Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 13 [ 311 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

 
Profiel   

Goed hooi is inderdaad erg moeilijk te verkrijgen, zeker als je het niet groot kan opslaan. Voor een klein baaltje betaal ik 5 euro, maar daar heb ik heel veel geluk mee. Hij heet het heel goed en het is ook echt goede kwaliteit. Af en toe heeft hij niet genoeg en dan moet ik voor 7,50 per baal ergens anders inkopen.

Ik krijg wel hooi van stal, maar omdat dit niet onbeperkt is heb ik de keuze gemaakt om mijn paard bij te voeren.


Laatst bijgewerkt door LIJM op 15-01-21 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:06 



 
Profiel   

En dan te bedenken dat 30 jaar geleden het hooi 2,50gld kostte en stro 1,25gld.
Waren mooie kleine baaltjes van dik 20kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:25 



 
Profiel   

Popstra schreef
Mocht je echt geen hooi meer kunnen vinden dat naar wens is kun je altijd nog een alternatief nemen in de vorm van geperste grote brokken waar de paarden ook lang op moeten kauwen. In Amerika is er ook vaak schaarste en daar voeren veel stallen alleen maar in brokken geperst alfalva.
Die zijn hier in Europa ook te krijgen. Mijn paarden krijgen dit ook overdag als ze buiten staan ipv hooi
Het voordeel is dat je het makkelijk kunt geven, geen verspilling want het gaat op en geen troep als ze het vertrappen plus het van constante kwaliteit is
Het is niet goedkoop maar uiteindelijk in gebruik net zo duur als goede kwaliteit hooi.


Mij lijkt de kans op slokdarm verstopping erg groot? Ik weet niet of ik zoiets droog zou durven voeren. Geweekt wel maar dan is het hap-slik-weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:29 



 
Profiel   

Ja, ik kocht vroeger ook een brood voor 1 gulden, maar tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:31 



 
Profiel   

Voor 4 of 5 euro per baal kun je ook niks verwachten... Helemaal niet met die kleine hoeveelheden... Ik betaal ruim 7 per baal en dan word het thuis gebracht.

funnyhorses schreef
En dan te bedenken dat 30 jaar geleden het hooi 2,50gld kostte en stro 1,25gld.
Waren mooie kleine baaltjes van dik 20kg.

Vertel er dan ook even bij dat het minimum loon 2.000 gulden was... Dat is ongeveer 900 euro!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 18:38 



 
Profiel   

funnyhorses schreef
Popstra schreef
Mocht je echt geen hooi meer kunnen vinden dat naar wens is kun je altijd nog een alternatief nemen in de vorm van geperste grote brokken waar de paarden ook lang op moeten kauwen. In Amerika is er ook vaak schaarste en daar voeren veel stallen alleen maar in brokken geperst alfalva.
Die zijn hier in Europa ook te krijgen. Mijn paarden krijgen dit ook overdag als ze buiten staan ipv hooi
Het voordeel is dat je het makkelijk kunt geven, geen verspilling want het gaat op en geen troep als ze het vertrappen plus het van constante kwaliteit is
Het is niet goedkoop maar uiteindelijk in gebruik net zo duur als goede kwaliteit hooi.


Mij lijkt de kans op slokdarm verstopping erg groot? Ik weet niet of ik zoiets droog zou durven voeren. Geweekt wel maar dan is het hap-slik-weg.
nee hoor, ik zelf voer het al 5 jaar aan 8 paarden. Nooit problemen mee. De brokken zijn 7 bij 3cm ongeveer dus dat is niet hapslikweg maar eindeloos kauwen. En mocht het slokdarm verstoppingen veroorzaken dan gaan gerenomeerde stallen dat echt niet aan hun erg kostbare paarden voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:08 



 
Profiel   

Nou voor 4 a 5 euro mag ik wel wat verwachten!!
Als iedereen zo makkelijk praat over de prijzen dan snap ik waarom alles zo de pan uitrijst.

Voor dat geld verwacht ik gewoon hooi wat ze willen eten en geen stoffige, beschimmelde of kortgehakselde zooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:11 



 
Profiel   

Popstra over welk merk heb je het dan?
Ik weet dat Marstall wiesencobs dikke brokken zijn maar die zijn niet zo groot als wat jij zegt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:12 



 
Profiel   

Ik heb de Wafer van Carli Wafer maar je hebt ook verschillende andere merken. O.a Guidolin, herbs for horses, Hoveler...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:14 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik heb de Wafer van Carli Wafer maar je hebt ook verschillende andere merken. O.a Guidolin, herbs for horses, Hoveler...


Oke,dankjewel voor de tip ik ga eens even kijken +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:17 



 
Profiel   

Even opgezocht maar alles is op luzerne basis daar kan mijn tinker niet tegen helaas.
Jammer want ik vond het best interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 19:29 



 
Profiel   

funnyhorses schreef
En dan te bedenken dat 30 jaar geleden het hooi 2,50gld kostte en stro 1,25gld.
Waren mooie kleine baaltjes van dik 20kg.

Ik betaal voor het persen al €1,20 dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:21 



 
Profiel   

pillow schreef
funnyhorses schreef
En dan te bedenken dat 30 jaar geleden het hooi 2,50gld kostte en stro 1,25gld.
Waren mooie kleine baaltjes van dik 20kg.

Ik betaal voor het persen al €1,20 dus.


Ja kun je nagaan hoe alles omhoog geschoten is pfff

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 20:30 



 
Profiel   

dakplaat schreef
Ik denk dat er ook genoeg boeren zijn die gewoon niet meer willen leveren aan paardenlui. Het is altijd gezeik, er is nooit geld en het is nooit goed.
Kun je hier ook wel lezen, geen idee hebben hoe een hooipakje gemaakt wordt maar wel weten dat het te duur is :')


Ik weet heel goed hoe hooi gemaakt wordt. Als je bij boeren hebt gestaan, veel contact hebt met boeren etc, snap je dat echt wel. Het is niet als je zelf wil inkopen dat je denkt dat je een nieuwe broek gaat halen.

De prijzen, zijn hun eigen schuld. Ik zocht hooi, zij stellen de prijs. Als zij vinden dat hun hooi 6 euro waard is, moeten ze het voor 6 euro te koop aanbieden en niet voor 4 euro. Als het goed is, verkoopt het wel. Zeker als dat de prijzen zijn en men geen keus heeft.

Maar mensen met paarden zijn zuinig op hun dieren. Die hebben ze niet kort rondlopen voor vlees of melk en hun paard gaat niks opleveren. Ze willen lang plezier van hun paard en het gezond houden.

Dan kan je hoog of laag springen, maar als de kwaliteit om meerdere redenen niet goed is, is dat gewoon te zien of evt te testen.

Als er rotzooi in zit zoals een blikje zeg ik er niks van, want dat mensen zooi op straat gooien en het het land op waait, kunnen ze vaak niks aan doen. Maar bij de 1 is het wel vaker en meer dan bij een ander. Net als zuring, mos, stof, schimmel etc.
De een kan wel redelijke kwaliteit leveren en de ander niet. Die het wel kan heeft er misschien meer interesse in of wil het voor tevreden klanten. En met de ander valt niet te praten.

Er zijn mensen die groot inkopen en dan hele slechte balen hebben en de leverancier zijn neus optilt. Het gaat niet alleen erom of je hooi kan en wil maken, maar ook hoe je met een evt klacht omgaat.

Als de hooi van een boer niet goed is, is het verpakte dat vaak ook niet. Dus als ze niet aan paardeneigenaren willen verkopen, zoeken ze andere afnemers. Prima. Maar willens en wetens mensen rotzooi verkopen, die het aan dieren voeren en dan zeggen dat men niet mag klagen of zeuren, gaat echt nergens over.

En vroeger konden wij 3 soorten afnemen. Bermhooi voor iets van 3 gulden. Middenklasse van 6 gulden en top hooi voor 10 gulden. Er kwam een slecht jaar en was het 13 gulden. Maar jaar erop was het beter en zakte de prijzen ook weer.

Toen ik nog in een ander deel van Nederland woonde, betaalden we E5,50 voor hooi. Een kennis in het Noorden betaalde toen 2,50 en had mooier hooi dan wij.
Ook dat is nu hier in t Noorden wel voorbij, tenzij je van het land af wil kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 01:30 



 
Profiel   

funnyhorses schreef
Mij lijkt de kans op slokdarm verstopping erg groot? Ik weet niet of ik zoiets droog zou durven voeren. Geweekt wel maar dan is het hap-slik-weg.


Nee, daar zijn ze wel te groot voor. Ik heb dezelfde een tijdje gevoerd, ook aan mn oudere paard en nooit problemen mee gehad.

Maar ik heb ook jarenlang alle paarden wiesencobs droog gegeven zonder ooit problemen te hebben.

Voordeel is dat in die Carli Wafer brokken volgens mij ook spelt zat en de verhoudingen recht getrokken zijn, meen ik me te herinneren.
Wij zijn toen verhuisd en werd het te ver om te halen, maar echt wel de moeite waard om iets te proberen.

Onze merrie van 28 en mn ene ruin leken ook te reageren op lucerne, maar ik weet inmiddels dat het behoorlijk merk afhankelijk was en ook de combi met rest van het voer.

