Meer energie door Luzerne?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 18:08

Sinds eens week krijgen mijn paarden havens mix door hun meusli.
En ik heb spontaan hele drukke paarden.
En dat is niet echt wenselijk voor een pensionade en een 2 jarige.
Is dit merk afhankelijk? Zou ik de luzerne van een ander merk kunnen proberen?

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:18

Ik voer luzerne (of optiform) van Mijten en ik heb hierdoor geen verschil in energie gemerkt. Wel wordt mijn paard veel heviger als het kouder is, misschien is dit bij jou ook zo?
Je kan misschien kijken naar de samenstelling van je luzerne, er zit bijvoorbeeld in de optiform luzerne van Mijten heel weinig suiker etc. Als in de jouwe nog vanalles bij in zit kan dat ook wel wat verklaren.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 19:04

Kou lijkt mij sterk. Ik heb de pensionade al ruim 13 jaar en de 2 jarige is bij mij geboren. Ze hebben altijd een fijn relaxed karakter gehad.

Bij de fourage handel hebben ze leveringsproblemen. Havens mix was hier door niet op voorraad en heb een zak luzerne van hartog mee genomen.

Ben benieuwd of ik verschil merk en of oma het wil eten. Het voelt veel stekeliger aan.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:39

In hartog lucerne zit best wat mellase, dus zou goed kunnen dat ze daar drukker door zijn. Om o.a die reden voer ik de lucerne van vitalbix.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:20

Luzerne heeft vaak een scheve calcium/fosforverhouding. Dus ik dacht eerst dat het wellicht daardoor kon komen. Ik ken Havens mix zo niet. Dus net even opgezocht. Maar ik zie dat zij het calcium/fosforverhouding al geoptimaliseerd hebben. Dus je zou eigenlijk zeggen dat je ‘goed’ zit. Het kan wel zo zijn dat je paarden nu TEVEEL calcium binnenkrijgen. Doordat ze een extra voedingsmiddel krijgen waar calcium in zit. En dat ze daardoor minder magnesium op kunnen nemen. Calcium en magnesium gebruiken hetzelfde absorptiemechanisme in de darm. Dus als calcium alles of meer gebruikt kan magnesium niet met opgenomen worden. En magnesium zorgt er vaak wel voor dat paarden rustig blijven.

Maar goed er zijn zoveel paarden die wel luzerne erbij krijgen. Vaak met die scheve calcium/fosforverhouding dus het is wel een beetje gek. Ben benieuwd of en wat je gaat veranderen en wat dat effect dan is.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:26

Op de vorige stal werden er dagelijks hele handen luzerne door het voer gedaan (ook hartog) En ik heb eigelijk nooit verschil in energie gemerkt. Wat gek.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:39

Hier ook een paard wat erg reageert op alles waar luzerne in zit..

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:39

Ik voer mijn paard al dikke 2 jaar elke dag een flinke schep havens mix ( lucerne) door zijn vitalbix en hij is er niet drukker door geworden .
Hij blijft gewoon zichzelf.
Hij zou zelfs wat meer pit mogen van mij :) .

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:59

Wij hebben er ook eentje waarvan ik het idee heb dat hij drukker/meer gespannen wordt als hij lucerne krijgt.
Ik kwam er achter toen ik stopte met lucerne voeren en hij relaxer en rustiger werd...

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 06:12

Ze krijgen nu luzerne van hartog en ze zijn weergewoon relaxed. Ik denk dus dat het door de luzene mix van havens kwam.
Wel gek dat ze daar zo heftig op reageerde.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Meer energie door Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 06:35

Ik heb het met mijn paard ook gehad. Alleen daar maakte het merk niet uit.
Was een braaf rustig paard zonder Luzerne en sprong boven mijn hoofd uit met. Mijn andere 2 paarden hadden nergens last van.
Dus dat paard van de Luzerne gehaald en wat anders gezocht om te geven.