Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:07

funnyhorses schreef:
Maar waar zit de garantie dat ik goed of beter hooi heb als ik 7 euro of meer ga betalen? Dan ben ik toch dom als iedereen roept dat het aan de warme zomers lugt dat het zo slecht is? Dan betaal ik toch niet het dubbele voor dezelfde ergernis.
.

ik denk vooral kijken waar het vandaan komt ? kleigrond is vaak natter dan zand, dus polder lelystad die hoek is de kans op goed voer een stuk beter

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:25

Kijk hoe het opgeslagen ligt (goed droog?). Let op de kleur, geel/groen, in ieder geval niet bruin. Ruik er aan, het moet fris ruiken, 'naar de zon'. Snij een pakje open, kijk of er veel onkruid in zit. Schud het los en controleer op schimmel en stof.
Als je zelf niet in staat bent om goed hooi te herkennen: neem iemand mee.

Zie ook dit artikel:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/kies ... n%20ruiken.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 22:38

Kendra schreef:
Kijk hoe het opgeslagen ligt (goed droog?). Let op de kleur, geel/groen, in ieder geval niet bruin. Ruik er aan, het moet fris ruiken, 'naar de zon'. Snij een pakje open, kijk of er veel onkruid in zit. Schud het los en controleer op schimmel en stof.
Als je zelf niet in staat bent om goed hooi te herkennen: neem iemand mee.

Zie ook dit artikel:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/kies ... n%20ruiken.


Daarom ben ik juist zo teleurgesteld. Ik weet hoe goed hooi moet uitzien en ruikt.
Maar ik kan moeilijk bij een boer de pakjes opensnijden om me vervolgens te bedanken en nee te zeggen haha ze zien me aankomen. Dat gedoe krijg ik dan thuis, ik snij het open en erger me kapot.
Nu ook weer 17 pakken van de 40 die niet gegeten worden. Ik heb het 2 dagen volgehouden, dacht dat ze moesten wennen, maar ze vertikten het, stonden al te gapen van elende. En als je de baaltjes ziet zeg je,je bent gek!

Ik mag ze wel omruilen heb laatst pakjes van andere partij genomen, 1e baal was prima, snij de 2e open en het was gewoon gruis.
Ik voel het in mn keel en ogen prikken/irriteren en ik ben voor 0 allergisch.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:52

funnyhorses schreef:
Maar waar zit de garantie dat ik goed of beter hooi heb als ik 7 euro of meer ga betalen? Dan ben ik toch dom als iedereen roept dat het aan de warme zomers lugt dat het zo slecht is? Dan betaal ik toch niet het dubbele voor dezelfde ergernis.


Als de boer gesproeid heeft is het minder stoffig maar heeft hij wel meer kosten.
Verschil droge zandgrond of vochtigere veengrond zal ook nog uitmaken in kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 10-01-21 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:07

Als de bier gesproeid heeft is het minder nat maar wel meer kosten.
Verschil droge zandgrond of vochtigere veengrond.[/quote]

deze vat ik dan weer niet, het blijft een ingewikkeld process, vorig jaar had ik van eigen land prachtig voer, helaas vol zand. dus heb meer dan de helft weg kunnen gooien

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:09

Wij hebben eigen hooi of halen het zelf van het land bij bekende boeren/kennissen, maar ik heb ook wel eens bij moeten kopen. Ik ga kijken en snij rustig een pak (wat ik zelf heb uitgekozen) open. Die betaal ik dan sowieso, dat zeg ik er direct bij. En als het me niet naar de zin is, zeg ik dat het geweldig hooi is, maar nét niet geschikt voor mijn paarden.
Maar wij zitten in Drenthe, dat is denk ik wel een andere wereld....

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:18

funnyhorses schreef:
En waar kan het aan liggen dat paarden het hooi niet willen eten?
Heb ik ook vaak gehad,ze vertikken het om een hap te nemen ookal oogde het al mooi hooi?


Die van mij eten geen hap van te stengelig hooi. Die willen wat slapper hooi hebben.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 23:26

Hutcherson schreef:
funnyhorses schreef:
En waar kan het aan liggen dat paarden het hooi niet willen eten?
Heb ik ook vaak gehad,ze vertikken het om een hap te nemen ookal oogde het al mooi hooi?


Die van mij eten geen hap van te stengelig hooi. Die willen wat slapper hooi hebben.


En hier kan ik er geen vinger opleggen waarom ze het niet willen eten terwijl er geen viezigheid te herkennen is?
Is mij een raadsel en er is niks zo vreselijk als je ziet dat je dieren niet eten, ik slaap dan nuet meer hoor.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:47

Emperor schreef:
Ik wordt altijd een beetje kriebelig van dit soort topics. Men wil weinig uitgeven voor een goed pakje hooi, terwijl vaak wordt vergeten hoeveel werk er in gaat zitten.

Goed grasland heeft veel onderhoud nodig, kunstmest, kali, eventueel beregening. Vaak wordt er ook nog tegen onkruid gespoten. Er wordt gemaaid, geschud, in rijen geharkt. Daarna wordt het nog geperst en op een kar gestapeld. Vanuit de kar wordt het weer opgeslagen in een schuur en dan willen mensen het ophalen of ook nog eens gebracht hebben. Conclusie: goed hooi kan echt niet uit voor €4 per pakje.. Is dit wel het geval dan gaat het vaak om lichtere pakken, of inderdaad onkruid. Ik denk echt dat je iets moet bijleggen om kwaliteit te krijgen. ;)


Helemaal mee eens.
Wij deden eerst zelf ook hooien, maar als je ziet wat een werk en wat het kost kan je beter grote pakken hooi kopen.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:54

Antwoord op de titel: er is wel goed hooi te krijgen, maar daar betaal je voor.

De €4 euro waarover je het hebt is al jaren niet realistisch meer :n

Ik las hier al een tip; als je een goede leverancier gevonden hebt; bouw een relatie op. Zorg dat je goodwill kweekt zodat hij jou ook echt het goede spul gunt. Voor een boer is het ook fijner met een paar vaste afnemers te werken.

Communiceer ook met leveranciers waarom je niet tevreden bent. Als je niets meldt en gewoon stopt met bestellen, kunnen ze ook niet weten waarom je het hooi niet goed genoeg vindt. Als je zegt wat eraan scheelt, kunnen ze daar, binnen de invloeden die ze hebben, rekening mee houden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 00:09

996981 schreef:
Antwoord op de titel: er is wel goed hooi te krijgen, maar daar betaal je voor.

De €4 euro waarover je het hebt is al jaren niet realistisch meer :n

Ik las hier al een tip; als je een goede leverancier gevonden hebt; bouw een relatie op. Zorg dat je goodwill kweekt zodat hij jou ook echt het goede spul gunt. Voor een boer is het ook fijner met een paar vaste afnemers te werken.

Communiceer ook met leveranciers waarom je niet tevreden bent. Als je niets meldt en gewoon stopt met bestellen, kunnen ze ook niet weten waarom je het hooi niet goed genoeg vindt. Als je zegt wat eraan scheelt, kunnen ze daar, binnen de invloeden die ze hebben, rekening mee houden.


Zoals ik al zei had ik een goede hooiboer maar die is jaren geleden overleden.
Sindsdien niks goeds meer kunnen vinden en ik koppel echt wel terug hoor! Ik zeg juist wel als ik niet tevreden ben maar als het niet verbeterd zoek ik verder. Is toch hetzelfde met de pensionstallen? Niet tevreden dan zoek je een andere plek.

Ik hoef ook niet voor een duppie op de eerste rang te zitten maar ik blijf ook niet betalen voor slechte kwaliteit. Het allerergste vind ik als ze het helemaal niet willen eten, tegen stof word hooi al gestoomd nml. Maar de kwaliteit tot nu toe is me echt niet meer waard dan 4euro.
Pakjes hooi van net 10kg en dan bijv 7,50euro vind ik ronduit schandalig!

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:12

Ik woon in een andere regio maar hier zit je ook rustig op 6 of 7 euro per baal.

Hier wilden ze het hooi ook een keer niet eten, het zag er goed uit maar later bleek er toch schimmel in die partij voor te komen en ik denk dat deze ongezien ook in de andere baaltjes aanwezig was.
Ik ben er dus heel voorzichtig mee als ze iets niet willen eten. Ben dan toch bang dat er iets mis mee is en regel wat anders.

Inderdaad veel gedoe om aan goed hooi te komen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:16

Vier euro vind ik niet realistisch, maar misschien is dat in Limburg wel anders.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 00:16

Daarom wil ik kleine partijen inkopen want ik blijf anders het hooi 4x in mn handen pakken dat kost veel tijd en moeite.
Van de 40 pakjes nu al 17 die retour gaan, ze raken ze niet aan! Waarschijnlijk ook schimmelsporen erin? Ik weet het niet, maar ik erger me kapot dat de helft weer terug kan.
Zo is een hobby echt niet leuk meer %)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:22

funnyhorses schreef:
Daarom wil ik kleine partijen inkopen want ik blijf anders het hooi 4x in mn handen pakken dat kost veel tijd en moeite.
Van de 40 pakjes nu al 17 die retour gaan, ze raken ze niet aan! Waarschijnlijk ook schimmelsporen erin? Ik weet het niet, maar ik erger me kapot dat de helft weer terug kan.
Zo is een hobby echt niet leuk meer %)



heb je ook e tanden laten checken, ik heb af en toe ook een minder goede baal, eten ze minder graag. niet eten is wel apart

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:23

Hier in de regio is echt nog wel mooi hooi te vinden. Is even zoeken en je zult er wel voor moeten betalen.. Grote pakken zijn ook flink duur geworden in verhouding met twee jaar terug. Ook niet gek met de afgelopen zomers.