Hier ben ik nu rollen alfalfa tegengekomen, dus vers, zoals hooi, maar dus wel grote rollen. Ik zit er over te denken een aparte opslag daarvoor te maken, want die zijn wel interessant en leken ook niet stoffig te zijn bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 01:37 



 
Profiel   

Bij ons wordt de Carli Wafer dus niet gegeten, te groot ze gooien ze uit de voerbak, eenmaal op de grond wordt het niet meer gegeten en kan ik het weggooien. Heb begrepen van de voerleverancier dat ze voorheen wel een stuk groter waren dan tegenwoordig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 07:57 



 
Profiel   

Dat klopt, zijn nu kleiner en paarden moeten het leren eten. Even wennen

Wat ik trouwens zat te denken he, zou het ook niet komen dat paarden mensen veel kieskeuriger zijn met hooi en ,,zeikeriger,, sinds Bepaalde voer merken en ruiter/paarden magazines opperen dat je hooi moet testen, hooi moet analiseren en er overal gezegd word dat in plastic verpakt hooi niet goed is. Dit niet goed is, dat niet goed is.....

Vroeger had je dat gezeik niet. Kocht je wat er voor handen was

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 10:21 



 
Profiel   

Wij kopen normaal ook gewoon wat er voor handen is. Maar dit jaar weigeren de paarden sommige pakken hooi te eten. Dus ja, dan blijf je kijken voor wat anders. Normaal voeren wij ook nooit hooi uit plastic, maar momenteel is dat het enige wat ze willen eten. Dus nu hebben wij midibalen en dat gaat goed, alleen vind ik wel dat ze er dikker van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 10:42 



 
Profiel   

Sinds ik dit jaar heb (laten) hooien van eigen land zie ik hoe complex en veel werk het is. Wel mooi hooi en enorm goedkoop. Man die het heeft gedaan is hobbyist. Hier betaal je bij de fourage ook rustig 7 euro per baal. Bij boeren lukt het wel rond 6 of in grote hoeveelheden 5, maar kwaliteit wisselt. Ik probeerde altijd echt in de buurt, want dan ken ik de velden.


Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 16-01-21 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 11:54 



 
Profiel   

De laatste paar jaar is goed hooi winnen door de droogte niet gemakkelijk.
Een eerste snede lukte wel, maar een tweede mooi lang hooi is toch wat anders nu.
En helaas wordt het dan ook duur.
En de boeren willen het voor hun eigen vee korter en hebben nu ook weinig over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 12:01 



 
Profiel   

pillow schreef
funnyhorses schreef
En dan te bedenken dat 30 jaar geleden het hooi 2,50gld kostte en stro 1,25gld.
Waren mooie kleine baaltjes van dik 20kg.

Ik betaal voor het persen al €1,20 dus.

funnyhorses schreef
Nou voor 4 a 5 euro mag ik wel wat verwachten!!
Als iedereen zo makkelijk praat over de prijzen dan snap ik waarom alles zo de pan uitrijst.

Voor dat geld verwacht ik gewoon hooi wat ze willen eten en geen stoffige, beschimmelde of kortgehakselde zooi.


Vergeet niet dat alles erom heen ook nog eens veel duurder is geworden.
Waar je in de gulden tijd fl 0,85 ct voor een liter diesel betaalde (rode diesel was nog goedkoper) betaal je nu daarvoor € 1,25 (vandaag voor getankt (omgerekend is dat fl 2,75)
En dat is met alles erom heen ook zo.

De tijd van kleine baaltjes uit de opslag voor € 4-5 kan je helaas geen goede kwaliteit voor verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 13:07 



 
Profiel   

Heb de baaltjes omgeruild tegen ander hooi. Dit hooi is heel fijn net gras.
Mocht dit ook niks zijn geef ik ze aan iemand met schapen ofzo.
Heb het ook erbij verteld dat ik dan niet meer kom kopen bij hun het moet voor beide partijen nml leuk blijven. Dat gedoe is voor hun ook niet leuk.

Morgen nog een adres bezoeken daar neem ik dan 10 pakjes ofzo om te testen of ze het willen eten.

En dan heb ik nog een adres is duitsland die ik nog kan proberen.
Mocht dat ook niks zijn dan ben ik serieus aan het eind van mijn latijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 13:30 



 
Profiel   

Ik heb even gekeken wat een baaltje hooi kost hier in de omgeving..(utrecht)
Varieert tussen de 3,50 en 5 euro.

Meeste is wel zelf ophalen bij de boer. Hoe het in waarde is enz.. dat weet ik niet, maar ik vind deze prijzen nog goed te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 16:23 



 
Profiel   

Ach het is ook wel wat de gek ervoor geeft hoor. Elke windstreek is weer anders en de prijzen bepalen absoluut niet de kwaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 16:33 



 
Profiel   

funnyhorses schreef
Ach het is ook wel wat de gek ervoor geeft hoor. Elke windstreek is weer anders en de prijzen bepalen absoluut niet de kwaliteit.

Vraag en aanbod weer wel, aanbod is afgelopen jaar wel minder maar de vraag is wel gelijk gebleven. Plus dat veel boeren een ander tarief berekenen voor een baaltje hooi zo van het land af of als deze van de hooizolder af moet komen. Hier in de buurt zie ik dat tenminste wel.


Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 18-01-21 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 11:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 13 [ 311 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen