Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esmeex13
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-01-21

Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 23:09

Hoi!
Ik ben benieuwd naar hoe jullie je paard voeren. Ik vind het soms lastig in te schatten hoevaak en hoeveel hooi je paard moet hebben.

Ik heb een paard van ongeveer 600 kg. In de ochtend gaat hij rond 9.30 de wei op tot 16.30 (elke dag krijgen ze een nieuw strookje vers gras erbij). Qua gras krijgen de paarden dus voldoende voedingsstoffen binnen. Als hij op stal is krijgt hij basis brok met lucerne, daarna krijgt hij een vol hooinet met hooi. Vaak heeft hij dit wel om 21.00 al op.. moet ik hem nu bijvoeren met hooi of is dit genoeg voor hem? Hij staat op stro dus heeft ‘s nachts wel wat te knabbelen, en overdag staat hij lang genoeg op de wei om gras te eten.

Ik hoor graag jullie tips, adviezen en ervaringen!

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:13

Gebruik de zoekfuntie, hier zijn weet hoe veel topics over.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:16

In deze tijd van het jaar zitten er nog nauwelijks voedingstoffen in gras.
Dus ja hij heeft buikvulling, maar dat is dan ook het enige.
Niet gek dus dat hij zijn hooi zo snel op heeft.
Qua hooi moet je 1.5 - 2 % van zijn lichaamsgewicht voeren.
Dit geldt voor echt droog hooi zonder plastic
Je paard moet dus per dag ongeveer 9 tot 12 kilo hooi.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:18

Die van mij krijgt op stal (op dit moment rond 18.00 uur tot 9.00 uur) een berg hooi op de grond die de volgende morgen net niet op is.
Onbeperkt dus.
Wanneer het een keer wel op is, dan vind ik eigenlijk dat ik hem te weinig gevoerd heb.
Hij krijgt om 7 uur nog een plukje, maar dat is meer voor de vorm, omdat hij dus de berg van 's avonds zelden op heeft.

Ik zou het echt niet ok vinden als mijn paard van 21:00-7:00 geen ruwvoer tot zijn beschikking heeft.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:21

Deze tijd van het jaar bevat het gras lang niet zo veel voedingsstoffen vergeleken met de voorjaar/zomer periode. Zou er dus niet vanuit gaan dat hij voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Ruwvoer per dag is volgens mij 1-1,5% van het gewicht van jouw paard, dat zou als jouw inschatting van gewicht klopt op 6-9 kg droge stof uit komen. Per ruwvoer verschilt het gehalte droge stof, gras heeft bijvoorbeeld veel meer vocht dan hooi, waardoor per kg gras je droge stof veel lager ligt. Oftewel, je paard moet om aan die behoefte te voldoen in verhouding veel meer gras eten.

Naast voldoende droge stof wil je eigenlijk ook dat de maag van je paard constant gevuld is, gezien het een herbivoor is en zij voortdurend maagzuur aanmaken. Een lege maag maar wel maagzuur verhoogt het risico op maagzweren.
De vuistregel is niet langer dan 4-6 uur zonder ruwvoer laten staan, waarbij korter uiteraard de voorkeur heeft. Als jij aangeeft dat ie om 21u zijn voer al op heeft en om 9.30 pas weer naar buiten gaat betekend dat ruim 12 uren zonder hooi.

Beste aanpak is om te gaan wegen hoeveel kilo hooi je paard krijgt. Als dat voldoende is dan kan je zoeken naar manieren op de opname van het hooi te vertragen (slowfeeder). Als het te weinig is is meer hooi voeren nodig.

Hoe is de algemene body score van je paard? Slank, dik, mager?

esmeex13
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 23:23

Marije_jiplover schreef:
Die van mij krijgt op stal (op dit moment rond 18.00 uur tot 9.00 uur) een berg hooi op de grond die de volgende morgen net niet op is.
Onbeperkt dus.
Wanneer het een keer wel op is, dan vind ik eigenlijk dat ik hem te weinig gevoerd heb.
Hij krijgt om 7 uur nog een plukje, maar dat is meer voor de vorm, omdat hij dus de berg van 's avonds zelden op heeft.

Ik zou het echt niet ok vinden als mijn paard van 21:00-7:00 geen ruwvoer tot zijn beschikking heeft.



Dankjewel voor je reactie!
Ik geef hem ook een berg hooi, dit doe ik vervolgens in het hooinet dus dan zit ie helemaal vol. Alsnog is het om 21.00 op..
misschien is het een idee om hem rond 21.00 nog een berg hooi te geven zodat hij voor de nacht nog wat heeft.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:25

Veel meer geven! Het gras stelt momenteel weinig voor dus is het hooi wel echt nodig. Je wilt voldoende geven voor de hele nacht, zodat er sochtends nog wat over is.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:26

esmeex13 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Die van mij krijgt op stal (op dit moment rond 18.00 uur tot 9.00 uur) een berg hooi op de grond die de volgende morgen net niet op is.
Onbeperkt dus.
Wanneer het een keer wel op is, dan vind ik eigenlijk dat ik hem te weinig gevoerd heb.
Hij krijgt om 7 uur nog een plukje, maar dat is meer voor de vorm, omdat hij dus de berg van 's avonds zelden op heeft.

Ik zou het echt niet ok vinden als mijn paard van 21:00-7:00 geen ruwvoer tot zijn beschikking heeft.



Dankjewel voor je reactie!
Ik geef hem ook een berg hooi, dit doe ik vervolgens in het hooinet dus dan zit ie helemaal vol. Alsnog is het om 21.00 op..
misschien is het een idee om hem rond 21.00 nog een berg hooi te geven zodat hij voor de nacht nog wat heeft.


Dit laat al wel zien dat hij aan het gras echt tekort heeft!

Ik zou zeker 3x zoveel geven.

esmeex13
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 23:27

RianneH schreef:
Deze tijd van het jaar bevat het gras lang niet zo veel voedingsstoffen vergeleken met de voorjaar/zomer periode. Zou er dus niet vanuit gaan dat hij voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Ruwvoer per dag is volgens mij 1-1,5% van het gewicht van jouw paard, dat zou als jouw inschatting van gewicht klopt op 6-9 kg droge stof uit komen. Per ruwvoer verschilt het gehalte droge stof, gras heeft bijvoorbeeld veel meer vocht dan hooi, waardoor per kg gras je droge stof veel lager ligt. Oftewel, je paard moet om aan die behoefte te voldoen in verhouding veel meer gras eten.

Naast voldoende droge stof wil je eigenlijk ook dat de maag van je paard constant gevuld is, gezien het een herbivoor is en zij voortdurend maagzuur aanmaken. Een lege maag maar wel maagzuur verhoogt het risico op maagzweren.
De vuistregel is niet langer dan 4-6 uur zonder ruwvoer laten staan, waarbij korter uiteraard de voorkeur heeft. Als jij aangeeft dat ie om 21u zijn voer al op heeft en om 9.30 pas weer naar buiten gaat betekend dat ruim 12 uren zonder hooi.

Beste aanpak is om te gaan wegen hoeveel kilo hooi je paard krijgt. Als dat voldoende is dan kan je zoeken naar manieren op de opname van het hooi te vertragen (slowfeeder). Als het te weinig is is meer hooi voeren nodig.

Hoe is de algemene body score van je paard? Slank, dik, mager?


Dank voor reactie.
Mijn paard heeft een goede body score. Hij is goed op gewicht en niet te dik/te dun. Het is inderdaad een goed idee het hooi eens te wegen

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:29

Bedenk ook dat er meer ruwvoeren zijn! Zoals stro, wilgentakken etc

RanjaRietje

Berichten: 546
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:33

Mijn paarden worden rond 10 uur nog gevoerd met handje lucerne en hooi, ook al hebben ze het nog niet op krijgen ze er nog een bult bij zodat ze de nacht doorkomen. Dit is altijd genoeg en zelfs in de ochtend ligt er nog een klein plukje in het hooinet. Ik zou wat je aangaf ook om 9 uur nog navoeren met veel hooi

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:38

Hoe is hij op het moment qua gewicht? Valt hij in, blijft hij gelijk, komt hij aan? En hoeveel basisbrok krijgt hij nu per dag?

In principe is 1.5-2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer een goede richtlijn indien de paarden daar niet te zwaar van worden. Dit betekent bij jouw paard 9-12kg droge stof. 6kg hooi is 5kg droge stof. Dus jouw paard heeft 11-14.5kg hooi nodig. 7.5kg voordroog is ook 5kg droge stof. Dan zou je paard dus 13.5-18kg nodig hebben.

Aangezien hij dagelijk 7 uur buiten staat, kan je hier 1/3e vanaf halen. Dus 7-9.5kg hooi. Maar dan mag het paard alsnog niet langer dan liever 3 uur en maximaal 6 uur zonder ruwvoer staan, waarbij stro niet meetelt. Wordt hij van deze hoeveelheid hooi te zwaar, dan is het eerst zaak om het krachtvoer te vervangen door een mineralenbrok. Ruwvoer gaat altijd voor krachtvoer bij een paard dat moet afvallen. Als hij met enkel een mineralenbrok nog steeds te zwaar wordt, moet het ruwvoer bij voorkeur armer, maar als dat niet mogelijk is kan het eventueel wat verminderd worden.

In de meeste gevallen is echter niet het dik worden het grootste probleem, maar het feit dat het paard het ruwvoer te snel opeet. In dat geval is een fijnmaziger hooinet, een zogenoemde slowfeeder, een betere optie. Als hij nu uit een normaal hooinet hooi krijgt, zou ik beginnen met een slowfeeder van 4.5x4.5cm maas. Dit is voor sommige paarden al voldoende om veel langer met het ruwvoer te doen. Soms is het echter niet genoeg en moet je naar een 3x3cm maas, of zelfs naar een 2x2cm maas. Het is wel van belang om dit in stapjes te doen en niet ineens naar van een grofmazig hooinet naar een 2x2cm slowfeeder te gaan.

In jouw geval zou ik, als je de mogelijkheid heb, wanneer hij naar binnen gaat een niet te vol gewoon hooinet ophangen en dan 's avonds "laat" (bijvoorbeeld om 21 uur) hem zijn slowfeeder geven met de rest van het hooi. Dan kan hij eerst even laden en de rest moet hij dan rustig aan eten.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:44

Voeren doe je op het oog en op kennis(bijv niet te lang zonder ruwvoer ivm maag etc).

Hier krijgen de paarden rond 7.30 lucerne en krachtvoer. Hebben dan vaak hun ruwvoer nog niet volledig op. Gaan naar buiten op het land en krijgen hier hooi, rond 14.00 opnieuw hooi. Om 17.30 naar binnen waar dan al een beste bult hooi ligt, tussen 6 en 7 opnieuw lucerne met krachtvoer,rond 23.00 laatste ronde en evt nog hooi erbij.
Met dit voerbeleid hou ik mijn merrie die middelmatig zwaar in training staat keurig op gewicht en in haar spieren. Ze krijgt aan krachtvoer driekwart kilo per dag ;)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:48

Als ik jou was zou ik zorgen dat hij onbeperkt hooi heeft.
Ofwel, groter hooinet en meer hooi zodat hij in de ochtend nog over heeft. De eerste paar weken zou je flink moeten (over) voeren voor je gevoel, maar dit word uiteindelijk minder. (Mijn ervaring)
Qua voedingstoffen aanpassen aan wat jouw paard nog nodig heeft.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:50

Mijn paard krijgt buiten onbeperkt in fijnmazige slowfeeders, denk dat ze per dag zo’n 6-8 kg per paard er uit prutsen.

‘S avonds zet ik hem op stal tussen 8 -10u30 met zijn dieet krachtvoer (pavo inshape+vitaminekorrel). Wanneer ik dan met alle klusjes klaar ben, ergens tussen 10-12u ‘s nachts krijgt hij nog 2,5 kg hooi. Hier doet hij nog een uurtje of 2 over. ‘S morgends rond half 9 gaat die terug naar buiten. Net iets te lang zonder hooi dus, maar wel de enige manier om hem op gewicht te houden, aangevuld met 4-6x per week rijden, stevig wandelen of longeren.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de grootste hooiportie bewaren voor zo laat mogelijk ‘s avonds.
Adviezen als 3x zo veel of onbeperkt geven zonder het paard te hebben gezien vond ik erg tricky. Als je paard nu mooi op gewicht staat zonder al te veel krachtvoer of slobber, zou ik het hooi niet per se opvoeren. De mijne bvb zou je dan kunnen rollen en dat vind ik nog veel slechter.

Cats_Horses
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-05-18
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:53

esmeex13 schreef:
Hoi!
Ik ben benieuwd naar hoe jullie je paard voeren. Ik vind het soms lastig in te schatten hoevaak en hoeveel hooi je paard moet hebben.

Ik heb een paard van ongeveer 600 kg. In de ochtend gaat hij rond 9.30 de wei op tot 16.30 (elke dag krijgen ze een nieuw strookje vers gras erbij). Qua gras krijgen de paarden dus voldoende voedingsstoffen binnen. Als hij op stal is krijgt hij basis brok met lucerne, daarna krijgt hij een vol hooinet met hooi. Vaak heeft hij dit wel om 21.00 al op.. moet ik hem nu bijvoeren met hooi of is dit genoeg voor hem? Hij staat op stro dus heeft ‘s nachts wel wat te knabbelen, en overdag staat hij lang genoeg op de wei om gras te eten.

Ik hoor graag jullie tips, adviezen en ervaringen!



Ik zou een slowfeeder gebruiken met een maaswijdte van 2 cm zodat je paard bijna de hele nacht kleine beetjes kan eten. En inderdaad wat Mizora schrijft omdat dit stap voor stap doen,zo heb ik het toen ook gedaam met mijn paard.
2 uur zonder ruwvoer is voor mij echt een no go.

Mwt krachtvoer zou ik stoppen en een balancer voeren zonder suiker etc.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:22

Poeh ik vind dit geen al te fraai voerbeleid als ik eerlijk ben. Het gras van nu zit nauwelijks wat in, niet gek dat het hooi zo snel op is en dan staat hij weer heel de nacht zonder.. Krijgt hij voor het krachtvoer 's ochtends ook geen hooi?


Ik heb altijd hooi in slowfeeders zitten wat ze niet zo lekker vinden. Zodat ze zich niet helemaal vet vreten, maar dat als ze echt wat nodig hebben er wel wat is. Verder krijgen ze 8x per dag hooi op de grond, een aantal voerbeurten is opgevangen door een automaat. Voorheen gaf ik ze 6x per dag hooi, maar dat was op een gegeven moment nauwelijks een optie meer dus toen maar een automaat gebouwd. Er gaat gemiddeld 2,5% lichaamsgewicht aan hooi doorheen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:19

Hier 2 haflingers. Krijgen om 7.30, 12.00, 17,00 en 22.00 volle bak hooi. Om 22u nog iets meer dan overdag. In avond krijgt de oudste van 21 bak senioren slobber en de jongste een klein beetje ervan. Tussendoor nog allerlei lekkers omdat ze aan huis staan. Zijn en blijven met deze voerbeurten goed op gewicht.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:57

Dit kan stukken beter. Ik heb geleerd dat een paard maximaal 4 uur zonder eten mag staan, langer en je riskeert problemen zoals maagzweren, zeker als dat vaker voorkomt. Dit heb ik gelezen van Clare MacLeod, een onafhankelijke voedingsdeskundige in the UK, dus ik vertrouw erop dat dat klopt :o Ze heeft een fijne Facebook pagina waar regelmatig tips staan.

Ik denk dat je er goed aan doet om twee hooi netten op te hangen, ipv 1. Kleine mazen kan ook, dan doet ze er nog langer over. Stro is wel vulling, maar niet echt voeding.

Houd wel in de gaten dat haar suiker en zetmeel opname niet te hoog wordt. Dit zit in gras, hooi en in de meeste basisbrokken. Als haar hooi heel rijk is en je gaat er nu meer van voeren, dan zou je het kunnen stomen of weken om de suikers te verlagen. Of armer hooi inkopen natuurlijk. Of gras minderen! Maargoed, ik weet de kwaliteit van je hooi natuurlijk niet, dus alleen als het rijk hooi is bedoe ik.
De basisbrok bevat wss ook teveel suiker en zetmeel. Leiddraad is 10% gecombineerd. Je kan beter een vitaminebrok zoals Pavo Vital of Vitalbix voeren, deze zijn veiliger wat betreft de suikers en zetmeel.

(Dit ivm darmklachten en dus gezondheidsproblemen. Paardendarmen zijn niet gemaakt voor hoge suiker en zetmeel getallen).

Meer hooi voor de nacht is écht beter, maar wilde wel even een kanttekening maken dat de voedingsstoffen, ook de slechte, dan dus ook toenemen. Als je problemen ervaart, nu of later, dan moet je niet minder hooi voeren, maar ander hooi/minder gras/gezonder krachtvoer.

Succes!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 01:18

24/7 weidegang let vrije toegang tot de stalling en toch een heel groot net gevuld... 's anderdaags is er nog van over.
Op agradi gekocht er stond dat er 9kg in kan maar kan echt veel meer in. Ik schat dat er toch zo'n 12-14 kg in past.
Afbeelding

Mijn oude paarden hebben 3 hooinetten hangen. Wat kleiner dan bovenstaande, Die 2x per dag gevuld worden. (staan met 3 paarden)


Ik lees tevens vaak bij paarden die snel te dik worden stro mengen door het hooi... Stro is vulling dus geen kans op maagzweren. Maar paard van TS staat dus op stro en heeft dus eigenlijk als hooi op is wel nog te knabbelen... Is dat dan niet goed?
(indien paard van TS mooi op gewicht zit en niet te schraal is)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 02:37

Gras is nu leuk als maagvulling maar geeft niet erg veel vitaminen en mineralen.

Ik zou in de ochtend een slowfeedernet vol hooi aanbieden. Zo rond 07:00 uur. En daarna eventueel brokken.
Dan is dat rond 09:30 uur wel aardig op.
Dan het land op tot 16:30 en gelijk weer een net in stal bij terugkomst.
Dat is rond 21:00 op. Dan zou ik om 23:00 uur nog een netje doen. In de nacht pakken ze toch vaker rust, gaan liggen, dutten etc. Dus zullen ze best een nachtje kunnen doortrekken met een goedgevuld net. Denk dat er dan in de ochtend nog wel wat in zit en dan om 07:00 uur weer hooi.

Persoonlijk geef ik hooi op 6-7 voerplekken en kunnen ze de hele dag overal eten. Als er genoeg hooi is de hele dag gaan paarden vaak ook minder eten (uitzonderingen daar gelaten)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 03:01

Art_Ificious schreef:
24/7 weidegang let vrije toegang tot de stalling en toch een heel groot net gevuld... 's anderdaags is er nog van over.
Op agradi gekocht er stond dat er 9kg in kan maar kan echt veel meer in. Ik schat dat er toch zo'n 12-14 kg in past.
[ [url=m/zpicOZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn oude paarden hebben 3 hooinetten hangen. Wat kleiner dan bovenstaande, Die 2x per dag gevuld worden. (staan met 3 paarden)


Ik lees tevens vaak bij paarden die snel te dik worden stro mengen door het hooi... Stro is vulling dus geen kans op maagzweren. Maar paard van TS staat dus op stro en heeft dus eigenlijk als hooi op is wel nog te knabbelen... Is dat dan niet goed?
(indien paard van TS mooi op gewicht zit en niet te schraal is)


Wat voor het heb je precies en is deze een beetje stevig. ? Ik had een net een die heeft 3 dagen geleefd

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoeveel/hoevaak hooi voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 08:01

Bij ons op stal wordt er maar 2x per dag gevoerd maar eigenlijk staan ze nooit zonder ruwvoer.

Ochtend (8.00) lucerne (die van mij omdat ik er niet zo veel krachtvoer in wil)
Daarna (8.15/8.30) naar de paddock met hooi, uit slow feeders.
Mits het niet te nat/geen hoog fructaan dan rond half 11 de weide op.
Ze hebben altijd nog toegang tot de paddock en hooi.
Rond 17.00 weer op stal waar ze hooi hebben, gewoon los. Zit wat lucerne in dr bak.
Maar het hooi is zelden op. Is dat wel een keertje zo, dan krijgt ze van de stalhouder meer (die voert, ze moeten geen bergen overhebben maar ook niet alles op).

Na het werk krijgt ze van mij lucerne, vitamine brok, lijnzaadolie.
Lucerne lijkt veel maar zijn maar een handje op 3-4 per dag.

Daphne__
Berichten: 12460
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 08:10

Mijn D en E pony/paard hebben in het begin 1 baal a 20 kilo gekregen verspreid over 2 hooizakken:
Afbeelding

Ze staan samen in de stal en eten eigenlijk steeds uit de rechter hooizak, die is elke ochtend zo goed als leeg. Als ze rond 8 uur naar buiten gaan dan krijgen ze de linker hooizak mee naar de wei. Om 9 uur gaan ze weer naar binnen en dan hebben ze dat net ook zo goed als leeg. Dan doen we weer een halve baal in de ene en een halve in de andere en gaat het weer hetzelfde. Dus in 24 uur eten ze samen 20 kilo hooi.

We voeren dus eigenlijk ook maar 1keer per dag hooi. Geven alleen 2 keer per dag muesli en lucerne.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:38

12 a 13 uur zonder ruwvoer vind ik wel erg lang. Ik zou hem echt 2 a 3 keer zoveel geven :j

Mijn pony krijgt onbeperkt hooi met stro gemixt. Rond 7:00 smorgens l wordt het hooirek gevuld, daarna gaan ze de winterwei op van 10/11 tot 15.00 en om 20:30 wordt het hooirek bijgevuld voor de nacht zodat ze niet zonder komen te staan. Hij werkt gemiddeld zo n 3x per week en krijgt verder een paar x per week een handje vitamine korrel maar geen krachtvoer. Ook krijgen ze af en toe een emmer peen erbij (geloof elke zondag)