Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

DIY slowfeeder tips?

 
Profiel   

Ik wil graag een slowfeeder voor in de paddock van mijn paard zodat hij wat langer met zijn hooi doet. Hij heeft op dit moment een hooinet, maar die iedere keer vullen en ophangen zodat hij stevig genoeg en niet te laag hangt is nogal een gedoe.

Ik ben op zoek naar een slowfeeder:

- Makkelijk te vullen
- Bij voorkeur een manier waarbij er zo min mogelijk op de grond valt. Alles wat op de grond valt is bah en dat eet hij niet
- Van boven dicht zodat het hooi niet te nat regent, want ook nat hooi is bah en eet hij niet
- Hufterproof - in een andere paddock staat een ijzeren frame met zo'n witte kuubse bak erin. We hebben de bak vast moeten maken aan het frame omdat hij anders daarmee gaat lopen gooien }:0
- Beetje budget vriendelijk


Wie heeft de gouden tip?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 13:52 



 
Profiel   

Is het een idee om bij een kliko een stuk uit te snijden, via de binnenkant een net daaraan vast te maken en hem dan in de paddock te plaatsen? Is makkelijk te verplaatsen.

En dan eventueel aan de voorkant bovenaan de 'bak' (dus niet de klep, maar de bak) wat gaten boren. Dan kan je daar een touw doorheen doen en die vastmaken aan de handvaten als je hem in de paddock zet, zodat de klep niet open kan.

Je kan je vraag ook nog in dit topic stellen: [VSW] [INFO] Slowfeeders

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:40 



 
Profiel   

Thanks ik ga daar eens kijken! Ik had al het idee dat ik een centraal topic over het hoofd zag, die jij linkt komt niet naar boven als je zoekt op slowfeeder :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:57 



 
Profiel   

LIJM schreef
Is het een idee om bij een kliko een stuk uit te snijden, via de binnenkant een net daaraan vast te maken en hem dan in de paddock te plaatsen? Is makkelijk te verplaatsen.

En dan eventueel aan de voorkant bovenaan de 'bak' (dus niet de klep, maar de bak) wat gaten boren. Dan kan je daar een touw doorheen doen en die vastmaken aan de handvaten als je hem in de paddock zet, zodat de klep niet open kan.

Je kan je vraag ook nog in dit topic stellen: [VSW] [INFO] Slowfeeders


Ik heb dit idee ook staan maar niet met net er in maar stuk beton gaas 5x5 maar kliko staat vast met 2x sjorband aan kubs waterbak en een spin boven over het deksel anders gooit mevrouw hem om of doet de buurvrouw de klep los
_O- kan wel foto maken als je wilt maar Google vuilcontainer hooibak werkt ook goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 14:02 



 
Profiel   

Foto zou fijn zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 14:21 



 
Profiel   

Je kunt kant en klare slowfeeders kopen die gemaakt zijn van die witte vierkante tanks, met daarin een op maat gemaakt stuk betongaas dat je strak trekt over het ruwvoer mbv kettinkjes met clips. Hebben wij 2 van en werkt prima. Via MP gekocht voor een heel schappelijke prijs.
We hebben ook nog 2 zelfgemaakte slowfeeders bestaande uit 2 plastic kratten van ca 60x60x100, verzwaard met stoeptegels op de bodem. Daar heb ik met touwtjes en clips op maat gemaakte netten in bevestigd (hiervoor 1 vierkant mega-net van de Paardendrogist doormidden geknipt) die aan 1 kant sluiten met touwtjes. Iets lastiger te vullen dan die met betongaas (zeker met 4 opdringerige pony's om je heen :D ) maar met het voordeel dat ze er nog langer over doen(de netten zijn veel fijnmaziger dan het betongaas)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 14:23 



 
Profiel   

Ik heb dit:
[ img ]
Gekocht met de gaten er al in. Ik heb er een rooster achter vast gezet zodat er geen hoeven in de gaten kunnen, maar ze eten veel liever gewoon uit de palletbakken.
De sluiting met de fietsband aan de bovenkant is wel ideaal btw

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:01 



 
Profiel   

Zoiets?

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:06 



 
Profiel   

Oh wat top zo'n container! Wat voor net heb jij erin Maartje? Dat ziet er wel aardig hufterproof uit :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:21 



 
Profiel   

Vanillia schreef
Oh wat top zo'n container! Wat voor net heb jij erin Maartje? Dat ziet er wel aardig hufterproof uit :=


Van paardeerlijk! Kan ik je absoluut aanraden, goede netten, goede prijs en super service. Ze hebben ook rest stukken met flinke korting wij hebben hiervan zelf netten in elkaar gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 15:36 



 
Profiel   

Hier bij nog de foto's
van mijn project
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:33 



 
Profiel   

Slim met dat gaas!
Ik heb inmiddels een kliko geregeld en ben in contact met Paardeerlijk voor een net. Ik moet zeggen dat ik nog wel twijfel hoe ik de opening zal maken. Het idee van meerdere kleine gaten lijkt me top, maar mijn paard is nogal een lomperik dus ik ben bang dat hij daar in gaat blijven hangen met zijn hoeven. Dat gat niet helemaal tot de grond is wel slim!

Ik ga dit weekend eens overleggen met mijn vriend. Bedankt voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:49 



 
Profiel   

Daarom ook gaas ( paard in de winter zonder ijzers) in de zomer nog niet in gebruik gehad maar aangezien het 5x5 is denk ik dat ijzers vast vrij knap is O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:56 



 
Profiel   

Sorry maar beton gaas vind ik echt bijzonder onverstandig om hiervoor te gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 22:04 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Sorry maar beton gaas vind ik echt bijzonder onverstandig om hiervoor te gebruiken

Want? Ze vreten hier niet de hele dag uit en er op drukken kan haast niet ivm schuin houden van het Hooft

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 22:14 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Maartje1990 schreef
Sorry maar beton gaas vind ik echt bijzonder onverstandig om hiervoor te gebruiken

Want? Ze vreten hier niet de hele dag uit en er op drukken kan haast niet ivm schuin houden van het Hooft


De schade die het aan de tanden kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 22:40 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn hufter een voerton gepakt, met de 6cm gatenboor hier wat gaten in gemaakt, en aan de handvatten een strotouw. Die clip ik vast aan een haak.

Hij doet er al 2 weken mee en vooralsnog geen schade. Hooinetten gingen er op het einde 1 per dag doorheen.

Ik wilde pertinent niets met ijzer ivm de tanden, en het nadeel van de kliko vind ik de eethouding. Toen zag ik iemand die dit aanbood op MP, en bedacht ik me dat ik nog een oude ton had. Vooralsnog ben ik blij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 12:58 



 
Profiel   

Utixo schreef
Ik heb voor mijn hufter een voerton gepakt, met de 6cm gatenboor hier wat gaten in gemaakt, en aan de handvatten een strotouw. Die clip ik vast aan een haak.

Hij doet er al 2 weken mee en vooralsnog geen schade. Hooinetten gingen er op het einde 1 per dag doorheen.

Ik wilde pertinent niets met ijzer ivm de tanden, en het nadeel van de kliko vind ik de eethouding. Toen zag ik iemand die dit aanbood op MP, en bedacht ik me dat ik nog een oude ton had. Vooralsnog ben ik blij.


Foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 13:03 



 
Profiel   

De eethouding bij die containers lijkt me niet zo gezond op lange termijn eigenlijk. Zou het zeker niet als enige manier van voeren gebruiken voor langere tijd :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 13:07 



 
Profiel   

Ik lees ook even mee.

Ik ben ook voor een zo natuurlijk mogelijke houding, dus gewoon laag bij de grond, afwisselen met wat hoger (in de natuur eten ze tenslotte ook van bomen). Maar absoluut geen ijzer. Ik vind zelfs alles met netten al een dingetje, want dan staan ze continue te trekken en dat is ook weer niet fijn voor de hals. Ik ben van mening dat een deel van het rantsoen 'makkelijk' te verkrijgen moet zijn. Zelf heb ik daarom én een palletbox waar het hooi gewoon los ingaat, én slowfeedernetten hangen. Zo hebben ze ook een deel van de tijd het hooi makkelijk tot hun beschikking.

Maar ik zou graag nog een palletbox met wél een rooster of net erin, maar absoluut geen ijzer, en het moet makkelijk te vullen zijn, én veilig voor de paarden. Ik heb nog niet de ideale oplossing daarvoor gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 13:13 



 
Profiel   

[ img ]

Deze is qua maat misschien te klein voor paarden die de hele dag in de paddock staan, maar ik ben er sowieso 2x per dag, en hij red de tijd dat hij op stal staat er prachtig mee tot ik hem weer vul. Misschien dat ik ooit een grotere maak, maar deze had ik nog werkeloos staan.

Als je de deksel nog zou hebben (ik niet) kun je die er makkelijk bovenop schroeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 13:22 



 
Profiel   

Ik ben zo benieuwd: hoe komen jullie aan die containers? Die zijn toch geen eigendom maar blijven van de gemeente? Of snap ik het niet?

Zal proberen vanavond een foto te maken van onze slowfeeder. Hebben sinds gisteren een eigen gemaakt frame erin:
[ img ]

Beetje dit idee maar dan vierkant:

[ img ]
[ img ]

Zijn ook restcoupons van paardeerlijk (uitverkocht nu zag ik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 13:30 



 
Profiel   

Olympia96 schreef
Ik ben zo benieuwd: hoe komen jullie aan die containers? Die zijn toch geen eigendom maar blijven van de gemeente? Of snap ik het niet?

Zal proberen vanavond een foto te maken van onze slowfeeder. Hebben sinds gisteren een eigen gemaakt frame erin:
[ [url=m/6qTnsV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beetje dit idee maar dan vierkant:

[ [url=m/0qrBZy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/klXmxf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn ook restcoupons van paardeerlijk (uitverkocht nu zag ik).


Dat rek ligt er dan los op? Of nog wel vast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 13:37 



 
Profiel   

De kliko is bij mij in elk geval backup voor voer, niet de hoofdbron. En dan vind ik het eerder een aanvulling dat ze er anders uit eten dan een probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 14:06 



 
Profiel   

Hmm het zou bij mij overdag wel de enige plek zijn waar hij voer krijgt. 's Avonds staat hij op stal met een HorseGraze slowfeeder. Als ik eten los op de grond geef loopt hij er doorheen en daarna weigert hij het op te eten. Dan gooi ik bijna meer weg dan dat hij binnen krijgt.
Ik ga nog eens nadenken over wat er mogelijk is. We hebben in andere paddocks wel 2 palletboxen, maar denk dat er protest komt als ik na de kleine paddock ook zo'n box claim :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 14:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen