB). Dit paard zou volgens de tabel dus voldoende moeten hebben aan 1000 IE aan vit. E :)

Dankjewel! Dit was inderdaad waarnaar ik opzoek was :D Dan lijkt vitalbix toch ruim te voldoen en extra supplementeren niet nodig. Ik ga het dus gewoon zo proberen.

De vraag die dan blijft, waarom wordt er vaak zoveel meer van gevoerd dan die 1000 IE :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 21:47 



 
Profiel   

Ik voer ook de active+ aan mijn paard wat snel mager is. Hij krijgt 2 volle overscheppen verdeelt over 4 voerbeurten dit is zo’n 1,6 tot 1,8 kilo (1 overschep is ongeveer 800 tot 900 gram, afhankelijk of ik hem echt bomvol doe of gewoon tot de rand). Mijn paard is 1,76m en weegt net geen 600kg, laatste keer gewogen 569kg.

Ik vind dat mijn paard het er echt wel goed op doet, wel in combinatie met wat rijker, fijner hooi omdat hij anders echt invalt. Wat me wel opvalt, is dat hij wat zand at. Ik heb even dagelijks een halve Pavo koek bij gevoerd en daar is het zandwegen direct mee gestopt. Ook zit hij nu nog mooier in zijn bespiering en is net wat voller en losser in het lijf. Ik had nog een kwart zak daily complete staan, die heb ik door de laatste 3/4 zak active+ gemengd en die voer ik nu en het verschil blijft echt duidelijk zichtbaar.

Voor mij dus wel iets om over na te denken, mede omdat mijn paard gewoon echt snel mager wordt en verstrakt op zijn lijf.
Hiervoor heb ik Pavo nature’s best gevoerd, waar hij het eigenlijk goed op deed, maar net het laatste beetje op miste. Ben toen overgestapt op Ease and excell van Pavo en daar zag hij er echt heel goed op uit, maar vanwege de vele GMO soja daarin toch weer overgestapt op active+.
Ben dus ook nog best aan het zoeken en overweeg nu om toch wat daily complete bij te blijven voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 22:00 



 
Profiel   

Rainer schreef
kaylee schreef
Als je kijkt naar de Voedertabel van de CVB dan heeft een paard volgens de voedernorm 500 IE aan vit. E nodig. Dan komt hier nog iets bovenop voor de onderhoudsbehoefte (middel tot zware arbeid), dit is 500 IE voor een paard van 500 kilo met een ruiter van 70 kg (standaard norm CVB). Dit paard zou volgens de tabel dus voldoende moeten hebben aan 1000 IE aan vit. E :)

Dankjewel! Dit was inderdaad waarnaar ik opzoek was :D Dan lijkt vitalbix toch ruim te voldoen en extra supplementeren niet nodig. Ik ga het dus gewoon zo proberen.

De vraag die dan blijft, waarom wordt er vaak zoveel meer van gevoerd dan die 1000 IE :+


Er zijn verschillende soorten voedernormeringen, zo wordt deze in Duitsland bijvoorbeeld heel anders gemeten.Kan zo even snel niet vinden uit welk land Vitalbix komt.
Daarnaast is het zo dat bepaalde grondstoffen simpelweg meer vit. E bevatten, door deze grondstof toe te voegen zit je dan automatisch hoger in vit. E.
Meer vit. E voeren dan volgens de voedernorm aangeraden wordt brengt weinig risico met zich mee (volgens het CVB). Bij vit. A en D is dit niet wenselijk. Waar je wel even op moet letten is dat het seliumgehalte (SE) niet te hoog is, dit is voor een paard van 500 kg Max. 1,5 mg per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 10:52 



 
Profiel   

In supplementen, zowel voor paarden als voor mensen, zit vaak veel meer aan vitaminen dan de dagelijkse behoefte. Meestal is dat niet erg, en zeker het surplus hydrofiele vitaminen verlaat het lichaam dan weer via ontlasting. Neem als voorbeeld die 1000-mg-vitamine c pillen voor mensen, terwijl de dagelijkse behoefte slechts 75 mg is. Toch slikken sommige mensen zo 2 van die pillen per dag. Dat is op zich niet erg en zal het lichaam gewoon verlaten, omdat vitamine c hydrofiel is.

Dat er meer in een supplement zit dan je strikt nodig zou hebben, is omdat niet 100% wordt opgenomen, en sommige mensen een veel sneller spijsverteringsstelsel hebben dan anderen, en zo wordt voorkomen dat je uiteindelijk ondanks het supplement toch een tekort hebt.

Vitamine E, D en K zijn echter lipofiel (lost op in vet). Daarvan kan dus in de vetreserves van het lichaam een teveel opbouwen. Dat kan op lange termijn bij een véél te hoge inname (denk 10 voudig van wat je nodig hebt) wel tot problemen leiden, zoals hypervitaminose.
Maar het surplus dat je nodig hebt voor het tot problemen leidt is zó hoog dat je je er eigenlijk weinig zorgen over hoeft te maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 11:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen