Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony op gewicht houden

 
Profiel   

Ik zag dat er al heel veel topics over waren, maar de adviezen zijn vaak heel algemeen dus toch een eigen topic.

Wij hebben een fjord, ruin, 14 jaar oud. We rijden hem recreatief, zo'n 5x per week, lichte tot matige inspanning. Hij staat nu zo'n 6 uur per dag op de paddock waar fanatiek gespeeld wordt. Zonder deken. In september/oktober is hij gewogen. Hij is 1.53m en woog toen 508 kg, was goed op gewicht.

Nu gaan we de winter in en valt hij af. Logisch, hoort er ook wel bij. Maar het moet niet meer worden nu. Het is de 1e winter sinds wij zijn eigenaren zijn dus het is ook allemaal nieuw.

Hij krijgt voordroog, ligt onbeperkt voor zijn neus (behalve als hij op de paddock staat) maar de balen die we nu hebben vallen niet echt in de smaak dus hij eet denk ik wel wat minder. Verder krijgt hij een handje Pavo Vital per dag en Pavo guthealth omdat hij heel erg reageerde met diarree op nieuwe balen hooi. Dat gaat nu heel erg goed.

Ik wil proberen hem op gewicht te houden en wellicht iets aan te laten komen. Hoe kan ik dat het beste doen? Van krachtvoer wordt hij aardig fel, dus dat liever niet.

Hebben jullie concrete tips, graag ook met merk e.d.?

Ik hoor het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 09:09 



 
Profiel   

Pavo fibrebeet. Speciaal ontwikkeld voor paarden die terug vallen in conditie.

De mijne is afgelopen jaar rond mei/juni heel veel afgevallen. Ik ben toen fibrebeet gaan geven en is nu weer mooi op gewicht.


Edit: https://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-fibrebeet

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 09:15 



 
Profiel   

Begrijp ik goed dat je Fjordje op de paddock helemaal geen hooi krijgt? De periode zonder ruwvoer wordt daardoor best lang en los van de kans op maagzweren is mijn eigen ervaring dat je bij paarden die makkelijk afvallen het er in de overige 18 uur per dag nooit meer aangevoerd krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 09:32 



 
Profiel   

Ze krijgen wel wat hooi op de paddock, maar dat is altijd zo op. De eigenaresse wil met name bij slecht weer niet veel hooi geven omdat het dan een grote, natte bende wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 09:35 



 
Profiel   

Linde1982 schreef
Ze krijgen wel wat hooi op de paddock, maar dat is altijd zo op. De eigenaresse wil met name bij slecht weer niet veel hooi geven omdat het dan een grote, natte bende wordt.


Ze voeren op de grond?
Dan kam het een bende worden.
Geen mogelijkheid tot ophangen van hooinetten of neerzetten van een grote bak? (half IBC-vat bijvoorbeeld?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 09:43 



 
Profiel   

Mijn paard kwam ook niet goed bij toen ik haar net had en viel ook snel af in de winter (is een draverskruising). Ik voer hiervoor nu in de winter wat voederbieten bij en lucerne (icm zemelen voor de calcium-fosfor verhouding). Verder heeft de dierenarts toen iets van een vitamine spuit gegeven en krijgt ze nu ook dagelijks vitaminekorrels. Nu blijft ze al enkele winters mooi op gewicht, zonder voer met te veel suikers en waar ze heet van worden :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 09:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen