Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:45

Poekkie schreef:
Een weeghaak ken ik niet, maar hier ben ik heel blij met zo’n ding voor bagage te wegen.


Die bedoel ik ook:-D

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 22:53

Minoes schreef:
Heleennn schreef:
Het is echt een misvatting dat 'mooi droog hooi' soberder is dan 'vettige kuil'. In hooi zit veel meer suiker dan voordroog! Dus dat dit minder voedingrijk is dan voordroog klopt echt niet. Ik zou voor de dikke paarden dus overstappen op voordroog. Of in ieder geval al eens beginnen met een mix.


Daar kun je weinig over zeggen, daarvoor moet je het echt laten analyseren. Beide kunnen ontzettend uiteenlopen qua suiker.

Veel koudbloeden kunnen niet goed tegen voordroog, ik zie veel paarden met natte mest hierdoor en sneller last van mok/rasp.


Mijn haflinger met zomereczeem doet het op de kleine onverpakte baaltjes veel beter dan op de voordroogbalen die we op de vorige pensionstal voerden. Maar afgezien daarvan heb ik eigenlijk altijd gedacht dat mooi droge, groene, stengelige hooibaaltjes beter zijn dan voordroog (eiwitten, hoeven, darmflora? Zoiets? :7 ). Nog iets om me eens in te verdiepen dus :Y)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 22:56

MyrtheJ schreef:
Ik zou ze de nacht niet onbeperkt geven maar een normale portie hooi. Daarnaast graszaad hooi of wat stro te knabbelen in een apart hooinet, zodat ze niet te lang zonder staan.

Spola weegt 400 kg en krijgt ongeveer 5-6 kilo hooi per dag (6 kleine porties) en een netje stro voor de nacht.

Een weeghaak is echt een aanrader! Hooi in een grote Ikea tas en je weet precies hoeveel je voert. Je voert snel meer kilo's dan je denkt


Ik heb nu 2 plakken hooi gegeven voor de nacht (een baaltje is ong. 20kg, zitten 10 plakken in dus zeg zo'n 4kg hooi), vermengd met stro. 's Ochtends geef ik nogmaals 2 plakken, maar dan eet de haflinger ook mee.
Qua exact afwegen, ik kijk liever naar de conditie van het paard denk ik. Als het kouder is, als de pony's bewegen meer, of het gras groeit weer, dan moet je ook meer of minder gaan voeren.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:07

Als ze moeten afvallen kan het juist handig zijn om niet extra te gan voeren op dagen van beweging/kou/... anders gaat er toch nooit iets af?

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 11:11

Poekkie schreef:
Als ze moeten afvallen kan het juist handig zijn om niet extra te gan voeren op dagen van beweging/kou/... anders gaat er toch nooit iets af?


Nee dat lijkt me vrij logisch :Y) maar ik bedoel hiermee dat ik liever naar het paard kijk zodat ik de hoeveelheid voer hierop kan aanpassen. Als ze mooi op gewicht zijn wil je ze ook mooi op gewicht houden, zowel richting te dik als de andere kant op. Mijn haflinger bijv. krijgt ook niet elke dag van het jaar evenveel slobber, ik kijk hoe ze eruit ziet en daar pas ik de hoeveelheid op aan.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:13

Mloes schreef:
MyrtheJ schreef:
Ik zou ze de nacht niet onbeperkt geven maar een normale portie hooi. Daarnaast graszaad hooi of wat stro te knabbelen in een apart hooinet, zodat ze niet te lang zonder staan.

Spola weegt 400 kg en krijgt ongeveer 5-6 kilo hooi per dag (6 kleine porties) en een netje stro voor de nacht.

Een weeghaak is echt een aanrader! Hooi in een grote Ikea tas en je weet precies hoeveel je voert. Je voert snel meer kilo's dan je denkt


Ik heb nu 2 plakken hooi gegeven voor de nacht (een baaltje is ong. 20kg, zitten 10 plakken in dus zeg zo'n 4kg hooi), vermengd met stro. 's Ochtends geef ik nogmaals 2 plakken, maar dan eet de haflinger ook mee.
Qua exact afwegen, ik kijk liever naar de conditie van het paard denk ik. Als het kouder is, als de pony's bewegen meer, of het gras groeit weer, dan moet je ook meer of minder gaan voeren.


Exact afwegen zegt niets over tussentijds aanpassen en kijken naar je paard. Maar om af te vallen moeten er minder kilo's in. Wel handig als je dan weet hoeveel kg je voert (en bewust meer/minder te voeren).

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:13

Een paard/pony heeft minimaal 1 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer. Om exact te weten wat je moet voeren is het handig om een ruwvoer analyse uit te voeren, het droge stof percentage verschilt namelijk per snede. als je van een gemiddelde uit wil gaan dan ligt het droge stof percentage van hooi op ongeveer 88% dat houd in dat elke kilo hooi ongeveer 0,88 kilo droge stof bevat. Stel de shetlander weegt 200 kg, dan zal deze minimaal 2,27 kilo hooi moeten eten.
Het is zelfs zo dat tegenwoordig 1,5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht steeds meer toegepast wordt.
Het is ook aan te raden om een vit./mineralenbrok bij te voeren, om te kunnen voorzien in deze behoefte. Als de dieren af moeten vallen is het belangrijk om dit doormiddel van beweging te doen, en te zorgen dat het mineralenbrok wat je bijvoert weinig suikers en zetmelen bevat. Minderen in hooi is niet aan te raden, wel zou je doormiddel van ruwvoer analyses kunnen ondervinden welk hooi het minste suiker bevat. Daarnaast is het. belangrijk dat een paard niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer staat, dit ter voorkoming van maagzweren.

Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:14

Lindsey_99 schreef:
Mloes schreef:
Oh en graszaadhooi ga ik nog eens over lezen, heb dat nog nooit gevoerd en weet er niet zoveel van.

Dank voor het meedenken en de tips allemaal!


Graszaadhooi is hooi van 1 soort gras en te eenzijdig als hoofdvoer. Het is over het algemeen vrij schraal en laag in suiker. Paarden vinden het vaak niet zo lekker, maar ze wennen er wel aan. Mengen met 'gewoon' hooi is prima, zo 50/50 kan bij dikkies goed. Wel goed op de kwaliteit letten, ivm endofyten. Een goede fourageur let daarop.


Overdag krijgen ze al ander hooi, dan zou graszaadhooi in de avond prima kunnen zonder te mengen of iets dergelijks.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:40

Graszaadhooi voeren. Kan onbeperkt. M'n shet staat we onbeperkt op ivm hoefbevangenheid en is er flink op afgevallen. Ze krijgt nu elke dag ook plakje weidehooi ter aanvulling en uiteraard vitamine brok

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 11:44

kaylee schreef:
Een paard/pony heeft minimaal 1 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer. Om exact te weten wat je moet voeren is het handig om een ruwvoer analyse uit te voeren, het droge stof percentage verschilt namelijk per snede. als je van een gemiddelde uit wil gaan dan ligt het droge stof percentage van hooi op ongeveer 88% dat houd in dat elke kilo hooi ongeveer 0,88 kilo droge stof bevat. Stel de shetlander weegt 200 kg, dan zal deze minimaal 2,27 kilo hooi moeten eten.
Het is zelfs zo dat tegenwoordig 1,5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht steeds meer toegepast wordt.
Het is ook aan te raden om een vit./mineralenbrok bij te voeren, om te kunnen voorzien in deze behoefte. Als de dieren af moeten vallen is het belangrijk om dit doormiddel van beweging te doen, en te zorgen dat het mineralenbrok wat je bijvoert weinig suikers en zetmelen bevat. Minderen in hooi is niet aan te raden, wel zou je doormiddel van ruwvoer analyses kunnen ondervinden welk hooi het minste suiker bevat. Daarnaast is het. belangrijk dat een paard niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer staat, dit ter voorkoming van maagzweren.

Hoop dat je hier wat aan hebt. :)


Zeker, dankjewel! Interessant om eens een ruwvoeranalyse te doen, hoewel ik mij wel afvraag of je dit dan bij elke nieuwe lading hooi zou moeten doen? Ik bestel per 40 baaltjes momenteel, en er zit nog wel eens verschil in de baaltjes. Sowieso heb ik wel baaltjes van de tweede snede, maar alsnog zit er best wel verschil in de baaltjes. En hoe moet je dan rekening houden met het gras, dat heeft natuurlijk ook een gehalte droge stof?

Heb eerlijk gezegd nooit zo naar voeren gekeken, met berekeningen e.d. :D Voorheen stond mijn haflinger altijd op pensionstallen, en de laatste jaren op stallen waar onbeperkt hooi werd gevoerd en daar deed ze het gewoon goed op. Nu aan huis kan ik alles zelf beslissen, dus lang gezocht naar een hooileverancier met mooie droge, groene baaltjes (haflinger kan niet alle soorten hooi eten vanwege slecht gebit, en op dit hooi gaat het echt super met haar eczeem).
Maar alsnog denk ik ook dat de oplossing ligt in meer beweging, voor zowel de shet als de fjord. Hopelijk gaat het fietsen met de shet goed, en voor de fjord wil ik ernaar streven dat hij elke week minstens 3x wordt gereden.

V.w.b. vitaminebrok, momenteel geef ik de Pavo Vital, maar heb ook een tijd de Marstall Force gevoerd. Nooit verschil gemerkt qua vitaminebrok. Ga mij daar ook weer eens in verdiepen welke vitaminebrok het best bij m'n pony's past.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 11:46

Tancreda4 schreef:
Graszaadhooi voeren. Kan onbeperkt. M'n shet staat we onbeperkt op ivm hoefbevangenheid en is er flink op afgevallen. Ze krijgt nu elke dag ook plakje weidehooi ter aanvulling en uiteraard vitamine brok


Graszaadhooi wordt vaak genoemd, ga ik zeker overwegen als het niet lukt met de aanpassingen die ik nu ga proberen. Ik heb nl. niet superveel opslagruimte en wil mijn haflinger in ieder geval het hooi blijven voeren wat ik nu voer. Dan zou ik twee soorten ruwvoer moeten opslaan en dat wordt qua ruimte wat ingewikkeld.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:48

Als ze ook weidegang hebben, kan graszaadhooi prima. Wel even een vitaminebrokje geven om tekorten aan te vullen.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:52

Oh lastig dat je met opslag zit idd! Wij hebben een leverancier die elke 2 a 3 weken een kleine lading langsbrengt. Wel leveringskosten maar die delen we met stal genoten dus wel te doen. Ik kan ook niet zo veel kwijt. Nadeel is dat je soms wel een andere 'batch' hebt omdat hij het ook weer inkoopt van verschillende plekken, dus wel wisseling in kwaliteit soms. Dst vind ik wel een nadeel.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:53

Tweede snede is beter dan de eerste maar ook kijken of het van zwaar bemest of licht bemest land komt, kan je leverancier wel vertellen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:47

Ik zou ook naar een combinatie van oplossingen kijken.

Wij hebben er 5 samen lopen op een pp met wisselende behoefte's. Toch ga ik ze niet apart zetten, want dan stonden ze meer stil en naar elkaar te kijken.

Mijn New Forest is 23 en altijd iets te dik en ook hb geweest. Maar heeft blessures gehad, dus kon hem niet echt werken.
De shet zal ong 25 zijn en hebben we 20jr. Zij lopen al 18jr samen en de shet is nog nooit hb geweest. Maar hij heeft wel altijd gewerkt. En als hij niet werd gereden of later gemend, liep hij mee naast het paard.

Nu hebben we dus een track en diverse voerplekken. 2 quarters mogen echt niet te weinig en overal is altijd wel wat. Of we slaan wat plekken over om ze te laten zoeken.

Mijn NF heeft wel de neiging om non stop te eten, maar ik zie hem gelukkig ook andere dingen doen; rusten, kroelen, rondlopen. En soms is hij bezig met de kantjes maaien. Dan krijgt hij wel wat binnen, maar is zoekende en dus ook in beweging.

We hadden erge wateroverlast door problemen met de sloot en dan lopen ze minder rond. Ik zie ze dan meer vreten. Dus echt alleen maar bezig zijn met eten. Ook worden ze iets chagerijniger en geef ze dan sws extra beweging. Verveling is dus echt aanleiding om te eten.

In de schuilstal kan ik nu nog 5 netten ophangen en dat bieden we met hele vieze dagen/nachten wel aan. Ze hangen op hoogte voor de NF en quarters, maar de shet kan bij de onderkant en wat op de (stenen) grond valt.

Ik zou echt kijken of je wat variatie kan aanbrengen. Dus ene paal met een net eraan. Liefst meerdere dat ze van de ene naar de andere gaan.
Kan je een stuk afzetten, zodat ze rondom moeten lopen bijv?

Wij voeren wel bij en dan krijgen degene die het "nodig" hebben even apart wat meer. Maar ze krijgen allemaal wel een beetje voor het idee.
De NF krijgt wat meer eiwitten en blijft daar wel mooier in model van. Hij had de neiging om buikig te zijn en rond de rug in te vallen. Zeker als je teveel dieet kan het uit verhouding raken. Vroeger was ik hem nooit eiwitten gaan bijvoeren, maar het werkt.
Hij is nog steeds iets te dik, maar stabiel te dik en loopt en rent lekker rond.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 14:48

bigone schreef:
Tweede snede is beter dan de eerste maar ook kijken of het van zwaar bemest of licht bemest land komt, kan je leverancier wel vertellen.


Goed punt, ga ik navragen bij de volgende lading hooi.

superpony schreef:
Ik zou echt kijken of je wat variatie kan aanbrengen. Dus ene paal met een net eraan. Liefst meerdere dat ze van de ene naar de andere gaan.
Kan je een stuk afzetten, zodat ze rondom moeten lopen bijv?


Jij hebt nog meer uitdaging dan ik, met zoveel pony's en verschillende behoeftes :D

Een track is zeker een goed idee, dat hebben we nu niet maar zou wel te realiseren zijn. Op zich nodigt het wel uit om te wandelen doordat ik in de stal water heb staan, en overdag geef ik ook nog wel eens wat hooi bij de paddock. Dus ik zie ze wel regelmatig heen en weer wandelen. Maar een track zou zeker een idee zijn. Even m'n man lief aankijken, we hebben net in oktober de gehele omheining vervangen met nieuwe palen en draad *D

Vannacht heb ik voor het eerst stro gemengd met hooi, en het hooi was er vakkundig tussenuit gegeten maar ze hebben ook zeker wel wat stro lopen knabbelen. Vind het idee dat ze altijd wat te knabbelen hebben wel heel fijn, i.v.m. maagzweren enzo.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:21

Mloes schreef:
[


Graszaadhooi wordt vaak genoemd, ga ik zeker overwegen als het niet lukt met de aanpassingen die ik nu ga proberen. Ik heb nl. niet superveel opslagruimte en wil mijn haflinger in ieder geval het hooi blijven voeren wat ik nu voer. Dan zou ik twee soorten ruwvoer moeten opslaan en dat wordt qua ruimte wat ingewikkeld.



Mss kun je 30 pakjes gewone kopen en 10 pakjes graszaad hooi.

Een track kun je ook afzetten met paaltjes en draad eventueel. Dat zijn niet mega kosten.

snorkel1986

Berichten: 3012
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:03

Ik zou snachts alleen stro aan bieden en hooi verder beperkt uit net overdag dan kan je oudje savonds los hooi krijgen en de rest kan wat knabbelen tegen de trek

Of gewoon stro vreten zo als mijn paard dat doet... krijgt tegenwoordig al beperkt strooit net ( max 2 plakken) hij krijgt ook 3x portie voordroog ( rest paarden doet het daar alleen prima op)
Smorgens op stal smorgens mee de padock op en savonds rond 21:00

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:06

snorkel1986 schreef:
Ik zou snachts alleen stro aan bieden en hooi verder beperkt uit net overdag dan kan je oudje savonds los hooi krijgen en de rest kan wat knabbelen tegen de trek


Tegen mij is altijd gezegd dat stro max 1/3 van het rantsoen mag zijn om verstoppingskoliek te voorkomen. Uitgaande van 6/7 kg hooi kan je dan max 2-2,5 kg stro bijgeven. Dat zou bij de mijne nog sneller op zijn als het groffe hooi. Of zie ik het verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 13-01-21 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

maike11
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:06

In de winter voeren we altijd twee keer per dag hooi en één keer per dag bij

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 16:07

monsera schreef:
Mloes schreef:
[


Graszaadhooi wordt vaak genoemd, ga ik zeker overwegen als het niet lukt met de aanpassingen die ik nu ga proberen. Ik heb nl. niet superveel opslagruimte en wil mijn haflinger in ieder geval het hooi blijven voeren wat ik nu voer. Dan zou ik twee soorten ruwvoer moeten opslaan en dat wordt qua ruimte wat ingewikkeld.



Mss kun je 30 pakjes gewone kopen en 10 pakjes graszaad hooi.

Een track kun je ook afzetten met paaltjes en draad eventueel. Dat zijn niet mega kosten.


Prikpaaltjes gaan de pony's niet achterblijven zijn we inmiddels achter :Y) en wil het dan ook netjes en mooi, dus met mooie houten palen en zwart lint. Leuk projectje voor het voorjaar!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeveel hooi voor te dikke pony's? Lang zonder hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:49

Je kan met een track eenvoudig beginnen. Wij hebben alles donkerbruin en zie je haast niet, dus stoort ook niet in het zicht.

Ik zou hooi nooit volledig vervangen door stro.

Het is misschien hier een uitdaging, maar ook een te dik paard moet gewoon kunnen eten. Daarom hier de nadruk om bewegen.

Maar de 2 die wel willen invallen, krijgen dus wel bijgevoerd en staan dan apart. De andere 3 krijgen dan ook iets voor het idee. 1 is gewoon prima op gewicht en hoeft niet meer, maar ook niks minder.

Ik geef hun dan liever een paar keer wat extra apart, dan dat ik paarden heb die niks kunnen eten, zich vervelen etc.

Maar tijdens weidegang, zorg ik wel altijd dat er alleen restjes hooi te vinden zijn en moeten ze even rondlopen en zoeken. Maar er is altijd wel iets overal.
Als we echt alles vullen 11 plekken geloof ik.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:50

mijn sport merrie was ook te dik, echt zoeken naar ribben en nog niet vinden. was al 3-4 dagen per week aan het werk op L niveau, is nog jong en overdag op de wei. verder 1 kg brok en 1/2 granen voor de pit. Ook ik wilde spelen in de wei met soortgenoten niet ontnemen. ervoor gekozen zo lang ze op een volle wei staan masker om, hooi halveren en ze staan al op stro. We zijn wat zwaarder gaan trainen en ik let ook op hoevele tussendoortjes ik voer. zijn nu 2 a 3 maanden verder en ik kan zonder dat ik moet zoeken ribben vinden. er mag nog een beetje af maar zo heb ik haar nog nooit gehad. als de wei kaal is of zoals nu als alles op is en er niet veel meer is mag ze zonder masker naar buiten