Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 04:06

Het is vreselijk dit jaar.

Wij betaalden op de veluwe al 6 euro en het was steeds slechter.

Bekenden in het Noorden betaalden maar 2,50/3,50 afhankelijk van hoeveelheden etc.

Wij kwamen eind 2019 naar het Noorden en eerste adres was ruk. Te duur, te stoffig en zeer onvriendelijke mensen.
Ander adres was een stuk beter en was het 4 euro per baaltje. Dat werd 4,30, dus viel mee. Het was op, dus daar verpakte balen meegenomen. Dat aten ze dus echt niet. Net nieuwe pakte ze even, maar daarna stopten ze met eten.
En ja, ze gaan naar de tandarts. Iemand heeft laatste opgehaald en haar paarden aten het wel.

Toen nergens wat te vinden, dus bij een duurdere fourage handel gaan halen. 6 euro per baaltje, maar het leek netjes. Ze waren niet wild enthousiast, maar aten het en daarna ging dat beter.

Onze andere hooiboer had weer, dus hooi meegenomen, maar het was 1 en al zuring en stoffig. Ook veel rotzooi erin, veel mos en pollen, dus ik baalde echt. De laatste balen zaten vol lange, dunne sprieten en dat lieten ze overal liggen, dus we gooiden erg veel weg.

Andere boer gevonden en die heeft 2 soorten. We betalen nu 4,50 en ene pak is wat droog, ietsjes stoffig, en enorm strak geperst en andere hooibalen zijn groener.
Het komt van totaal ander land in ander gebied, maar toch af en toe sprieten die ze niet moeten.

Hier is 4-5 euro wel normaal. Ik wil wel meer betalen, maar dan moet het wel ook beter zijn. Ga geen 6 euro betalen voor rotzooi als ik dat ook voor 4 euro kan krijgen.

Hier was alles wel groen en voor alsnog zijn er nog adressen met hooi. Wij hadden zelf onze verwaarloosde wei ook goed groen, gras groeide juist goed en het staat nu nog goed erbij.
In 2018/2019 was alles waar we woonden echt verbrand en niks meer.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 07:16

funnyhorses schreef:
Hommage schreef:
Hier in de regio is echt nog wel mooi hooi te vinden. Is even zoeken en je zult er wel voor moeten betalen.. Grote pakken zijn ook flink duur geworden in verhouding met twee jaar terug. Ook niet gek met de afgelopen zomers.

Al 9 jaar geen goed hooi kunnen vinden, vind ik best bijzonder :D :o


Bijzonder? Ik vind het kl*te :=
Er is gewoon geen constante kwaliteit meer te vinden, en het word steeds erger. Ik geef het nog 10jaar dan is er of geen hooi meer of de prijzen zijn zo histerisch duur en de kleine man is het slachtoffer en moet de paarden daardoor weg doen want dan overleefd enkel de dikke beurs.
Alles word steeds gekker!

Maar wat wil je dan precies?
Degenen met mooi lang hooi hebben waarschijnlijk flink beregend. Dat betekent dat er uren achter elkaar een dure installatie water staat op te pompen en door een andere dure installatie over de wei sproeit. Waar je ook nog best wat uren kwijt bent. Die pomp draait op diesel. Dat zijn dus extra kosten.

Dus als dat betekent dat het hooi duurder is, waarvan de kwaliteit voor paarden geschikt is, dan is dat niet vreemd.

Tel daarbij op dat er minder hooi van die kwaliteit is waar méér mensen in geïnteresseerd zijn dan gaat de prijs omhoog.

Er is geen boer die rijk wordt van hooi, dat geloof ik niet. Dat wordt niet gedaan om je te pesten.
De balen hooi voor lage prijs zijn afkomstig van weides met minder "input".

Anders zelf een hectare gras kopen, trekker met maaier en schudden, en dan iemand laten komen om te persen en te bemesten. (Ik kan je beloven dat je net zo duur uitkomt, en er ook nog veel tijd aan kwijt bent ;) )

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:25

Inderdaad, ook matig hooi kost momenteel gewoon geld, want gras dat niet wil groeien kun je ook niet oogsten, plus wat hier al uitgelegd is, door de droogte zit er gewoon meer stof en zand in en breekt het sneller waardoor het korte stukjes worden, ook al was 't wel langer gras.

Een boer kan niet toveren, gras blijft een natuurproduct en hooi dus ook.

Hier op mijn pensionstal komt 't ruwvoer van eigen land en we hebben meestal voordroog, waar nagenoeg alle paarden het hier heel goed op doen.
Maar doordat 't van eigen land komt, zie ik elk jaar weer wat een werk erin zit voor de stalhouder en dat de opbrengst met die hete zomers echt idioot laag is, terwijl wij met ons allen wél veel meer voeren in de zomer omdat het gras in de weides ook niet wil groeien.

Dus ja, het is ruk, maar er is nu eenmaal een tekort aan goed ruwvoer door het hete zomerweer en bij een te kort stijgt ook de prijs van matig voer.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:34

op tijd bestellen en het aantal balen vast laten leggen. Hier weet ik rond maart hoeveel iedereen ong nodig heeft en wat ze willen. Iemand die in september bestelt heeft pech, dan is alles al besproken en verkocht. 4 euro voor een hooibaaltjes is dan wel heeeel weinig, zeker als je kwaliteit wilt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:44

€4 voor kwaliteitshooi is hier (midden-Brabant) al jaren een utopie. Ik betaalde een aantal jaren geleden al ongeveer €5,50 en afgelopen jaren vaak tussen de €6,50 en €7,25. Baaltjes die ik vind voor lage bedragen (€3-5) zijn stoffig, muf, voorzien van vreemde planten...
Midi- en grote balen zijn relatief iets goedkoper vaak, dus als je die enigszins kan opslaan, is dat een betere optie denk ik.

DPost
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:08

Ik had hetzelfde probleem, vroeger goede mooie baaltjes, maar de laatste tijd alleen maar muf stoffig hooi. Ben nu ook om en heb bij Louis Venhorst besteld en zo blij mee. 2 van mijn paarden hoestten steeds een beetje, nu niet meer. Het is wel iets duurder dan bij de boer waar ik het eerst haalde, maar nu wordt het op de plek bezorgd waar ik het wil hebben, het scheelt mij haaltijd en omdat de kwaliteit zo goed is hoef ik geen supplementen meer te geven voor een hoester. Dus al met al ben ik waarschijnlijk indirect toch goedkoper uit. En je hoeft dus niet heel veel tegelijkertijd af te nemen. Ze komen in iedere provincie 1x in dr maand bezorgen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:49

Het is gewoon al een paar zomers heel droog. Ik heb gelukkig een vaste hooi leverancier maar die verteld mij ook dat de oogst bijna gehalveerd is. Wat hij heeft is gelukkig wel prima kwaliteit en het hele jaar leverbaar. Ik betaal al jaren hetzelfde maar ben dan ook goed voor € 300,- per maand dus hij is wel zuinig op mij als klant en ik uiteraard heel blij met hem.

Maar ik snap je probleem. Het is voor mij al jaren geleden maar het gaf veel gedoe om steeds weer een goede partij hooi te vinden. Of de kwaliteit was gewoon niet goed of ze waren ineens uitverkocht omdat iemand anders een hogere prijs had betaald.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:10

Ik denk dat de kwaliteit er de komende jaren er ook niet beter op gaat worden nu de gemeentes de bermen niet meer maaien en er daardoor veel onkruid in de weilanden gaat groeien.

Volgens mij hebben ze afgelopen jaar hooguit 2x fatsoenlijk kunnen hooien voor paardenhooi. Verder was het te kort of vochtig om fatsoenlijk te laten drogen.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:28

Ervaren jullie dit eigenlijk ook zo met stro? Het stro wat wij de afgelopen tijd hebben is ook vaak slecht.

Verder hebben we grote balen voordroog uit de omgeving. Dat het lastig was om goed te krijgen kan je wel zien aan de grote verschillen tussen de pakken helaas...

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:39

Hier is de ervaring met stro dat het dit jaar eigenlijk heel mooi spul is. Vorig jaar zat er meer stof in, dit jaar minder. Hooi is ook goed verlopen, al is de opbrengst minder, waardoor we dit jaar niets verkopen. Ook omdat we meer paarden hebben.

Als ik je verhaal hier zo lees dan denk ik; blij dat we geen kleine pakken meer verkopen. Als er zoveel commentaar is op de boeren om je heen kun je beter zelf gaan oogsten. Dus een stukje land huren (of kopen) en zelf beslissen hoe je het gaat aanpakken.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:43

Ik heb al jaren dezelfde leverancier uit de buurt (km of 10 verderop) die weilanden rond zijn huis hooit. Altijd mooi hooi, maar dit jaar is het minder dan we gewend zijn. En dat zal ongetwijfeld aan het droge veel te warme weer hebben gelegen. Hij hooit ook voor zijn eigen paarden dus heeft zelf belang bij goed hooi. Ik zal ook na komende zomer weer bij hem bestellen. Hij heeft geen invloed op het weer, gaat hij veel moeten sproeien, dan zal het hooi wel duurder worden. Logisch toch? Meer uren werk, meer machines en dus meer kosten.

Sommige balen eten mijn paarden direct, andere snuffelen ze aan en kijken me dan aan van "heb je geen andere baal". Soms voer ik dus van 2 balen tegelijk om het wat te mengen. Verder hard hopen op een normalere zomer die minder droog en achterlijk warm is.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:45

Wij betalen 3,50 voor een baaltje van rond de 15-18 kg en halen het jaarrond bij dezelfde boer vandaan, die dus ook weet wat we per jaar afnemen en daarmee is hij zeker van zijn inkomsten. Altijd mooi droog hooi, paarden eten het graag en het komt goed uit de ruwvoertest voor wat betreft de waarden. We hebben wel eens een aantal baaltjes gehad die erg stoffig waren, maar kan gebeuren, keer daarna was het weer prima.

Wij halen het overigens wel zelf op, elke 2 weken een paardentrailer vol, dus wellicht dat dat de prijs iets drukt.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:49

Waarom zoek je dan eens geen baal in plastic? Kan je buiten laten liggen en je hebt er vaak die enorm droog verpakt worden dat het gewoon heel mooi spul is.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:57

Ik heb inmiddels eindelijk een goede hooileverancier...we halen het zelf op dat scheelt weer kosten. Wij kopen getest onverpakt hooi(pavo quickscan) met laag suikergehalte, grofstengelig. Het zijn grote bundels van 21 balen van ongeveer 22 kilo per stuk voor 155 euro per bundel. Het hooi komt uit Duitsland, ruikt heerlijk, is goed droog, de paarden eten het graag...ik had ook mooi duur hooi gekocht van natuurland, groot ingekocht helaas...dat aten de paarden zo graag dat ze elkaar wegsloegen bij de slowfeeders(alarmbelletjes rinkelen dan bij mij)...pavo quickscan gedaan...tja...bij suiker stond de pijl maximaal naar rechts....als ze 10 kilo van dat hooi op een dag eten hebben ze bijna 2 kilo suiker per paard op...geen wonder dat ze het zo lekker vonden...het was ook wat fijner hooi. Nu meng ik dit met hooi dat dus heel laag in suiker staat. Vaak is grofstengelig lager in suiker. Het blijft een lastig probleem. Maar ik ga niet meer voor goedkoop, ik wil goed hooi voor mijn paarden. Louis Venhorst zou mijn keuze zijn als ik echt nergens hooi zou kunnen vinden, je weet wat je krijgt, ze bezorgen een dag in de maand op postcode..je betaald er meer voor, maar je hebt er dan geen zorgen over
Laatst bijgewerkt door octavodia op 11-01-21 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:03

Heb je ook al in Duitsland gekeken als je dicht bij de grens zit? ( Op Ebay kleinanzeigen kan je zoeken naar hooi)

Hier in Noord Duitsland zijn is er echt mega veel hooi van het land gekomen, er is wel 5x gemaaid, tot zelfs in November kwam er nog een snede af, wel veen grond hier, maar de eerste en 3de snede zijn echt méga geweest.
Maar ik zou het eens proberen op ebay kleinanzeigen en dan een Duitse plaats waar je dichtbij woont in de zoekfunctie zetten, misschien kan je daar wat op vinden?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:22

Dat is het nadeel als je in de winter hooi in moet gaan kopen, prijzen gaan omhoog, het mooie spul is vaak al weg. Hier in de buurt zie ik ook dat de prijzen heel erg stijgen, in de zomer direct van het land af achter de pers aan betaal ik 3.50 per baal, nu bij dezelfde leverancier zijn de prijzen verdubbeld en is er hooguit een 2e snee met een beetje mazzel te krijgen als het al geen 3e snee is.
Wij kopen alles in een keer in voor het hele jaar, weet ik zeker dat de kwaliteit goed is en dat ik hetzelfde hooi heb.
Kan je ook geen midibaaltjes in folie kwijt?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:27

Wat ook meespeelt is dat veel fouragehandelaren denken dat paardenliefhebbers hooi van onbespoten en onbemest gras willen. En heel veel paardenmensen denken ook dat dat beter is, dus het is niet heel raar dat dat sprookje nog steeds leeft.
Dat komt boeren wel goed uit, want die halen hun kuil voor de koeien van (zwaar) bemest land af. Veel 'paardenhooi' komt dus van 'vogeltjesland' - land dat niet bemest en gespoten wordt en laat wordt gemaaid zodat de weidevogels kunnen broeden.

Allemaal leuk en aardig, maar onbemest land geeft stress gras (en dus suiker, wat je niet wilt) en weinig eiwit (wat je wél wilt). Bovendien krijgt onkruid ook nog eens veel meer kans op onbemest land.

Tel daarbij op dat er ook niet wordt gespoten op 'vogeltjesland', en je krijgt grof hooi (laat gemaaid, op zich niets mis mee) met veel suiker, weinig eiwit en veel zuring en andere oliebol er in.

Het is héél lastig een fouragehandelaar te vinden die hooi (of voordroog) van bemest en bespoten (maw, goed onderhouden grasland) kan leveren.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-01-21 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:27

[quote=]"funnyhorses"Vandaag een pakje los gesneden en het storte helemaal in! Ik kon het niet eens vastpakken alsof ik in zand aan het graaien was. En dit soort taferelen komt steeds vaker voor uit welke windrichting ook.[/quote]

Dat komt omdat er al een aantal jaren een droge vrij warme zomer is geweest, daar gaan de gewassen uiteindelijk onder lijden. Bij onze buurman was de eerste snee van de wei 18 grote balen in folie, de 2e snee waren het er nog maar 4. Ons vaste adresje heeft eigenlijk altijd bij de eerste snee minstens een 1500 balen, dit jaar waren dat er nog geen 1200. De 2e snee was ook vele malen minder.
Door de droogte en warmte komt de onderste laag gras niet lekker mee, zeker bij de 2e snee merk je dat in korter gras voordat je kunt gaan maaien.

Dus ja eigenlijk is het dan ook wel logisch dat de prijzen omhoog gaan, minder opbrengsten maar het werk om tot het eindproduct te komen blijft wel gelijk. Diegene die wel een aardige opbrengst hadden zijn vaak in de weer geweest met beregenen, dat kost ook extra.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 11-01-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:45

Groot inkopen kan niet iedereen. Wij gebruiken ongeveer 700, misschien wel 800 pakjes per jaar afhankelijk van meerdere dingen en dat kunnen we helaas niet kwijt.
Heb heel veel boeren gebeld, maar ze waren allemaal laat met hooien en wisten geen van allen hoeveel balen ze zouden krijgen. Opbrengst viel overal wel tegen, dus ergens 800 balen reserveren lukte niet echt. En ik wilde na teleurstellingen ook niet ongezien reserveren. Wil toch eerst kunnen voeren, om te zien of ze het ook eten.

Verpakt doen ze het hier nooit goed op en is ook moeilijk te beoordelen. Daarbij eten ze het ook echt niet. Kon zo wat pakken weggeven.......Naast alle hooi wat we al weggooien is dat een best verlies.

Wij halen ook zelf, dan kunnen we ook zien wat we pakken. Maar eind van het seizoen moet je wel pakken wat er is.

Op de veluwe hadden we een hooiboer die wist dat we elke 2 weken kwamen en voor ons was er altijd.
Net als vorig jaar een boer hier. Die kreeg aan het eind wel biedingen op het hooi, maar ging daar niet op in. Hooi bleef voor de vaste klanten tegen de vaste prijs. Maar helaas was het opeens wel op en moesten we verder halen en meer betalen.
Dat doe je dan met liefde, maar zelfs dat was niet super geweldig.

Dat vogeltjesland vol zuring, zullen ze toch iets moeten doen, want op een gegeven moment is het gewoon echt teveel. Maar als je dan straks opvalt vanwege de page prijs, zullen mensen daar wel voor gaan. Ik heb dan ook mn mesthoop sneller vol en legen kost ook. Dus dan zijn die balen toch in totaal were ietsjes duurder.

Mensen kijken teveel naar de stuksprijs en niet of goedkoper ook echt goedkoper is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:48

superpony schreef:
Groot inkopen kan niet iedereen.

Uiteraard. Maar dat is de leverancier niet aan te rekenen natuurlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:53

GDG schreef:
superpony schreef:
Groot inkopen kan niet iedereen.

Uiteraard. Maar dat is de leverancier niet aan te rekenen natuurlijk.


Nee, maar zoals ik verder al schreef. Veel boeren wisten niet hoeveel hooi ze zouden krijgen, Het duurde lang voor ze gingen hooien en dan hadden de meesten geen 800 balen. Dan kan ik ook niet reserveren of een deal sluiten. Wat wel kon voor 300 baaltjes bijv.

Het zal hier vast ook minder worden, want er komen veel zonneparken en daar kan niet meer hooi gewonnen worden.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:53

Wij hebben 2 vaste leveranciers, 1 voor de kleine baaltjes en 1 voor de balen in folie. Beide bellen elk jaar uit zichzelf op of ze ons voor dit jaar ook weer op de lijst kunnen zetten en zo ja voor hoeveel balen dan. Dat werkt voor beide partijen prettig.
Het is alleen maar erg netjes te noemen als een leverancier het hooi eigenlijk kosteloos op wil slaan voor jou als je zelf niet veel kwijt kunt. Velen vinden het wel weer prettig als ze vaste afnemers hebben en daardoor wel steeds dezelfde mensen op hun erf hebben.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:57

superpony schreef:
Verpakt doen ze het hier nooit goed op en is ook moeilijk te beoordelen.

Diegene waar wij de balen bestellen in folie houdt rekening met mijn wensen. Het hooi bij hun uit de balen is altijd super. Ik wil 1ste snee van bemest land, zit er een keer een tak zuring is geen probleem. Ik heb zelden iets in het hooi zitten wat niet thuis te brengen is, 1x een flesje water wat er tijdens het persen in is gekomen. Heel soms een stengel zuring. Ik wil het zo droog mogelijk en liefst zo grof mogelijk. Een vriendin van ons haalt het ook bij hem, zij wil het net niet droog en liefst wat minder grof, ook dat is mogelijk bij hem.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:05

Ik heb plek voor zo'n 100 tot 120 pakjes hooi. Grote pakken is niet te doen, zowel niet met opslag als met verplaatsen. Ik moet het in mn eentje kunnen.

Wat mij nu interesseert is waarom paarden bepaalt hooi niet willen eten. Daar zou ik echt de rede van willen weten, zit het in de smaak? Of hebben ze in de gaten dat het hooi slecht voor ze is? Dat er dus echt iets niet deugd?

En mocht het de smaak zijn, is er dan een mogelijkheid om het weer lekker te maken?
Ik stoom hooi misschien iets toevoegen aan het stoomwater? Maar wat?

Ga ik eens over brainstormen...wat kan men doen om hooi weer aantrekkelijk te maken? :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:05

meggiemeg schreef:
superpony schreef:
Verpakt doen ze het hier nooit goed op en is ook moeilijk te beoordelen.

Diegene waar wij de balen bestellen in folie houdt rekening met mijn wensen. Het hooi bij hun uit de balen is altijd super. Ik wil 1ste snee van bemest land, zit er een keer een tak zuring is geen probleem. Ik heb zelden iets in het hooi zitten wat niet thuis te brengen is, 1x een flesje water wat er tijdens het persen in is gekomen. Heel soms een stengel zuring. Ik wil het zo droog mogelijk en liefst zo grof mogelijk. Een vriendin van ons haalt het ook bij hem, zij wil het net niet droog en liefst wat minder grof, ook dat is mogelijk bij hem.


Dat is wel top ja. Ik heb vaker geprobeerd een boer te vinden die in overleg wilde maaien en hooien etc, maar dan weten ze alles beter en vinden alles onzin.

Hier wist niemand hoeveel pakjes ze eraf gingen halen en er was echt een lange tijd geen hooi, dus we wilden toch wel zekerheid.

Ik had verpakte uit nood en ze aten het niet. Die van hun aten het wel, dus was onzin.

Het hooi van het vogeltjesland zat ook vol rotzooi vaak. Nu laten onze paarden dat liggen, maar ben soms echt verbaasd.
Nu gebeurt dat maar echt heeeel af en toe. Maar ook geen zuring meer en betaal ongeveer hetzelfde.