Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:48

funnyhorses schreef:
Net contact gehad met de boer, het hooi is dus omgeperst van grote pakken 1e snee naar kleine balen hooi. Ik vind het echt troep bah.
Hij had nog wat ander hooi in kleine pakken dat was wat fijner. Ik ruil ze om maar ga nu wel zoeken naar ander adres dit is niet te doen


Toen ik ze haalde vroeg ik nog aan zn vrouw of dit omgeperste pakjes waren, ze zei nee die zijn van eigen land. Ze spreken zich tegen pfff

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:48

kan me voorstellen :(

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:50

Mousmous schreef:
Over de prijs gesproken, bij Venhorst zie ik duits stofarm kruidenhooi te koop staan voor 37-35 cent per kilo. Dus een flink pak van 20 kilo kost iets op de 7 euro als je van 37 cent uit gaat. Dan moet het vanuit duitsland komen, de boer moet er aan verdienen en venhorst moet er aan verdienen. Hoeveel kost zo'n pak dan als het net van het land af komt?


Die is me echt te duur en ook dat hooi is niet heilig!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:04

Ik heb zo eens gekeken bij Venhorst, maar zou voor mij ook te duur zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:05

Mousmous schreef:
Over de prijs gesproken, bij Venhorst zie ik duits stofarm kruidenhooi te koop staan voor 37-35 cent per kilo. Dus een flink pak van 20 kilo kost iets op de 7 euro als je van 37 cent uit gaat. Dan moet het vanuit duitsland komen, de boer moet er aan verdienen en venhorst moet er aan verdienen. Hoeveel kost zo'n pak dan als het net van het land af komt?

Ik schat ongeveer de helft. Met elke handeling gaat de prijs omhoog en de kwaliteit omlaag.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 16:06

Venhorst vind ik enkel een optie als het pure nood is. Of even ter overbrugging van...

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:11

Wat een rommel hebben ze je verkocht! Snap dat je daar niet blij mee bent.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:12

Er zijn Nog meer grote leveranciers he. Niet enkel Venhorst.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:26

funnyhorses in welke regio zoek je hooi?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 16:28

meggiemeg schreef:
funnyhorses in welke regio zoek je hooi?


Zuid limburg als het even kan

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:30

Dan kan ik je niet helpen, ik weet dat onze leverancier van de kleine baaltjes nog wat heeft. Dat is in het midden van het land. Dat wordt wel erg ver rijden dan.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 16:38

Dat is ook mijn probleem, het zit mijlenver uit de richting allemaal.
Maar ik zoek vlijtig verder, ergens moet toch een boer te vinden zijn die kleine balen hooi verkoopt?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:51

Het was leuk geweest als je elkaar kunt helpen. Ben bang dat je niet tegen het beste hooi meer aanloopt zo in de winter.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:56

Is Belgie dan geen optie? Grens is open toch? Of heb ik dat helemaal mis?
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 13-01-21 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:59

Op 2dehands.be staan kleine pakjes te koop van 3 euro tot 5 euro. Meerdere van 4 euro en zo op de foto ziet dat er goed uit. Moeten ze alleen net redelijk in de buurt zitten.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 17:08

Mousmous schreef:
Is Belgie dan geen optie? Grens is open toch? Of heb ik dat helemaal mis?


Is ook ruim een uur rijden wij zitten aan de duitse kant zeg maar.
Meen dat belgische gronden ook veel zware metalen bevatten door de loodfabrieken?
Ben ik niet zo fan van.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:10

Ik heb net voor het eerst via Venhorst gekregen. Bij de leverancier hier om de hoek betaal ik al € 6,00 per baal en dan moet ik het zelf halen. Nu bij Venhorst dus iets meer dan € 7,00 en dan wordt het voor de deur geparkeerd. Als je een schuur hebt waar de voorlader in kan dan zetten ze het helemaal op de plek.

Van de zomer had ik baaltjes direct van het land voor ik meen € 3,50 maar er zit echt giga verschil in kwaliteit.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 17:10

Best bezopen dat ze alles in grote balen verkopen, met de machines van tegenwoordig zijn kleine balen maken en stapelen ook geen reuze inspanning meer. Enkel een heel klein hooiboertje zal het nog met de hand moeten opsteken.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:14

Alleen zijn de balenpers die de kleine baaltjes maken onderhand wel antiek. Wordt steeds lastiger om er onderdelen voor te krijgen als ik dat zo hoor.
Wij halen de kleine baaltjes direct van het land af zo achter de pers aan, 3 zomers terug ging de pers kapot tijdens het hooien, hebben toen iets van 3 uur gewacht op het onderdeel en de reparatie. Stad en land af gebeld toen zodat ze verder konden.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:15

funnyhorses schreef:
Best bezopen dat ze alles in grote balen verkopen, met de machines van tegenwoordig zijn kleine balen maken en stapelen ook geen reuze inspanning meer. Enkel een heel klein hooiboertje zal het nog met de hand moeten opsteken.


Elke kleine baal komt hier minstens 4x in de hand. Van het land op de wagen, dan naar binnen in de schuur hier. Dan op de aanhanger naar de klant, en dan bij de klant weer van de wagen. Balen zijn rond de 20 kilo per stuk, dus heel eerlijk. Het is een behoorlijke inspanning voor weinige opbrengst. Wij maken er ook maar zo’n 1500 tot 2000. Dat is sportschool genoeg.

Meggiemeg, wij hebben daarom 2 persen. Als de 1 stuk is dan kunnen we zo door met nr 2

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:20

@ funnyhorses, dat wist ik niet over zware metalen. Ik heb zelf dan ook nog nooit in belgie gehaald.

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:20

funnyhorses schreef:
Best bezopen dat ze alles in grote balen verkopen, met de machines van tegenwoordig zijn kleine balen maken en stapelen ook geen reuze inspanning meer. Enkel een heel klein hooiboertje zal het nog met de hand moeten opsteken.


Oei... al een keer meegeholpen op de kar? Met 30+ graden en pakjes stapelen van pak hem beet 20 kilo is in het begin leuk, maar na een tijdje begint dit wel te veranderen hoor..
De verkoop van kleine pakjes hooi zijn vaak een extra bron van inkomsten. Omdat hier het hoofdinkomen niet uit vandaan komt, wordt er vaak minder geïnvesteerd in nieuwere machines voor dit werk. Wanneer het de hand wordt gestapeld heb je ook nog extra mensen nodig. Vaak is er geen geld om deze in te schakelen en wordt het vrijwillig of voor een kleine vergoeding gedaan. Vindt deze mensen maar eens te vinden.

Verder eens met meggiemeg en Ciara. Daarnaast is het ook moeilijker geworden om een goeie monteur te vinden voor de pakjespersen. Dit kan niet iedereen.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:24

funnyhorses schreef:
[ Video ]

Jeetje, wat een bende zeg!

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:33

Ik zie dit nu pas en lees op de eerste blz dat jullie 4€ duur vinden voor kleine lading, ik haal al jaren pakjes voor 4€ en ik kan er maar 50 kwijt hier dus dat is hele kleine lading haha.

TS, je zegt Zuid-Limburg maar hoe ver naar het zuiden zit je? Is Echt te doen?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 17:54

Mousmous schreef:
@ funnyhorses, dat wist ik niet over zware metalen. Ik heb zelf dan ook nog nooit in belgie gehaald.


Ja ik heb toen een topic gehad over mn tinker die zoveel problemen had, kwam uit Diepenbeek en gefokt elders in belgie.
Ik schrok er ook van datvhet zo is daar.