Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 14:31

Hoi!

Ik heb nu bijna een jaar een merrie met best een pittig karakter. Nu in de winter komt het wel op een niveau dat het bijna niet leuk meer is.

Ze is snel afgeleid van het werk en houd haar lichaam dan erg strak. Met moeite kan ik dat er soms uitrijden, maar dat duurt dan wel ff.

Sinds 2 maanden heb ik NAF magic liquid gegeven en dit gaf zeker in het begin een super groot verschil!
Veel meer concentratie en lossigheid in het lichaam.

Echter lijkt het nu in mindere mate zijn werk te doen.

Ik ben benieuwd of er wellicht nog andere supplementen / kruiden zijn om hierin bij te dragen, die wellicht ook wat goedkoper zijn, want NAF magic is niet bepaald goedkoop :+

Ter info nog:
Gaat om een KWPN merrie, 6 jaar, B niveau. Ze komt elke dag 8 uur buiten.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:33

Ik gebruik zelf magnesium of kamille (thee over het voer).
Dat heeft bij mijn merrie goed geholpen.

jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 14:38

Ik heb mijn vorige ruin ook wel een tijdje magnesium citraat gegeven, maar daarin merkte ik eigenlijk weinig verschil, maar dat kan wellicht per paard verschillen?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:43

jesss_amigo schreef:
Ik heb mijn vorige ruin ook wel een tijdje magnesium citraat gegeven, maar daarin merkte ik eigenlijk weinig verschil, maar dat kan wellicht per paard verschillen?


Jazeker bij de een helpt het wel en bij de ander bijvoorbeeld niet. Dat is echt proberen :j

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:43

Een tijdje geleden heb ik kruiden laten samenstellen door HorseComplete. Heeft mijn merrie veel goeds gedaan. Nu kan ze nog steeds weleens pittig zijn hoor, blijft natuurlijk een (jong) paard. Maar het is beter af te vloeien en over het algemeen is ze relaxter. Op hun website kan je er ook meer info over vinden.

Nog een toevoeging: de kruiden zijn niet specifiek gericht op hetgeen jij aangeeft, want je paard kiest de samenstelling als het ware zelf. Maar mijn ervaring is dat het paard heel goed zelf kan aangeven wat ze nodig hebben en ook voelen dat ze bijvoorbeeld gestresst zijn en dat niet fijn vinden. Mijn merrie koos bijvoorbeeld voornamelijk kruiden voor haar maag/darmstelsel in combinatie met rustgevende kruiden.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:03

Wij gebruiken puur tranquil en het maakt echt een groot verschil qua ontplofferigheid!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:05

Wat krijgt ze aan voer? De mijne was ook pittig en veel loopvermogen. Die heb ik een tijdje op alleen een vitaminekorrel gehad. Daarnaast had hij ook last van zijn maag/darmstelsel en geef ik nu sinds een tijdje Gastro+ die heeft het laatste zetje gegeven. Nog steeds wel loopvermogen maar kan er gewoon aankomen met mijn been.

Sissy2016
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:07

Ashwagandha van purehorse, echt een aanrader

jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 15:08

egnie schreef:
Wat krijgt ze aan voer? De mijne was ook pittig en veel loopvermogen. Die heb ik een tijdje op alleen een vitaminekorrel gehad. Daarnaast had hij ook last van zijn maag/darmstelsel en geef ik nu sinds een tijdje Gastro+ die heeft het laatste zetje gegeven. Nog steeds wel loopvermogen maar kan er gewoon aankomen met mijn been.


Ze krijgt nu 1 kg basisbrok (wat de stal voert) verdeeld over 2 porties 's ochtends en 's avonds
Daarnaast krijgt ze van mij een halve schep tot 3 kwart schep Subli Omnia.
Verder onbeperkt voordroog hooi.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:22

Probeer eens om dagelijks de maximale dosering magnesium te geven (wel een goed opneembare variant als citraat). Bij mijn toen 6 jarige ruin heeft dit echt goed geholpen. En niet teveel krachtvoer maar wel alle vitamines bv vitalbix of pavo vitaal.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:31

Van kruiden raken ze vaak aan na een week of 6 een pauze te nemen ivm verminderde werking,
misschien een week pauze nemen en dan opnieuw voeren?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:34

Magnesium zorgt ervoor dat ze de spieren makkelijker ontspannen.
Dit hoeft dus zeker niet elk paard te helpen om dus rustiger te worden.
Daarnaast zijn er verschillende soorten magnesium.
In de naf magid liquid zit de chloride versie.
Zelf voer ik de oxide versie. Dit is de versie met hoogst opneembare maar niet elk paard neemt het even goed op.
Wel zitten ze allemaal goed in de magnesium ermee nav jaarlijke bloedonderzoeken.
Je kunt ook eens een stop invoeren ivm gewenning.

Je kan een product proberen waar tryptofaan in zit, dat is vaak al gecombineerd met magnesium.
Tryptofaan werkt in tussen de oren waar magnesium aan het lichaam werkt.
Denk aan Audevard Zzen, Paardendrogist InFocus.

Krachtvoer minderen als je paard de energie niet nodig heeft en een vitamine korrel bijvoeren.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:43

jesss_amigo schreef:
egnie schreef:
Wat krijgt ze aan voer? De mijne was ook pittig en veel loopvermogen. Die heb ik een tijdje op alleen een vitaminekorrel gehad. Daarnaast had hij ook last van zijn maag/darmstelsel en geef ik nu sinds een tijdje Gastro+ die heeft het laatste zetje gegeven. Nog steeds wel loopvermogen maar kan er gewoon aankomen met mijn been.


Ze krijgt nu 1 kg basisbrok (wat de stal voert) verdeeld over 2 porties 's ochtends en 's avonds
Daarnaast krijgt ze van mij een halve schep tot 3 kwart schep Subli Omnia.
Verder onbeperkt voordroog hooi.


Klinkt mij als veel krachtvoer in de oren. Hoeveel werkt ze per dag?

Wellicht heeft ze al die suikers helemaal niet nodig?

Probeer eens om alleen een vitaminebrok te geven. Bijvoorbeeld Oerbalans van Vitalstyle

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:44

Ik zou dan zeker de basisbrok er eens afhalen en een vitamine korrel gaan geven. Hoe was ze toen je ging proefrijden? En weet je wat ze daar kreeg?

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:14

Idd brok er af . Als ik die hoeveelheid in mijn paard gooi heb ik ook vliegles

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:22

Dat ligt er maar net aan wat er in de basisbrok zit. Degene die ik voer, van stal, krijgt paard echt 0 energie van. Die krijgt normaal 1/4 tot 1/2 per voerbeurt dus 2 keer per dag, en dat is geen enkel verschil met een handje per dag. Behalve dat ze er dikker van wordt als ze minder werkt. Basisbrok is niet meteen de vijand, ook al denken bokkers dat. Met een sportbrok en weinig werk zou het kunnen, maar dat ligt naar net aan het paard en wat er in de brok zit. Je kan niet zeggen dat het door de hoeveelheid komt omdat jouw paard van brok A zou ontploffen met dezelfde hoeveelheid. Je hebt geen idee of Ts brok a of b/z voert en dus ook niet of jouw paard echt zou ontploffen.

Hier ook merrie die een stuk wakkerder is als normaal. Alleen hebben wij haar al 4 jaar en is dit het 1e jaar dat het zo duidelijk is. Ook nog niks kunnen ontdekken wat werkt of waar het door komt

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:37

jesss_amigo schreef:
Ik heb mijn vorige ruin ook wel een tijdje magnesium citraat gegeven, maar daarin merkte ik eigenlijk weinig verschil, maar dat kan wellicht per paard verschillen?


Magnesium maakt een paart niet rustiger als het gaat om stress. Dat is helaas een grote fabel die vele commerciële diervoederbedrijven vertellen.

Wat magnesium doet is ervoor zorgen dat je paard in staat is de spieren weer te ontspannen, dat lukt niet bij een magnesiumtekort. Ook is wetenschappelijk bewezen dat paarden hun reactievermogen significant daalt, maar de reactie (bijv. bij schrikken) blijft.

Het is dus belangrijk om na te gaan of je paard een magnesiumtekort heeft én of je paard niet teveel calcium binnen krijgt (dit remt de werking van magnesium als dit niet in de juiste verhouding is).

Hartje schreef:
Probeer eens om dagelijks de maximale dosering magnesium te geven (wel een goed opneembare variant als citraat). Bij mijn toen 6 jarige ruin heeft dit echt goed geholpen. En niet teveel krachtvoer maar wel alle vitamines bv vitalbix of pavo vitaal.


Pas hier ook alsjeblieft mee op. Niet zomaar de maximale dosering magnesium van een supplement geven. Het is namelijk belangrijk om van te voren te weten hoeveel magnesium je paard nu binnen krijgt vanuit het basisrantsoen. Anders kan er overdosering plaats vinden.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:33

Volgens mij kan je magnesium niet overdoseren ;-)

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:35

TS wat is het merk en samenstelling van de basisbrok?

jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 18:41

Bedankt voor alle tips! Ik zal eens navragen welke brok ze voeren, en meen van het merk havens maar dat weet ik niet zeker. Hetgeen wat ik zelf voer heeft weinig suiker en zetmeel (daar heb ik expres op gelet).

Ik rij (of longeer) nu bijna elke dag ( 5 a 6 x per week) ongeveer een uur (omdat ze met 2 dagen stil staan, daarna echt niet te doen is :+ )

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:42

Ik heb heel goede ervaring met de druppels Calm van Puur. Paard is nog steeds alert maar het scherpe is er zeker vanaf gegaan, ontploft niet meer van van alles en nog wat. Ik kan zelfs buiten in het bos met een ontspannen teugeltje rijden, wat normaal echt niet kon in de winterperiode. Paard krijgt handje brokjes en staat de hele dag buiten, dus zeker niet te veel krachtvoer.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:46


ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:55

jesss_amigo schreef:
egnie schreef:
Wat krijgt ze aan voer? De mijne was ook pittig en veel loopvermogen. Die heb ik een tijdje op alleen een vitaminekorrel gehad. Daarnaast had hij ook last van zijn maag/darmstelsel en geef ik nu sinds een tijdje Gastro+ die heeft het laatste zetje gegeven. Nog steeds wel loopvermogen maar kan er gewoon aankomen met mijn been.


Ze krijgt nu 1 kg basisbrok (wat de stal voert) verdeeld over 2 porties 's ochtends en 's avonds
Daarnaast krijgt ze van mij een halve schep tot 3 kwart schep Subli Omnia.
Verder onbeperkt voordroog hooi.

En wat gebeurt er als je HOOI voert?
Welke basisbrok krijgt ze? Sommige paarden kunnen slecht reageren op sommige toevoegingen.

Ik ken intussen verschillende paarden die niet goed reageren op voordroog.

Daarnaast helpt magnesium wel maar je moet het ook niet te zuinig geven (ook niet overdrijven) maar als het niks doet, verdubbel de dosis eens. Als je dan nog geen reactie krijgt, ligt het waarschijnlijk niet daaraan of kan het in ieder geval niet op tegen iets anders in het voer waar het paard op reageert.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:04

ikke schreef:
jesss_amigo schreef:

Ze krijgt nu 1 kg basisbrok (wat de stal voert) verdeeld over 2 porties 's ochtends en 's avonds
Daarnaast krijgt ze van mij een halve schep tot 3 kwart schep Subli Omnia.
Verder onbeperkt voordroog hooi.

En wat gebeurt er als je HOOI voert?
Welke basisbrok krijgt ze? Sommige paarden kunnen slecht reageren op sommige toevoegingen.

Ik ken intussen verschillende paarden die niet goed reageren op voordroog.

Daarnaast helpt magnesium wel maar je moet het ook niet te zuinig geven (ook niet overdrijven) maar als het niks doet, verdubbel de dosis eens. Als je dan nog geen reactie krijgt, ligt het waarschijnlijk niet daaraan of kan het in ieder geval niet op tegen iets anders in het voer waar het paard op reageert.


Dit is wel een beetje een experimentele manier van kijken of iets werkt. Een paard in training (5-6 daags) heeft tussen de 0,019 en 0,030 gr. per kg. lichaamsgewicht nodig. Hierbij is wel 3 keer zoveel calcium nodig, wil je dat de magnesium goed zijn werk doet.
Bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen

Eerst voor TS het huiswerk ( :+ ) om eens na te gaan wat haar paard dagelijks binnenkrijgt. Vanuit daar kunnen evt. tekorten blijken. :j

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Supplement om 'scherpe randje' eraf te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:09

Ook hier hele goede ervaring met magnesium.