Al 9 jaar geen goed hooi kunnen vinden, vind ik best bijzonder :D :o

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 00:38

sassefras schreef:
funnyhorses schreef:
Daarom wil ik kleine partijen inkopen want ik blijf anders het hooi 4x in mn handen pakken dat kost veel tijd en moeite.
Van de 40 pakjes nu al 17 die retour gaan, ze raken ze niet aan! Waarschijnlijk ook schimmelsporen erin? Ik weet het niet, maar ik erger me kapot dat de helft weer terug kan.
Zo is een hobby echt niet leuk meer %)



heb je ook e tanden laten checken, ik heb af en toe ook een minder goede baal, eten ze minder graag. niet eten is wel apart


Zeker! Elk jaar en zelfs mijn oudje van 31j heeft nog al haar tanden. Ze eten nog super goed, vandaar dat mn nekhaar omhoog gaat als ze bepaald hooi niet willen eten. Ik ben zeer zuinig op mn paardjes.

Het ligt echt aan het hooi dan.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 00:43

Hommage schreef:
Hier in de regio is echt nog wel mooi hooi te vinden. Is even zoeken en je zult er wel voor moeten betalen.. Grote pakken zijn ook flink duur geworden in verhouding met twee jaar terug. Ook niet gek met de afgelopen zomers.

Al 9 jaar geen goed hooi kunnen vinden, vind ik best bijzonder :D :o


Bijzonder? Ik vind het kl*te :=
Er is gewoon geen constante kwaliteit meer te vinden, en het word steeds erger. Ik geef het nog 10jaar dan is er of geen hooi meer of de prijzen zijn zo histerisch duur en de kleine man is het slachtoffer en moet de paarden daardoor weg doen want dan overleefd enkel de dikke beurs.
Alles word steeds gekker!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:45

funnyhorses schreef:
Maar ligt het hooi dan niet te lang te drogen? Kan het niet eerder gebaalt worden of moet het echt een x aantal dagen liggen?
Mij is al eens opgevallen dat hier het hooi erg lang op de weien ligt met erge hitte. Wat zijn dan de regels van het hooi maken?


Hooi maken is een hele kunst. Alles moet samen komen, de juiste rijpheid van het gras, het weer, eerst regen daarna droog. En het moet lang zijn. Voordroog ligt ongeveer 3 dagen op het land, maar echt goed hooi moet langer liggen een dag of vijf zes. Het moet elke dag gekeerd worden bij een hoge luchtvochtigheid nog vaker.
De eerste snede heeft vaak de aren er aan zitten, de tweede derde enzovoort snede heeft dat meestal niet.

Het land moet bijkomen, in de winter weer gemest worden en tijdens de groei beregend.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:53

funnyhorses schreef:
Bijzonder? Ik vind het kl*te :=
Er is gewoon geen constante kwaliteit meer te vinden, en het word steeds erger. Ik geef het nog 10jaar dan is er of geen hooi meer of de prijzen zijn zo histerisch duur en de kleine man is het slachtoffer en moet de paarden daardoor weg doen want dan overleefd enkel de dikke beurs.
Alles word steeds gekker!

Ik snap je probleem, maar dit is onzin. Hooi is een kwestie van vraag en aanbod. Er is veel vraag en weinig aanbod, en dus moet je meer betalen voor kwaliteit. Dat heeft vooral te maken met droge zomers en daar heeft iedereen last van.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:03

Hier tussen Zwolle en Lelystad koop ik losse balen per stuk voor 7 euro voor de konijnen. Ken de verhalen van het droge stoffige hooi totaal niet, heb elke keer een mooie baal en nog nooit problemen gehad. De prijs is in twee jaar ook van 5,50 naar 7 euro gegaan maar ik betaal het graag voor constante kwaliteit

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 01:15

Als ik konijntjes had zou ik me ook niet druk maken dan betaalde ik graag 10 euro voor een baal waar ik dan 2 maanden van kon voeren. Ik voer makkelijk 1 baal per dag dan word de prijs toch ff anders.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:20

Hier ook heel veel hooi weg moeten gooien. Het ziet er prima uit, het ruikt goed, maar de paarden willen het niet. Het kost 6 euro het pakje, dus goedkoop is het niet. Maar dat maakt niets uit. Ik ben nu met midibalen aan de gang, ook met wisselend succes. Of ze vinden het lekker of ze knoeien de helft weg. Waar het aan ligt mag joost weten.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:25

funnyhorses schreef:
Als ik konijntjes had zou ik me ook niet druk maken dan betaalde ik graag 10 euro voor een baal waar ik dan 2 maanden van kon voeren. Ik voer makkelijk 1 baal per dag dan word de prijs toch ff anders.


Mijn bericht gaat er om dat de prijs voor hooi omhoog is gegaan, wil je goede kwaliteit die consistent is zul je meer moeten betalen

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 02:03

Ook dat is geen garantie. Wij hebben ook al een paar keer de hoofdprijs betaald, maar dan alsnog willen ze het niet eten. Ik heb nu hooi voor een normale prijs, dat eten ze (afkloppen) wel.