Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 16:03

Hoi, ik zit met het volgende 'probleem':

Ik heb een haflinger van bijna 31, nog helemaal gezond en vrolijk maar het is lastig om haar op gewicht te houden. Tegenwoordig is ze mooi gevuld en doet ze het supergoed op 2x daags grote emmer slobber en onbeperkt hooi. Nu heb ik naast deze haflinger een fjord van 11 en een shet van 7. De laatste twee pony's zijn beide te dik. De pony's lopen overdag op de wei, 's nachts staan de fjord en de shet in een inloopstal met paddock en de haflinger heeft haar eigen inloopstal en paddock. Hierdoor kan de haflinger op onbeperkt hooi, maar de fjord en de shet hebben dit niet bepaald nodig (understatement van het jaar :Y) ). Even ter info, ik heb de fjord nu een maandje, en voorheen stonden de shet en de haflinger altijd samen.

Nu moet ik dus minder hooi gaan voeren, maar hoeveel dan? Hoeveel kg voor de fjord en shet samen? En de fjord en de shet zouden dan een deel van de nacht geen hooi of iets anders te knabbelen hebben, hoe erg is dat? I.v.m. maagzweren e.d.? Overdag staan ze lekker op de wei te grazen, het gaat dus echt om 's nachts. Ik ben gewend aan onbeperkt hooi voeren, en vind dit ook fijn, maar te dikke pony's is natuurlijk niet de bedoeling.

(Ik heb al fijnmazige slowfeeders, en ik voer mooie, droge baaltjes hooi dus geen vet kuil o.i.d.)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:06

Graasmaskers voor de wei en 's nachts beperkt hooi aangevuld met stro.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 16:08

De wei hoop ik middels strookbegrazing een beetje ok te houden voor ze, en de haflinger kan natuurlijk het verse gras opeten en daarna kan ik de fjord en de shet erop laten. En anders idd graasmaskers, de shet heeft afgelopen maanden idd met een masker gelopen.

Hooi mengen/ aanvullen met stro is een goede tip!

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:10

Kun je de Fjord en Shet niet meer aan het werk zetten? Longeren, wandelen, lange lijnen? Verder wat betreft ruwvoer/gras: kunnen ze overdag van het gras af, op een paddock met onbeperkt hooi? Het hooi kun je zoals Tamary aangeeft ook aanvullen/deels vervangen door stro. Wel vulling, geen voeding :) Werkt bij de mijne goed!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 16:18

Merel___ schreef:
Kun je de Fjord en Shet niet meer aan het werk zetten? Longeren, wandelen, lange lijnen? Verder wat betreft ruwvoer/gras: kunnen ze overdag van het gras af, op een paddock met onbeperkt hooi? Het hooi kun je zoals Tamary aangeeft ook aanvullen/deels vervangen door stro. Wel vulling, geen voeding :) Werkt bij de mijne goed!


Hm. Nee, de paddock is te klein om ze daar de hele dag op te zetten. Daarbij vind ik het ook zo lekker voor ze, lekker grazen op de wei.. Wil ze dat liever niet ontnemen, dan zou ik het eerder zoeken in een graasmasker denk ik.
V.w.b. aan het werk zetten; de shet gaat 2 a 3x per week aan het werk, grondwerk, wandelen. Zijn verzorgster wil er van het voorjaar ook mee gaan fietsen, hopelijk gaat dat goed want dat zal zoden aan de dijk zetten denk ik! Met de fjord rijd ik in de wintermaanden 1 a 2x per week buiten, waarschijnlijk gaat een bekende van me ook 1x per week buitenrijden met hem en in het voorjaar zal ik ook vaker rijden. Dus het is niet zo dat de pony's beide volledig stilstaan ofzo.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:19

Geef je t hooi los of uit een net of slowfeeder? Voor de haf kan je t natuurlijk los geven als nodig en voor de andere 2 misschien dubbele netten als t al in een net zit, om toch t eten te vertragen

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:20

In de avond wanneer ze apart staan zou je graszaadhooi kunnen voeren en dan ook nog eens in een net. Zit heel weinig suiker in, maar kunnen ze nog wel wat knabbelen en dan overdag als ze samen staan het normale hooi.

Of in de avond het normale hooi met stro mengen in een slowfeeder, zodat ze minder hooi binnenkrijgen, maar wel kunnen knabbelen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:26

Mijn ervaring met mengen hooi en stro is al het stro beland als bah vies op de grond, hooi is net zo snel op en pony's gaan klieren. Apart werkt uitstekend, ze eten er van als ze echt honger hebben en versmeren amper.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:31

Zodra ze goed doorhebben dat het hooi nooit op raakt zullen ze vanzelf minder gaan eten. Onbeperkt hooi zou ik dan ook zeker blijven geven.

Het gras daarentegen is een veel grotere boosdoener. Helemaal als het gras gestresst is zit er veel fructose in. Bijvoorbeeld erg kort gras, of na de vorst, etc.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:44

Minoes schreef:
Zodra ze goed doorhebben dat het hooi nooit op raakt zullen ze vanzelf minder gaan eten. Onbeperkt hooi zou ik dan ook zeker blijven geven.

Het gras daarentegen is een veel grotere boosdoener. Helemaal als het gras gestresst is zit er veel fructose in. Bijvoorbeeld erg kort gras, of na de vorst, etc.


Ik kan uit ervaring zeggen dat die koudbloedjes vrijwel nooit stoppen met eten bij onbeperkt. Hier staat Oa een haf, een fjord en 2 shets en geen enkele kan op een rantsoen van onbeperkt hooi op een goed gewicht blijven.

Mijn haf zette ik ‘s nachts apart met 2,5-3 kg oud hooi en dan verzette ik ook het draadje van de strookbegrazing voor de anderen. Dan kon mijn haf overdag weer de rest van die strook afknabbelen.
Alleen zo kan ik hem op gewicht houden ondanks 4-6x per week werken.
Stro heb ik niet en ga ik ook niet aan beginnen ivm opslag. In de winter voer ik heel de groep overdag onbeperkt uit slowfeeders (3x3 mazen) en dan ‘s avonds opnieuw een afgewogen portie van 2,5-3 kg. En dan is het nog heel sterk opletten dat hij genoeg in het werk blijft. Rest doet het daar goed op, al moet ik ‘s nachts voor sommigen wel terug rantsoeneren terwijl anderen ook ‘s nachts onbeperkt krijgen.
De mijne staat dus regelmatig 6u of zelfs iets langer zonder hooi en toch gaat dat al 16 jaar helemaal prima. (Sorry bokt).

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:47

Krijgen ze iets van een vitaminebrok bij om in hun voedingsbehoeftes te voorzien? Anders zal een paard, zeker op onbeperkt ruwvoer, inderdaad blijven eten om te proberen in die behoeftes te voorzien

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:48

Ik meng mijn weidehooi met graszaadhooi. Het weidehooi is lekker en daar blijven ze van vreten. Het graszaadhooi eten ze alleen van als ze honger hebben. Als het koud is eten ze beduidend meer van dit hooi. Sinds ik het zo doe zijn ze beter op gewicht te houden. Hans is wel iets te dik, maar ik wil ze liever niet scheiden en amber heeft meer weidehooi nodig.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:53

Ik heb nu 4 voermomenten.De laatste om 23.00 en de eerste om 8.00.Ieder een ruif vol.Daar moeten ze het mee doen.Als ze het gelijk opeten staan ze ook een paar uur zonder hooi.Geef ik ze onbeperkt dan eet de haflinger zich helemaal klem.Ze staan wel aan huis en kan dus ook makkelijk om 23.00 nog voeren(soms al in pyjama)vanaf het voorjaar heeft de haflinger een graasmasker.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 12-01-21 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:54

@Poekkie, ik heb ook een koudbloed :+

De meeste paarden stoppen echt wel met het non-stop eten van hooi na een aantal weken. Het is inderdaad wel goed om een vitaminebrok te geven zodat ze daadwerkelijk alle voedingsmiddelen binnen krijgen.

Als alle koudbloeden te dik werden van onbeperkt hooi zouden alle paddock paradises obesitas paarden hebben staan. Dit worden ze niet, omdat ze dus niet op het gras komen. Gras is echt een veel groter probleem voor koudbloeden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:56

NienkeV1994 schreef:
Krijgen ze iets van een vitaminebrok bij om in hun voedingsbehoeftes te voorzien? Anders zal een paard, zeker op onbeperkt ruwvoer, inderdaad blijven eten om te proberen in die behoeftes te voorzien


Als je dat op mijn reactie bedoelt: ze hebben dagelijks vitaminekorrel en liksteen. Die laatste bekijken ze amper. Theorie is heel mooi, maar de koudbloedjes hier blijven ondanks slowfeeders, mineralen, vriendjes, afleiding, ... toch gewoon doorvreten terwijl de rest wel speelt/slaapt/...

Edit: de meeste paddock paradises hebben ook wel enkele dikkertjes. Mijn paard bvb even geleden :+
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 12-01-21 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:57

Nee, dat was een reactie op ts :)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:01

Hoe groot is je haf en hoe klein is je shet?
Kan je je hooi niet hoger plaatsen? Wij hadden ooit hetzelfde probleem, en plaatsten het hooi hoog (paal met groot hooinet) waar het grote paard bij kon, de restjes vielen op de grond en was genoeg voor de shet :')

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 17:43

NienkeV1994 schreef:
Krijgen ze iets van een vitaminebrok bij om in hun voedingsbehoeftes te voorzien? Anders zal een paard, zeker op onbeperkt ruwvoer, inderdaad blijven eten om te proberen in die behoeftes te voorzien


Ze krijgen idd een vitaminebrok.

c_alsemgeest schreef:
Hoe groot is je haf en hoe klein is je shet?
Kan je je hooi niet hoger plaatsen? Wij hadden ooit hetzelfde probleem, en plaatsten het hooi hoog (paal met groot hooinet) waar het grote paard bij kon, de restjes vielen op de grond en was genoeg voor de shet :')


De haf en de fjord zijn 1.45m en de shet is 90cm, maar de fjord mag ook niet onbeperkt eten dus daar los ik niks mee op. Heb de haf nu apart staan zodat zij in ieder geval in alle rust haar emmertjes slobber en onbeperkt hooi kan eten.

Minoes schreef:
@Poekkie, ik heb ook een koudbloed :+

De meeste paarden stoppen echt wel met het non-stop eten van hooi na een aantal weken. Het is inderdaad wel goed om een vitaminebrok te geven zodat ze daadwerkelijk alle voedingsmiddelen binnen krijgen.


Ben het wel met je eens hoor, dat ze op een gegeven moment doorhebben dat er altijd hooi is, mijn haf moest jaren terug ook even wennen maar stopte uiteindelijk ook met non-stop eten. Maar het gaat helaas niet op voor de pony's hier :Y) ik heb de shet een jaar en 3 maand en die blijft eten. De fjord heb ik nu een maand, maar ook hij blijft eten. Kreeg om die reden bij zijn vorige eigenaar ook niet onbeperkt hooi.

Samengevat ga ik in ieder geval hooi en stro mengen, of een apart net met stro en een apart net met hooi geven. Kijken hoe dat gaat. En in het voorjaar weer strookbegrazing doen, haflinger op het volle gras en de fjord en de shet daarna erop laten, evt. met graasmasker.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 17:52

Oh en graszaadhooi ga ik nog eens over lezen, heb dat nog nooit gevoerd en weet er niet zoveel van.

Dank voor het meedenken en de tips allemaal!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:05

Het is echt een misvatting dat 'mooi droog hooi' soberder is dan 'vettige kuil'. In hooi zit veel meer suiker dan voordroog! Dus dat dit minder voedingrijk is dan voordroog klopt echt niet. Ik zou voor de dikke paarden dus overstappen op voordroog. Of in ieder geval al eens beginnen met een mix.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:08

Heleennn schreef:
Het is echt een misvatting dat 'mooi droog hooi' soberder is dan 'vettige kuil'. In hooi zit veel meer suiker dan voordroog! Dus dat dit minder voedingrijk is dan voordroog klopt echt niet. Ik zou voor de dikke paarden dus overstappen op voordroog. Of in ieder geval al eens beginnen met een mix.


Daar kun je weinig over zeggen, daarvoor moet je het echt laten analyseren. Beide kunnen ontzettend uiteenlopen qua suiker.

Veel koudbloeden kunnen niet goed tegen voordroog, ik zie veel paarden met natte mest hierdoor en sneller last van mok/rasp.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:57

Mijn ervaring is dat het natte voordroog juist sneller een dikmaker is. Het droge hooi en het droge voordrooghooi gaat hier beter, alhoewel onbeperkt hiervan voor de helft hier nog steeds een utopie is.

Maar het kan best dat de energiewaardes heel erg verschillen per batch.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:04

Ik zou ze de nacht niet onbeperkt geven maar een normale portie hooi. Daarnaast graszaad hooi of wat stro te knabbelen in een apart hooinet, zodat ze niet te lang zonder staan.

Mijn paard weegt 400 kg en krijgt ongeveer 5-6 kilo hooi per dag (6 kleine porties) en een netje stro voor de nacht.

Een weeghaak is echt een aanrader! Hooi in een grote Ikea tas en je weet precies hoeveel je voert. Je voert snel meer kilo's dan je denkt
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 13-01-21 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek plaatser

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:06

Een weeghaak ken ik niet, maar hier ben ik heel blij met zo’n ding voor bagage te wegen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:39

Mloes schreef:
Oh en graszaadhooi ga ik nog eens over lezen, heb dat nog nooit gevoerd en weet er niet zoveel van.

Dank voor het meedenken en de tips allemaal!


Graszaadhooi is hooi van 1 soort gras en te eenzijdig als hoofdvoer. Het is over het algemeen vrij schraal en laag in suiker. Paarden vinden het vaak niet zo lekker, maar ze wennen er wel aan. Mengen met 'gewoon' hooi is prima, zo 50/50 kan bij dikkies goed. Wel goed op de kwaliteit letten, ivm endofyten. Een goede fourageur let daarop.